beantwoord

GTBV , we creeren onze eigen chaos…..

  • 12 July 2023
  • 21 reacties
  • 487 Bekeken

Reputatie 6

Als je het niet eens bent met een claim kun je reply-en en op de mail. Dat duurt vervolgens weken. Het zou handiger zijn zaken direct goed af te handelen…dat gaat automatisch heb ik begrepen. Maar niet goed. Concreet voorbeeld: vorige week reisde ik samen met partner van `Haarlem-Spaarnwoude naar kampen zuid. Beiden met een flex dal vrij in de daluren. ik krijg wel een vergoeding (van een half uur Ipv een uur dat was de vertraging die we hadden) en partner kreeg claim afgewezen. Precies zelfde reis, zelfde abonnement. Hoe kan dit nou?

icon

Beste antwoord door Laura NS 12 July 2023, 13:50

Bekijk origineel

21 reacties

Het zou beter zijn de hele geldverslindende GTBV regeling zo snel mogelijk af te schaffen. Beter NS gewoon boetes geven.

Reputatie 6

Vind ik ook prima, genoeg te verdienen van roken op perrons tot onheus gebruik eerste klas. Maar als je t aanbiedt moet het wel kloppen.

Reputatie 7

Het zou beter zijn de hele geldverslindende GTBV regeling zo snel mogelijk af te schaffen. Beter NS gewoon boetes geven.

 

Wat zouden boetes aan NS in de plaats van GTBV precies oplossen volgens jou?
Storingen aan de infrastructuur, zoals overwegstoringen/sein/wisselstoringen etc. zijn er niet eerder door gerepareerd. Valt ook allemaal onder het beheer van Prorail zoals je weet.

Aanrijdingen met personen/voertuigen/dieren/whatever gaan met boetes niet worden opgelost.

De volgorde van treinen die als eerst mogen vertrekken (bijvoorbeeld een goederentrein, of een trein van een andere vervoerder) wordt evenmin door NS bepaalt. Als ik als machinist 80 moet rijden omdat er een goederentrein voor me rijd, verdiend mijn bedrijf dus een boete omdat ik vervolgens te laat kom (en mijn vertraging doorgeef aan andere treinen)?

Het enige wat dan dus overblijft voor het boekje van de NS is een defect aan het materieel (maar zou materieel onfeilbaar kunnen zijn dan?) Verdien jij ook een boete als je auto defect raakt en je achteropliggend verkeer ophoudt? Of personeel wat niet op is komen dagen. Maar voor dat laatste is 99% van de tijd ook een goede reden, namelijk vertraging op een eerdere trein veroorzaakt door een van de bovengenoemde factoren.

GTBV is een ruimhartige regeling wat volgens mij gigantisch veel capaciteit kost om te regelen. Ik vermoed dat er veel mate van overdrijving tussen de claims zit en misschien ook wel veel onzin cq. fraude. Dat claims er vaak niet makkelijk doorheen lijken te komen lijkt een poging om de hoeveelheid onzin die wordt geclaimd binnen de perken te houden. De goeden, bloeden onder de slechten zoals altijd. En dat het allemaal lang duurt is toe te schrijven aan het personeelstekort, iets waar veel bedrijven wereldwijd momenteel mee te maken hebben.

@Sim70 ook precies dezelfde check-in en -uit?

Reputatie 7
Badge +1

@Sim70 ook precies dezelfde check-in en -uit?

Staat volgens mij letterlijk in de tekst van TS:

 

Beiden met een flex dal vrij in de daluren. ik krijg wel een vergoeding (van een half uur Ipv een uur dat was de vertraging die we hadden) en partner kreeg claim afgewezen. Precies zelfde reis, zelfde abonnement. 

 

Storingen aan de infrastructuur, zoals overwegstoringen/sein/wisselstoringen etc. zijn er niet eerder door gerepareerd. Valt ook allemaal onder het beheer van Prorail zoals je weet.

Het is wat mij betreft geen probleem dat NS hier op aangesproken wordt zolang NS als klant van ProRail weigert om ProRail aan te spreken op de voortdurende storingen en onbeschikbaarheid van de infra. NS en ProRail spelen nu gewoon onder een hoedje en de klant is de dupe van dat gekonkel.

