GTBV flex


Reputatie 1

Een vriend van mij is een treinfanaat en reist elk weekend met zijn weekendvrij 1e klas. Als hij echter vertraging heeft dan kan hij meer krijgen dan zijn abonnement uberhaupt kost. Ik zou niet klagen hoor maar vind het opmerkelijk.

 

Omdat hij zoveel reist en alle informatie over die treinen heeft uitgepluist zijn de bedragen die hij krijgt hoog. Dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling? Feitelijk gaat hij naar een station waar een verstoring is maar waar ie helemaal niet hoeft te zijn. Dus hij maakt de reis dus wel en loopt de vertraging ook op. En hij checkt daar 35 minuten uit en gaat vervolgens weer opnieuw reizen. Waarom zit er geen maximum aan wat je kunt claimen per maand? 

 

Los hiervan, dat je dik 46 euro kunt krijgen voor een abonnement wat 37 euro kost per maand is sowieso al erg veel (maximaal bij +60). Als je daadwerkelijk naar je opa en oma gaat aan de andere kant van NL - dus een reis met een doel hebt - en je zowel op de heen en terugweg vertraging hebt dan is het dus ruim 90 euro vangen. De verhouding is hier een beetje zoek lijkt mij. Waarom wordt niet als vroeger een deel van het maandbedrag uitgekeerd ipv enkele reis vol tarief. Nogmaals, ik klaag niet, blijf het alleen raar vinden. Nu weet ik dat die enkele reiziger die slim omgaat met zijn treinreizen niet opweegt tegen de miljoenen die blijven liggen door dat de meeste mensen niet claimen maar toch.

 


10 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik vind het ook een opmerkelijke keuze. Waarom ervoor gekozen is, durf ik niet te zeggen, maar alle vergoedingen van reizen met NS Flex abonnementen, wordt de vergoeding berekend aan de hand van de ritprijs zonder abonnement. 

Zoals in de vergoedingentabel staat:

De vergoeding wordt gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NStraject. Voor NS Flex-kortingsabonnementen geldt de ritprijs inclusief eventuele verrekening van korting buiten de spits. Tijdens vrije reisperiodes (100% korting) vindt berekening plaats op basis van de vol tarief enkele ritprijs

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is waar dat je bij NS Flex (alle abonnementen) en 60 minuten vertraging de volle ritprijs aan GTbV krijgt, maar per maand zit daar inderdaad een maximum aan zodat je niet meer dan de kosten van je abonnement vergoed kunt krijgen.

Opzoeken van verstoringen heeft dus niet echt veel zin. Als het in de praktijk wél werkt is dat in ieder geval niet de bedoeling.

Reputatie 7
Badge +3

Het is waar dat je bij NS Flex en 60 minuten vertraging de volle ritprijs aan GTbV krijgt, maar per maand zit daar inderdaad een maximum aan zodat je nooit meer dan de kosten van je abonnement kunt krijgen.

Dat is hier inderdaad wel eens gezegd. Maar of het ook echt zo is? En hoe doen ze dat dan? Per kalendermaand? Of kijken ze naar je factuurdatum?

 

Je kunt wel degelijk meer vergoed krijgen dan de kosten. Dit heeft bij Flex altijd al gekund en kan bij WeekendVrij makkelijk om een veelvoud van de abonnementskosten gaan. NS stopt pas met vergoeden als er al (veel) meer betaald is dan de kosten van het abonnement. En er wordt gekeken per factuurperiode, de periode daarna wordt er gewoon weer vergoed tot je al boven je abonnementskosten zit.

Dan krijg je een e-mail dat je al meer dan de kosten van je abonnement vergoed hebt gekregen en wordt de claim afgewezen. Dat kan lang duren. Het systeem kan dit ook niet zelfstandig, dus het moet om een door het systeem 'geparkeerde claim' gaan die door een medewerker beoordeeld wordt.

