Skip to main content

Vandaag bericht gekregen dat mijn aanvraag voor Geld Terug bij Vertraging is goedgekeurd.
Ik verbaas me wel een beetje over het bedrag: € 7,68.

De dag van de vertraging was ik onderweg van Hilversum naar Zutphen met de IC 145 van Hilversum tot Apeldoorn. Daar een overstap gepland met Arriva.

Door een aanrijding met een persoon van de trein voor ons is de trein niet verder gereden dan Stroe. Na een tijd wachten kwam het bericht dat de loc omgereden ging worden en dat de trein terug ging naar Amersfoort. Daar zou de loc nog een keer omgereden worden en zou de trein via Zwolle naar Deventer rijden. 
Ik ben in Amersfoort uitgestapt en ben met een eerdere trein via Zwolle naar Zutphen gereisd. Daar uitgecheckt. Ik was uiteindelijk meer dan 2 uur later in Zutphen. Ik was die dag onderweg met een keuzedag 1e klas. Volgens de tabel met vergoedingen had ik recht op € 3,50. 

Ik klaag uiteraard nergens over maar ik heb werkelijk geen idee waar het bedrag van € 7,68 op gebaseerd is. 

Iemand een idee? Ik ben geïntrigeerd.

Mocht dit veranderd zijn dan klopt de vergoedingentabel niet (en zouden 1e klas reizigers ook bij 30 minuten al kunnen claimen, want de drempel voor vergoeding is € 2,30).

Nee, want geld terug bij vertraging wordt pas toegekend bij een half uur vertraging, het gaat uiteraard niet om de tijd die nodig is om de minimale vergoeding  te ontvangen.

De € 3,50 is het bedrag dat in ieder geval aanvankelijk verstrekt werd. Dat er elk jaar prijsverhogingen zijn , is een ander verhaal.

Bovendien geef ik weer hoe Klantenservice het eerder heeft gebracht en dat is al even geleden als ik er voor in het archief moet zoeken. Ik ga ervan uit dat het principe niet verandert, dat is ook wat ik beschrijf, niet het bedrag precies, dat kan en hoeft ook niet want die zijn uiteraard veranderd na dit bericht.

Overigens dacht ik dat het duidelijk was dat ik de verklaring van NS bespreek. We kwamen er toen ook niet uit.

Het neemt niet weg dat ik dit een leuk topic vind. Grappig ook dat het terug komt.

Wat is de verklaring van NS dan? ​@Erryt NS zegt juist dat hij er niet uit komt…

Dat nu het hele bedrag vergoed wordt (bij meer dan 60 minuten) i.p.v. voorheen alleen maar die standaard € 3,50 lijkt me een plausibele verklaring (dus € 7,68 voor een 1e klas Keuzedag). Dat blijkt ook uit het gemarkeerde antwoord van ​@Momo 

Nee want geld terug bij vertraging wordt pas toegekend bij een half uur vertraging, het gaat uiteraard niet om de tijd die nodig is om de minimale vergoeding  te ontvangen.

Vergoedingen van minder dan € 2,30 worden niet uitbetaald, dat bedoelde ik. Voorheen werd een half uur vertraging met eeen Keuzedag dus ook niet uitbetaald (dat zou dan € 1,75 zijn).

Ik heb het gemarkeerde antwoord weer verwijderd omdat ik dit niet kan bevestigen. Ik kijk het graag na, maar tot die tijd kan ik geen antwoord geven.

Je zou de vergoeding voor een Keuzedag -in feite een (daluren) dagkaart- gelijk kunnen stellen aan die voor een Railrunner, dus bij 30 minuten de helft en bij 60 minuten het hele bedrag.

Maar de helft van een Railrunner is minder dan de drempel van € 2,30 dus waarom dat in de vergoedingentabel staat snap ik ook niet 🤔

Zelfde voor een Dagkaart Hond van € 3,30 (¼ terug bij 30 minuten en ½ terug bij 60 minuten)❓

Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat NS dit soort basale zaken blijkbaar niet kan uitleggen. Zeer bijzonder. 

Voor ​@Thom zou het een leuke test zijn of je ook geld terug krijgt voor een 1e klas Keuzedag bij 30 minuten vertraging (of 15 minuten via de HSL), dat zou dan € 3,84 zijn.

Ik heb uitsluitsel gekregen. Het was een vergissing van NS in mijn voordeel. De standaardcompensatie is en blijft € 3,50 voor een uur of meer vertraging met een Keuzedag.

Reageer