Restitutie taxikosten

  • 3 June 2023
  • 26 reacties
  • 1330 Bekeken

Krijg ik gemaakte taxikosten vergoed van NS? Mijn vrouw en ik kwamen vast te zitten op station Breda, komende vanuit Roosendaal, op weg naar Geldermalsen. Dat kwam omdat de trein niet verder reed vanwege een ongeval tussen Breda en Gilze-Rijen, 's avonds laat om 23 uur. Er was geen vervangend vervoer, en het telefonisch te spreken krijgen van iemand van de klantenservice van NS was niet mogelijk - na 20 minuten in de wacht nog steeds niet. Tenslotte (1:00 uur 's nachts) in een taxi gestapt en naar huis laten brengen. 

Van klantenservice de volgende dag vernam ik dat kosten waarschijnlijk niet vergoed worden omdat “op eigen initiatief” een taxi was genomen. Dit lijkt me niet billijk, het was duidelijk overmacht. Ik hoop de kosten nog terug te krijgen.


26 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zie o.a. dit topic

 

 

NS had inderdaad voor vervangend vervoer moeten zorgen. Ik neem even aan dat er ook niets is omgeroepen. De klantenservice was inderdaad slecht bereikbaar. Ik denk dat u in ieder geval flink vol moet houden omtrent de betaling van de kosten.  

Reputatie 7
Badge +3

Zelf geregeld (taxi)vervoer wordt niet door NS vergoed, met 1 uitzondering: als bij contact met NS klantenservice gevraagd wordt om zelf een taxi te regelen. In dat geval kun je maximaal €125 vergoed, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat NS aangegeven heeft dat het vergoed wordt.

In geval van verstoring/vertraging heeft NS thuisbrengplicht als er geen laatste reismogelijkheid meer is. Er moet dan wel telefonisch of via de infopaal contact opgenomen worden. Jij hebt niet langer willen wachten tot je te woord werd gestaan. De kosten zijn in dit geval voor jou/jullie.

Wel kun je beroep doen op de geld-terug-bij-vertraging regeling voor de treinkosten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het op zich wel goed dat zelf geregelde taxi's niet worden vergoed door NS en dat dat alleen gedaan wordt na contact en goedkeuring / advies van de klantenservice, maar dan moet de klantenservice wel bereikbaar zijn. Het is nu steeds vaker dat reizigers de klantenservice niet kunnen bereiken. Hoelang of tot hoe laat moeten reizigers maar blijven proberen de klantenservice te pakken te krijgen? Laatst met de uitgelopen werkzaamheden tussen Rotterdam en Dordrecht werd heel laat via Twitter aangegeven dat reizigers zelf een taxi konden regelen die vergoed zou worden, als je maar wel je gegevens via DM doorgaf. Op dat moment reed er op de meeste andere trajecten niets meer, en waarschijnlijk ook geen ander OV meer, waardoor het bv niet mogelijk was om een taxi naar het volgende station te nemen vanaf waar wel treinen reden, maar moest het gelijk naar de eindbestemming. En heb je geen smartfoon of geen Twitter dan kun je zoiets niet lezen of je gegevens doorgeven en wat moet je dan doen? 

Reputatie 7
Badge +1

 

Het praten met één tong is ook wat lastig voor Webcare. Kwam deze 3 achter elkaar tegen op 30 mei. Die in het Engels is denk ik ook lastig uitvoerbaar voor de klant.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het op zich wel goed dat zelf geregelde taxi's niet worden vergoed door NS en dat dat alleen gedaan wordt na contact en goedkeuring / advies van de klantenservice, maar dan moet de klantenservice wel bereikbaar zijn. Het is nu steeds vaker dat reizigers de klantenservice niet kunnen bereiken. Hoelang of tot hoe laat moeten reizigers maar blijven proberen de klantenservice te pakken te krijgen? Laatst met de uitgelopen werkzaamheden tussen Rotterdam en Dordrecht werd heel laat via Twitter aangegeven dat reizigers zelf een taxi konden regelen die vergoed zou worden, als je maar wel je gegevens via DM doorgaf. Op dat moment reed er op de meeste andere trajecten niets meer, en waarschijnlijk ook geen ander OV meer, waardoor het bv niet mogelijk was om een taxi naar het volgende station te nemen vanaf waar wel treinen reden, maar moest het gelijk naar de eindbestemming. En heb je geen smartfoon of geen Twitter dan kun je zoiets niet lezen of je gegevens doorgeven en wat moet je dan doen? 

