Ik kon hier niet echt een duidelijk antwoord op vinden (wel andersom). Stel dat een trein van Blauwnet vertraging heeft en ik daardoor mijn overstap naar een NS trein mis. Geldt de thuisbrenggarantie dan ook?
Ik ben vanavond van plan om met een Blauwnet trein van Raalte naar Wierden te reizen en vervolgens over te stappen op de NS trein van Wierden naar Apeldoorn, maar dit is de laatste trein.
Ik kon hier niet echt een duidelijk antwoord op vinden (wel andersom). Stel dat een trein van Blauwnet vertraging heeft en ik daardoor mijn overstap naar een NS trein mis. Geldt de thuisbrenggarantie dan ook?
Ik ben vanavond van plan om met een Blauwnet trein van Raalte naar Wierden te reizen en vervolgens over te stappen op de NS trein van Wierden naar Apeldoorn, maar dit is de laatste trein.
Zie dit topic.
Ik kon hier niet echt een duidelijk antwoord op vinden (wel andersom). Stel dat een trein van Blauwnet vertraging heeft en ik daardoor mijn overstap naar een NS trein mis. Geldt de thuisbrenggarantie dan ook?
Ik ben vanavond van plan om met een Blauwnet trein van Raalte naar Wierden te reizen en vervolgens over te stappen op de NS trein van Wierden naar Apeldoorn, maar dit is de laatste trein.
Zie dit topic.
In dat topic gaat om een overstap na NS naar een andere vervoerder. In dit geval is het dus andersom.
Ik heb helaas geen goed antwoord voor je RickGAE. Ik ben even rond gaan speuren in de Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer maar ik kan hier niet zo snel iets over vinden. (Hopelijk kijk ik er niet over heen, dan is het tijd voor een nieuwe bril) Ik raad je aan om Blauwnet te bellen in dit geval op het nummer 085-8888131. Daar kies je dan optie 5 voor Blauwnet!
Ik kon hier niet echt een duidelijk antwoord op vinden (wel andersom). Stel dat een trein van Blauwnet vertraging heeft en ik daardoor mijn overstap naar een NS trein mis. Geldt de thuisbrenggarantie dan ook?
Ik ben vanavond van plan om met een Blauwnet trein van Raalte naar Wierden te reizen en vervolgens over te stappen op de NS trein van Wierden naar Apeldoorn, maar dit is de laatste trein.
Zie dit topic.
In dat topic gaat om een overstap na NS naar een andere vervoerder. In dit geval is het dus andersom.
Ook de vraag andersom wordt in dit topic wel genoemd. Blauwnet zou dan voor het vervolg moeten zorgen, maar dat is natuurlijk vrij absurd als hun trein maar een vertraging heeft van 5 minuten. Dus ik denk dat zij dat niet hoeven te doen.
In dit verband is artikel 7.4 interessant:
Volgens mij betekent dit artikel dat wanneer je door vertraging van Blauwnet de laatste trein van NS mist, Blauwnet je hotelkosten moet vergoeden. En als dit niet het geval is dan is het artikel ontzettend slecht geformuleerd.
Wanneer je door vertraging van de ene vervoerder de trein van de andere vervoerder mist dan zijn de vervoerders voor zover ik weet niet aansprakelijk. Je zult bij Blauwnet moeten informeren of zij hierbij thuisbrenggarantie hebben.
Ik vrees van niet inderdaad. Ook dat heeft de Nederlandse overheid niet goed uitgezet. Als je niet in de randstad woont heb je niet dezelfde rechten (immers, regionale vervoerders zouden onwenselijk zijn in de randstad...).
Blauwnet heeft geen (landelijke) thuisbrenggarantie. Dat heb ik al eens eerder bij ze nagevraagd.
