beantwoord

Hoe krijg ik taxikosten terug

  • 21 June 2023
  • 19 reacties
  • 479 Bekeken

Volgens de NS medewerker van de klantenservice moet ik gebruik maken van de chat om mijn gemaakte taxikosten te declareren. Prima. Maar wat als je na ruim 4 uur wachten op een medewerker nog steeds niemand te spreken hebt gekregen? Ik ga dit niet elke dag blijven proberen. Is er geen andere manier om te declareren? Iets per post of e-mail versturen?

icon

Beste antwoord door Laura NS 21 June 2023, 22:01

Bekijk origineel

19 reacties

Welkom op onze NS Community, Dradis. Oei, dat vind ik erg vervelend. Momenteel staan er 109 klanten in de wacht om een medewerker te spreken via ons Live-Chat kanaal. Ik denk dat je gauw aan de beurt bent als je al zolang wacht. Op dit moment een nieuw gesprek starten is voor vandaag niet meer te doen. Je kan het op een later moment uiteraard weer proberen, of via een ander kanaal. Bijvoorbeeld Facebook privébericht (NS) of Twitter DM (NS_Online). 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je voor je de taxi nam contact gehad met de klantenservice en zij hebben aangegeven dat je op kosten van NS een taxi mocht nemen en deze kosten mocht declareren?

Er zijn regels als je gestrand bent mbt alternatief vervoer.

Declareren kan niet via deze community. Je zult telefonisch, via Twitter, Facebook, of chat contact moeten opnemen met NS klantenservice.

 

Badge +3

Als je zelf betaald hebt voor een NS taxi dan is er iets mis.

Als je hopeloos gestrand bent (help, ik kan vandaag niet meer op mijn bestemming komen!) regelt de NS bussen of een taxi voor jou/jullie, en dan hoef jij niets te betalen.

Doe je dat wel, dan is het eigen initiatief en dat wordt niet vergoed (met wat uitzonderingen, als je naar Schiphol wilde en een vlucht dreigt te missen of zo).

Gaat het om 4 juni? Dan zie https://www.ns.nl/klantenservice/overig/vergoeding-storing-4-juni.html

Het is inderdaad op eigen initiatief omdat we anders onze vlucht dreigden te missen. Omdat zo’n beetje heel Rotterdam e.o. op het station stond, was er geen doorkomen aan bij de klantenservice. Beetje makkelijk van de ns om te zeggen dat je eerst contact met de klantenservice op moet nemen. Dan hadden we zeker onze vlucht gemist.

De ns medewerkers op het station liepen rood aangelopen en gestressed rond en in hun porto te praten.

als ik of op de klantenservice of een beschikbare ns medewerker had moeten wachten, had ik dus ook mn vlucht gemist.

oh, het was trouwens 2 juni. toen was er een storing in de tunnel bij Rotterdam, waardoor er niks meer binnen kwam of kon vertrekken

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er op dat je te weinig marge had in gebouwd. Soms wilt de klantenservice coulant zijn bij missenvan vlucht, maar niet als er weinig marge ingebouwd is.

Een weetje voor de volgende keer: op stations staan infopalen. Daarmee kun je ook contact leggen met de klantenservice bij verstoring/vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

En misschien ook even kijken naar andere mogelijkheden dan direct een taxi nemen. Op de vertrekstaat van Rotterdam is inderdaad te zien dat er veel treinen vervielen, maar niet allemaal. 

https://treinposities.nl/vertrekstaat/rotterdam-centraal/2023-06-02

Ik weet niet hoe laat uw geplande trein was die uitviel, maar ik zie nog wel vertrekkende treinen. Niet allemaal direct naar Schiphol, maar bv wel naar Den Haag waar u had kunnen overstappen. Eventueel was omreizen via Utrecht mogelijk met de IC naar Groningen of Leeuwarden, of met de sprinter naar Uitgeest en overstappen op Bijlmer-Arena.

Verbaasd me nog steeds dat mensen die op weg zijn naar een luchthaven geen extra tijd incalculeren voor oponthoud tijdens de reis.