Waarom roept NS niet iets om op dergelijke stations. TS heeft tot 01.00 uur gewacht dus ongeveer 2 uur en de klantenservice was onbereikbaar. @MoDe klant moet dus wachten tot Sint Juttemis volgens jou?? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het op zich wel goed dat zelf geregelde taxi's niet worden vergoed door NS en dat dat alleen gedaan wordt na contact en goedkeuring / advies van de klantenservice, maar dan moet de klantenservice wel bereikbaar zijn. Het is nu steeds vaker dat reizigers de klantenservice niet kunnen bereiken. Hoelang of tot hoe laat moeten reizigers maar blijven proberen de klantenservice te pakken te krijgen? Laatst met de uitgelopen werkzaamheden tussen Rotterdam en Dordrecht werd heel laat via Twitter aangegeven dat reizigers zelf een taxi konden regelen die vergoed zou worden, als je maar wel je gegevens via DM doorgaf. Op dat moment reed er op de meeste andere trajecten niets meer, en waarschijnlijk ook geen ander OV meer, waardoor het bv niet mogelijk was om een taxi naar het volgende station te nemen vanaf waar wel treinen reden, maar moest het gelijk naar de eindbestemming. En heb je geen smartfoon of geen Twitter dan kun je zoiets niet lezen of je gegevens doorgeven en wat moet je dan doen? 

Bellen, infopaal?

Reputatie 7
Badge +3

 

Het praten met één tong is ook wat lastig voor Webcare. Kwam deze 3 achter elkaar tegen op 30 mei. Die in het Engels is denk ik ook lastig uitvoerbaar voor de klant.

En? TS strandde op een ander traject. Wat hier op twitter werd aangegeven is geen regel maar uitzondering.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het op zich wel goed dat zelf geregelde taxi's niet worden vergoed door NS en dat dat alleen gedaan wordt na contact en goedkeuring / advies van de klantenservice, maar dan moet de klantenservice wel bereikbaar zijn. Het is nu steeds vaker dat reizigers de klantenservice niet kunnen bereiken. Hoelang of tot hoe laat moeten reizigers maar blijven proberen de klantenservice te pakken te krijgen? Laatst met de uitgelopen werkzaamheden tussen Rotterdam en Dordrecht werd heel laat via Twitter aangegeven dat reizigers zelf een taxi konden regelen die vergoed zou worden, als je maar wel je gegevens via DM doorgaf. Op dat moment reed er op de meeste andere trajecten niets meer, en waarschijnlijk ook geen ander OV meer, waardoor het bv niet mogelijk was om een taxi naar het volgende station te nemen vanaf waar wel treinen reden, maar moest het gelijk naar de eindbestemming. En heb je geen smartfoon of geen Twitter dan kun je zoiets niet lezen of je gegevens doorgeven en wat moet je dan doen? 

Waarom roept NS niet iets om op dergelijke stations. TS heeft tot 01.00 uur gewacht dus ongeveer 2 uur en de klantenservice was onbereikbaar. @MoDe klant moet dus wachten tot Sint Juttemis volgens jou?? 

Er is 20 minuten gebeld. TS is om 1uur in een taxi gestapt. Denk niet dat TS 2 uur op NS heeft gewacht, het kan ook een tijdje geduurd hebben voor er een taxi beschikbaar was. Hoelaat is TS gaan bellen naar NS en hoelaat naar een taxicentrale?

Als TS een taxi bestelt zonder contact met NS dan moet TS er rekening mee houden dat kosten niet (geheel) vergoed worden.

Ik weet niet wanneer st. Juttemis is, maar vanaf 7 juni a.s. gelden er Europese regels mbt (langdurige) vertraging. Daar heeft TS nu niets aan.

Reputatie 7
Badge

Na 100 minuten zonder alternatief geboden door de vervoerder mag je binnenkort wel zelf alternatief vervoer regelen dat dan vergoed moet worden. Dit staat in de nieuwe AVR-NS, omdat dat zo in nieuwe Europese verordening voor reizigersrechten staat. Beide treden in werking op 7-6 en zijn dus helaas nog net niet van toepassing.

Reputatie 7
Badge +3

Bellen, infopaal?

