beantwoord

ICD willen nemen, niet gehaald, geld terug?

  • 20 December 2022
  • 3 reacties
  • 194 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Goedemorgen,

Op een vertraagde terugreis zag ik in de NS-planner, dat ik de ICD in Amsterdam CS (richting Rotterdam CS) niet zou gaan halen. Daarom ben ik een station eerder uitgestapt, zodat ik daar de “trage” trein kon nemen. Helaas door enorme drukte kon ik daar niet meer instappen (conducteur moest via het machinisten deurtje aan de zijkant van de trein instappen, omdat het balkon helemaal vol stond).

Ik zou dus met de ICD hebben gereisd, als ik geen vertraging richting Amsterdam CS had. Niet kunnen inchecken voor ICD. 

Wordt dan de Geld Terug bij Vertraging wel berekend volgens de ICD vertraging? 

icon

Beste antwoord door Robert B 20 December 2022, 20:09

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u de toeslag voor de ICD niet heeft betaald, heeft u er niet mee gereisd en er ook niet voor betaald. Dan wordt uw vertraging ook niet op basis daarvan berekend. GBTV werkt normaal in principe op basis van een controleerbare in- en uitcheck en wordt aan de hand daarvan toegekend of niet.

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

GTbV wordt berekend op de gerealiseerde dienstplanning. Als je dus de ICd niet zou halen en omreist via Leiden krijg je vergoeding op basis van de reistijd zonder ICd.

Want een ICd nemen is een keuze! Men kan dus nooit zeggen “dan had je maar de (volgende) ICd moeten nemen want dan had je minder vertraging/reistijd” 😣

Als je met de ‘trage’ optie (via Leiden) vertraging hebt opgelopen (t.o.v. het toen geldende reguliere reisadvies via Leiden inclusief eventuele geplande reistijd wegens werkzaamheden) dan wordt dat gewoon vergoed natuurlijk.

In jouw geval was er dus vertraging tussen Den Helder en Amsterdam/Schiphol, en ben je op Sloterdijk overgestapt voor richting Zeeland? Geen probleem, zie mijn reactie in je andere topic hierover (och, je had Weekend Vrij toch)?

 

Beste reageerders/lezers, ik ben blij met jullie reacties 🙂! Dank jullie wel.

Misschien nog ter verduidelijking: ik heb inderdaad 3 vragen gepost. Dit zijn echte praktijkvoorbeelden van reizen gemaakt op 3 verschillende dagen. 

Reageer