 

GTBV is een ruimhartige regeling wat volgens mij gigantisch veel capaciteit kost om te regelen. Ik vermoed dat er veel mate van overdrijving tussen de claims zit en misschien ook wel veel onzin cq. fraude. Dat claims er vaak niet makkelijk doorheen lijken te komen lijkt een poging om de hoeveelheid onzin die wordt geclaimd binnen de perken te houden. De goeden, bloeden onder de slechten zoals altijd. En dat het allemaal lang duurt is toe te schrijven aan het personeelstekort, iets waar veel bedrijven wereldwijd momenteel mee te maken hebben.

GTBV is voor veel mensen een verdienmodel geworden en dus afschaffen. Ga gewoon terug tot de EU-regeling dan vervalt gelijk 80% van alle claims.

Algemene boetetarieven bij niet beschikbaarheid (te betalen voor iedere defecte trein, sein/wisselstoring of buitendienststelling) zijn een simpeler mechanisme en voorkomen de huidige geldverslindende administratieve rompslomp van GTBV.

Reputatie 6

@Sim70 ook precies dezelfde check-in en -uit?

Ja Laura, precies hetzelfde, ik kan je screenprints mailen als je wilt 

@Sim70 Ik denk dat dit wel interessant is om te bekijken door de achterliggende afdeling. Zou je mij in een privébericht je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres willen sturen?

Reputatie 6

Doe ik vanavond even als ik terug ben van m’n werk! Dank voor het uitzoeken alvast

Reputatie 6

Hij is verstuurd Laura, dank alvast voor t uitzoeken!

Badge +3

Algemene boetetarieven bij niet beschikbaarheid (te betalen voor iedere defecte trein, sein/wisselstoring of buitendienststelling) zijn een simpeler mechanisme en voorkomen de huidige geldverslindende administratieve rompslomp van GTBV.

Ik snap niet goed wat reizigers ermee opschieten als NS/ProRail boetes krijgen voor elke trein die uitvalt of wissels/overwegen/bovenleidingen die defect gaan (of erger, aanrijdingen).

Voor wat betreft uitval door logistieke beperkingen (personeelstekort), leidt een boete er ook niet toe dat er ineens wél personeel is, toch?

Wat wel bestraft zou mogen worden is de inzet van een enkel ‘drietje’ op Utrecht - Zwolle in de brede spits (de 571, maar de 673 naar Groningen van een half uur later ook) waardoor reizigers niet mee kunnen. Vakantieperiode of niet (en die begint in het noorden pas over anderhalve week).

Algemene boetetarieven bij niet beschikbaarheid (te betalen voor iedere defecte trein, sein/wisselstoring of buitendienststelling) zijn een simpeler mechanisme en voorkomen de huidige geldverslindende administratieve rompslomp van GTBV.

Ik snap niet goed wat reizigers ermee opschieten als NS/ProRail boetes krijgen voor elke trein die uitvalt of wissels/overwegen/bovenleidingen die defect gaan (of erger, aanrijdingen).

Voor wat betreft uitval door logistieke beperkingen (personeelstekort), leidt een boete er ook niet toe dat er ineens wél personeel is, toch?

Wat wel bestraft zou mogen worden is de inzet van een enkel ‘drietje’ op Utrecht - Zwolle in de brede spits (de 571, maar de 673 naar Groningen van een half uur later ook) waardoor reizigers niet mee kunnen. Vakantieperiode of niet (en die begint in het noorden pas over anderhalve week).

Vandaag was helemaal dramatisch qua materieelinzet. De IC Amsterdam - Amersfoort reed ook zo en de sprinters tussen Rhenen en Utrecht en Utrecht en Zwolle reden met enkele SNG-stellen.

Badge +3

Vandaag was helemaal dramatisch qua materieelinzet. De IC Amsterdam - Amersfoort reed ook zo en de sprinters tussen Rhenen en Utrecht en Utrecht en Zwolle reden met enkele SNG-stellen.