Eh, dat was nu juist het probleem. TS belde met de klantenservice maar kwam er niet door, constant in de wacht. Iets met te weinig capaciteit bij de klantenservice op dat tijdstip en teveel gestrande reizigers. Hoe lang moet je blijven wachten? Een half uur, een uur, 2 uur, tot je telefoon leeg is of je beltegoed op is als je pre-paid hebt? Of maar overnachten op het station?

Reputatie 7
Badge +3

Bellen, infopaal?

Eh, dat was nu juist het probleem. TS belde met de klantenservice maar kwam er niet door, constant in de wacht. Iets met te weinig capaciteit bij de klantenservice op dat tijdstip en teveel gestrande reizigers. Hoe lang moet je blijven wachten? Een half uur, een uur, 2 uur, tot je telefoon leeg is of je beltegoed op is als je pre-paid hebt? Of maar overnachten op het station?

Voor overnachting als je niet thuis kunt komen krijg je €125 las ik. Daarom krijgen mensen die van NS klantenservice toestemming krijgen zelf een taxi te zoeken max. €125 terug. Dus ja overnachten bij het station dus 😉

Er was alleen telefonisch contact opgenomen, niet via infopaal. En ja het duurt vaak langer dan 20 minuten voor je telefonisch contact krijgt. Mijn ervaring is dat je via infopaal vaak sneller contact krijgt. En NS Twitter wordt tussen 23 en 7 uur niet meer bekeken.

Reputatie 7
Badge +3

Na 100 minuten zonder alternatief geboden door de vervoerder mag je binnenkort wel zelf alternatief vervoer regelen dat dan vergoed moet worden. Dit staat in de nieuwe AVR-NS, omdat dat zo in nieuwe Europese verordening voor reizigersrechten staat. Beide treden in werking op 7-6 en zijn dus helaas nog net niet van toepassing.

Daar zitten nogal haken en ogen aan en is nog niet volledig uitgewerkt volgens een artikel in de consumentengids. Het gaat om een redelijk alternatief, zoals bus, of een andere maatschappij. Wat betreft het recht op eten/drinken moet het wel geregeld kunnen worden is het addertje.

En dan kunnen gedupeerden van de treinstoring bij Amsterdam gisteren en vanochtend zonder meer hun reiskosten (gedeeltelijk?) vergoed krijgen, ook diegenen die een taxi genomen hebben. Dat lees ik in de Volkskrant. Daar zullen ook best wel mensen bij zitten die de klantenservice van de NS niet hebben kunnen bereiken. en die “op eigen initiatief” de taxi hebben genomen. Ben benieuwd of ik mijn taxibonnetje van afgelopen donderdag vergoed krijg... 

Ik kan nog niets vertellen hoe we hiermee omgaan. Uiteraard is het wel mogelijk om een GTBV-claim in te dienen.

Dat heb ik uiteraard al gedaan, op Mijn NS. Maar via dat formulier wordt niet gevraagd naar extra kosten en kopieën van bonnetjes kun je daar niet uploaden ...

Reputatie 7
Badge +3

En dan kunnen gedupeerden van de treinstoring bij Amsterdam gisteren en vanochtend zonder meer hun reiskosten (gedeeltelijk?) vergoed krijgen, ook diegenen die een taxi genomen hebben. Dat lees ik in de Volkskrant. Daar zullen ook best wel mensen bij zitten die de klantenservice van de NS niet hebben kunnen bereiken. en die “op eigen initiatief” de taxi hebben genomen. Ben benieuwd of ik mijn taxibonnetje van afgelopen donderdag vergoed krijg... 

De verstoring gisteravond was wel van een ander kaliber en aan de vergoedingen daarvoor kun jij geen rechten ontlenen.

In de regel vergoedt NS geen zelfgeregelde taxi's. NS regelt bij stranden vervoer na contact met de klantenservice. Dat was gezien het grote aantal mensen gisteren niet mogelijk. 

In ons geval was het ook niet mogelijk de klantenservice te bereiken. Kennelijk vanwege het late tijdstip. Ik heb zo'n 20 minuten in de wacht gehangen!

Reputatie 7
Badge +3

In ons geval was het ook niet mogelijk de klantenservice te bereiken. Kennelijk vanwege het late tijdstip. Ik heb zo'n 20 minuten in de wacht gehangen!

