Skip to main content
beantwoord

GTBV

  • 4 June 2024
  • 46 reacties
  • 781 Bekeken

Hallotjes, nieuwe dag, nieuwe storingen!

 

Door een Aanrijding tussen Rotterdam - Utrecht kon ik niet op de normale manier naar Utrecht, nu moest ik de metro pakken naar Den Haag Centraal om daar de IC naar Enschede te pakken.

 

Kom ik in aanmerking voor GTBV aangezien ik een andere vervoerder heb gebruikt om bij mijn eindpunt te komen?

 

Ik had in principe ook kunnen wachten op de IC Direct naar Schiphol en via daar naar Utrecht Centraal rijden.

Het advies van 09:10 was pas zichtbaar rond 09:10 en die had ik dus nooit kunnen halen aangezien ik toen al bij de metro stond 🤷‍♂️

Nee, je hebt door een andere reisroute te nemen geen vertraging opgelopen.


Geen... Vertraging??

Misschien had ik moeten melden dat ik in Middelburg begon.

 


Als ik vanaf Middelburg kijk krijg ik dit advies ipv m'n originele advies

Daar heb ik natuurlijk niks aan, aangezien de storing te voorschijn toverde om 08:37 en toen was ik allang voorbij Roosendaal...


Maar waarom met de RET metro ipv met de NS trein naar Den Haag Centraal ?


Maar waarom met de RET metro ipv met de NS trein naar Den Haag Centraal ?

Omdat die treinen niet rijden door een wisselstoring tusen Den Haag HS en Den Haag Centraal. Het zou deze advies anders niet geven


Maar waarom met de RET metro ipv met de NS trein naar Den Haag Centraal ?

Omdat alle vervoermiddelen stonden aangevinkt en je dan ook metro advies krijgt?


Op de trajecten wat jij genomen hebt is geen vertraging geweest. Je hebt door de metro te nemen jouw reis nu opgedeeld in 2 losse trajecten.


Het advies van 09:10 was pas zichtbaar rond 09:10 en die had ik dus nooit kunnen halen aangezien ik toen al bij de metro stond 🤷‍♂️

Dan had je moeten wachten op de ICD van 9:22. Of de opties voor bus, tram en metro uitvinken zodat je alleen een reisadvies krijgt met treinen en dus niet met de metro. Met uitvinken BTM zou je nog een reisadvies hebben gehad om 9:12 via Leiden, dat is wel 10 minuten langer de opties met de ICD maar die vertrok ook 10 minuten eerder.

In zo'n situatie kun je kiezen voor sneller op je bestemming zijn met zelf gekozen alternatief vervoer en geen GtbV, of alleen treinen nemen en dan wel GtbV kunnen claimen. Het zou anders zijn wanneer NS de metro als officieel reisadvies had gegeven, wat bv nog wel eens gebeurt met de Haagse tram tussen Delft en Den Haag, bij storingen zet NS daar dan geen bussen in. 


Wat je de volgende keer moet doen is niet uitchecken in Rotterdam Centraal. Je kunt met je bankpas of een andere OV-chipkaart inchecken bij de paaltjes op het perron, bedoeld voor internationale reizen. Met diezelfde bankpas check je meteen weer uit. Op Den Haag Centraal check je in met de bankpas en aan de andere kant van het poortje/bij een paaltje op het perron meteen weer uit. 

Zo ziet het systeem het als één reis en heb je wel recht op GTBV, net zoals wanneer je een e-ticket had gekocht.


Wat je de volgende keer moet doen is niet uitchecken in Rotterdam Centraal. Je kunt met je bankpas of een andere OV-chipkaart inchecken bij de paaltjes op het perron, bedoeld voor internationale reizen. Met diezelfde bankpas check je meteen weer uit. Op Den Haag Centraal check je in met de bankpas en aan de andere kant van het poortje/bij een paaltje op het perron meteen weer uit. 

Zo ziet het systeem het als één reis en heb je wel recht op GTBV, net zoals wanneer je een e-ticket had gekocht.

Dat werkt niet als je met een metro reist….


Wat je de volgende keer moet doen is niet uitchecken in Rotterdam Centraal. Je kunt met je bankpas of een andere OV-chipkaart inchecken bij de paaltjes op het perron, bedoeld voor internationale reizen. Met diezelfde bankpas check je meteen weer uit. Op Den Haag Centraal check je in met de bankpas en aan de andere kant van het poortje/bij een paaltje op het perron meteen weer uit. 

