Nee, het is op basis van de door de reisplanner aangegeven route. Daar controleert in eerste instantie een computer op en eventueel later een mens. De computer kijkt naar de data van aankomst en vertrek op elke plaats.
Er moet voorkomen worden dat er op een oneigenlijke wijze gebruik, dan wel misbruik wordt gemaakt van deze regeling. Dat was in de praktijk niet denkbeeldig. Mensen kunnen ook de sprinter nemen om dan een uitkering van GBTV te realiseren. Alles wat kan, wordt ook wel ergens gedaan en zeker als het voordeel biedt. De vergoedingen kunnen fors oplopen.
Eidt: @Tochjo heeft het hieronder al even opgezocht in de voorwaarden, wat is de kater weer snel, ;-)
Nee. In de Voorwaarden voor Geld Terug Bij Vertraging voor reizen bij NS staat:
Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging” wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein, waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling staat vermeld.
En in de begrippenlijst staat:
Optimale reisroute: De route zoals aangegeven in de NS Reisplanner op basis van standaard instellingen (inclusief geadviseerde omreisroutes), die te raadplegen is via www.ns.nl, de Reisplanner Xtra app, via telefonische reisinformatie of aan de servicebalie. Via-routes die als extra optie in de NS Reisplanner ingevoerd kunnen worden, zijn geen optimale reisroute.