Skip to main content
beantwoord

GTBV

  • 4 June 2024
  • 46 reacties
  • 780 Bekeken

Hallotjes, nieuwe dag, nieuwe storingen!

 

Door een Aanrijding tussen Rotterdam - Utrecht kon ik niet op de normale manier naar Utrecht, nu moest ik de metro pakken naar Den Haag Centraal om daar de IC naar Enschede te pakken.

 

Kom ik in aanmerking voor GTBV aangezien ik een andere vervoerder heb gebruikt om bij mijn eindpunt te komen?

 

Ik had in principe ook kunnen wachten op de IC Direct naar Schiphol en via daar naar Utrecht Centraal rijden.

Het advies van 09:10 was pas zichtbaar rond 09:10 en die had ik dus nooit kunnen halen aangezien ik toen al bij de metro stond 🤷‍♂️

46 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De reis die Gorott heeft gemaakt was geen door NS aangegeven vervangend reisadvies.

Het advies van
@Jan Haverkamp om dan niet uit te checken maar met bankpas door de poortjes te gaan is in feite fraude.

Nee hoor, je hebt ten allen tijde een geldig vervoersbewijs.

Niet voor de metro en niet voor de omreis.

De reis die Gorott heeft gemaakt was geen door NS aangegeven vervangend reisadvies.

Het advies van
@Jan Haverkamp om dan niet uit te checken maar met bankpas door de poortjes te gaan is in feite fraude.

Nee hoor, je hebt ten allen tijde een geldig vervoersbewijs.

Niet voor de metro en niet voor de omreis.

Wel voor de metro, want natuurlijk moet je daar inchecken. Vanaf Den Haag heb je ook een geldig vervoersbewijs, want de reisplanner zonder BTM adviseerde reizen via Den Haag.

Reputatie 7

De reis die Gorott heeft gemaakt was geen door NS aangegeven vervangend reisadvies.

Het advies van
@Jan Haverkamp om dan niet uit te checken maar met bankpas door de poortjes te gaan is in feite fraude.

Nee hoor, je hebt ten allen tijde een geldig vervoersbewijs.

Niet voor de metro en niet voor de omreis.

Het is misschien niet de meest 'legale' manier om te reizen, maar ik denk niet dat iemand je zal tegen houden, want je hebt ten alle tijden gewoon een geldig vervoersbewijs.

Badge +3

Niet voor de metro en niet voor de omreis.

Joh @MoDe ik heb in al mijn reacties gezegd dat de metrokosten er bij komen en voor jezelf zijn, en dat je voor de omreis via Den Haag daar even (op het perron) dus een NS-NS ‘overstap’ moet forceren omdat je anders tussen Den Haag en Gouda ‘fout zit’ wegens omreizen. 😥

Als jij op welke manier dan ook met een NS incheck in Rotterdam naar Den Haag weet te komen vervolg je je reis vanaf daar (door over te stappen NS-NS). Klaar 😅

@Gorott het is totaal legaal want het ov-chipkaart systeem staat een overstap binnen 35 minuten toe op een soortgelijke vervoerder. Vergelijk een reis ABCD met AB+CD, je betaalt de gereisde afstand/tariefeenheden voor AB + CD, en hoe je (binnen 35 minuten) van B naar C bent gekomen doet er niet toe! Vraag maar aan TLS/OV-chipkaart (voor zover die nog benaderbaar zijn voor dit soort vragen).

Als je dus zou kunnen vliegen (maar de metro is niet zo snel kwamen we net achter via @Momo) dan zou een reis Middelburg - Rotterdam + Den Haag - Utrecht voor de NS één reis van 125 +60 TE zijn, waarbij Rotterdam-Den Haag overgeslagen is (check uit op B en weer in op C en vervolg je reis).

Wat dat betekent voor een reis Middelburg - Rotterdam - Utrecht en het verschil tussen Middelburg - (Rotterdam) - Den Haag - Utrecht heb ik al uitgerekend.

