ns stakinging 9 september | NS Community

ns stakinging 9 september

  • 3 December 2022
  • 9 reacties
  • 268 Bekeken

De ns had een landelijke stakingsdag 9 september. Dus netjes zo’n formulier ingevuld bij geld terug bij vertraging, en gisteren heel netjes een mail gekregen dat ie is afgewezen omdat mijn man niet had in en uit gecheckt


9 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat zou betekenen dat uw man geen bewijs heeft dat hij in de trein zat? Of heeft hij wel in en uit gecheckt? Heeft u dit al met de klantenservice opgenomen?

Hoe kan mijn man in een trein zitten die niet rijd ivm stakingen. Hij heeft in en uit gecheckt bij het metro station. Ik heb bezwaar aan gemaakt klantenservice kon me niet helpen

Reputatie 7
Badge

Als u bij de metro heeft in en uit gecheckt dan zou u bij het desbetreffende vervoersbedrijf moeten zijn. NS rijdt geen metro's.

Reputatie 7
Badge +3

U had in dit geval geen aanspraak moeten maken op Geld Terug bij Vertraging, maar op de Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer. Op deze pagina leest u er meer over.

Ik vermoed dat de volgende regeling voor u van toepassing is:

  • Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
    Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van €25,00, óf 0,19 ct per kilometer met maximum van €25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is. Deze vergoeding vraag je aan via onze digitale collega Jens, de chatbot van NS. Dagelijks beschikbaar tussen 07.00 en 22.00 uur.
Reputatie 7
Badge +3

Als je een Vrij-abonnement had waarmee je binnen je vrij-periode reisde kon je ook een GtbV claim indienen waarbij je aannemelijk moest maken dat je de intentie had te reizen. Dat is natuurlijk het duidelijkst met een check-in, maar had je die niet moest je dat op een andere wijze aantonen.

 

  • Je ziet af van je geplande reis omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking
    Je kunt als de stakingsregeling van kracht is een vergoeding krijgen  conform de GTBV-regeling van NS. Dit is alleen van toepassing als je op de dag van staking met NS zou hebben gereisd. Om dit aannemelijk te maken heb je een check-in. Heb je geen check in dan vragen wij je aan te tonen dat je de intentie had om op de stakingsdag met NS te gaan reizen. Op basis van deze informatie bepalen we of we coulance kunnen toepassen als een check-in en check-uit ontbreken. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier.
Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het lees is er niet afgezien van de reis, maar is er met een ander vervoermiddel, de metro, gereisd.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat nergens dat als je met ander vervoer hebt gereisd dat je dan alleen maar beroep kunt doen op de regeling om de kosten van dat andere vervoer te claimen. De regeling geeft ook aan dat NS zal vragen om aan te tonen dat je de intentie had te reizen met NS. Dus hoe en wanneer vraagt NS dit? Nu is de claim afgewezen blijkbaar zonder dit vragen. Let wel, dit geldt alleen voor Vrij abonnementen in de vrij reizen periode. Als de reiziger een ander abonnement had gaat dit niet op.

Ik zou reageren op de mail met de mededeling dat je wel zeker de intentie had te reizen met NS en dat ook aan te tonen.

Bestaat zoiets als ‘het aantonen van een intentie'? Klinkt uiterst arbitrair en in dat geval heb ik een vermoeden welke kant dit uit gaat.

Feit dat ik iedere werkdag van de trein gebruik maak voor woon-werk, heeft er ook niet toe geleid dat mijn GTBV claims gehonoreerd zijn op stakingsdagen. Dat een klant met vooruitbetaald abonnement geen gebruik kan maken van een overeengekomen dienst, zou toch voldoende kunnen zijn?

Als afwijzing aanhoudt, overweeg ik mij te wenden tot De Geschillencommissie (die hebben overigens eerder een uitspraak gedaan hebben die hieraan gerelateerd is: Consument hoeft bij staking niet te voldoen aan in- en uitcheckeis om beroep te doen op GTVB regeling - De Geschillencommissie)

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me ook af hoe NS wil dat je aantoont dat je de intentie had om te reizen. Zelf zou ik ook denken dat als je een abonnementen met afgekocht reisrecht hebt en normaal iedere werkdag reist of in ieder geval iedere vrijdag (je zou ook met Traject Vrij altijd 4 dagen per week kunnen reizen omdat je part-time werkt en vrijdag geen werkdag is voor je) dit al genoeg is. NS heeft ook nergens aangegeven wat je zou kunnen gebruiken om die intentie aan te tonen. 

Bij de staking van mei 2019 (waar die uitspraak over gaat) was er in de voorwaarden geen sprake van intentie om te reizen, gaf NS alleen (achteraf) aan dat je een incheck moest hebben.  Mijn claim voor die dag is dan ook afgewezen en het bezwaar erop ook. Met de stakingen dit jaar en dat je ook zonder incheck een GtbV kon indienen had ik het idee dat het nu beter geregeld was voor abonnementhouders met afgekocht reisrecht. Nu lijkt het dan toch niet zo te zijn. 

Reageer