gtbv bij verplichte overcheck naar Arriva

  • 16 September 2022
  • 28 reacties
  • 610 Bekeken

Reputatie 6

 

Hoi, 

 

volgende week wil ik de bovenstaande reis gaan maken. zoals te zien is, moet ik vanwege werkzaamheden met Arriva reizen op een lijn waar bij mijn weten NS een vervoersplicht heeft.

Geld terug bij vertraging geld tot de NS uitcheck, dus juridisch gezien kan ik wel helemaal naar Den Haag willen, maar kom ik met NS, tegen de vervoersplicht in, niet verder dan Sittard. Dit zal dan wel een kwestie zijn van een uur aan vertraging declareren toch?

ik ben heel benieuwd hoe NS hiermee om zal gaan. als het NS zelf goed uitkomt kijken ze bij overchecks alleen naar de NS in en uitchecks, en in dit geval zou dat dan dus resulteren in "aankosmtstation is niet bereikt". ik vermoed natuurlijk wel dat men in dit geval de regels anders zal interpreteren. Het zal wellicht een interessante discussie worden :) 


28 reacties

Reputatie 6

dat werkt niet als je de andere kant op reist. 

Reputatie 5

Geen Arriva paaltjes in Susteren lijkt me raar, daar rijdt normaal alleen Arriva.

Het is lang geleden dat ik vervangend vervoer van Arriva heb gebruikt, maar ik kan me herinneren dat Arriva geen mobiele paaltjes heeft/had, en dat je destijds op het perron moest in- en uitchecken. 

Arriva heeft zeker wel mobiele paaltjes; er staat er semipermanent één op Aachen Hbf bij de bushalte voor het treinvervangend vervoer naar Heerlen. Levert ook leuke situaties op, omdat dat dezelfde halte is waar de reguliere lijnbus 350 naar Maastricht vertrekt. Reizigers voor de 350 hebben dan al ingecheckt bij de mobiele paal, maar dat is dus niet de bedoeling, dat moet gewoon in de bus.

Hoe het nu bij deze specifieke werkzaamheden is geregeld en of ze altijd hun mobiele palen meenemen, dat weet ik niet.

Badge +3

De mobiele CiCo op de foto in Susteren is natuurlijk van NS, omdat daar normaal geen NS treinen stoppen.

Als je dus met een Arriva bus vanuit Sittard komt en verder met NS wilt zal je eerst moeten uitchecken bij Arriva en dat kan sowieso op het perron.

Kom je in Sittard met NS aan (vanuit Heerlen/Maastricht) dan check je uit bij een NS poortje en kan je daarna inchecken aan de buitenkant van een Arriva poortje (zonder er doorheen te gaan natuurlijk) om vervolgens de Arriva bus te nemen.

Bij de bussen (zowel in Sittard als Susteren) zouden ook mobiele apparaten moeten staan (van Arriva), tenzij het om lijnbussen van Arriva zou gaan die ‘als trein’ rijden of zo, dan check je in de bus zelf in en uit.

Het ging mij er in een eerdere reactie om dat je (wegens het mogelijk verlies van langeafstandskorting of een ongewenste dal/spits overstap) het beste de busreis kunt maken met een NS incheck, dus in Sittard (weer) inchecken bij een NS poortje en in Susteren gewoon op de (NS) trein stappen.

Reageer