Oh? 🙄

Nou ja dat zal dan misschien door de vakantie in ‘regio midden’ komen. Van/naar Zwolle geen goed idee. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/zomervakantie/zomervakantie-2023

Reputatie 7
Badge +2

Nou ja dat zal dan misschien door de vakantie in ‘regio midden’ komen. Van/naar Zwolle geen goed idee. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/zomervakantie/zomervakantie-2023

De inzet van korte treinen in de NoordOost in de vakanties is sowieso nooit een goed idee. Dat was al het slechte gebruik in mijn treinforenstijd, waardoor je als forens in de zomerperiode juist drukkere in plaats van rustiger treinen trof. Die zaten namelijk vol met dagjesmensen.

(Helemaal als je dan vroeg in de spits zat met een trein die voor 16 uur uit Rotterdam vertrokken was, daarin werd natuurlijk massaal met korting naar het noorden gereisd door opa's en oma's met de kleinkinderen)

Reputatie 7

Algemene boetetarieven bij niet beschikbaarheid (te betalen voor iedere defecte trein, sein/wisselstoring of buitendienststelling) zijn een simpeler mechanisme en voorkomen de huidige geldverslindende administratieve rompslomp van GTBV.

Ik snap niet goed wat reizigers ermee opschieten als NS/ProRail boetes krijgen voor elke trein die uitvalt of wissels/overwegen/bovenleidingen die defect gaan (of erger, aanrijdingen).

Voor wat betreft uitval door logistieke beperkingen (personeelstekort), leidt een boete er ook niet toe dat er ineens wél personeel is, toch?

Wat wel bestraft zou mogen worden is de inzet van een enkel ‘drietje’ op Utrecht - Zwolle in de brede spits (de 571, maar de 673 naar Groningen van een half uur later ook) waardoor reizigers niet mee kunnen. Vakantieperiode of niet (en die begint in het noorden pas over anderhalve week).

 

Reizigers schieten daar natuurlijk niets mee op, maar voor Tamzin is het nou eenmaal interessanter om de NS en haar vervelende personeel te straffen 😅

Reputatie 6

Natuurlijk schieten reizigers er wat mee op. Bij gebrek aan marktwerking zou een boetesysteem een goede motivatie zijn om de focus juist te houden. Prorail zou kosten moeten maken om lijnen buiten dienst te stellen, zodat ze de pijn voelen van zulke buitendienststellingen. Dan wordt de afweging ineens heel anders of het wel zo “goedkoop” is om overdag onderhoud te doen en/of dat al het treinverkeer ervoor plat moet liggen. De enige reden dat nu gezegd wordt dat het goedkoop is, is omdat het voor Prorail goedkoop is en de kosten elders komen te liggen.

Dit voorbeeld is slechts de grootste factor in vertragingen/serviceverminderingen. Het geldt net zo goed voor ongeplande storingen (investeren om het te voorkomen gaat lonen als het boetes bespaart) etc.

Och, bij NS International is het een grotere rotzooi. Ik ben nu al bijna elf maanden aan het wachten op een goede afhandeling van een gtbv-claim. De reiziger kan de pleuris krijgen, want de informatievoorziening rondom de afhandeling is uitermate bagger. Niemand boeit het, niemand neemt verantwoordelijkheid. Typisch Nederlands weer.

Heb je in die elf maanden wel al bericht gehad dan, VIRM?

Zeker. De ene helft van de claim is goedgekeurd, bij de andere helft duurt en duurt en duurt het maar. Ik snap best dat er personeelstekort is, maar dan had NS International vorig jaar december niet via een algemene mail moeten beloven dat de claims nog in 2022 zouden worden afgehandeld. Nu mag de reiziger iedere keer bij de NSI klantenservice bedelen om de termijnen/nieuwste informatie, en daar weten ze het ook niet meer. 

Reputatie 6

@Laura, kun je nog even posten of je eea goed  hebt ontvangen? Ik heb nl geen mail (meer) gehad….

Even voor de zichtbaarheid in dit topic, ik heb Sim70 privé gesproken hierover! :)

Reageer