Ze kijken verder alleen naar hun eigen lijntjes. Als hun laatste trein bijvoorbeeld halverwege de rit defect raakt zorgen ze dat je met een vervangende bus nog op het eindstation van de Blauwnetlijn kunt komen maar verder houdt het op. Als de laatste treinen niet rijden is niet mogelijk met Blauwnet te bellen, want hun klantenservice is niet 24 uur bereikbaar, zoals bij NS dat wel is. Dan ben je aangewezen op de treinbestuurder die wat gaat regelen. Die bestuurder is ook gelijk het enige personeelslid dat er is.
Kortom, eigen verantwoordelijkheid om vanaf het Blauwneteindstation nog verder het land in te komen, lees: naar huis te komen en daarom zou ik zeker niet gokken op de laatste verbinding, als je nog een overstap moet maken naar NS.
Lastige situatie met al die vervoerders en als je de pech hebt in een plaats te wonen waar geen NS rijdt en een overstap dus al snel nodig is om ergens te komen. Als je van Groningen naar Cuijk moet met de laatste verbinding, en je strandt door problemen in de nacht in Nijmegen, gaat NS je ook niet naar Cuijk brengen per taxi, heb ik begrepen uit de voorwaarden. Het gaat alleen om "eigen" stations.
Ik begrijp niet dat zulke situaties niet snel te vinden en klip en klaar beschreven / vermeld staan op zowel de Blauwnet- als NS-site. Dan weet een reiziger duidelijk waar hij aan toe is. Bij NS moet je zoeken naar de (vage) informatie en bij Blauwnet is niets erover te vinden op hun summiere site. Niet klantvriendelijk. Diep op sites gaan zitten graven naar je rechten is toch iets wat je niet wilt na het nachtelijk stranden op een station.
Bij NS: Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein
in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw
eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op
dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan
stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te
zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.
Groningen naar Nijmegen is NS. Nijmegen naar Cuijk valt onder aansluitend regulier openbaar vervoer.
Groningen naar Nijmegen is NS. Nijmegen naar Cuijk valt onder aansluitend regulier openbaar vervoer.
Dat klopt, als je door toedoen van NS op Nijmegen strandt en niet meer met een trein of bus naar Cuijk kunt dan heb je recht op thuisbrengplicht (tot aan de deur, en geregeld via personeel of Klantenservice), maar dat was niet de vraag.
Bij NS: Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan
stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor tezorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.
"Op dezelfde NS-dag"?
Aansluitend regulier openbaar vervoer: als ze daarmee trein of bus van een andere vervoerder bedoelen, laat ze dat dan ook zo concreet vermelden in algemene termen....
Vind het een beetje wazige tekst. Maar goed, het schijnt dus te kunnen. De andere kant op weer niet, wat natuurlijk voor een doorsnee reiziger niet echt te vatten is. Die komt voor een vervelende verrassing te staan in dat geval.
Want waarom heeft NS een thuisbrengplicht en andere vervoerders niet? Is daar een specifieke reden voor?
De reden lijkt me gebrek aan denkkracht en regie bij de Rijksoverheid.
De reden lijkt me gebrek aan denkkracht en regie bij de Rijksoverheid.
Door mensen die zelf nooit met OV reizen waarschijnlijk. Mensen die er zelf geen gebruik maken, maar wel bepalend zijn.
De reden lijkt me gebrek aan denkkracht en regie bij de Rijksoverheid.
Door mensen die zelf nooit met OV reizen waarschijnlijk. Mensen die er zelf geen gebruik maken, maar wel bepalend zijn.
Ik zie de klachten hierover maar ik heb daar wel enige moeite mee. Stel dus: je wil van Cuijk naar Groningen vanavond laat, dan springt onderstaande verbinding in het oog. Als de trein van Arriva vervolgens 5 minuten te laat is. Zou Arriva je dus moeten thuisbrengen??? Dat gaat mij wat ver in dit geval. Verder dan Nijmegen ga je ook niet komen want de laatste trein naar Groningen is ook de laatste trein naar Zwolle. Dus ja dan heb je gewoon pech gehad (en ik vind slecht gepland) en had je dus een half uur eerder moeten vertrekken.