Dat kost voltarief 30 cent extra (als je die omweg wilt maken met tussen Rotterdam en Den Haag de metro en dat binnen 35 miuten lukt).

Om met behoud van langeafstandskorting die omweg te maken (bij langer dan 35 minuten tussen Rotterdam en Den Haag) moet je op Den Haag wel even ‘omchecken’ anders betaal je niet voor je omreis (effectief Rotterdam - Den Haag en Den Haag - Gouda buiten je traject).

Haal je Rotterdam - Den Haag niet binnen 35 minuten dan kost het € 1,20 extra (voltarief) mét een NS incheck gedurende de metro-rit. Plus de kosten voor de metro.

Het lijkt ingewikkelder dan het is. Je betaalt voor de gereisde afstand/tariefeenheden (mét een geldige incheck). En ja, je reis vervolgen vanaf een andere halte of station binnen 35 minuten mag gewoon.

In dit geval zou het verstandig zijn om je ‘vliegreis’ van B naar C ook ingecheckt te blijven, wegens de langeafstandkorting en omdat binnen 35 minuten van B naar C simpelweg niet lukt. De vliegreis is uiteraard op eigen kosten (met een bankpas, maar met je ov-chipkaart mag ook want de metro was geen treinvervangend vervoer).

Wachten op een ICd zou natuurlijk (achteraf) de meest logische optie zijn, maar dan zit je weer met toeslag. Ook in de spits is dat nog goedkoper dan een metro.

Maar ja, als @Gorott toch een SRP heeft en die metro niets kost… 

Reputatie 1

Door @Robert B wordt hiervoor beschreven hoe een niet werkelijk gemaakte NS treinreis ingevoerd kan worden in de NS en Translink reizenadministraties, om zo te verbergen dat een trein-trein-overstap langer duurt dan 35 minuten, zodat alsnog langeafstandskorting geincasseerd kan worden.

Naar mijn mening is het veroorzaken van een onjuiste reizenadministratie NIET rechtmatig, en is het hiermee voordeel behalen al helemaal NIET rechtmatig.

 

Badge +3

Door @Robert B wordt hiervoor beschreven hoe een niet werkelijk gemaakte NS treinreis ingevoerd kan worden in de NS en Translink reizenadministraties, om zo te verbergen dat een trein-trein-overstap langer duurt dan 35 minuten, zodat alsnog langeafstandskorting geincasseerd kan worden.

Naar mijn mening is het veroorzaken van een onjuiste reizenadministratie NIET rechtmatig, en is het hiermee voordeel behalen al helemaal NIET rechtmatig.

Het spijt me @Pieter van Ieperen maar het is iets genuanceerder.

Als je ABD wilt reizen maar (noodgedwongen) omreist via C mag je gewoon AB + CD reizen als van B (uitcheck) naar C (incheck) je in minder dan 35 minuten lukt. Lees even verder… 

In dit geval zou Middelburg - Rotterdam (AB) + Den Haag - Utrecht (CD) je € 0,30 meer kosten dan je geplande reis Middelburg - Rotterdam - Utrecht (ABD)

Tussen Rotterdam en Den Haag neem je dan de metro (op eigen kosten uiteraard). Prima toch? Je hebt dan geen treinrit tussen Rotterdam en Den Haag.

Maar binnen 35 minuten van Rotterdam naar Den Haag lukt nét niet. Dat worden dus twee losse treinreizen en dat kost je de hoofdprijs! Niet wenselijk 😥

Dus als je de metro-rit maakt terwijl je een NS incheck hebt (en door op Den Haag even een NS-NS overstap te doen om volkomen legaal aan te tonen dat je via daar omgereisd bent) bespaar je de kosten voor twee losse reizen i.p.v. één reis met overstap.

Al ga je lopend van Rotterdam naar Den Haag, wat maakt de NS dat nou uit? Je betaalt immers ook gewoon voor het deel dat je loopt!

