beantwoord

Openbaar vervoer tot in de Achterheok

  • 13 June 2023
  • 10 reacties
  • 230 Bekeken

Hoe kan ik vermelden in het "Vraag-geld-terug-formulier” dat ik - 11 mei 2023 - door een treinvertraging in Arnhem, de aansluiting mis in Zutphen, vervolgens een trein later naar Lichtenvoorde (gelukkig kan) moet nemen en daardoor de bus mis van Station Lichtenvoorde -Groenlo naar Groenlo 's nacht om 00.30 uur en 5 km in de regen naar huis moet lopen?

Met vriendelijke groet.

icon

Beste antwoord door Momo 13 June 2023, 20:18

Bekijk origineel

10 reacties

Dat kan niet. Geld terug bij vertraging geldt alleen voor het NS-traject. Niet voor andere spoorlijnen en buslijnen. Als u bij aankomst in Zutphen minder dan 30 minuten vertraging had hebt u geen recht op restitutie.

Reputatie 7
Badge +2

Dat is de praktijk inderdaad.

Maar had laatst zelf ook zo'n reis waarbij ik een overstap op een andere vervoerder miste en toen juist expliciet de voorwaarden even gelezen: daar haal ik niet uit dat een gemiste niet-NS trein niet telt. Alleen dat de vertraging die de gemiste trein veroorzaakt dan wel bij NS ontstaan moet zijn.

Overigens wijst het handmatige GTBV-formulier daar ook op, want daar kan je elk station in Nederland kiezen. Of NS er nu komt of niet. Die optie hadden ze dan net zo goed weg kunnen laten.

Reputatie 7
Badge +3

Wel heeft NS thuisbrengplicht. NS had vervangend vervoer moeten regelen vanaf station Lichtenvoorde-Groenlo naar huis. Daarvoor had je contact kunnen opnemen met Klantenservice. Je had immers een reis gepland waarbij je nog thuis kon komen.

Ik vrees dat er achteraf weinig meer te repareren valt. Maar belangrijk om te weten voor een volgende keer.

Reputatie 7

Wel heeft NS thuisbrengplicht. NS had vervangend vervoer moeten regelen vanaf station Lichtenvoorde-Groenlo naar huis. Daarvoor had je contact kunnen opnemen met Klantenservice. Je had immers een reis gepland waarbij je nog thuis kon komen.

Oke, zo had ik dat nooit begrepen. Ik dacht dat de thuisbrengplicht alleen gold in het geval je geheel met NS reist. Maar dat klopt dus niet.

Wat dan te doen als de vertraging ontstaat bij een andere vervoerder en je mist de laatste NS-trein op jouw traject? Stel je gaat om 22.20 van Winterswijk naar Breda en mist in Zutphen om 22.58 daar de overstap op de laatste trein naar Breda?

Reputatie 7
Badge +3

Oke, zo had ik dat nooit begrepen. Ik dacht dat de thuisbrengplicht alleen gold in het geval je geheel met NS reist. Maar dat klopt dus niet.

Wat dan te doen als de vertraging ontstaat bij een andere vervoerder en je mist de laatste NS-trein op jouw traject? Stel je gaat om 22.20 van Winterswijk naar Breda en mist in Zutphen om 22.58 daar de overstap op de laatste trein naar Breda?

De algemene voorwaarden zeggen dit erover:

Als u als gevolg van de vertraging bij uw reis met NS niet meer in staat bent om op dezelfde NS-dag het station van bestemming te bereiken omdat de laatste trein op uw NS-Reisroute niet meer rijdt, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog het station van bestemming kunt bereiken.

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

Het gaat dus om een reis met NS, daar moet de vertraging (of uitval) zijn.

Badge +3

De algemene voorwaarden zeggen dit erover:

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

Het gaat dus om een reis met NS, daar moet de vertraging (of uitval) zijn.

Ja, maar als je daardoor dus een overstap naar een andere treinvervoerder mist, maar er gaat nog wel een Arriva trein naar een (eind)station maar daarmee haal je geen aansluitende bus meer naar je bestemming moet NS je thuis brengen.

