Een vriend van mij is een treinfanaat en reist elk weekend met zijn weekendvrij 1e klas. Als hij echter vertraging heeft dan kan hij meer krijgen dan zijn abonnement uberhaupt kost. Ik zou niet klagen hoor maar vind het opmerkelijk.
Omdat hij zoveel reist en alle informatie over die treinen heeft uitgepluist zijn de bedragen die hij krijgt hoog. Dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling? Feitelijk gaat hij naar een station waar een verstoring is maar waar ie helemaal niet hoeft te zijn. Dus hij maakt de reis dus wel en loopt de vertraging ook op. En hij checkt daar 35 minuten uit en gaat vervolgens weer opnieuw reizen. Waarom zit er geen maximum aan wat je kunt claimen per maand?
Los hiervan, dat je dik 46 euro kunt krijgen voor een abonnement wat 37 euro kost per maand is sowieso al erg veel (maximaal bij +60). Als je daadwerkelijk naar je opa en oma gaat aan de andere kant van NL - dus een reis met een doel hebt - en je zowel op de heen en terugweg vertraging hebt dan is het dus ruim 90 euro vangen. De verhouding is hier een beetje zoek lijkt mij. Waarom wordt niet als vroeger een deel van het maandbedrag uitgekeerd ipv enkele reis vol tarief. Nogmaals, ik klaag niet, blijf het alleen raar vinden. Nu weet ik dat die enkele reiziger die slim omgaat met zijn treinreizen niet opweegt tegen de miljoenen die blijven liggen door dat de meeste mensen niet claimen maar toch.