beantwoord

recht op vergoeding van NS als je niet kunt reizen met studenten OV kaart?

  • 18 December 2023
  • 3 reacties
  • 121 Bekeken

Ik ben weer bijna 2 uur thuis na vanochtend noodgedwongen vanuit Meppel op en neer te zjin gereden naar Amsterdam.
Ik zette vanochtend mijn studerende dochter met de auto af op station Meppel rond 6:45 uur zodat ze naar Amsterdam Amstel kon reizen waar ze 8:15 uur zou staan. Ze had een toets om 8:45 uur. Maar er reden door een stroomstoring geen treinen. De 2 treinen erna zouden ook niet rijden werd toen aangegeven. (toen ze overigens vanochtend wakker werd had ze nog gecheckt of de trein reed en toen was er nog niets aan de hand). Toen ze me belde ben ik weer omgedraaid om naar het station terug te rijden en zijn we halsoverkop met de auto naar Amsterdam gereden waar ik haar een paar minuten te laat bij de VU afgezet heb.

Er hangt veel van de toets af die ze moest maken, dus we hadden geen andere optie. Ik wil nu graag mijn gemaakte reiskosten declareren bij de NS. (en het liefst ook mijn halve vrije dag, aangezien ik op het werk verwacht werd). Waar hebben we recht op? En waar regelen we dat?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Thom 18 December 2023, 12:31

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Leuk of niet: U heeft geen recht op de gemaakte reiskosten met uw auto en ook niet op een vergoeding van uw halve vrije dag. NS is niet verantwoordelijk voor vervolgschade, dat is wettelijk vastgelegd. U heeft dit op eigen initiatief gedaan en bent dan ook zelf verantwoordelijk voor de kosten. 

Zie ook de slotopmerking van @MoDe, al zal dat afgezet tegen het gedoe,  niet in de papieren lopen. Maar het  is nog iets.

Reputatie 7
Badge +3

Jij hebt nergens recht op. NS vergoedt geen vervolgkosten en zeker geen kosten die men zonder overleg met de klantenservice maakt. De dochter had contact kunnen opnemen met NS en kunnen aangeven dat zij een belangrijke toets had en kunnen vragen hoe zij nog op tijd zou kunnen komen.

De dochter kan als zij wel ingecheckt was zich beroepen op de geld-terug-bij-vertraging regeling en aangeven dat zij haar bestemming niet bereikt heeft.

 

Overigens zou ik niet pas om 6.56 uur van Meppel naar Amsterdam durven gaan als ik daar om 8.45 uur een belangrijke toets had. Ik had dan meer gedacht aan de vorige avond of de trein van 5.56 uur. U hebt wel erg veel (ik vrees misplaatst) vertrouwen in NS en ProRail. Maar dat terzijde.

Reageer