De insteek is om zo ver mogelijk te komen richting je bestemming (in dit geval met een Arriva trein, maar dat mag ook een metrostation of zo zijn), en de rest dient de NS te regelen.

Dus die 5 km van het station Lichtenvoorde-Groenlo naar huis. Het handigst is om dat al te regelen tijdens je NS rit van Arnhem naar Zutphen (via de conducteur of de Klantenservice), zodat er op Lichtenvoorde-Groenlo een taxi voor je klaar staat.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar als je daardoor dus een overstap naar een andere treinvervoerder mist, maar er gaat nog wel een Arriva trein naar een (eind)station maar daarmee haal je geen aansluitende bus meer naar je bestemming moet NS je thuis brengen.

Ja, klopt. Maar andersom, zoals je eerder als voorbeeld gaf, dus niet. Als de vertraging ontstaat bij een andere vervoerder en je mist daardoor de laatste NS-trein op jouw traject, heeft NS geen thuisbrengplicht. Klop dan maar aan bij die andere vervoerder, want daar ligt de oorzaak van de vertraging en het missen van je aansluitende NS trein. 

Reputatie 7

Ja, maar als je daardoor dus een overstap naar een andere treinvervoerder mist, maar er gaat nog wel een Arriva trein naar een (eind)station maar daarmee haal je geen aansluitende bus meer naar je bestemming moet NS je thuis brengen.

Ja, klopt. Maar andersom, zoals je eerder als voorbeeld gaf, dus niet. Als de vertraging ontstaat bij een andere vervoerder en je mist daardoor de laatste NS-trein op jouw traject, heeft NS geen thuisbrengplicht. Klop dan maar aan bij die andere vervoerder, want daar ligt de oorzaak van de vertraging en het missen van je aansluitende NS trein. 

Dus ik zou het maar nooit laten aankomen op een laatste verbinding die bestaat uit ritten met twee vervoerders, waarvan de eerste niet-NS is. Ik verwacht dat als je dan bij Arriva of Keolis aanklopt (als dat nog lukt laat op de avond), dat je dan nul op het rekest krijgt.

Waarom heeft alleen NS die thuisbrengplicht?

Reputatie 6

Dat is de praktijk inderdaad.

Maar had laatst zelf ook zo'n reis waarbij ik een overstap op een andere vervoerder miste en toen juist expliciet de voorwaarden even gelezen: daar haal ik niet uit dat een gemiste niet-NS trein niet telt. Alleen dat de vertraging die de gemiste trein veroorzaakt dan wel bij NS ontstaan moet zijn.

Overigens wijst het handmatige GTBV-formulier daar ook op, want daar kan je elk station in Nederland kiezen. Of NS er nu komt of niet. Die optie hadden ze dan net zo goed weg kunnen laten.

de tekst beschrijft inderdaad iets heel anders heb dit ook weleens bij de geschillencommissie voor laten komen, maar ook daar kan men niet lezen vrees ik. 

 

Inderdaad vrij krankzinnig dat je stations in kunt vullen die volgens een nogal idiote (mis!)interpretatie geen deel hebben aan de voorziening. 

Reputatie 6

Ja, maar als je daardoor dus een overstap naar een andere treinvervoerder mist, maar er gaat nog wel een Arriva trein naar een (eind)station maar daarmee haal je geen aansluitende bus meer naar je bestemming moet NS je thuis brengen.

Ja, klopt. Maar andersom, zoals je eerder als voorbeeld gaf, dus niet. Als de vertraging ontstaat bij een andere vervoerder en je mist daardoor de laatste NS-trein op jouw traject, heeft NS geen thuisbrengplicht. Klop dan maar aan bij die andere vervoerder, want daar ligt de oorzaak van de vertraging en het missen van je aansluitende NS trein. 

 

Waarom heeft alleen NS die thuisbrengplicht?

Omdat onze (rijks)overheid teveel uitlaatgassen gesnoven heeft en totaal niet bezig is met het beheer van het spoornet, behalve als er op een duistere manier gezorgd moet worden voor het voortbestaan van NS. 

Reageer