beantwoord

"Optimale reisroute" bij meerdere vervoerders en Geld Terug bij Vertraging

  • 4 November 2021
  • 32 reacties
  • 1183 Bekeken

Reputatie 5

Ik reis regelmatig tussen Maastricht en Nijmegen. Dat kan o.a. met een overstap in Den Bosch (Maastricht-Nijmegen volledig met NS) of met een overstap in Roermond (Maastricht-Roermond met NS, Roermond-Nijmegen met Arriva). Welke route uit de reisplanner komt rollen, verschilt van situatie tot situatie. Soms is het ene net iets sneller, soms het andere.

 

Nu kreeg ik naar aanleiding van een recente claim voor Geld Terug bij Vertraging de opmerking dat ik in de toekomst dien te letten op de optimale reisroute. Ik had een reis Maastricht-Nijmegen via Den Bosch gemaakt en daarbij in Maastricht zelf al 30 minuten vertraging opgelopen omdat er een intercity uitviel. (Wat overigens pas duidelijk werd nadat ook de stoptrein naar Roermond van 10 minuten later al vertrokken was.)

De claim is in dit geval toegekend. Maar de medewerker die de claim behandelde gaf wel aan dat de optimale reisroute op dat specifieke moment "niet via HT maar via RM en dan met Arriva naar NM ging en dus niet geheel met de NS. Heb het nu zo gelaten. Maar de voorwaarden voor de regeling zijn duidelijk, als je geen gebruik maakt van de optimale reisroute zoals aangegeven in de reisplanner moet je op het station waar je afwijkt uit- en opnieuw inchecken."

 

Nu zie ik geen reden om bij een overstap in Den Bosch bij NS uit- en in te gaan checken. Voor NS-tariefbepaling is het immers alsof de lijn Roermond-Nijmegen niet bestaat (want geen NS), dus bij een NS-reis Maastricht-Nijmegen is duidelijk dat die via Den Bosch loopt. Maar ik ben nu wel benieuwd hoe het precies zit met GTbV. (Niet voor deze specifieke claim - die is immers toegekend - maar voor de toekomst.) Zoals bekend is dit een NS-regeling, voor door NS veroorzaakte vertraging met alleen vergoeding voor het met NS gereisde traject.

Over de optimale reisroute zeggen de voorwaarden:

De route zoals aangegeven in de NS Reisplanner op basis van standaard instellingen (inclusief geadviseerde omreisroutes), die te raadplegen is via www.ns.nl, de Reisplanner Xtra app, via telefonische reisinformatie of aan de servicebalie. Via-routes die als extra optie in de NS Reisplanner ingevoerd kunnen worden, zijn geen optimale reisroute.

 

Mijn redenering is: door in te checken in Maastricht en uit te checken in Nijmegen ben ik een overeenkomst aangegaan met NS om mij van Maastricht naar Nijmegen te vervoeren. Hierbij heb ik voor een reis met alleen NS-vervoersmiddelen de optimale reisroute genomen, namelijk met een overstap in Den Bosch, en daarbij heb ik 30 minuten vertraging opgelopen. Dus dien ik een claim in. (Of ik eventueel sneller had kunnen zijn met een trein van een andere vervoerder, of een bus, of een taxi lijkt me niet relevant. Ik heb een overeenkomst met NS, reis dus met NS en vraag geld terug op basis van door NS veroorzaakte vertraging.)

Maar NS vindt duidelijk iets anders. Zij zeggen: door in te checken in Maastricht en uit te checken in Nijmegen ben je inderdaad een overeenkomst aangegaan met oNS om jou van Maastricht naar Nijmegen te vervoeren. Maar wij hebben (bij monde van de NS Reisplanner) bepaald dat het voor jou optimaal geweest was om in Roermond op Arriva over te stappen. Dus een reis met oNS was niet optimaal, dus je claim is onterecht. (Als je in Roermond was overgestapt op Arriva, had je wel een optimale NS-reis Maastricht-Roermond gemaakt en dus wel een claim in kunnen dienen voor Maastricht-Roermond.)

