Studenten weekend OV - Storing NS 3 april | NS Community
beantwoord

Studenten weekend OV - Storing NS 3 april


Beste NS,

Voor mijn studie heb ik een studenten weekend OV. Ik woon ver van mijn opleiding en reis dan ook elke zondag terug naar Maastricht, dit is een reis van 3,5 uur. Door de storing kan ik echter nu niet in het weekend reizen en moet ik op maandag reizen. Voor deze reis moet ik dan betalen, terwijl ik normaal gratis zou kunnen reizen. Deze kosten zijn voor een student niet niks en daar moet ik dan ook de hele dag voor werken. Ik hoor graag hoe jullie mij hier in kunnen compenseren. 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2022, 20:55

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 2

Ja, je moet morgen gewoon betalen. Je kunt geld terug bij vertraging claimen en aangegeven dat je je eindstation niet hebt bereikt, maar alleen als je vandaag ingecheckt hebt en er ook geen treinen meer gaan rijden. Maar ja, ook als dat lukt is dat uiteraard maar een fractie van je reiskosten van morgen. Overigens. Als er wel treinen zouden gaan rijden, en dat lijkt zeer onwaarschijnlijk te zijn, zul je vandaag, na je incheck op het tijdstip dat er nog niets reed, later ook uit moeten checken in Maastricht.

Vrij onrealistische scenario's, zeker als ik jouw bericht zo lees. Ik wens je een prettige en prijzige reis morgen. Vergeet je niet in- en uit te checken?

Reputatie 7
Badge +3

SRP is een product van DUO. 

NS zal mensen die vandaag niet met hun 'vrij'abonnementen kunnen reizen vrijwel zeker niet compenseren. Deze storing valt onder overmacht. De verwachting is dat je na 20 uur weer kunt reizen, de gemiddelde student vertrekt normaal gesproken pas na het avondeten naar de studentenkamer.

Edit: op zondag 3 april zullen er geen treinen meer rijden. Het betrof een technische storing die inmiddels is opgelost. Er zou geen overmachtsituatie zijn geweest.

 

Badge +3

De verwachting is dat je na 20 uur weer kunt reizen

Zondag 3 april geen NS-treinen meer

Badge +3

Ik zou dan als gebaar tot bijv. 10 uur morgenochtend poortjes open zetten voor gedupeerde Weekend Vrij reizigers en studenten.

Mogelijk nog met wat V&S personeel erbij dat controleert of je wel vrij reizen had vandaag.

Reputatie 7
Badge +1

NS zal mensen die vandaag niet met hun 'vrij'abonnementen kunnen reizen vrijwel zeker niet compenseren. Deze storing valt onder overmacht. De verwachting is dat je na 20 uur weer kunt reizen, de gemiddelde student vertrekt normaal gesproken pas na het avondeten naar de studentenkamer.

Beroepen op overmacht is niet mogelijk bij voortzetten van de reis bij de eerste gelegenheid of op een latere datum (EU-Verordening 1371/2007, artikel 16b/c). Verder moet ik nog zien dat dit overmacht zou zijn.

Badge +3

Ik zou dan als gebaar tot bijv. 10 uur morgenochtend poortjes open zetten voor gedupeerde Weekend Vrij reizigers en studenten.

Mogelijk nog met wat V&S personeel erbij dat controleert of je wel vrij reizen had vandaag.

Oh, en met Weekend Vrij kan je gewoon de voltarief ritprijs claimen aan GTbV en daarvan morgen reizen natuurlijk.

Men zal natuurlijk (verneem ik via Twitter van NS, maar dat zegt niet zo veel) wel weer moeilijk gaan doen over die verplichte incheck, dus naar het station terwijl je al weet dat er niets rijdt… 😥

Voor iemand die elke zondag van Sittard naar Amsterdam reist lijkt het me wel duidelijk. Waarom zou diegene naar het station moeten?

Reputatie 7
Badge +3

Deze storing valt onder overmacht.

 

??

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het een kil besluit om om 19.00 uur mede te delen dat de storing is opgelost, maar dat je alsnog besluit om het treinverkeer niet op te starten. Wat is dan de hele tijd het nut geweest van Twitter waar gewoon werd meegedeeld dat de treinen weer om 20.00 uur zouden rijden.

 

Een hele hoop mensen worden hier door NS wel bijna letterlijk in de kou gezet.

Badge +3

Draadje op Twitter https://twitter.com/DavidEerdmans/status/1510633039726104586

Voor de rest lijken de tags #liftgezocht en #treinpoolen al redelijk wat mensen te helpen, eventueel tegen een kleine vergoeding.

Badge +3

Te simpel: de NS moet morgenochtend gewoon zorgen voor een storing bij alle poortjes, dus vrij reizen voor iedereen. 😂

Te simpel: de NS moet morgenochtend gewoon zorgen voor een storing bij alle poortjes, dus vrij reizen voor iedereen. 😂

Dan nog zullen alle andere bus/treinvervoerders eisen dat er morgen bij hen wel gewoon betaald wordt. Zij hebben niks te schaften met een interne storing bij NS. 

