Skip to main content

 

Hoi, 

 

volgende week wil ik de bovenstaande reis gaan maken. zoals te zien is, moet ik vanwege werkzaamheden met Arriva reizen op een lijn waar bij mijn weten NS een vervoersplicht heeft.

Geld terug bij vertraging geld tot de NS uitcheck, dus juridisch gezien kan ik wel helemaal naar Den Haag willen, maar kom ik met NS, tegen de vervoersplicht in, niet verder dan Sittard. Dit zal dan wel een kwestie zijn van een uur aan vertraging declareren toch?

ik ben heel benieuwd hoe NS hiermee om zal gaan. als het NS zelf goed uitkomt kijken ze bij overchecks alleen naar de NS in en uitchecks, en in dit geval zou dat dan dus resulteren in "aankosmtstation is niet bereikt". ik vermoed natuurlijk wel dat men in dit geval de regels anders zal interpreteren. Het zal wellicht een interessante discussie worden :) 

In principe is NS volgens de concessie verplicht om voor zijn treinen eigen vervangend vervoer te regelen tussen Susteren en Sittard. Het zou kunnen dat daarvoor met Arriva is afgesproken dat de Arriva-bussen ook met NS-tickets gebruikt kunnen worden.

De checkin/uit aanwijzingen in de reisplanner worden vrees ik automatisch door het systeem gegenereerd. Ik vraag me af of er trouwens in Susteren überhaupt wel NS-paaltjes zijn of dat er mobiele paaltjes komen.

Goede vraag dus hoe het zit. Leuke klus voor een moderator om dit uit even te pluizen.


Dit is inderdaad een goede vraag.

Bij werkzaamheden gaan we automatisch uit van een halfuur vertraging. Je hebt dus in principe pas recht op GTBV op het moment dat je boven op die 30 minuten nog eens 30 minuten vertraging oploopt. 
Als je afgekocht reisrecht hebt op dit traject, dan kun je een vergoeding aanvragen via de reguliere Klantenservice.
Mocht je toch een GTBV-claim indienen, dan wordt deze hoogstwaarschijnlijk eerst afgewezen. Het advies is dan om te reageren op de afwijzing die je krijgt. Je claim komt dan terecht bij mijn collega's die zich hier persoonlijk over kunnen buigen.


Dit is inderdaad een goede vraag.

Bij werkzaamheden gaan we automatisch uit van een halfuur vertraging. Je hebt dus in principe pas recht op GTBV op het moment dat je boven op die 30 minuten nog eens 30 minuten vertraging oploopt. 
Als je afgekocht reisrecht hebt op dit traject, dan kun je een vergoeding aanvragen via de reguliere Klantenservice.
Mocht je toch een GTBV-claim indienen, dan wordt deze hoogstwaarschijnlijk eerst afgewezen. Het advies is dan om te reageren op de afwijzing die je krijgt. Je claim komt dan terecht bij mijn collega's die zich hier persoonlijk over kunnen buigen.

Daar gaat het niet om. De reizigers moeten volgens de planner voor het stukje tussen Susteren en Sittard omchecken naar Arriva omdat NS zelf geen vervangend vervoer inzet tussen Susteren en Sittard terwijl NS dat volgens de concessie wel verplicht is 

Door het weigeren van NS om zelf voor vervangend vervoer te zorgen moeten reizigers tweemaal verplicht omchecken van vervoerder en daardoor ontstaan voor een deel van de reizigers behoorlijk grote extra kosten. De vraag is waar die geclaimd kunnen worden.

Daarnaast is de vraag of NS in Susteren zorgt voor mobiele chippaaltjes aangezien NS dit station normaliter niet bedient.


Waar komen die extra kosten vandaan? Op het moment dat er wordt ingecheckt binnen 35 minuten na overstap blijft de prijs namelijk gewoon hetzelfde.

Arriva zet in dit geval een stopbus in, in plaats van een trein, en je mag dus ook gewoon gebruikmaken van de incheck bij de trein. Met afgekocht reisrecht betaal je dan niks, je abonnement is immers ook geldig bij Arriva, en met een kortingsabonnement geldt hetzelfde. De langeafstandskorting zal gewoon berekend worden. Volgens mij zijn er dus geen extra kosten die gemaakt worden.


in mijn specifieke geval heb ik inderdaad geen extra kosten. maar NS gaat al jaren zo kinderachtig om met vertragingen bij overchecks ("je had maar vijf minuten vertraging bij ons, dat je je aansluiting bij Arriva miste is jou eigen probleem") dat dit koekje van eigen deeg nu terug komt.

