Reis terug bij vertraging na uit- en inchecken voor kopje koffie… | NS Community
beantwoord

Reis terug bij vertraging na uit- en inchecken voor kopje koffie…

  • 5 September 2022
  • 13 reacties
  • 534 Bekeken

Op 24 augustus wilde ik van Deventer (13:02) naar Utrecht (geplande aankomst 13:53) reizen.
Vanwegen een persoon op het spoor gingen er geen treinen tussen Amersfoort en Utrecht en moest ik via Hilversum reizen. Het was die dag meer dan 30 graden; mijn reis duurde langer dan gepland, dus ik wilde wat te drinken halen bij AH to go op het station. Daarvoor moest ik uit- en weer inchecken. Uiteindelijk kwam ik meer dan een half uur later dan gepland op mijn bestemming (Utrecht) aan. Dus wil ik geld terug bij vertraging vragen. Dat kan nu dus niet, omdat ik in Hilversum ben in- en uitgecheckt! Bovendien (daar had ik niet over nagedacht) heb ik nu ook nog eens meer betaald (voor de extra kilometers via Hilversum). Dubbel pech dus.
NS: dit kan toch niet de bedoeling zijn? Ik ben 1. te laat thuis; en 2. meer geld kwijt aan mijn reis en een versnapering om mijn reisellende te verzachten en 3. ik kan geen geld terugvragen, alleen maar omdat een vertraagde reiziger zichzelf moet verzorgen op zijn reis vol tegenslagen…?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 5 September 2022, 20:03

Bekijk origineel

13 reacties

Goedenavond YvonSch en welkom bij de NS Community.

Je kunt hier alsnog wel een claim voor indienen, maar het zal iets omslachtiger zijn dan normaal. Je transacties zijn niet representatief voor de werkelijk gemaakte reis, dus via je Mijn NS account zal dit niet werken.

Je kunt echter gebruik maken van het formulier zonder Mijn NS. Waarschijnlijk zal de claim in eerste instantie alsnog automatisch afgewezen worden, om dezelfde reden dat het via Mijn NS niet werkt, maar je kunt dan op de afwijzingsmail reageren met een verdere toelichting van je reis. De claim zal dan worden herzien door een persoon.

Houdt er wel rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat je een reactie krijgt op die claim. Er is momenteel een aanzienlijke achterstand in de handmatige afhandeling van dit soort claims.

Badge +3

Dat zal inderdaad doorbijten worden, want in eerste instantie zal men wel alleen het verschil voor ‘via Hilversum’ willen vergoeden (als dat het reisadvies op dat moment was).

Blijf volhouden dat je geen snellere optie dan via Hilversum had, dus (daarbovenop) ook nog je GTbV voor de hele reis Deventer - Utrecht.

Reputatie 7
Badge +3

Was via Hilversum het advies van de reisplanner?

Goedenavond YvonSch en welkom bij de NS Community.

Je kunt hier alsnog wel een claim voor indienen, maar het zal iets omslachtiger zijn dan normaal. Je transacties zijn niet representatief voor de werkelijk gemaakte reis, dus via je Mijn NS account zal dit niet werken.

Je kunt echter gebruik maken van het formulier zonder Mijn NS. Waarschijnlijk zal de claim in eerste instantie alsnog automatisch afgewezen worden, om dezelfde reden dat het via Mijn NS niet werkt, maar je kunt dan op de afwijzingsmail reageren met een verdere toelichting van je reis. De claim zal dan worden herzien door een persoon.

Houdt er wel rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat je een reactie krijgt op die claim. Er is momenteel een aanzienlijke achterstand in de handmatige afhandeling van dit soort claims.

 

Thanx voor je advies, Stijn NS. Ik ga even overwegen of ik die tijd & moeite erin wil stoppen… Mijn punt is eigenlijk: jammer dat het zo complex is…
Oplossing/klantvriendelijke suggestie voor verbetering van het systeem (want ik ben heus niet de enige die onderweg wel eens honger/dorst moet lessen): bij in- en uit checken binnen 5 minuten ziet het systeem het gewoon als 1 reis. 

Reputatie 7
Badge +3

Goedenavond YvonSch en welkom bij de NS Community.

Je kunt hier alsnog wel een claim voor indienen, maar het zal iets omslachtiger zijn dan normaal. Je transacties zijn niet representatief voor de werkelijk gemaakte reis, dus via je Mijn NS account zal dit niet werken.

Je kunt echter gebruik maken van het formulier zonder Mijn NS. Waarschijnlijk zal de claim in eerste instantie alsnog automatisch afgewezen worden, om dezelfde reden dat het via Mijn NS niet werkt, maar je kunt dan op de afwijzingsmail reageren met een verdere toelichting van je reis. De claim zal dan worden herzien door een persoon.

Houdt er wel rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat je een reactie krijgt op die claim. Er is momenteel een aanzienlijke achterstand in de handmatige afhandeling van dit soort claims.

 

Thanx voor je advies, Stijn NS. Ik ga even overwegen of ik die tijd & moeite erin wil stoppen… Mijn punt is eigenlijk: jammer dat het zo complex is…
Oplossing/klantvriendelijke suggestie voor verbetering van het systeem (want ik ben heus niet de enige die onderweg wel eens honger/dorst moet lessen): bij in- en uit checken binnen 5 minuten ziet het systeem het gewoon als 1 reis. 

Op de meeste stations is binnen de poortjes iets te eten/drinken te krijgen.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vraag of de reis via Hilversum door de reisplanner werd aangegeven. Zo niet dan wordt dit terecht als 2 reizen gezien, omdat je een via reis hebt gemaakt.

Reputatie 7
Badge +2

Als er een storing tussen Utrecht en Amersfoort is, zoals TS aangeeft, is via Hilversum het snelst en ook standaard het omreisadvies.