NS heeft trouwens om begrijpelijke redenen niet graag discussie over de (veel te) hoge Flex-gtbv vergoedingen op de community. Het zal me niet verbazen als er berichten verwijderd worden of zelfs het hele topic.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een slechte zaak dat je bij vrij-abonnementen meer vergoed kan krijgen dan het abonnement kost. Dat werkt fraude in de hand.

Ik denk zelf dat het eerder een ongewenst effect is i.p.v. fraude. De voorwaarden verbieden je ook niet om claims in te dienen, maar geven NS wel het recht om claims af te wijzen. NS kiest er ook helemaal zelf voor dit meestal niet te doen. Als je abonnement bijvoorbeeld 30 euro kost en je al 25 euro geclaimd hebt, dan zou NS er verstandig aan doen bij de volgende claim maximaal 5 euro te vergoeden. Het is NS die in dit geval vrijwillig kiest om toch altijd het hele bedrag op basis van ritprijs vol tarief toe te kennen. 

De voorwaarden geven NS verder de mogelijkheid om mensen uit te sluiten die 'misbruik' maken van de regeling. In dat gebied zou je terecht kunnen komen nadat je meer vergoed hebt gekregen dan de kosten en doorclaimt en/of expres reizen maakt op trajecten met verstoringen, maar je hebt echt jurisprudentie nodig om vast te stellen wat er nou precies onder misbruik valt. Is dat bijvoorbeeld expres reizen met een vertraagde trein en hoe stel je dat überhaupt vast? Sommige mensen hebben gewoon extreem veel pech, zoals een Amerikaan die in Brussel voor de derde keer slachtoffer werd van een terroristische aanslag.

De oplossing is volgens mij gewoon terug te gaan naar de oude vergoedingen, dus een % van de betaalde abonnementskosten. 

Badge +3

De makkelijkste oplossing is volgens mij gewoon terug naar de oude vergoedingen, dus een % van de betaalde abonnementskosten. 

Dat is natuurlijk wel de meest gewenste oplossing, maar blijkbaar is het GTbV systeem niet in staat om te bepalen welk Flex abonnement er actief was op het moment van de vertraging?

Met een 40% Flex kortingsabonnement krijg je ook de volle mep volgens mij, anders dan in de voorwaarden staat. Anders zou je met Weekend Vrij ook het bedrag met 40% korting krijgen, net als correcties voor uitcheck gemist (€ 12,00 i.p.v. € 20,00).

Met name bij Weekend Vrij is de vergoeding extreem ‘riant’.

.Dat is op zich wel de meest gewenste oplossing, maar blijkbaar is het GTbV systeem niet in staat om te bepalen welk Flex abonnement er actief was op het moment van de vertraging?

Dat dacht ik ook 😀, kan geen andere reden bedenken.

Maar dat NS niet de wil heeft of niet in staat is dit te implementeren, betekent niet dat het niet kan. En Flex is voor mij persoonlijk een uitkomst, maar het is aan de reizigers opgedrongen (ook aan reizigers die dit absoluut niet wilden) en niet omgekeerd.

@Robert B bij Flex-reizen met 40% (DalVoordeel-)korting heb ik zelf altijd vergoed gekregen op basis van de daadwerkelijke betaalde ritprijs. Dat was al in 2018 zo en is voor zover ik weet nooit veranderd

Reputatie 1

Update: ik kreeg (als regelmatig van GTBV gebruikmakende Flex Dalvrij abonnementhouder) vandaag bericht dat vanaf 6 juni 2023 ook voor Flex abonnementen een percentage van de abonnementsprijs wordt vergoed. Dat is voor mij als regelmatige lange afstand treinreiziger een stuk minder gunstig op dagen met veel vertraging dan de regeling op basis van de virtuele ritprijs.

Reputatie 7
Badge +4

In principe is de oude regeling weer ingevoerd. Een vergoeding bij de vrij-abonnementen op basis van de enkele reisprijs was ook wel erg riant.

Reageer