beantwoord

geod terug bij omreizen wegens werkzaamheden

  • 21 April 2023
  • 4 reacties
  • 120 Bekeken

Op 31 maart reisde ik van Den Haag Centraal naar Nijmegen. Op die dag gaf de reisplanner aan dat de normale reis via Utrecht niet mogelijk was, ik moest via Breda. Nu is er ruim 32 euro afgeschreven voor de betreffende reis, terwijl deze via Utrecht 24,30 euro kost. Hoe kan ik dit bedrag terug claimen? 

icon

Beste antwoord door MoDe 21 April 2023, 17:26

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice en aangeven dat je extra kosten hebt moeten maken omdat de reis op dat moment niet op een andere manier mogelijk was.

Reputatie 7
Badge +2

Als TS in Den Haag Centraal ingecheckt heeft en in Nijmegen uitgecheckt, dan kan de prijs toch niet anders worden?

Met een prijs van 32 euro lijkt het er op dat TS in Breda uit- en ingecheckt heeft met minstens een half uur er tussenin. (Den Haag - Breda is ca. 15 euro en Breda - Nijmegen 17,90 euro). Met een kortere tijd ertussen was het door de langeafstandskorting immers goedkoper geweest.

In dat geval heeft TS de meerkosten zelf veroorzaakt terwijl dat niet nodig geweest was.

Reputatie 7
Badge +4

De reisplanner geeft een advies dat je mag volgen voor Den Haag - Nijmegen. Mogelijk heeft TS gedacht dat ze bij een omreis uit en in- moet checken, maar dat is nergens voor nodig. Inchecken in Den Haag en uitchecken in Nijmegen kost hetzelfde, ook na omrijden. Als de reis in aanmerking kwam voor GTBV en u was een uur te laat aangekomen, dan levert dat zelfs restitutie op van Den Haag - Nijmegen als er ver moet worden omgereden.

Daniel was heel helder, ik vraag me werkelijk af wat het in-en uitcheckgedrag van Marleen is geweest. Dat is te zien op Mijn NS  in de Reishistorie. Nu zijn er extra kosten terwijl onder bepaalde voorwaarden zelfs het hele bedrag zelfs zou zijn teruggestort. 

Badge +3

Als er tussen Rotterdam en Breda met de ICdirect gereisd is (met toeslag, ook al heb je die niet nodig voor Rotterdam - Breda) zou dat misschien ook nog roet in het eten kunnen gooien, omdat men dan 'weet’ dat je omgereisd bent. In dat geval (wisselstoring Gouda - Utrecht Centraal) heb je alsnog recht op GTbV.

Onwaarschijnlijk om een ICd te nemen, want Den Haag - Breda kan ook rechtstreeks en is met een ICd niet sneller.

De reis via Breda zou volgens de NS Reisplanner € 33,40 kosten, maar dat klopt niet helemaal want die maakt er bij een ‘via’ altijd twee losse ritten van. Volgens de tarieventabel zou dat € 26,20 kosten (73 + 86 = 159 tariefeenheden).

9292 vindt dat via Breda gewoon € 24,30 kost (is ook wel waar zolang je in Breda niet uitcheckt).

Er lijkt dus inderdaad ergens uitgecheckt te zijn (langer dan 35 minuten). Zonder je reishistorie (met tijden erbij) kunnen wij ook alleen maar gokken.

Reageer