Wij reizen geregeld via verschillende luchthavens naar de USA en terug maar we zorgen dat we altijd ruim op tijd zijn, over het algemeen zijn we 4 uur voor de vlucht op de luchthaven doordat we 1 uur als extra marge aanhouden. 

Of we nu met de auto, taxi of trein gaan, we willen geen enkel gevoel van stress hebben als we op reis gaan en dat uurtje eerder weg zorgt daar voor.

En ja, ga je te laat weg om krap op tijd op de luchthaven te zijn en er gaat wat mis, dan moet je de extra kosten ook maar slikken is mijn mening. En gezien er nog alternatieven waren verwacht ik dat TS ook geen vergoeding van de NS zal krijgen.

En zoals Momo ook al aangeeft reden er nog genoeg treinen waarmee TS naar Schiphol kon reizen, zowel rechtstreeks als via een omweg. Dus opties waren er genoeg.

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt er op dat je te weinig marge had in gebouwd.

Daarover kunnen we niets zeggen zonder te weten wanneer de vlucht vertrok, wanneer de check-in sloot en hoe laat deze reiziger op welk station vertrokken is.

Het lijkt er op dat je te weinig marge had in gebouwd.

Daarover kunnen we niets zeggen zonder te weten wanneer de vlucht vertrok, wanneer de check-in sloot en hoe laat deze reiziger op welk station vertrokken is.

Als je even de link van Momo volgt en kijkt wat er allemaal wel reed, dan was de taxi niet nodig geweest als je ruim op tijd reist.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is wel hoe dat gecommuniceerd werd. Als in eerste instantie gezegd wordt dat er voorlopig niks rijdt, kun je natuurlijk niet verwachten dat de reiziger maar gaat afwachten of er misschien toch iets gaat rijden. Verder sluit ik me aan bij rvdborgt, we weten te weinig details om er werkelijk iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er op dat je te weinig marge had in gebouwd.

Daarover kunnen we niets zeggen zonder te weten wanneer de vlucht vertrok, wanneer de check-in sloot en hoe laat deze reiziger op welk station vertrokken is.

Ik concludeer dat uit het feit dat gezegd wordt dat er geen tijd was om contact op te nemen met NS en ze wel een taxi moesten nemen, omdat ze anders de vlucht zouden missen. Voor mijn Europese vlucht onlangs in mei kreeg ik van touroperator advies om er 3 uur van te voren te zijn. Met 3 uur van te voren een een marge van half uur tot uur (afhankelijk van reisafstand/overstappen) zou er genoeg tijd zijn geweest om de klantenservice te bellen. En dan hopen dat je geen uur in de wacht staat….maar dan kun je de infopaal proberen. Moet je wel weten dat je ook via infopaal contact kunt leggen.

Badge +3

Als je even de link van Momo volgt en kijkt wat er allemaal wel reed, dan was de taxi niet nodig geweest als je ruim op tijd reist.

Lijkt me sterk dat als er nog gewoon (beperkt) treinen reden TS dan ruim 4 uur lang contact heeft proberen te zoeken voordat er een taxi genomen is 🤔

Neem aan dat de Reisplanner de treinen die wel reden gewoon toonde.

Reputatie 7
Badge +3

De storing was tussen Rotterdam en Dordrecht/Breda. 

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/47990-2-juni-2023-storing-in-tunnel-rotterdam-dordrecht-den-haag-rotterdam-breda-hsl

De eerste gearchiveerde melding is van 11:20 uur, dan zal de storing misschien 5 a 10 minuten eerder ontstaan zijn, prognose tijd 13:00 uur. Werd later bijgesteld naar 12:30.

 

Door deze storing konden dan geen treinen vanaf Dordrecht en Breda naar Rotterdam komen en dus ook niet verder richting het noorden. Treinen die al op Rotterdam waren of afkomstig waren vanuit noordelijke richting konden wel keren op Rotterdam Centraal, daarom zie je ook op de vertrektstaan sommige treinen naar Den Haag en Amsterdam niet rijden (die bevonden zich aan de “verkeerde” kant van de storing en andere treinen wel rijden. Ja, het zal een chaos geweest zijn (welke rijden wel en van welk spoor omdat er zo te zien ook wat spoorwijzigingen waren) en de treinen die wel rijden zullen ook druk zijn geweest, daarnaast drukke perrons en NS personeel wat het ook niet zo snel wist omdat die het ook vaak zelf uit de online reisinformatie moeten halen, maar er reden treinen. En omreizen met treinen die geen last hadden van de betreffende storing was ook gewoon mogelijk. Maar je, het is zo lekker makkelijk om maar gelijk een taxi te bellen ipv andere opties te bekijken. 

