Skip to main content
beantwoord

Hoe lang duurt het voor ik geld terug kan vragen bij vertraging?

  • 22 May 2024
  • 10 reacties
  • 193 Bekeken

Afgelopen dinsdag heb ik meer dan een half uur vertraging opgelopen (o.a. omdat NS besloot de sprinter van Nijmegen naar Wijchen niet te laten stoppen op Nijmegen Goffert, zucht). Nu kan ik pas geld terug vragen als mijn treinreis ook zichtbaar is in mijn reishistorie. NS meldt dat het tot 24 uur kan duren, maar mijn reis staat er meer dan 24 uur later nog niet bij. Dat maakt het geld terugvragen wel erg lastig. De indruk ontstaat dat de NS wat extra lang wacht in de hoop dat reizigers vergeten geld terug te vragen... Is er een termijn waarop ik er zeker van kan zijn dat mijn reis wel zichtbaar is bij reishistorie, of moet ik gewoon maar geregeld kijken en hopen dat de reis een keer op magische wijze verschijnt?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Afgelopen dinsdag heb ik meer dan een half uur vertraging opgelopen (o.a. omdat NS besloot de sprinter van Nijmegen naar Wijchen niet te laten stoppen op Nijmegen Goffert, zucht). Nu kan ik pas geld terug vragen als mijn treinreis ook zichtbaar is in mijn reishistorie. NS meldt dat het tot 24 uur kan duren, maar mijn reis staat er meer dan 24 uur later nog niet bij. Dat maakt het geld terugvragen wel erg lastig. De indruk ontstaat dat de NS wat extra lang wacht in de hoop dat reizigers vergeten geld terug te vragen... Is er een termijn waarop ik er zeker van kan zijn dat mijn reis wel zichtbaar is bij reishistorie, of moet ik gewoon maar geregeld kijken en hopen dat de reis een keer op magische wijze verschijnt?

Het laatste dus. Vervolgens wordt uw claim automatisch afgewezen, want de trein heeft immers gereden. Op de afwijzing moet u dan weer reageren met:  "De trein is niet gestopt op Goffert” Na een week of 10 krijgt u dan uw geld terug. 

Reputatie 7
Badge

Is er een termijn waarop ik er zeker van kan zijn dat mijn reis wel zichtbaar is bij reishistorie, of moet ik gewoon maar geregeld kijken en hopen dat de reis een keer op magische wijze verschijnt?

Het laatste dus. Vervolgens wordt uw claim automatisch afgewezen, want de trein heeft immers gereden. Op de afwijzing moet u dan weer reageren met:  "De trein is niet gestopt op Goffert”

Eventueel kun je het verzoek buiten MijnNS om wel meteen al indienen.

Na een week of 10 krijgt u dan uw geld terug. 

Wettelijk zou dat overigens binnen een maand na de aanvraag moeten zijn.

De sprinters van Nijmegen naar Wijchen rijden toch om het kwartier of was het 's avonds?

Reputatie 7
Badge +1

De sprinters van Nijmegen naar Wijchen rijden toch om het kwartier of was het 's avonds?

Deze trein is in ieder geval niet op Goffert (en Dukenburg) gestopt. Vermoedelijk wegens vertraging.

De volgende sprinter naar Wijchen reed pas een half uur later, echter zat daar ook nog een andere sprinter tussen die wel op Goffert is gestopt en ook op Wijchen. Met die sprinter zou de vertraging minder dan een half uur zijn geweest.

Ik vraag me dus af of een dergelijke claim dan überhaupt wordt goedgekeurd. Feit is wel dat het daar qua vertragingen etc. een beste puinhoop was die dag.

 

De volgende sprinter naar Wijchen reed pas een half uur later, echter zat daar ook nog een andere sprinter tussen die wel op Goffert is gestopt en ook op Wijchen. Met die sprinter zou de vertraging minder dan een half uur zijn geweest.

