beantwoord

Restitutie bij vertraging

  • 18 December 2023
  • 3 reacties
  • 102 Bekeken

Reputatie 3

Het was een slechte dag. Eerst een kwartier vertraging met Keolis, in Zwolle aansluiting op NS gemist, dus een half uur vertraging. Daarna vertraging met NS, aansluiting in Leeuwarden met Arriva gemist, nóg een half uur vertraging.

Nou krijg ik geld terug, dacht ik. Maar is dat wel zo?

Met Keolis had ik maar een kwartier vertraging, onvoldoende voor geld terug. NS zal zeggen dat het niet de schuld van NS was dat ik te laat in Zwolle was. En met NS had ik ook maar een kwartiertje vertraging. Arriva zal zeggen dat het niet de schuld van Arriva was.

Nou ja, ik kan het proberen.

Op de website van NS moet ik mijn situatie selecteren. Ik kan kiezen tussen enerzijds Alphen-Gouda of Maastricht-Eijsden en anderzijds HSL, Intercity direct of Den Haag-Eindhoven. Dat lukt zo niet. Is men gestopt met restitutie op andere trajecten?

icon

Beste antwoord door MoDe 18 December 2023, 22:23

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Geld terug bij vertraging kun je alleen claimen voor reizen met NS treinen. Vertraging opgelopen bij andere ververvoerders kun je niet claimen net als dat je door een vertraging van minder dan half uur bij NS je missende aansluiting bij een andere vervoerder niet kunt claimen.

Reputatie 7

Als je reis toevallig uit een keten van meerdere vervoerders bestaat heb je pech. Ook al mis je 3x een overstap en kom je anderhalf uur vertraagd pas aan op je eindbestemming. Want het ene vervoersbedrijf gaat niet compenseren voor de vertraging die het andere bedrijf veroorzaakt. Nadelig helaas voor bijvoorbeeld alle reizigers uit de Achterhoek en een groot deel van Zuid-Limburg die regelmatig naar het westen reizen en terug. 

Aan de andere kant: stel dat je naar Utrecht Centraal moet, maar je strandt op Utrecht Vaartsche Rijn (een kilometer ten zuiden van Utrecht Centraal) en er rijden het komende uur geen treinen meer, dan kun je meer dan een uur vertraging claimen, terwijl je gewoon met de tram verder kunt. Je hebt in werkelijkheid misschien vijf minuten vertraging, maar je krijgt een vergoeding voor meer dan een uur. Alleen het tramkaartje moet je dan zelf betalen. Deze regeling werkt dus twee kanten op, maar is inderdaad meestal ongunstig voor de reiziger.

Reageer