Je betaalt keurig voor elke kilometer/tariefeenheid die je aflegt (zelfs voor het deel dat je met ander vervoer aflegt), en elke NS-NS overstap is binnen 35 minuten dus geldig voor behoud van je langeafstandskorting! 😅

Belangrijk: ik had het nergens over GTbV (dat kan je vergeten als je zelf besluit om te reizen en al helemaal als dat met ander vervoer is) maar gaf alleen de mogelijkheid om bij uitval van treinen die reis alsnog zo snel en goedkoop mogelijk (zonder verlies van langeafstandskorting wegens die treinuitval) te ‘maken’ of af te ronden met op elk deel een geldige NS incheck. Plus een stukje metro op eigen kosten dus… 

Uiteraard krijg je geen GTbV als je besluit om een deel van de reis met de metro of de benenwagen te maken, maar als jij ervoor kiest om jezelf te ‘teletransporteren’ van Rotterdam naar Den Haag met een geldige NS incheck maar zonder trein…

Dan ga je gang, want dat er toevallig geen treinen rijden mag jou niet op extra kosten jagen! En áls dat je € 0,30 of € 1,20 kost (plus de kosten voor de metro) ga je dat natuurlijk niet claimen.

Reputatie 1

Iets concreter dan @Robert B zal ik het probleem beschrijven.

Na listig in en uitchecken op Rotterdam CS en op Den Haag CS (m.b.v. twee kaarten) staat er in de NS/Translink reizenadministratie een treinreis tussen Rotterdam CS en Den Haag CS die nooit heeft plaatsgevonden.

De werkelijke trein-trein-overstap was via de metro tussen Rotterdam en Den Haag en duurde langer dan 35 minuten.

In de NS/Translink reizenadministratie staan twee korte fictieve overstappen trein-trein, een op Rotterdam CS en een op Den Haag CS.

Naar mijn mening is dit bedrog en oplichting van NS.

 

Badge +3

Na listig in en uitchecken op Rotterdam CS en op Den Haag CS (m.b.v. twee kaarten) staat er in de NS/Translink reizenadministratie een treinreis tussen Rotterdam CS en Den Haag CS die nooit heeft plaatsgevonden.

Dat klopt, ik had het nergens over twee kaarten. Of je een andere kaart (of je bankpas) gebruikt hebt voor de metro of bent gaan lopen (geen kaart voor nodig) doet er niet toe.

De werkelijke trein-trein-overstap was via de metro tussen Rotterdam en Den Haag en duurde langer dan 35 minuten.

In de NS/Translink reizenadministratie staan twee korte fictieve overstappen trein-trein, een op Rotterdam CS en een op Den Haag CS.

Dat klopt ook, je betaalt dus netjes voor een fictieve treinrit tussen Rotterdam en Den Haag die niet eens met een trein gemaakt is (want die reden niet). Wat is dan het probleem en wie licht je op?

Naar mijn mening is dit bedrog en oplichting van NS.

Dus jij zegt: als je niet je geplande reis kan maken (en ook niet binnen 35 minuten van Rotterdam naar Den Haag kunt) mag de NS je reis opsplitsen?

Dat is dan € 36,20 i.p.v. € 27,90 graag. Sorry dat er geen treinen reden (en je zelf de kosten voor de metro ook nog betaald hebt, of bent gaan lopen).

Dat gaat er bij mij niet in dus, wat een onzin! 😫 En nogmaals, het gaat om werkelijke kosten voor de reis zelf, niet over een eventuele GTbV claim.

Je had vanuit Rotterdam naar Utrecht kunnen/mogen omreizen via Schiphol zelfs. Veel meer kilometers/tariefeenheden (en extra reistijd). Niemand die je een speld in de weg legt als je dát zou doen!

Maar ja, de Reisplanner gaf via Schiphol niet meteen aan terwijl dat op zich wel de meest logische optie was om (eigen) kosten voor de metro te vermijden, en eventueel de ICd toeslag.

