Skip to main content
beantwoord

GTBV geeft gelijk een nee, ook voor 100% claims?


Goedemorgen, 

 

Ik heb een aantal vertragingen waarvan ik zeker denk te weten dat ik recht heb op geld terug. Hoe werkt het systeem aan de kant van de NS? Is er iemand die dit wel eens heeft geprobeerd te debuggen? 

 

Ik heb bijvoorbeeld een reis die mij 37 minuten vertraging opleverde, ingediend via het GTBV formulier, en ik krijg binnen 5 minuten een mail terug dat er niet genoeg vertraging was. Ik ga wel in dispute, maar hoezo kan de NS die gelijk weigeren?

 

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

12 reacties

Hi Daan1504, welkom op onze NS Community! Dat klinkt als iets technisch waar ik het fijne zelf niet van weet. Maar ik vermoed wel dat het best lastig kan zijn om een systeem in te laten spelen op alle mogelijke trajecten en vertragingen in heel Nederland. Hoe lang na de reis heb je de claim ingediend?

Ik ga wel in dispute, maar hoezo kan de NS die gelijk weigeren?

 

Als je geen gegevens vermeldt is het voor mensen op het forum niet na te gaan of NS dit wel/niet terecht weigert  

Reputatie 7
Badge +1

Hoi Daan,

 

Een telkens terugkerende klacht waar NS helaas niets mee doet. Het schrikt misschien wel mensen af en dan verdient NS dus aan dit model. 

 

Enige methode blijft dus reageren op die afwijzing en dan na een fors aantal weken krijg je daar wel bericht op.

Reputatie 7
Badge

Mijn persoonlijke ervaring is dat alles behalve vertraging met één enkele trein (dus zonder gemiste overstappen, later vertrokken trein die uiteindelijk eerder aankwamen) automatisch afgewezen wordt, ook als dat inderdaad volstrekt duidelijk onterecht is. Als je reageert op de afwijzing krijg je binnen een paar maanden wel een antwoord dat soms wel klopt... Wettelijk zou je overigens binnen een maand na indienen van een verzoek je geld moeten hebben.

Reputatie 7
Badge

Dit lijkt op een ontmoedigingsbeleid. Ze hebben de zaken nog steeds niet goed voor elkaar.

Reputatie 7
Badge

Als je het via het formulier invult, dus niet via Mijn NS, dan gaat het naar mijn ervaring altijd goed.

Op doorgaans de 5e dag na de gemaakte reis volgt ‘s nachts dan het antwoord.

 

https://gtbv-formulier.ns.nl/ns/klantenservice-geld-terug-bij-vertraging

Reputatie 6

Hier ook geweigerd.

Betroft een 'werkzaamheden dienstregeling' via een andere route omdat Amsterdam CS beperkt beschikbaar was. Utrecht - Schiphol - Alkmaar op 30 juni. De trein had vertraging vanuit Utrecht en zo miste ik mijn overstap op Schiphol.

Systeem 'denkt' dat de route Utrecht - Alkmaar was. Heb week geleden ingediend. Meteen afwijziging. Toen bezwaar ingediend door reactie op mail. Nu maanden afwachten....

Reputatie 7
Badge

@Lies87 was dat geen 10 dagen vooraf bekend? Dan klopt het in principe dat je geen recht hebt op een vergoeding.

Reputatie 6

@Lies87 was dat geen 10 dagen vooraf bekend? Dan klopt het in principe dat je geen recht hebt op een vergoeding.

Nee, pas op het moment zelf had de trein vanuit Utrecht ruim 10 minuten vertraging. Op Schiphol haalde ik de aansluiting niet. Dus ik kwam 30 min later aan. 

Oftewel ik had dus al een alternatieve route via de reisplanner gekregen ivm werkzaamheden. Op die alternatieve route kreeg ik 30 min vertraging omdat ik de overstap miste door vertraging

Mij werd geadviseerd in de app om de trein te nemen om 11.08 vanaf Utrecht Centraal naar Schiphol. Daar reed een omgeleide intercity naar Alkmaar. De trein van 11.08 zou rond 11.42 op Schiphol aankomen. Deze had vertraging waardoor ik de overstap naar Alkmaar (vertrektijd 11.53) gemist heb en pas een half uur later (12.23) verder kon reizen

Badge +3

Voor @Lies87 is het simpel genoeg, want https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-06-30/3734 (vertrek 11:08 +10 uit Utrecht) kwam om 11:55 aan op Schiphol (spoor 5)

De aansluiting was een extra trein om 11:53 naar Den Helder (vanaf spoor 1) dus die was weg.

Misschien was de overstap (in het rood de spoorwijzigingen) wel cross-platform gepland, en dan zou er in principe gewacht kúnnen worden?

Reputatie 6

Voor @Lies87 is het simpel genoeg, want https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-06-30/3734 (vertrek 11:08 +10 uit Utrecht) kwam om 11:55 aan op Schiphol (spoor 5)

De aansluiting was een extra trein om 11:53 naar Den Helder (vanaf spoor 1) dus die was weg.

Misschien was de overstap (in het rood de spoorwijzigingen) wel cross-platform gepland, en dan zou er in principe gewacht kúnnen worden?

Ik laat het over een half jaar weten als ik reactie heb ;) 

Reputatie 6

@Robert B Ik heb reactie! De claim is toegewezen. 6 5 week na mijn bezwaar. 

Reageer