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt me sterk dat als er gewoon treinen reden TS dan ruim 4 uur lang contact heeft proberen te zoeken voordat er een taxi genomen is 🤔

 

Die 4 uur om contact proberen te krijgen is volgens mij nu om de reeds gemaakte taxikosten vergoed te krijgen en niet tijdens de storing, al zal de wachttijd toen ook wel lang geweest zijn. De hele storing heeft niet eens 4 uur geduurd en het was ook zeker niet zo dat er 4 uur lang geen treinen reden. 

Verder begrijp ik wel dat het zo achteraf wel makkelijk praten is, maar in een dergelijke situatie is het zaak de reisplanner in de gaten te houden plus de schermen op het station zelf.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is wel hoe dat gecommuniceerd werd. Als in eerste instantie gezegd wordt dat er voorlopig niks rijdt, kun je natuurlijk niet verwachten dat de reiziger maar gaat afwachten of er misschien toch iets gaat rijden. Verder sluit ik me aan bij rvdborgt, we weten te weinig details om er werkelijk iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Ik zie overal en nergens mensen met mobieltjes in hun handen, maar bij een verstoring wordt niet gekeken?

Ik kijk bij een kleine vertraging zelfs in de trein op de reisplanner om te kijken of ik mijn bus ga halen.

Er zijn inderdaad weinig details gegeven en ik snap dat je in paniek raakt als je naar het vliegveld moet. Maar als je geen tijd hebt om de klantenservice te bellen dan heb je te weinig marge genomen.

Laatst een vraag of een overstap van 3 minuten op Eurostar genoeg was. Op optie om trein eerder te nemen was reactie dat ze al vroeg weg moesten. 

Reputatie 7
Badge +3

Die 4 uur contact zoeken was via de chat om de taxikosten vergoed te krijgen.

Badge +3

Die 4 uur contact zoeken was via de chat om de taxikosten vergoed te krijgen.

Waar lees je dat? Tja de chat antwoordt je morgen soms pas (geven ze helaas niet aan hoe lang het duurt) maar bellen kan ook.

Lukt dat allemaal niet (ruim 4 uur geprobeerd, zo zielig beste NS!) en toen hebben we maar zelf die taxi geregeld, en nipt onze vlucht gehaald of zo 😂

Maak er vooral een goed verhaal van!

U bent zeker niet de eerste die met een claim door de mand valt wegens “er reden gewoon treinen hoor” 😫

Bel Kassa, Radar, Vakantieman….

Reputatie 7
Badge +3

Die 4 uur contact zoeken was via de chat om de taxikosten vergoed te krijgen.

Waar lees je dat? Tja de chat antwoordt je morgen soms pas (geven ze helaas niet aan hoe lang het duurt) maar bellen kan ook.

Lukt dat allemaal niet (ruim 4 uur geprobeerd, zo zielig beste NS!) en toen hebben we maar zelf die taxi geregeld, en nipt onze vlucht gehaald of zo 😂

Maak er vooral een goed verhaal van!

U bent zeker niet de eerste die met een claim door de mand valt wegens “er reden gewoon treinen hoor” 😫

Bel Kassa, Radar, Vakantieman….

@Robert Bhet topic begint er mee dat hij om taxikosten te kunnen declareren gebruik moest maken van de chat maar na 4 uur wachten nog niemand te spreken heeft gekregen….. De taxi was al genomen. Die 4 uur wachten was niet op het station, maar om te declareren.

Want zoals TS elders in het topic zegt: Als ik op de klantenservice of beschikbare NS medewerker had moeten wachten had ik mijn vlucht gemist. Op station lijkt TS geen contact gezocht te hebben.

 

 

Reageer