 

kort samengevat: het gtbv systeem kijkt niet naar de totale vertraging maar naar de vertraging bij NS. en dus is er bij bovenstaande reis, met overchecks, sprake van niet je eindstation bereikt hebben met NS, wat voor gtbv betreft gelijk staat aan een uur vertraging.

 

overigens zijn de tarieven van Arriva wel degelijk (iets) anders dan die van NS. 


 

Hoi, 

 

volgende week wil ik de bovenstaande reis gaan maken. zoals te zien is, moet ik vanwege werkzaamheden met Arriva reizen op een lijn waar bij mijn weten NS een vervoersplicht heeft.

Geld terug bij vertraging geld tot de NS uitcheck, dus juridisch gezien kan ik wel helemaal naar Den Haag willen, maar kom ik met NS, tegen de vervoersplicht in, niet verder dan Sittard. Dit zal dan wel een kwestie zijn van een uur aan vertraging declareren toch?

ik ben heel benieuwd hoe NS hiermee om zal gaan. als het NS zelf goed uitkomt kijken ze bij overchecks alleen naar de NS in en uitchecks, en in dit geval zou dat dan dus resulteren in "aankosmtstation is niet bereikt". ik vermoed natuurlijk wel dat men in dit geval de regels anders zal interpreteren. Het zal wellicht een interessante discussie worden :) 

Op dit traject rijden NS intercity's en Arriva stoptreinen. Het is niet alleen NS die vervoersplicht hier heeft.


Arriva zet in dit geval een stopbus in, in plaats van een trein, en je mag dus ook gewoon gebruikmaken van de incheck bij de trein. Met afgekocht reisrecht betaal je dan niks, je abonnement is immers ook geldig bij Arriva, en met een kortingsabonnement geldt hetzelfde. De langeafstandskorting zal gewoon berekend worden. Volgens mij zijn er dus geen extra kosten die gemaakt worden.

Niet alle vervoersbewijzen met afgekocht reisrecht zijn ook geldig bij Arriva. Een Traject Vrij van Roermond naar Maastricht is bijv. €37 duurder als die ook bij Arriva geldig moet zijn en de meeste mensen kiezen daarom voor de variant die alleen bij NS geldig is. En de Jongerendagkaart is bijv. ook niet geldig bij Arriva. In dit soort voorbeelden ontstaan er dus wel degelijk extra kosten. 

Verder is het kilometertarief bij Arriva hoger dan bij NS en ook dat leidt in sommige gevallen tot (beperkt) hogere kosten. En enkele reizen en retours als eticket zijn ook niet bij beide maatschappijen geldig.

Om de vraag te herformuleren: wat is de regeling voor reizigers met tickets die bij wel bij NS geldig zijn maar niet bij Arriva?


Dit doet denken aan de situatie van afgelopen juli, toen er werkzaamheden rondom station Almelo waren.

Er was een tekort aan vervangende bussen, stopbussen reden niet (of nauwelijks?). Om vanuit Rijssen in Wierden te komen was het advies dus eerst met een NS-snelbus helemaal naar Almelo te reizen. Van Almelo naar Wierden reden er ook vervangende bussen, echter alleen onder de vlag van Keolis-Blauwnet. Oftewel moest de reiziger in Almelo omchecken. Je was dus veel langer onderweg (normaal een rechtstreeks sprinter-ritje van 6 minuten) en in plaats van €2,50 kostte het bovendien ineens €4,46


het amateurisme van NS is inmiddels zo triest dat het haast weer grappig is... 


Iemand met bijv. Dal Voordeel op saldo die dit reisadvies opvolgt (overstap naar Arriva in de spits) komt inderdaad bedrogen uit, want die krijgt alleen korting op de rit Maastricht - Sittard en daarna niet meer.

Wat je in dat geval moet doen is met een NS incheck (meteen weer inchecken aan de buitenkant van de poortjes in Sittard) de Arriva bus nemen en in Susteren gewoon weer in de trein stappen.

Bij vertrek om 6:30 uit Maastricht heb je recht op GTbV als je later dan 10:11 in Den Haag zou aankomen.


zeg je nu dat het beste is om illegaal te reizen met Arriva? ;) 


zeg je nu dat het beste is om illegaal te reizen met Arriva? ;) 

Als NS geen bussen wenst in te zetten is het nood breekt wet… dus ja dat zeg ik 🤣

Of je gaat lopen of neemt een ov-fiets van Sittard naar Susteren (zelfde dag terug), GTbV gegarandeerd.

Of je checkt uit in Sittard en neemt een lijnbus naar Susteren, in de hoop dat je daar binnen 35 minuten weer kunt inchecken bij NS.

