GTbV met een SRP (Studentenreisproduct)

  • 4 February 2024
  • 19 reacties
  • 414 Bekeken

Badge +3

Uit de vergoedingentabel 

Bij vrij reizen abonnementen inderdaad een vast bedrag (per 6 juni 2023), maar een student met een ‘week-ov’ reist in het weekend met 40% korting, en betaalt dus gewoon voor een reis, alsof het om een kortingsabonnement gaat.

Zie de 3e regel in de tabel. Lijkt me redelijk dat een student dan dezelfde vergoeding krijgt, als iemand met Weekend Voordeel voor € 2,20 per maand die ook krijgt.

Bovendien reist een student met een week-srp op saldo en dan geldt de eerste regel! 🤣

Tja, een SRP is natuurlijk geen NS abonnement, maar als iemand met Flex Basis of zelfs met een anonieme kaart of e-ticket de halve/hele ritprijs krijgt vind ik het helemaal reëel als een betalende student die ook krijgt (minus 40% korting natuurlijk).

Voor de rest geeft een SRP eigenlijk al dezelfde rechten als Dal/Weekend Voordeel (reizigers meenemen met Samenreiskorting, geen ICE toeslag, etc.)


19 reacties

Ik neem aan dat er afspraken hierover zijn gemaakt met DUO omdat de omvang van de vergoedingsregeling mede de contractprijs zal bepalen.

Badge +3

Ik neem aan dat er afspraken hierover zijn gemaakt met DUO omdat de omvang van de vergoedingsregeling mede de contractprijs zal bepalen.

Ja, maar als een student met 40% korting reist betaalt die dus hetzelfde als iemand met Weekend Voordeel (voor € 2,20 per maand)…

En iemand met Flex Basis of helemaal geen abonnement krijgt de volle mep (zonder 40% korting) aan GTbV!

Ik gooide maar een balletje op… 

Reputatie 7
Badge +3

SRP is niet van NS maar van DUO en heeft andere voorwaarden dan NS-abonnementen.

Een student betaalt geen €2,20 per maand aan NS en weekSRP met 40% korting in het weekend kun je niet vergelijken met weekend voordeel. Daarbij heb je ook studenten die 40% korting krijgen doordeweeks omdat ze voor weekendSRP hebben gekozen, ook zij betalen geen bedrag aan NS voor 40% korting doordeweeks.

Iemand die reist met een keuzedag die 59 minuten vertraging oploopt krijgt niets. Vanaf 60 minuten vertraging krijgt iemand voor keuzedag €3,50 terwijl voor die keuzedag €3,93 is betaald.

Dat zijn regels die opgesteld zijn.

Mogelijk zijn die vaste bedragen voor SRP vastgesteld, omdat eerder de claimbedragen de spuigaten uitliepen.

Badge +3

SRP is niet van NS maar van DUO en heeft andere voorwaarden dan NS-abonnementen.

Een student betaalt geen €2,20 per maand aan NS en weekSRP met 40% korting in het weekend kun je niet vergelijken met weekend voordeel. Daarbij heb je ook studenten die 40% korting krijgen doordeweeks omdat ze voor weekendSRP hebben gekozen, ook zij betalen geen bedrag aan NS voor 40% korting doordeweeks.

De bedragen die DUO aan de NS betaalt voor studenten zijn min of meer gelijk aan die voor Dal Vrij met wat korting. Uiteraard krijgen week-ov studenten daar ook vrij reizen in de spits voor (en BTM vrij).

Als een student niet op tijd een diploma haalt gaat dat toch echt om een kleine 100 euro per maand (die moet je dan terugbetalen, komt gewoon bovenop je studieschuld).

Maar als een student ‘zelf moet schokken’ voor bepaalde reizen (weliswaar met 40% korting) dan zou daarvoor gewoon GTbV voor moeten gelden alsof je geen abonnement hebt, want je betaalt per direct voor die reis (van je saldo) en niet via DUO.

Mijn mening 🤔

Tijdens de vrij reizen periode krijgt een student natuurlijk gewoon een nominaal bedrag (€ 2,32 of € 4,64) en jij voor vertraging met een Keuzedag natuurlijk ook (€ 3,50 bij meer dan een uur).

 

Ja, maar als een student met 40% korting reist betaalt die dus hetzelfde als iemand met Weekend Voordeel (voor € 2,20 per maand)…

Dat klopt, maar wat betaalt DUO voor die 40% korting die studenten krijgen? De prijs van een Weekend Voordeel?

Reputatie 7
Badge

Wat is de vergoeding bij bijvoorbeeld Traject Vrij buiten je traject in de daluren (met 40% korting)? Dat zou een vergelijkbare situatie moeten zijn, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Wat is de vergoeding bij bijvoorbeeld Traject Vrij buiten je traject in de daluren (met 40% korting)? Dat zou een vergelijkbare situatie moeten zijn, toch?

Dat is geen vergelijkbare situatie want SRP is geen NS product.

 

Badge +3

Dat klopt, maar wat betaalt DUO voor die 40% korting die studenten krijgen? De prijs van een Weekend Voordeel?

Nee, dat is veel meer!

En daarom dus mijn vraag waarom iemand met Flex Basis (of helemaal geen abonnement) een GTbV claim tegen voltarief mag indienen, en een student niet ⁉

De betalende student dus niet, voor precies hetzelfde (een reis in het weekend op saldo met 40% korting en vertraging)?