Zo ziet het systeem het als één reis en heb je wel recht op GTBV, net zoals wanneer je een e-ticket had gekocht.

Onlangs probeerde ik in te checken op Rotterdam Centraal Station en dat ging niet zo gemakkelijk. Het is goed om te weten dat er een andere manier is.


Wat je de volgende keer moet doen is niet uitchecken in Rotterdam Centraal. Je kunt met je bankpas of een andere OV-chipkaart inchecken bij de paaltjes op het perron, bedoeld voor internationale reizen. Met diezelfde bankpas check je meteen weer uit. Op Den Haag Centraal check je in met de bankpas en aan de andere kant van het poortje/bij een paaltje op het perron meteen weer uit. 

Zo ziet het systeem het als één reis en heb je wel recht op GTBV, net zoals wanneer je een e-ticket had gekocht.

Dat werkt niet als je met een metro reist….

Zeker wel. Je kunt die bankpas namelijk ook gebruiken om in- en uit te checken in de metro.


Mijn eigen ervaring met uitval of stremming tussen Utrecht en Rotterdam is omreizen met ICD. Je betaalt dan wel de toeslag bij de zuil maar die krijg je weer terug als GTbV wordt goedgekeurd. Bijkomend voordeel is dat je dan al recht op vergoeding hebt vanaf 15 minuten vertraging t.o.v. de geplande aankomsttijd via Gouda.

Bij mij werkte dit meerdere keren prima. Als het kan dus altijd in het NS systeem ingecheckt blijven.


Zeker wel. Je kunt die bankpas namelijk ook gebruiken om in- en uit te checken in de metro.

En dan betaal je dus extra voor de metro, terwijl je anders op je NS abonnement (of zoals meen ik Gorott) met je SRP met korting of vrij reist. Een metroritje van Rotterdam naar Den Haag is €5,29, maar dan kun je met SRP wel €4,64 aan GtbV terugkrijgen bij minstens 60 minuten vertraging. 


Wat je de volgende keer moet doen is niet uitchecken in Rotterdam Centraal. Je kunt met je bankpas of een andere OV-chipkaart inchecken bij de paaltjes op het perron, bedoeld voor internationale reizen. Met diezelfde bankpas check je meteen weer uit. Op Den Haag Centraal check je in met de bankpas en aan de andere kant van het poortje/bij een paaltje op het perron meteen weer uit. 

Zo ziet het systeem het als één reis en heb je wel recht op GTBV, net zoals wanneer je een e-ticket had gekocht.

Dat werkt niet als je met een metro reist….

Zeker wel. Je kunt die bankpas namelijk ook gebruiken om in- en uit te checken in de metro.

Maar dat schreef je niet..


Mijn eigen ervaring met uitval of stremming tussen Utrecht en Rotterdam is omreizen met ICD. Je betaalt dan wel de toeslag bij de zuil maar die krijg je weer terug als GTbV wordt goedgekeurd. Bijkomend voordeel is dat je dan al recht op vergoeding hebt vanaf 15 minuten vertraging t.o.v. de geplande aankomsttijd via Gouda.

Bij mij werkte dit meerdere keren prima. Als het kan dus altijd in het NS systeem ingecheckt blijven.

Ja daar dacht ik dus pas aan toen ik in de metro zat, haha... Helaas pindakaas. Het is toch maar €4,64 en gratis geld!


Het is op zich geen probleem om een reis trein - metro - trein reis te maken zolang er tussen de uit- en incheck voor de trein minder dan 35 minuten zit, ook al is de uitcheck in Rotterdam en reis je vanaf Den Haag verder met de trein.

Op saldo gaat dat in ieder geval prima, maar mogelijk verslikt Flex zich in de (korte) metro-rit. Dat kan je laten corrigeren door de Klantenservice (mits je iemand treft die het snapt, zijn andere topics over waar beweerd wordt dat zo’n overstap bij Flex je altijd een nieuwe reis oplevert).