Terugrekenend scheelde het je 3 minuten, dus je doet echt niets fout zolang je maar die NS-NS omcheck op Den Haag maakte (na de metro-rit vanuit Rotterdam, die je zelf apart betaalt).

Ik ga me daar verder niet boos over maken, maar mij beschuldigen van bedrog en oplichting klopt niet.

Als jij inchecht op station A (stel dat is Leiden Centraal @Momo) en gaat lopen naar station B (stel dat is De Vink) en daar uitcheckt is dat helemaal prima. De NS krijgt dan netjes betaald voor jouw voetreis van A naar B, toch?

Reputatie 7
Badge

De voorwaarden verplichten uitchecken en beginnen vanaf een reis binnen een halfuur na inchecken, toch? Ga je daar hier niet op nat?

Badge +3

De voorwaarden verplichten uitchecken en beginnen vanaf een reis binnen een halfuur na inchecken, toch? Ga je daar hier niet op nat?

Ja! Maar met een incheck op station X mag je 6 uur lang reizen naar waar je maar wilt (onderweg wel ‘overstappen/omchecken’ als je traject afwijkt van de kortste rechte lijn, op wat uitzonderingen na).

Als jij dus in Rotterdam incheckt (buitenkant poortje) en 5 uur later in Den Haag uitcheckt is dat prima. Hoe je van Rotterdam naar Den Haag gekomen bent doet er niet toe, je hebt een NS incheck (maar geen recht op GTbV als je gaat lopen omdat er geen treinen reden).

Als je direct of kort daarna weer incheckt is dat een overstap volgens het systeem, en daar ging het om (het behoud van langeafstandskorting i,p.v. je reis verplicht opsplitsen omdat er geen treinen reden en het met de metro niet lukt om binnen 35 minuten over te stappen). 😴

Badge +3

@Olav93 de voorwaarden verplichten je om na een incheck binnen 30 minuten te gaan reizen (dus niet met een daluren incheck om 6:29 een sipitstrein van 7:15 nemen of zo). Dat is verder duidelijk en gaat het niet over.

Tenzij er geen treinen (of vervangende bussen of NS metro-adviezen) rijden… Moet je dan weer uitchecken en later nog maar eens proberen of er binnen 30 minuten een trein gaat ❓

Reputatie 7
Badge

Tenzij er geen treinen (of vervangende bussen of NS metro-adviezen) rijden… Moet je dan weer uitchecken en later nog maar eens proberen of er binnen 30 minuten een trein gaat ❓

Later een vertraagde trein nemen die op tijd had moeten vertrekken mag uiteraard wel. Zie artikel 3.3 AVR-NS.

Als jij dus in Rotterdam incheckt (buitenkant poortje) en 5 uur later in Den Haag uitcheckt is dat prima.

Echter kan ik in de tussentijd dan dus niet in Den Haag zijn geweest buiten het station, want dat heeft poortjes en tailgaten mag sowieso niet, nog naast de verplichting om uit te checken, conform artikel 3.3 AVR-NS "Aan het eind van uw reis met NS", dus niet uren later pas.

Als jij inchecht op station A (stel dat is Leiden Centraal @Momo) en gaat lopen naar station B (stel dat is De Vink) en daar uitcheckt is dat helemaal prima. De NS krijgt dan netjes betaald voor jouw voetreis van A naar B, toch?

Je schrijft dat het verder niet om het inchecken gaat, maar in dit scenario begin je toch vrijwillig niet binnen een halfuur na inchecken aan een reis bij NS (wederom artikel 3.3 AVR-NS)?

binnen 35 minuten van Rotterdam naar Den Haag lukt nét niet. Dat worden dus twee losse treinreizen en dat kost je de hoofdprijs! Niet wenselijk 😥

Dus als je de metro-rit maakt terwijl je een NS incheck hebt (en door op Den Haag even een NS-NS overstap te doen om volkomen legaal aan te tonen dat je via daar omgereisd bent) bespaar je de kosten voor twee losse reizen i.p.v. één reis met overstap.