Maar 20 minuten… de wachttijden zijn bij verstoringen vaak lang. En via de infopaal was ook niemand te bereiken? Je zoekt excuses.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat gestrande reizigers het om 01.00 uur wel met NS en geen puf meer hebben om eindeloos in de wacht te hangen. Dat bestempelen als het zoeken naar excuses is aanmatigend en ongepast.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat gestrande reizigers het om 01.00 uur wel met NS en geen puf meer hebben om eindeloos in de wacht te hangen. Dat bestempelen als het zoeken naar excuses is aanmatigend en ongepast.

Mijn bericht is niet aanmatigend en ongepast.

Hij strandde om 23 uur en besloot na 20 minuten in de wacht gestaan te hebben een taxi te nemen, waar hij om 1 uur instapte.

TS wilt gelijk behandeld worden als de mensen die gisteren en vannacht strandden.

Er zijn echter regels en als je vindt dat jij niet aan die regels hoeft te voldoen dan zoek je mijn inziens excuses om toch vergoeding te krijgen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is aan NS om dat te beoordelen. Niet aan jou. Als NS niet te bereiken is aan het einde van de dag dan is dat een groot probleem voor gestrande reizigers.

In uitzonderlijke gevallen wordt tot vergoeding van taxikosten overgegaan. Ik citeer:

In geval van verstoringen (d.w.z. langdurige verstoringen waardoor vervoer per trein in het geheel niet meer mogelijk is op een NS-traject) bieden we je vervangend vervoer aan als dit redelijkerwijs mogelijk is, in zeer uitzonderlijke gevallen vergoeden we het door jouzelf geregelde vervangend vervoer.

Ik vind dat ons geval zeer uitzonderlijk was. maar waar blijft de vergoeding, of ten minste een tegemoetkoming van mijn taxikosten van 193 euro?

Ik heb dat 14 juni nog een keer als claim aanhangig gemaakt bij Klantenservice, ik zou daar nog antwoord op krijgen, maar waar blijft dat? In een bureaulade verdwenen?

 

 

Reputatie 7
Badge +1

In uitzonderlijke gevallen wordt tot vergoeding van taxikosten overgegaan. Ik citeer:

In geval van verstoringen (d.w.z. langdurige verstoringen waardoor vervoer per trein in het geheel niet meer mogelijk is op een NS-traject) bieden we je vervangend vervoer aan als dit redelijkerwijs mogelijk is, in zeer uitzonderlijke gevallen vergoeden we het door jouzelf geregelde vervangend vervoer.

Ik vind dat ons geval zeer uitzonderlijk was. maar waar blijft de vergoeding, of ten minste een tegemoetkoming van mijn taxikosten van 193 euro?

Ik heb dat 14 juni nog een keer als claim aanhangig gemaakt bij Klantenservice, ik zou daar nog antwoord op krijgen, maar waar blijft dat? In een bureaulade verdwenen?

 

 

Zoals elders ook al aangegeven heeft NS momenteel iets van 1,5 maand achterstand met het verwerken van claims (kan ook 2 maanden zijn). U zult dus nog even geduld moeten hebben. Troost u met de gedachte dat er bij NS international er momenteel een achterstand is van meer dan 9 maanden.

Reputatie 7
Badge +3

In uitzonderlijke gevallen wordt tot vergoeding van taxikosten overgegaan. Ik citeer:

In geval van verstoringen (d.w.z. langdurige verstoringen waardoor vervoer per trein in het geheel niet meer mogelijk is op een NS-traject) bieden we je vervangend vervoer aan als dit redelijkerwijs mogelijk is, in zeer uitzonderlijke gevallen vergoeden we het door jouzelf geregelde vervangend vervoer.

Ik vind dat ons geval zeer uitzonderlijk was. maar waar blijft de vergoeding, of ten minste een tegemoetkoming van mijn taxikosten van 193 euro?

Ik heb dat 14 juni nog een keer als claim aanhangig gemaakt bij Klantenservice, ik zou daar nog antwoord op krijgen, maar waar blijft dat? In een bureaulade verdwenen?

 

 

Iedereen vindt dat zijn/haar geval uitzonderlijk is.

Wat is de bron van jouw citaat? Vanaf 7 juni gelden er nieuwe regels. Jij hebt de taxi voor 7 juni genomen.

Begrijp op jouw vraag waar jouw vergoeding blijft dat er iets is toegekend?

Bedankt voor je informatie Henkpetersen! Ik heb nog wat geduld.

Reageer