Je behoudt dan je langeafstandskorting voor Middelburg - Utrecht en dat scheelt nogal. Als voorbeeld de kosten voor een 2e klas reis zonder korting:

Middelburg - Utrecht (via Rotterdam) 181 TE € 27,90
Middelburg - Rotterdam en binnen 35 minuten weer inchecken voor Den Haag - Utrecht 125 TE + 60 TE € 28,20

Je reis opsplitsen zou € 23,20 + € 13,00 = € 36,20 kosten, dus als die trein - metro - trein overstap niet lukt binnen 35 minuten dan zou je inderdaad de metro kunnen nemen terwijl je nog ingecheckt bent bij NS.

Je reis Middelburg - (Rotterdam) - Den Haag - Utrecht wordt in totaal dan 148 + 60 TE en dat kost € 29,40 (het maximum bij NS is 200 TE).

Wat je daarvoor moet doen is in Rotterdam aan de buitenkant van de poortjes weer inchecken en op de metro stappen met je bankpas. In den Haag ga je dan naar binnen met je bankpas en checkt aan de binnenkant van het poortje je ov-chipkaart uit. Vervolgens check je op het perron je bankpas uit én je ov-chipkaart weer in voor een trein naar Utrecht

De wijze van @Jan Haverkamp klopt grotendeels maar dan heb je geen NS incheck in Den Haag, terwijl je wel via daar omreist. Vanaf Gouda ‘zit je dan pas weer goed’. En het scheelt maar 30 cent als de 35-minuten overstap lukt (en anders € 1,20) dus doe het dan netjes.

In alle gevallen komen de kosten van de metro er natuurlijk nog bij. Voor GTbV lijkt het me verstandig om de hele reis ingecheckt te maken, want een <35-minuten overstap zal roet in het eten gooien ook al is het één reis en geen twee losse.


De reis die Gorott heeft gemaakt was geen door NS aangegeven vervangend reisadvies.

Het advies van
@Jan Haverkamp om dan niet uit te checken maar met bankpas door de poortjes te gaan is in feite fraude.


De reis die Gorott heeft gemaakt was geen door NS aangegeven vervangend reisadvies.

Het advies van
@Jan Haverkamp om dan niet uit te checken maar met bankpas door de poortjes te gaan is in feite fraude.

Nee hoor, je hebt ten allen tijde een geldig vervoersbewijs.


Nee hoor, je hebt ten allen tijde een geldig vervoersbewijs.

Dat klopt, je hebt te allen tijde een NS incheck (Rotterdam aan buitenkant poortje ingecheckt).

Wel zul je na Rotterdam - Den Haag met de metro nog een NS-NS overstap moeten maken en dat kan bij de paaltjes op het perron (uit- en weer inchecken), anders zit je tussen Den Haag en Gouda fout zolang er geen omreisadvies is via Den Haag naar Utrecht.

Als je dus in Rotterdam buiten de poortjes incheckt (is een overstap want je bent immers zojuist door het poortje naar buiten gegaan) maakt het niet uit of je naar Den Haag gaat lopen. Je moet daar alleen nog binnen de poortjes zien te komen, en dat kan prima met een bankpas.

Effectief heb je dan een (trein)reis Rotterdam - Den Haag gemaakt en sta je met een NS incheck vanuit Rotterdam binnen de poortjes in Den Haag, ook al reden er geen treinen.


Het is op zich geen probleem om een reis trein - metro - trein reis te maken zolang er tussen de uit- en incheck voor de trein minder dan 35 minuten zit, ook al is de uitcheck in Rotterdam en reis je vanaf Den Haag verder met de trein.

De planner geeft voor de metro van 9:12 een reistijd van 32 minuten. TS stond om 9:10 bij de metro, zit je al op 34 minuten. Misschien was de uitcheck bij NS in Rotterdam om 9:09 of zelfs 9:08, de aankomsttijd van de IC en dan moet je in Den Haag nog van het metrostation naar beneden om bij het NS poortje in te checken. 

 


De planner geeft voor de metro van 9:12 een reistijd van 32 minuten. TS stond om 9:10 bij de metro, zit je al op 34 minuten. Misschien was de uitcheck bij NS in Rotterdam om 9:09 of zelfs 9:08, de aankomsttijd van de IC en dan moet je in Den Haag nog van het metrostation naar beneden om bij het NS poortje in te checken. 

Dank voor de info! Zelfde situatie als met de treinvervangende bussen tussen Eindhoven en Boxtel ooit, wat iemands reis op één minuut na een aardig bedrag gekost heeft omdat het twee losse reizen werden, ook al kreeg diegene wel achteraf gemiste korting vergoed voor de tweede rit die in de spits begon.