Ik vraag me dus af of een dergelijke claim dan überhaupt wordt goedgekeurd. 

De vertraging wordt volgens mij niet per treinserie berekend maar er wordt gekeken hoeveel vertraging je zou hebben gehad als je volgende reismogelijkheid had genomen.

Reputatie 7
Badge

De vertraging wordt volgens mij niet per treinserie berekend maar er wordt gekeken hoeveel vertraging je zou hebben gehad als je volgende reismogelijkheid had genomen.

Het automatische systeem keurt aanvragen in mijn ervaring inderdaad af als je met een andere verbinding minder vertraging had gehad. Helaas ook (uiteraard onterecht) als je dat bij vertrek nog niet kon weten.

Als TS voor vertrek had moeten weten dat hij met een andere verbinding met minder dan een half uur vertraging (t.o.v. zijn oorspronkelijke plan natuurlijk) aan had kunnen komen, is het echter natuurlijk een ander verhaal en denk ik inderdaad niet dat hij recht heeft op gtbv.

De vertraging wordt volgens mij niet per treinserie berekend maar er wordt gekeken hoeveel vertraging je zou hebben gehad als je volgende reismogelijkheid had genomen.

Als TS voor vertrek had moeten weten dat hij met een andere verbinding met minder dan een half uur vertraging (t.o.v. zijn oorspronkelijke plan natuurlijk) aan had kunnen komen, is het echter natuurlijk een ander verhaal en denk ik inderdaad niet dat hij recht heeft op gtbv.

Je hebt gelijk als je voor het snellere alternatief een hele andere route had moeten nemen want dan is het wijsheid achteraf.

Ik neem in dit geval echter aan dat in Nijmegen in de trein is omgeroepen dat die niet ging stoppen in Nijmegen Goffert en dat reizigers daar naar toe dus in Nijmegen moesten overstappen op de volgende trein. Ik denk dus niet dat je in dit geval geld kunt claimen.

Reputatie 7
Badge +1

E.a. hangt wel af van het tijdstip van reizen. Gaan we uit van deze rit, dan had RoelBloo de eerstvolgende sprinter terug kunnen nemen en was aankomst in Goffert 18:26 ipv 18:04. Als het een eerdere sprinter was, die dus ook niet is gestopt op Goffert, dan had RoelBloo in Wijchen de eerstvolgende sprinter terug gemist en dan was de aankomst op Goffert 16:39 geweest ipv 16:04.

In het laatste geval zou je wel recht hebben op geld terug, tenzij al ruim van te voren duidelijk was dat deze trein niet zou stoppen op Goffert. Dan had RoelBloo de eerstvolgende sprinter moeten nemen, en die reed al binnen een half uur. Daar ga ik echter niet vanuit, want als je weet dat een trein niet stopt op jouw eindstation, dan stap je ook niet in die trein.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt natuurlijk wel een claim indienen en indien die in eerste instantie door het systeem wordt afgewezen daarop reageren en aangeven dat het gewenste station werd overgeslagen plus details in welke trein je zat. Probleem voor TS is nu echter dat de reis nog niet in de reishistorie staat en indienen met MijnNS daarom niet mogelijk is. In dat geval kun je zoals Olav93 al aangaf een claim indienen zonder MijnNS. 

In het laatste geval zou je wel recht hebben op geld terug, tenzij al ruim van te voren duidelijk was dat deze trein niet zou stoppen op Goffert. Dan had RoelBloo de eerstvolgende sprinter moeten nemen, en die reed al binnen een half uur. Daar ga ik echter niet vanuit, want als je weet dat een trein niet stopt op jouw eindstation, dan stap je ook niet in die trein.

Ik neem niet aan dat pas na vertrek uit Nijmegen plotseling besloten is om niet in Nijmegen Goffert te stoppen en dat dus bekend was dat je in Nijmegen moest overstappen.

Reageer