dit zou gezamenlijk opgelost kunnen worden met een fonds/pot. Met deen gemiste aansluiting kun je natuurlijk meestal nog wel verder met NS, alleen je laatste verbinding mist. Dit is dus gewoon weer een gebrek aan wil en verplichting om samen te werken. Nota Bene: vanuit Wijchen met alles NS bestaat deze situatie toch gewoon?
dit zou gezamenlijk opgelost kunnen worden met een fonds/pot. Met deen gemiste aansluiting kun je natuurlijk meestal nog wel verder met NS, alleen je laatste verbinding mist. Dit is dus gewoon weer een gebrek aan wil en verplichting om samen te werken. Nota Bene: vanuit Wijchen met alles NS bestaat deze situatie toch gewoon?
Gezamenlijk??? Dat lijkt mij een moeilijk woord in de spoorwereld. De oplossing zou volgens mij iets moeten zijn dat de trein van NS in dit geval altijd moet wachten op de trein van Arriva.
Gisteravond had de trein al bijvoorbeeld 2 minuten vertraging . Zou dus best kunnen dat mensen de aansluitende trein gemist hebben.
De spoorwereld is ziek. Pleisters plakken is niet nuttig als je een operatie nodig hebt.
Ik gok echt nooit op allerlaatste verbindingen. Ik wil problemen en gedoe voor zijn. Die wil je niet, en zeker op de late avond niet. Dat betekent dat ik dan altijd een halfuur eerder van iets of iemand vertrek dan formeel, dienstregelingstechnisch, nodig zou moeten zijn. Eigenlijk wel gek, maar ik heb geen zin in stressen om een laatste krappe overstap naar huis.
Maar als ik goed begrijp dan heeft NS bij het missen van mijn laatste bus naar huis ook een thuisbrengplicht? Of alleen als ik mijn station niet kan bereiken?
Ik pak ook de auto naar station als ik weet dat het krap wordt maar dat is straks ook niet meer mogelijk als P+R Alkmaar verdwijnt
Maar als ik goed begrijp dan heeft NS bij het missen van mijn laatste bus naar huis ook een thuisbrengplicht? Of alleen als ik mijn station niet kan bereiken?
Ik pak ook de auto naar station als ik weet dat het krap wordt maar dat is straks ook niet meer mogelijk als P+R Alkmaar verdwijnt
Dat is een lastige. In het verleden wilde NS je dan voor de deur afzetten, begreep ik van anderen. Ik heb die ervaring niet, ik mocht het verder uitzoeken, dus fiets als ik weet dat ik laat terug ga, zodat ik niet meer naar huis hoeft te lopen als ik mijn NS-aansluiting door vertraging NS niet meer haal.
Laatst las ik dat NS alleen jou thuisbrengt als je de laatste NS verbinding niet meer kunt halen.
Misschien kan een moderator hier duidelijkheid over geven?
De thuisbrengplicht is als je door vertraging bij NS een aansluiting niet kunt halen.
Naar huis moeten lopen als je bus (of de laatste Arriva trein) al weg is…
Maar dan wel via de NS (personeel of Klantenservice) regelen.
Ik gok echt nooit op allerlaatste verbindingen. Ik wil problemen en gedoe voor zijn. Die wil je niet, en zeker op de late avond niet. Dat betekent dat ik dan altijd een halfuur eerder van iets of iemand vertrek dan formeel, dienstregelingstechnisch, nodig zou moeten zijn. Eigenlijk wel gek, maar ik heb geen zin in stressen om een laatste krappe overstap naar huis.
Door een 'showcase' bij m'n studie was ik enorm laat klaar, ik dacht nog even wat tussendoor te kunnen eten bij een restaurant met vrienden en voor ik het wist had ik alleen nog maar de laatste overstap…
En ja hoor, eerste vertraging te pakken door een vertraagde goederen trein tussen Utrecht - Den Bosch... Officieel had ik m'n overstap gemist, maar gelukkig had de IC Den Bosch - Roosendaal ook vertraging en ben ik dus nog veilig thuis gekomen…
Nooit meer, vanaf dat moment neem ik een paar treinen voor de laatste...
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.