Voor TS zou dat betekenen dat die eventueel wel dalkorting zou krijgen voor Den Haag - Utrecht maar dat valt in het niet bij de hele reis op voltarief.

Zorg dus dat je de hele reis (incl. metro op eigen kosten) bij NS ingecheckt blijft, in dit geval door aan de buitenkant van een poortje in Rotterdam alvast weer in te checken. Hoe je dan naar Den Haag (en daar weer binnen de poortjes) komt maakt niet uit. De extra kosten om dat dus helemaal legaal te doen zijn € 1,20 (plus de kosten voor de metro natuurlijk).


Zorg dus dat je de hele reis (incl. metro op eigen kosten) bij NS ingecheckt blijft, in dit geval door aan de buitenkant van een poortje in Rotterdam alvast weer in te checken. Hoe je dan naar Den Haag (en daar weer binnen de poortjes) komt maakt niet uit.

Gewoon veel makkelijker is het om niet met de metro te gaan maar alleen gebruik te maken van de trein als je een GtbV claim wilt indienen. TS had kunnen wachten tot de ICD van 9:22 of, als al kort voor aankomst in Rotterdam bekend was dat IC naar Utrecht niet zou rijden*, kunnen blijven zitten in de IC tot aan Leiden en vanaf daar naar Utrecht. In beide gevallen was de aankomst dan 10:36 in Utrecht. Met de metro en de IC naar Enschede was de aankomst 10:33, een winst van maar liefst 3 hele minuten, maar dan geen GtbV. Waarom moeilijk doen met allerlei inchecktrucs als het ook makkelijk kan?

De mogelijkheid om met de RET metro te gaan zou ik alleen bewaren als er echt geen optie is met treinen of als het verschil in reistijd veel meer is dan een paar luttele minuten, zeker als je later nog een GtbV wilt indienen.

 

*Eerste storingsmelding van de aanrijding met motor was om 8:37, IC 2833 is om 8:55 vervallen en IC 2233 vanuit Middelburg kwam om 9:08 aan in Rotterdam. 


*Eerste storingsmelding van de aanrijding met motor was om 8:37, IC 2833 is om 8:55 vervallen en IC 2233 vanuit Middelburg kwam om 9:08 aan in Rotterdam. 

Als ik vanaf Middelburg kijk krijg ik dit advies ipv m'n originele advies

 

En dan krijg je dit advies als vervanging 🤡 ben dan inmiddels al een halfuur van Roosendaal vandaan.

 

En ja, ik had liever gewoon gewacht op de ICD ipv de hele poespas om de metro heen. Maar ik maakte gewoon snel een besluit gebaseerd op wat ik zag. En aangezien ik maar 4 minuten had om die overstap te maken, maakte ik dus een overhaaste besluit waar ik later over dacht "had ik maar dit gedaan".

 

Het belangerijkste is dat ik ben aangekomen.


En dan krijg je dit advies als vervanging 🤡 ben dan inmiddels al een halfuur van Roosendaal vandaan.

 

Als je dan al bijna bij of al in Rotterdam was aangekomen moet je natuurlijk plannen vanaf Rotterdam en niet meer vanaf je vertrekstation. 

 

En ja, ik had liever gewoon gewacht op de ICD ipv de hele poespas om de metro heen. Maar ik maakte gewoon snel een besluit gebaseerd op wat ik zag. En aangezien ik maar 4 minuten had om die overstap te maken, maakte ik dus een overhaaste besluit waar ik later over dacht "had ik maar dit gedaan".

Ja, dat ken ik. Ik heb ook een keer zoiets gehad, al had dat dan geen effect op mijn GtbV, maar de reis was uiteindelijk wel wat langer, al kon ik dan wel op mijn gemak in een trein en later een bus zitten ipv weet ik het hoe lang te wachten op Den Haag Centraal tot daar eens bussen zouden gaan rijden (of zoals uiteindelijk een sprinter pendelde naar Mariahoeve en vandaar bussen). Een keer erna dat er iets dergelijks was tussen Den Haag en Leiden ben ik wel blijven wachten (op een bus op Mariahoeve), wat ook niet ideaal was vanwege de toen brandende juli zon. Het blijft gewoon ellende en ieder storing is net weer iets anders, wat de ene keer slim is om te doen is het misschien een andere keer weer niet. 


Reageer