 

Mijn vraag is nu: wie heeft hier gelijk? Het lijkt me fair dat NS kan zeggen: als je met oNS van A naar B reist, willen we dat je volgens deze door ons bepaalde NS-route reist. Maar het lijkt me niet fair dat NS zegt: als je van A naar B reist, willen we dat je volgens deze door ons bepaalde route met deels een andere vervoerder reist en als je toch met oNS reist, incasseren we wel de ritprijs voor het volledige traject maar bieden we je geen compensatie bij vertraging.

icon

Beste antwoord door Robert B 4 November 2021, 18:42

Bekijk origineel

32 reacties

Badge +3

Je hebt gelijk @bbie, als je met Arriva vanuit Maastricht ergens een NS trein kunt halen (Sittard) dan is dat een optie, maar GTbV wordt dan wel lastig.

Tenzij je de intentie om met NS te reizen kunt aantonen door een in- en uitcheck in Maastricht en dan pas met NS gereisd hebt vanaf Sittard… naar Roermond of Den Bosch.

In zo’n geval dus altijd ‘overstappen’ (vooral in Den Bosch) zou in je voordeel kunnen werken. Voor naar Arnhem is het sowieso geen probleem (via Den Bosch is een geldig reisadvies wegens minder overstappen) maar naar Nijmegen blijkbaar wel.

Tijdens eerdere werkzaamheden (IC Enkhuizen - Heerlen reed niet tussen Amsterdam en Sittard) kreeg je ook NS-Arriva adviezen, maar met NS only (langere overstap op Sittard) was je uiteindelijk maar 4 minuten langer onderweg.

Neem aan dat iemand (een persoon) die een GTbV claim behandelt daar niet moeilijk over zal doen “ja maar… met Arriva was je er (een paar minuten) eerder geweest”… :sweat:

Je reisde met NS dus met Arriva niets te maken inderdaad. Zelfde als Hengelo-Enschede, dat kan naar keuze met NS of Blauwnet. Dat je eventueel sneller kon reizen met Blauwnet doet er niet toe, dus GTbV bij reizen met NS (jouw keuze) moet gewoon kunnen.

Een claim toekennen met die opmerking ‘met Arriva/Blauwnet zou je reis korter zijn geweest’ is dan FYI (ter jouwe informatie).

Ja, ik kijk inderdaad even puur naar het feit of je eerder in DB en/of Sittard aan had kunnen komen bij uitval van een IC vanuit Maastricht. 

Je mag sowieso altijd zonder extra kosten met een e-ticket of je OV-chipkaart via Den Bosch naar Nijmegen (om)reizen door extra overstaptijd in te geven in de NS-reisplanner. Dat is gewoon toegestaan zonder tussentijds in- en/of uitchecken. Hoe dit combineert met GTbV is weer een ander verhaal.

Badge +3

Je mag sowieso altijd zonder extra kosten met een e-ticket of je OV-chipkaart via Den Bosch naar Nijmegen (om)reizen door extra overstaptijd in te geven in de NS-reisplanner. Dat is gewoon toegestaan zonder tussentijds in- en/of uitchecken. Hoe dit combineert met GTbV is weer een ander verhaal.

Je mag omreizen inderdaad, maar (heel) strikt genomen zou je van Maastricht naar Nijmegen via Roermond met Arriva moeten reizen!

Er zal niemand moeilijk over doen bij controle in de trein (want of je naar Nijmegen of Arnhem wilt met een incheck in Maastricht weet niemand!), maar voor GTbV zegt het systeem natuurlijk nee, want met Arriva was sneller (bestemming Nijmegen).

Dat laatste zal best, maar het blijft jouw keuze om met NS te reizen (en eventueel meer te betalen als je geen vrij reizen abonnement hebt, of juist minder betalen om een dal/spits overstap naar Arriva in Roermond bij reizen op saldo te vermijden).