Reputatie 2

Te simpel: de NS moet morgenochtend gewoon zorgen voor een storing bij alle poortjes, dus vrij reizen voor iedereen. 😂

Dan nog zullen alle andere bus/treinvervoerders eisen dat er morgen bij hen wel gewoon betaald wordt. Zij hebben niks te schaffen met een interne storing bij NS. 

Te simpel: de NS moet morgenochtend gewoon zorgen voor een storing bij alle poortjes, dus vrij reizen voor iedereen. 😂

Dan nog zullen alle andere bus/treinvervoerders eisen dat er morgen bij hen wel gewoon betaald wordt. Zij hebben niks te schaffen met een interne storing bij NS. 

Ik heb vandaag drie/vier GVB-ritten gemaakt en bij elke rit mochten reizigers met een NS-vervoersbewijs zonder extra kosten of het kopen van een nieuw vervoersbewijs meereizen. Hoewel GVB 'niks te schaffen heeft' met storingen bij NS , zijn alle chauffeurs die ik tegen ben gekomen hier bijzonder ruimhartig mee omgegaan. Chauffeurs hadden begrip voor deze uitzonderlijke situatie.

Het zou leuk zijn als dit omgekeerd ook een keer zou gebeuren.

Te simpel: de NS moet morgenochtend gewoon zorgen voor een storing bij alle poortjes, dus vrij reizen voor iedereen. 😂

Dan nog zullen alle andere bus/treinvervoerders eisen dat er morgen bij hen wel gewoon betaald wordt. Zij hebben niks te schaffen met een interne storing bij NS. 

Te simpel: de NS moet morgenochtend gewoon zorgen voor een storing bij alle poortjes, dus vrij reizen voor iedereen. 😂

Dan nog zullen alle andere bus/treinvervoerders eisen dat er morgen bij hen wel gewoon betaald wordt. Zij hebben niks te schaffen met een interne storing bij NS. 

Ik heb vandaag drie/vier GVB-ritten gemaakt en bij elke rit mochten reizigers met een NS-vervoersbewijs zonder extra kosten of het kopen van een nieuw vervoersbewijs meereizen. Hoewel GVB 'niks te schaffen heeft' met storingen bij NS , zijn alle chauffeurs die ik tegen ben gekomen hier bijzonder ruimhartig mee omgegaan.

Het zou leuk zijn als dit omgekeerd ook een keer zou gebeuren.

Ik denk niet dat Arriva c.s. daaraan beginnen gezien de hetze die NS al jaren tegen concurrenten voert. Zij zullen eisen dat NS hen de inkomstenderving vergoedt als ze mensen morgen gratis moeten gaan vervoeren.   

Reputatie 2

Misschien niet. Ik denk eigenlijk dat het bij GVB ook meer pragmatisme dan liefdadigheid was. Als je bij elk vertrek in de buurt van een station van NS een discussie moet voeren met tientallen reizigers dan kun je ze beter in laten stappen en mee laten reizen. 

Neemt niet weg dat het 'leuk zou zijn' als vervoerders wat meer begrip naar elkaar toe zouden hebben, maar vooral meer communicatie en afstemming in het geval van storingen. Een overheid of toezichthouder zou ze daar best toe mogen dwingen, maar samenwerkende vervoerders zijn helaas niet meer helemaal van deze tijd in Nederland. Net als begrip voor gestrande reizigers

Misschien niet. Ik denk eigenlijk dat het bij GVB ook meer pragmatisme dan liefdadigheid was. Als je bij elk vertrek in de buurt van een station van NS een discussie moet voeren met tientallen reizigers dan kun je ze beter in laten stappen en mee laten reizen. 

De GVB is sowieso een sociale werkplaats 

Neemt niet weg dat het 'leuk zou zijn' als vervoerders wat meer begrip naar elkaar toe zouden hebben, maar vooral meer communicatie en afstemming in het geval van storingen. Een overheid of toezichthouder zou ze daar best toe mogen dwingen, maar samenwerkende vervoerders zijn helaas niet meer helemaal van deze tijd in Nederland. Net als begrip voor gestrande reizigers

Sorry, maar het is juist NS die al jarenlang een heksenjacht voert tegen concurrenten omdat ze perse een monopoliepositie willen. En dan wil jij verlangen dat die concurrenten NS uit de brand gaan helpen? Doei. 

En de overheid moet andere vervoerders gaan aanspreken omdat NS zijn IT niet op orde heeft? Prima, mits de overheid dan ook de inkomstenderving betaalt. 

Ik had voor 3 april een vervoerbewijs. Dat is nu niet meer geldig en ik wil mijn reis alsnog (af)maken

Je kunt alsnog reizen op 3 manieren:

  1. Neem contact op met NS Klantenservice voor een couponcode voor een kosteloos e-ticket.
  2. Schiet zelf een nieuw vervoerbewijs voor (check-in/kaartje kopen) en declareer dit achteraf bij NS Klantenservice.
  3. Als je vandaag (4 april) al bent gaan reizen met bijvoorbeeld je e-ticket van 3 april, gaan onze conducteurs hier coulant mee om, en helpen je zo zoveel mogelijk.

Hopelijk heb je vandaag geen extra kosten gemaakt, B. Tap. Als dat wel is gebeurd dan wil ik je het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice. Laat je ons weten hoe de afhandeling is gegaan?

Reageer