Goedenavond YvonSch en welkom bij de NS Community.

Je kunt hier alsnog wel een claim voor indienen, maar het zal iets omslachtiger zijn dan normaal. Je transacties zijn niet representatief voor de werkelijk gemaakte reis, dus via je Mijn NS account zal dit niet werken.

Je kunt echter gebruik maken van het formulier zonder Mijn NS. Waarschijnlijk zal de claim in eerste instantie alsnog automatisch afgewezen worden, om dezelfde reden dat het via Mijn NS niet werkt, maar je kunt dan op de afwijzingsmail reageren met een verdere toelichting van je reis. De claim zal dan worden herzien door een persoon.

Houdt er wel rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat je een reactie krijgt op die claim. Er is momenteel een aanzienlijke achterstand in de handmatige afhandeling van dit soort claims.

 

Thanx voor je advies, Stijn NS. Ik ga even overwegen of ik die tijd & moeite erin wil stoppen… Mijn punt is eigenlijk: jammer dat het zo complex is…
Oplossing/klantvriendelijke suggestie voor verbetering van het systeem (want ik ben heus niet de enige die onderweg wel eens honger/dorst moet lessen): bij in- en uit checken binnen 5 minuten ziet het systeem het gewoon als 1 reis. 

Op de meeste stations is binnen de poortjes iets te eten/drinken te krijgen.

Dat klopt ja. Op Hilversum twee ‘kiosk’-zaken met een prijs/kwaliteitverhouding die totaal uit balans is. Niet voor niets zitten er binnen honderd meter van het station drie café’s en twee snackbars.

De ‘oplossing’ voor dit probleem is trouwens het gebruik van een tweede ov-chipkaart. Daarmee kun je op de paaltjes op het perron (bedoeld voor reizigers van en naar Duitsland) inchecken en bij de poortjes weer uitchecken. Terug op dezelfde manier, maar dan kun je eventueel ook bij de poortjes direct weer uitchecken, mits er geen medewerker aanwezig is.

Reputatie 7
Badge +3

Oplossing/klantvriendelijke suggestie voor verbetering van het systeem (want ik ben heus niet de enige die onderweg wel eens honger/dorst moet lessen): bij in- en uit checken binnen 5 minuten ziet het systeem het gewoon als 1 reis. 

Zo werkt het al. Als je binnen 35 minuten na een uitcheck weer incheckt op hetzelfde station, ziet het systeem het als één reis. Zo kun je zonder extra kosten op een tussenstation even buiten de poortjes. In jouw geval heb je daar alleen niks aan, omdat het systeem natuurlijk wel registreert wáár die uit- en incheck plaatsvinden. In dit geval is het via Hilversum een omreis en die extra kilometers worden dan ook wel in rekening gebracht.

Badge +3

Ja, binnen 35 minuten weer inchecken levert je uiteindelijk één reis op die bestaat uit twee ritten wegens de ‘overstap’ in Hilversum.

Probleem is dat die overstap in de regel niet nodig is, en je dus voor Deventer - Utrecht (één rit) gewoon GTbV kunt claimen. In dit geval (even buiten de poortjes geweest) heb je twee ritten ‘zonder vertraging’ dus géén GTbV én je betaalt nog extra voor de omreis.

Ik zou in ieder geval de kosten voor het omreizen terugvragen via de Klantenservice, en een GTbV claim doen met de (geplande) vertrektijd uit Deventer en als bestemming Utrecht, via het formulier.

Wordt die afgewezen, dan uitleggen dat je via Hilversum bent gegaan (voor zover dat al niet het advies was) en even wat te eten/drinken gehaald hebt zonder dat je daarbij zelf extra reistijd veroorzaakt hebt, dus dezelfde trein van Hilversum naar Utrecht genomen hebt die je toch al zou hebben.

Probleem is dat die overstap in de regel niet nodig is, en je dus voor Deventer - Utrecht (één rit) gewoon GTbV kunt claimen.

Daar dacht ik dus ook aan. Je kunt toch als je via Mijn NS gtbv claimt je check-in in Deventer selecteren en je check-uit in Utrecht?

Lastiger wordt het met externe reizen op rekening producten die niet in Mijn NS verschijnen (zoals GVB-flex), maar dat is redelijk zeldzaam en daar heb je met Flex of reizen op saldo geen last van 

Badge +3

Daar dacht ik dus ook aan. Je kunt toch als je via Mijn NS gtbv claimt je check-in in Deventer selecteren en je check-uit in Utrecht?

Volgens mij lukt dat juist niet via Mijn NS, maar als het kan ga je gang.

Lastiger wordt het met externe reizen op rekening producten die niet in Mijn NS verschijnen (zoals GVB-flex). 

Dan zou het sowieso via het formulier moeten (gereisd op een ov-chipkaart zonder korting).

Oké @Robert B 

Ik heb even een willekeurige reis erbij gepakt. Van Amsterdam naar Heerlen.

Met tussenstop buiten de poortjes in Eindhoven om een donut te kopen! 🍩 (Gelukkig geen Dunkin' Donuts.)

Ik kan als ik gtbv wil gaan claimen via mijn reishistorie een check-in in Amsterdam selecteren en een check-uit in Heerlen. Lukt een claim ook niet als Eindhoven en Hilversum op de aanbevolen, al dan niet alternatieve, route van de reisplanner liggen? Als dat zo is, dan heeft deze optie in Mijn NS toch geen nut of mis ik iets?

Badge +3

Ik mis zo te zien een reactie hier, maar zoals @MoLa het omschrijft zou het moeten lukken. Desnoods via het formulier (en reageren bij afwijzing).

Reageer