beantwoord

Grote vertraging flex-traject

  • 11 July 2023
  • 1 reactie
  • 46 Bekeken

Ik heb een trajectkaart Rhenen-Utrecht. Afgelopen maand was er in de spits twee keer een gróte vertraging op mijn traject ivm defecte trein. Mijn eindstation zou pas na 2-½ uur weer bereikbaar zijn. Ik had een afspraak dus moest omreizen via een andere route (Tiel). Krijg ik die omreis-reis dan helemaal vergoed?

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 July 2023, 12:24

Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3

In principe is het uitgangspunt dat NS moet zorgen voor vervangend vervoer dat toegankelijk is met het vervoerbewijs voor de trein, zodat u geen extra kosten maakt. NS zou dus bijvoorbeeld bussen moeten regelen die rijden in plaats van de trein. Dit is natuurlijk niet direct geregeld, dus waarschijnlijk zou u dan minimaal 30, maar waarschijnlijk minimaal 60 minuten later op uw bestemming aankomen. In dat geval kunt u dan een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging. U krijgt dan een vergoeding ter grootte van de halve of hele ritprijs, afhankelijk van de vertraging.

In de praktijk kan het zo zijn dat u besluit zelf alternatief vervoer te regelen, omdat u niet kunt wachten op de bussen, waarvan het tegenwoordig de vraag is of deze überhaupt nog binnen afzienbare tijd in redelijke aantallen beschikbaar zijn. In dat geval zijn de kosten van dat alternatieve vervoer in principe voor eigen rekening. Mocht de totale vertraging dan alsnog minimaal 30 minuten zijn, dan kunt u ook hierbij een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging. Dat dekt dan een deel van de gemaakte kosten.

Sinds 7 juni 2023 geldt daarbij wel dat als NS niet binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van de vertraagde of geannuleerde trein een alternatief reisadvies voor u heeft (zonder extra kosten te hoeven maken), dat u dan het recht heeft om zelf met andere aanbieders van openbare vervoersdiensten per spoor, touringcar of autobus een overeenkomst te sluiten, zoals dat heet, en dat NS dan door u gemaakte noodzakelijke, passende en redelijke kosten terug moet betalen. Dit staat in artikel 6.1 van de AVR-NS. Als dat in uw geval van toepassing is, dan kunt u het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice via telefoon, chat, Twitter of Facebook om deze kosten terug te vragen.

Reageer