beantwoord

Kan NS zomaar van de ene op de andere dag de vergoeding voor reisvertraging wijzigen?

  • 6 June 2023
  • 28 reacties
  • 840 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik kreeg vandaag een mail van de NS dat de vergoeding bij vertraging (Weekend Vrij 1e klas reizen op saldo) sterk wordt gewijzigd van 1/2-1 ritprijs naar 1/12-1/6 abonnementsprijs. Kan dit zomaar van de ene op de andere dag?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 6 June 2023, 16:59

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ben het met jullie eens dat voorheen de vergoeding bij vertraging van bijv. een Weekend Vrij abonnement erg royaal was.. Echter om zomaar met onmiddelijke ingang (1 dag later) de vergoeding zo drastisch te verminderen vind ik ongepast. Notabene meteen na een weekend met gigantische vertragingen. Laatst had ik bijna 2 uur vertraging op het traject Haarlem - Heerlen en de vergoeding was 29,40. Nu zou ik voor datzelfde traject maar een vergoeding krijgen van 5,82, is 1/8 deel van de abonnementsprijs 34,95. Dit is slechts 20% van wat het voorheen was, dus een versobering van maar liefst 80% !!! 

Dus jouw weekend vrij kostte die maand €5,55 en kon je 4 tot 5 weekenden voor reizen…. En weekendvrij is al goedkoop.

Voor vertraging met een keuzedag krijg je al jaren €3,50. Moet je wel minimaal een uur vertraging hebben. Had ook graag die €27,50 gehad voor het reisje in mijn geval van Heerlen naar Utrecht. Maar ik kreeg niets want 57 minuten vertraging met keuzedag.

Tja, dan kunnen andere producten ook beter uit het aanbod geschrapt worden, zoals bv de jongeren dagkaart dal (€ 7,95 per dag voor de daluren voor jongeren van 12 t/m 18 jaar), railrunner (€ 2,50 per kind hele dag geldig), groepsticket daluren (vanaf € 7,15 p.p. enkele reis), Keuzedagen (€ 27,50 per jaar voor 7 dagen vrij in de daluren), enz.

Inderdaad, een goed idee. 40% reductie met een kortingkaart voor buiten de spits lijkt me inderdaad een voldoende redelijke korting. Waarbij je kunt overwegen iedereen buiten de spits 40% korting te geven zodat je de gigantische administratie met kortingabonnementen flink kunt reduceren.

 

 

Ter vergelijking, in Duitsland reist men momenteel voor 49,95 per maand door heel het land met ál het OV (IC en ICE treinen uitgezonderd) 24/7 en dat 7 dagen per week.

Dat is een keuze van de Duitse politiek die door de belastingbetaler wordt betaald. Overigens snapt iedereen dat dit financieel volkomen onhoudbaar wordt.

Reageer