Het zijn wel allemaal randgevallen, maar daarom juist zo interessant!

Reputatie 7
Badge +3

Het is best interessant maar natuurlijk wel een uitwas van een systeem dat nooit bedacht is voor de situatie dat je voor dezelfde reis met meerdere vervoerders en verschillende routes kunt reizen.

Badge +3

Het ‘systeem’ werkt op zich prima,

Met een NS incheck Maastricht en NS uitcheck Nijmegen krijg je gewoon de ritprijs via Den Bosch op je factuur (of van je saldo). Logisch.

Reis je tussen Roermond en Nijmegen met Arriva? Ga je gang (is ook het standaard reisadvies) maar dan wel overstappen, want met een NS incheck heb je niets te zoeken in een Arriva trein!

Het blijft ‘één kaart voor alle ov’ maar om je route te kunnen bepalen zonder in/uitchecken tussen vervoerders is onmogelijk.

Tenzij men je locatie mag bepalen via GPS of mobiele GSM signalen… OV-pay en zo. Maar dan komt je privacy natuurlijk om de hoek kijken…

Want dan willen ‘ze’ altijd (althans tijdens gebruik van onze veilige app) weten waar je op elk moment (geweest) bent, en dus kunnen bepalen of je via Den Bosch gereisd hebt of niet.

Ik zie dat niet snel gebeuren, en hopelijk niemand!

Reputatie 5

In het geval van @umbusko viel er een IC vanuit Maastricht (naar Amsterdam, Alkmaar/Schagen?) uit. Dan kun je ipv op de volgende IC van Maastricht naar Den Bosch van 30 minuten later te wachten, gewoon de Arriva sprinter naar Sittard nemen en dan in Sittard op de IC vanuit Heerlen naar Den Bosch overstappen.

Dan heb je maar 21 minuten vertraging i.p.v. 30 op het traject Maastricht - Den Bosch. Zolang het probleem veroorzaakt wordt door een (specifieke) NS-trein i.p.v. een storing op het traject kun je met Arriva nog steeds sneller in Roermond en/of Den Bosch aankomen.

Voor de duidelijkheid: in mijn geval viel er inderdaad een IC in Maastricht uit. Op spoor 1 had een trein voorgerangeerd moeten worden, maar die kwam niet. Op vertrektijd werd daarom besloten om de trein op spoor 3 (die net binnengekomen was) kort te laten keren, maar daarvoor moesten wel alle reizigers en het personeel verhuizen. Deze trein reed zo’n 100 meter en stopte toen weer, nog aan het perron: communicatiestoring met de verkeersleiding. Die was snel opgelost, maar ondertussen vertrok de stoptrein van Arriva voor ons uit, terwijl wij allemaal in de IC zaten. Wegens “te hoog opgelopen vertraging” (ongeveer +15 op dat moment) gingen we niet meer rijden en mocht iedereen terug naar spoor 1, waar nu wel een trein voorgerangeerd werd. In de trein vervolgens een omroep dat we “op tijd vertrokken” waren. :joy:

Als meteen duidelijk geworden was dat de IC niet zou rijden, had ik inderdaad de stoptrein van Arriva genomen en met overstap in Sittard en Den Bosch gereisd. Dan had ik geen 30 minuten vertraging gehad en was dit hele verhaal overbodig. Zoals het nu was, vertrok ik met de IC van 30 minuten later en had ik dus 30 minuten vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Ik ben het met je eens dat GTbV als systeem best goed werkt. Maar het zou natuurlijk een systeem moeten zijn met landelijke dekking en attributie van vertraging per vervoerder. Dat is ook duur en ingewikkeld maar voorkomt allerlei privacygedoe. 

Het is niet voor niets dat in het VK al dit soort gedoe nooit is ingevoerd en dat het spoorsysteem ondanks alle verschillende maatschappijen nog steeds National Rail wordt genoemd. Alle vervoerders zijn aangesloten bij de Association of Train Operating Companies die dit soort zaken regelt zonder een dominante vervoerder.

Reageer