Al ga je lopend van Rotterdam naar Den Haag, wat maakt de NS dat nou uit? Je betaalt immers ook gewoon voor het deel dat je loopt!

Ook hier begin je toch niet binnen een halfuur na inchecken (in Den Haag) aan een treinreis? En hoe kom je in Rotterdam Centraal zonder tailgaten door de poortjes? En dat uitchecken ook verplicht is voor je overstapt op een andere vervoerder (hier van de metro) staat ook nog weer expliciet in artikel 3.3 AVR-NS.

Slechts "Als u bent vergeten om uit te checken bij het einde van uw reis kunt u dit nog herstellen door binnen 6 uur na het inchecken (maar op dezelfde NS-dag) alsnog uit te checken op de plaats waar u had moeten uitchecken." (Artikel 3.4 AVR-NS) Dit gaat dus expliciet om wanneer je het bent vergeten en niet om dit expres doen.

Ik ben het wel met je eens dat dit soms raar uitpakt. Ik reis met een Traject Vrij-abonnement van Almere Muziekwijk naar Amsterdam Sloterdijk en het is wel eens gebeurt dat ik bij een verstoring waarbij er geen sprinters reden op de fiets van Almere Muziekwijk (na daar weer te zijn uitgecheckt) naar Almere Centrum ben gegaan om daar op een intercity te kunnen stappen. Dat ik toen extra moest betalen voor het stukje Almere Centrum-Almere Muziekwijk vond ik eigenlijk ook onterecht, maar heb ik verder niet moeilijk over gedaan omdat het geld dat ik terugkreeg i.v.m. de opgelopen vertraging toch meer was.

Reputatie 7

Ook hier begin je toch niet binnen een halfuur na inchecken (in Den Haag) aan een treinreis? En hoe kom je in Rotterdam Centraal zonder tailgaten door de poortjes? En dat uitchecken ook verplicht is voor je overstapt op een andere vervoerder (hier van de metro) staat ook nog weer expliciet in artikel 3.3 AVR-NS.

Slechts "Als u bent vergeten om uit te checken bij het einde van uw reis kunt u dit nog herstellen door binnen 6 uur na het inchecken (maar op dezelfde NS-dag) alsnog uit te checken op de plaats waar u had moeten uitchecken." (Artikel 3.4 AVR-NS) Dit gaat dus expliciet om wanneer je het bent vergeten en niet om dit expres doen.

Ik ben het wel met je eens dat dit soms raar uitpakt. Ik reis met een Traject Vrij-abonnement van Almere Muziekwijk naar Amsterdam Sloterdijk en het is wel eens gebeurt dat ik bij een verstoring waarbij er geen sprinters reden op de fiets van Almere Muziekwijk (na daar weer te zijn uitgecheckt) naar Almere Centrum ben gegaan om daar op een intercity te kunnen stappen. Dat ik toen extra moest betalen voor het stukje Almere Centrum-Almere Muziekwijk vond ik eigenlijk ook onterecht, maar heb ik verder niet moeilijk over gedaan omdat het geld dat ik terugkreeg i.v.m. de opgelopen vertraging toch meer was.

Het is vrij simpel. Je check uit in Rotterdam, wanneer je buiten de poortjes bent check je weer in en check je in met je bankpas bij de metro. In Den Haag (Metro) check je uit met je bankpas en betaal je dus voor die rit, prima.

 

In Den Haag (Trein) check je in met je bankpas, check je gelijk weer uit met je bankpas en OV-chipkaart en dan check je weer in met je OV-chipkaart. En heb je dus een overstap Rotterdam - Den Haag.

 

Ik snap het probleem niet echt, door NS zijn toe doen was ik verplicht om de metro te pakken want, de treinen naar Den Haag reden niet, waarom zou ik extra geld neerleggen voor een reis waar ik normaal nooit extra geld voor zou moeten neerleggen?