Als een student de vertraging had kunnen voorzien… dan had die natuurlijk niet op een SRP met 40% gereisd. Want dan pak je natuurlijk 100% GTbV met een e-ticket of reizen op je bankpas! 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt, maar wat betaalt DUO voor die 40% korting die studenten krijgen? De prijs van een Weekend Voordeel?

Nee, dat is veel meer!

En daarom dus mijn vraag waarom iemand met Flex Basis (of helemaal geen abonnement) een GTbV claim tegen voltarief mag indienen.

En een betalende student dus niet, voor precies hetzelfde (een reis in het weekend met 40% korting en vertraging)?

Omdat SRP van DUO is.

Reputatie 7
Badge

Wat is de vergoeding bij bijvoorbeeld Traject Vrij buiten je traject in de daluren (met 40% korting)? Dat zou een vergelijkbare situatie moeten zijn, toch?

Dat is geen vergelijkbare situatie want SRP is geen NS product.

 

Dat is irrelevant. Het is wel een product dat recht geeft op vervoer door NS waardoor NS als vervoerder bij vertraging schadevergoeding verschuldigd is, conform de Europese verordening inzake reizigersrechten.

Badge +3

Omdat SRP van DUO is.

Dat dan weer wel, maar als je saldo aftikt (met 40% korting of niet) heeft dat bijzonder weinig te maken met DUO of NS,

Gelijke kappen voor de monniken en zo.

Te veel betalen (bij reizen op saldo) voor een reis met vertraging dient vergoed te worden in alle gevallen. Of je nu student bent of een ov-chipkaart hebt of niet.

 

 

Dat is irrelevant. Het is wel een product dat recht geeft op vervoer door NS waardoor NS als vervoerder bij vertraging schadevergoeding verschuldigd is, conform de Europese verordening inzake reizigersrechten.

Conform de reizigersrechten hoeft er bij minder dan een uur vertraging sowieso helemaal niets vergoed te worden.

Overigens als studenten (die al maar een habbekrats betalen) nog problemen gaan maken ook lijkt het me een goede oplossing die hele studentenkaart gewoon af te schaffen. Wel zo eerlijk ten opzichte van andere reizigers, iedereen dezelfde tarieven. Ik heb het wel een beetje gehad met die eindeloze claim cultuur.

Badge +3

Conform de reizigersrechten hoeft er bij minder dan een uur vertraging helemaal niets vergoed te worden.

Mweh.. het hoeft niet inderdaad 😥 dus einde topic dan maar? 

Studenten betalen voor buiten hun vrij reizen periode gewoon (van saldo op ov chipkaart).

Dus GTbV tegen dezelfde voorwaarden?

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Studenten betalen voor buiten hun vrij reizen periode gewoon (van saldo op ov chipkaart).

Dus GTbV tegen dezelfde voorwaarden?

Nee, want zij hebben geen NS abonnement.

Reputatie 7
Badge

 

 

Dat is irrelevant. Het is wel een product dat recht geeft op vervoer door NS waardoor NS als vervoerder bij vertraging schadevergoeding verschuldigd is, conform de Europese verordening inzake reizigersrechten.

Conform de reizigersrechten hoeft er bij minder dan een uur vertraging sowieso helemaal niets vergoed te worden.

Dat klopt maar we hadden het hier niet specifiek over een kortere vertraging, toch?

daarnaast is dat niet precies wat ik bedoelde. De verordening bepaalt naast de minimale vergoedingen bij vertragingen van meer dan 60 minuten namelijk vooral wíe een schadevergoeding moet betalen bij vertraging en daar een regeling voor moet hebben die ruimer mag zijn (bij NS GTbV). Het gaat dan om "de spoorwegonderneming". Dat is hier NS. Wie er hoeveel aan wie betaalt voor je reisrecht verandert daar niets aan.

Reputatie 7
Badge

 

 

Studenten betalen voor buiten hun vrij reizen periode gewoon (van saldo op ov chipkaart).

Dus GTbV tegen dezelfde voorwaarden?

Nee, want zij hebben geen NS abonnement.

Maar de aanvullende kosten bij reizen buiten hun vrije periode betalen ze wel degelijk (zelf en rechtstreeks) aan NS. Hoe kijk je daar dan tegenaan?

Als een student het Student Weekabonnement heeft, ontvangen zij voor doordeweekse reizen het vaste bedrag van € 2,32 of € 4,64, dit hangt af van de vertraging. Als de student in het weekend heeft gereisd met dit abonnement betalen ze gewoon de ritprijs met 40% korting en ontvangen zij dus de ritprijs terug of de helft daarvan. Met het Student Weekendabonnement zijn de rollen omgedraaid. Vergoeding voor de ritprijs op doordeweekse dagen en vaste bedragen in het weekend.

Reputatie 7
Badge

Als een student het Student Weekabonnement heeft, ontvangen zij voor doordeweekse reizen het vaste bedrag van € 2,32 of € 4,64, dit hangt af van de vertraging. Als de student in het weekend heeft gereisd met dit abonnement betalen ze gewoon de ritprijs met 40% korting en ontvangen zij dus de ritprijs terug of de helft daarvan. Met het Student Weekendabonnement zijn de rollen omgedraaid. Vergoeding voor de ritprijs op doordeweekse dagen en vaste bedragen in het weekend.

@Melissa NS Misschien is het goed dit te verduidelijken in de vergoedingentabel dan, want dat staat er nu dus niet.

@Olav93, ik heb hierover gemaild. Ik hoop spoedig een antwoord te krijgen of dit aangepast kan worden. 

Reageer