Tijd geleden dat daar NS treinen stopten overigens, ik stak altijd vanuit Eindhoven terug via Sittard (jaren 90), dat was sneller dan een intercity/stoptrein overstap op Roermond. Werd nooit moeilijk over gedaan en tegenwoordig mag dat ook gewoon weer.


ik doe liever wat men vraagt en krijg daar dan een behoorlijke gtbv vergoeding voor. zal ze leren om wazige regeltjes te bedenken. 


wel bordjes dat je moet overchecken maar helemaal geen Arriva paaltjes (foto uit Susteren, ik kon in Sittard niet bij Arriva inchecken, tenzij ik natuurlijk terug naar de poortjes was gelopen). het is een mooie janboel, klassieke kwaliteit in Nederland. Bijna m'n langeafstandskorting gemist maar de bus was net snel genoeg dus het is goed gekomen. nu nog een uur gtbv claimen bij NS aangezien ze me niet naar het eindstation (den haag) hebben gebracht.

 

edit: vreemd genoeg stonden er wel NS overcheck paaltjes, terwijl er helemaal geen NS bus reed. Ik kan het niet zien maar ik zou wel nieuwsgierig zijn of er in echt nu NS paaltjes staan of niet. 


Geen Arriva paaltjes in Susteren lijkt me raar, daar rijdt normaal alleen Arriva.


klopt. 


Er schijnen geen mobiele NS paaltjes te staan in Echt terwijl NS daar nu wel stopt.


Geen Arriva paaltjes in Susteren lijkt me raar, daar rijdt normaal alleen Arriva.

Het is lang geleden dat ik vervangend vervoer van Arriva heb gebruikt, maar ik kan me herinneren dat Arriva geen mobiele paaltjes heeft/had, en dat je destijds op het perron moest in- en uitchecken. 


Geen Arriva paaltjes in Susteren lijkt me raar, daar rijdt normaal alleen Arriva.

Het is lang geleden dat ik vervangend vervoer van Arriva heb gebruikt, maar ik kan me herinneren dat Arriva geen mobiele paaltjes heeft/had, en dat je destijds op het perron moest in- en uitchecken. 

 

Als reiziger wordt je hier toch compleet tureluurs van. Al die andere regelingen 


die lastige reizigers ook altijd ;)

 

edit: kun je ueberhaupt in Sittard wel uitchecken bij Arriva, aangezien er een poortje in de weg staat richting het perron? bij NS kun je soms bij poortjes aan de buitenkant niet uitchecken toch?

ik waag het er maar niet op. ze controleren toch niet. als ze iets willen moeten ze me wel fatsoenlijk in staat stellen.

NS heeft het wel weer heerlijk belabberd uitbesteed. Zoals je mag verwachten. 


edit: kun je ueberhaupt in Sittard wel uitchecken bij Arriva, aangezien er een poortje in de weg staat richting het perron? bij NS kun je soms bij poortjes aan de buitenkant niet uitchecken toch?

Nee, bij poortjes kun je aan de buitenkant alleen inchecken, en aan de binnenkant alleen uitchecken. Als je dat verkeerd om doet, heb je een missende check-in of check-uit en wordt er € 10 tot € 20 in rekening gebracht (afhankelijk van de vervoerder en een eventueel abonnement). Vroeger werden er bij busvervoer nog poortjes opengezet zodat je überhaupt niet hoefde in- en uit te checken bij een doorgaande reis, maar dat wordt ook niet meer gedaan. 


men heeft dus een compleet disfunctioneel betaalsysteem in elkaar gepuzzeld waar je in dit soort situaties als reiziger niet eens in staat wordt gesteld om alle idioterie op te volgen. op het corrupte af... 


Volgens een nieuwsbericht van ProRail over de werzaamheden is het busvervoer gemeenschappelijk voor Arriva en NS.


net als dat de metro in Amsterdam soms als alternatief vervoer dient natuurlijk, maar geen poortjes open dus betalen. ze snappen hun eigen fratsen niet eens meer. 


die lastige reizigers ook altijd ;)

 

edit: kun je ueberhaupt in Sittard wel uitchecken bij Arriva, aangezien er een poortje in de weg staat richting het perron? bij NS kun je soms bij poortjes aan de buitenkant niet uitchecken toch?

ik waag het er maar niet op. ze controleren toch niet. als ze iets willen moeten ze me wel fatsoenlijk in staat stellen.

NS heeft het wel weer heerlijk belabberd uitbesteed. Zoals je mag verwachten. 

Er staan arrivapaaltjes op perron van Sittard naast NS paaltjes. Je zou op perron bij Arriva kunnen uitchecken en bij NS inchecken. Bij de poortjes kun je dan bij N uitchecken.


Reageer