De Metro rit zelf duurt 32 minuten, dat houd dus in dat ik 2 sprintjes zou moeten trekken om binnen 3 minuten die overstap te halen, 1 in Rotterdam en 1 in Den Haag.

Rotterdam is in dat opzich nog wel toen, maar Den Haag absoluut niet want het loopt vast door instappers en uitstappers voor de metro. Als ik dus 36-37 minuten doen over de overstap kom ik niet in aanmerking, wat ik absurd vind 🤷‍♂️.

Reputatie 7
Badge +3

@Gorott je komt zowiezo niet in aanmerking voor GTBV. De reis die je hebt gemaakt stond niet in de planner.

Hoezo extra geld betalen? Je reist toch met SRP?

Reputatie 7

@Gorott je komt zowiezo niet in aanmerking voor GTBV. De reis die je hebt gemaakt stond niet in de planner.

Hoezo extra geld betalen? Je reist toch met SRP?

Ik heb het over het algemeen en het gaat om het principe. Dat ik SRP heb en geen GTBV krijgt boeit me oprecht helemaal niets.

 

Als ik geen SRP had gehad had ik dus wel extra betaald en daar gaat het mij om.

Reputatie 7
Badge +3

@Gorott je komt zowiezo niet in aanmerking voor GTBV. De reis die je hebt gemaakt stond niet in de planner.

Hoezo extra geld betalen? Je reist toch met SRP?

Ik heb het over het algemeen en het gaat om het principe. Dat ik SRP heb en geen GTBV krijgt boeit me oprecht helemaal niets.

 

Als ik geen SRP had gehad had ik dus wel extra betaald en daar gaat het mij om.

Dat extra betalen moet je omdat je geen reis via de planner maakt en een omreis.

Reputatie 7

@Gorott je komt zowiezo niet in aanmerking voor GTBV. De reis die je hebt gemaakt stond niet in de planner.

Hoezo extra geld betalen? Je reist toch met SRP?

Ik heb het over het algemeen en het gaat om het principe. Dat ik SRP heb en geen GTBV krijgt boeit me oprecht helemaal niets.

 

Als ik geen SRP had gehad had ik dus wel extra betaald en daar gaat het mij om.

Dat extra betalen moet je omdat je geen reis via de planner maakt en een omreis.

Het. Was. Een. Advies. Vanuit. De. Planner.

Ik had niet extra HOEVEN betalen, want als de treinen naar Den Haag gewoon reden had ik het normale tarief betaald. en dan nog was het een reis van 36-37 minuten wat dus net niet binnen de 35 minuten valt.

Nee joh ik ga wel lekker zoals jij dat altijd deed 20 jaar op een station wachten.

 

Hoe wil je dat ik het dan doe? Voor Middelburg-Utrecht kreeg ik onjuist advies en voor Rotterdam-Utrecht was dit het advies dat ik kreeg.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het probleem niet echt, door NS zijn toe doen was ik verplicht om de metro te pakken want, de treinen naar Den Haag reden niet, waarom zou ik extra geld neerleggen voor een reis waar ik normaal nooit extra geld voor zou moeten neerleggen?

Nee, je was niet verplicht de metro te pakken. De treinen van Rotterdam naar Utrecht reden niet maar, maar in alle andere richtingen reden ze wel. Om naar Utrecht te komen kon je met de ICD via Schiphol en je kon via Leiden. En ook reden er nog treinen naar Den Haag Centraal, alleen zou je dan langer onderweg zijn geweest omdat de IC vanwege het nog steeds defecte wissel niet verder gaat dan HS en je dan de sprinter had moeten nemen waaardoor dit niet als reisadvies werd gegeven. Er waren dus genoeg andere opties waardoor de metro niet nodig was. Dat jij die wel als 1 van de reisadviezen kreeg was omdat je de BTM opties niet uitgevinkt had. Vervolgens heb je zelf de keuze gemaakt om de metro te nemen ipv te wachten op de ICD. 

 

Reputatie 7
Badge

Het is vrij simpel. Je check uit in Rotterdam, wanneer je buiten de poortjes bent check je weer in en check je in met je bankpas bij de metro. In Den Haag (Metro) check je uit met je bankpas en betaal je dus voor die rit, prima.

In Den Haag (Trein) check je in met je bankpas, check je gelijk weer uit met je bankpas en OV-chipkaart en dan check je weer in met je OV-chipkaart. En heb je dus een overstap Rotterdam - Den Haag.

Maar dan begin je na je check in in Rotterdam dus bewust niet binnen een half uur aan een reis met NS en dat mag niet.

Daarbij is het combineren vervoerbewijzen op verschillende dragers volgens artikel 2.4 AVR-NS - hoewel daar eiegenlijk beschreven voor een ander doel - behoudens expliciet door NS toegestane uitzonderingen niet toegestaan, dus de constructie van incheken met je betaalpas en uitchecken met je ov-chipkaart is m.i. dus ook wel een beetje op het randje.

Reputatie 7
Badge +3

@Gorott

 

 

Het. Was. Een. Advies. Vanuit. De. Planner.

Ik had niet extra HOEVEN betalen, want als de treinen naar Den Haag gewoon reden had ik het normale tarief betaald. en dan nog was het een reis van 36-37 minuten wat dus net niet binnen de 35 minuten valt.

Nee joh ik ga wel lekker zoals jij dat altijd deed 20 jaar op een station wachten.

 

Hoe wil je dat ik het dan doe? Voor Middelburg-Utrecht kreeg ik onjuist advies en voor Rotterdam-Utrecht was dit het advies dat ik kreeg.

Het was het advies wat je kreeg door alle vervoersopties in te schakelen. Bij alleen de trein optie had je geen metroadvies gehad.

En nee ik blijf geen 20 jaar wachten, dat heb ik nooit gedaan en zal ik nooit doen. Net als dure taxi’s in de hoop dat ik die kan declareren. Afhankelijk van waardoor de vertraging is veroorzaakt en de prognose hoelang het gaat duren bekijk ik of ik ga reizen en als ik onderweg ben of ik wacht, of een andere route neem, waarvoor ik mogelijk extra betaal.

En met een reis buiten de reisplanner weet ik dat ik geen GTBV kan claimen.

Badge +3

Maar dan begin je na je check in in Rotterdam dus bewust niet binnen een half uur aan een reis met NS en dat mag niet.

Dat is het nou juist, er reden geen treinen (of blijkbaar toch wel maar alleen srpinters). Maar goed, stel dat er helemaal geen treinen reden dan kan je ook niet binnen een half uur aan een reis met NS beginnen.

Als je dan toch aan de buitenkant van een poortje in Rotteram incheckt, naar Den Haag loopt, fietst of met de metro gaat en daar (binnen de poortjes) weer uitcheckt betaal je dus voor een treinrit Rotterdam - Den Haag, en dat is gewoon toegestaan. Sterker nog, de NS krijgt geld voor een reis die je helemaal niet met ze gemaakt hebt.

Een hele zinnige reden om dat te doen is om van Middelburg - Rotterdam - Den Haag - Utrecht één aaneengesloten (via) reis te maken, want Middelburg - Rotterdam plus Den Haag - Utrecht (twee losse reizen) is veel duurder.

Ik heb het bewust niet over GTbV gehad, want ander vervoer (in dit geval de metro met een NS incheck) tussen Rotterdam en Den Haag was geen NS omreisadvies.

Je kunt overigens gerust GTbV aanvragen, want het systeem zal bepalen wat de normale reistijd Middelburg - Utrecht is en wat op het moment dat jij reisde de snelste optie was om in Utrecht te komen, en daar de vergoeding op baseren. Niet op basis van het tijdstip dat je daadwerkelijk in Utrecht uitcheckte.

Reageer