Treinverkeer 3 april


Gisteren 3 april wilde wij (mijn vriendin en ik) van de Keukenhof naar Schagen.

In 1e instantie werd er aangegeven dat het treinverkeer tot 17.00 uur plat zou liggen, Op Schiphol aangekomen bleek dit 20.00 uur. uren op Schiphol doorgebracht. Daarna met de Thalys naar Amsterda CS. Uren in amsterdam doorgebracht om tot de conclusie te komen dat er helemaal geen trein meer zou rijden! Uiteindelijk met de bus (die ook nog stuk ging!) in Hoorn belandt, waar een vriendin ons heeft opgehaald..

 

Uiteraard is dit overmacht, maar wat mij vooral stoort is het gebrek aan communicatie! Maar ook het feit dat de storing was opgelost, maar het te veel inspanning zou kosten om het treinverkeer weer op te starten! Leg het probleem maar bij de reizigers!

Er was nauwelijks een NS medewerker te zien. Eerst werd aangegeven dat de treinen later zouden rijden, daarna helemaal niet! Vele mensen zijn gestrand We kregen echt het gevoel van Zoek het maar uit!

Totaal niets geregeld door NS! Heel kwalijk!

Hoe jaag je mensen weer de auto in! 

 

Dus mijn tip: Geef meer informatie! Wees duidelijker zichtbaar! Geef mensen meer hulp i.p.v. 1 medewerker in een loket! Laat de mensen het niet zelf laten uitzoeken!

 


28 reacties

Het probleem is dat er bij de NS onder Marjan Rintel een reorganisatie heeft plaatsgevonden waarbij de ticket en service afdeling nagenoeg helemaal is gesaneerd, dat waren juist de personeelsleden die op de stations aanspreekbaar waren voor reizigers maar daar zijn er nog maar enkelingen van over.

 

Uiteraard is dit overmacht, maar wat mij vooral stoort is het gebrek aan communicatie! 

Juist die overmacht betwijfel ik in dit geval. NS had zonder probleem pendelvervoer kunnen inrichten en het was gewoon onwil om dat doen. 

 

Er was nauwelijks een NS medewerker te zien. Geef mensen meer hulp i.p.v. 1 medewerker in een loket! Laat de mensen het niet zelf laten uitzoeken!

Wat je voorstelt kan op knooppuntstations maar niet op ieder kleiner station. Daar zijn niet overal 10 mensen van NS.

Reputatie 7
Badge +3

En wat natuurlijk ook krom is, is dat ze al veel eerder hadden kunnen bedenken (en communiceren!) dat het om 20 uur niet meer mogelijk zou zijn om op te starten, ondanks dat de storing was opgelost. Dan hadden veel mensen geen uren op niks hoeven wachten en al veel eerder alternatieven kunnen bedenken.

Het probleem is dat er bij de NS onder Marjan Rintel een reorganisatie heeft plaatsgevonden waarbij de ticket en service afdeling nagenoeg helemaal is gesaneerd, dat waren juist de personeelsleden die op de stations aanspreekbaar waren voor reizigers maar daar zijn er nog maar enkelingen van over.

En wat hebben al die conducteurs en machinisten gisteren de hele dag gedaan? Die had je natuurlijk.prima kunnen inzetten om op de knooppuntstations reizigers te woord te staan.

En wat natuurlijk ook krom is, is dat ze al veel eerder hadden kunnen bedenken (en communiceren!) dat het om 20 uur niet meer mogelijk zou zijn om op te starten, ondanks dat de storing was opgelost. Dan hadden veel mensen geen uren op niks hoeven wachten en al veel eerder alternatieven kunnen bedenken.

Ze hadden gewoon al vanaf 12 uur pendelvervoer kunnen aanbieden, daar heb geen computer gestuurd planningsysteem voor nodig 

En wat hebben al die conducteurs en machinisten gisteren de hele dag gedaan? Die had je natuurlijk.prima kunnen inzetten om op de knooppuntstations reizigers te woord te staan.

Wat hadden die nu werkelijk moeten doen dan, in alle media werd al bekend gemaakt dat er niet gereden zou worden en ik denk dat veel personeel zich afgevraagd heeft waarom er geen code rood tafels werden ingericht, draaiboeken zijn er voor om in dit soort situaties via code rood tafels toch een treindienst op poten te krijgen.

Er moet vanuit Utrecht besloten zijn om dit niet te doen en alle managers die bij dat besluit betrokken zijn moeten op staande voet ontslagen gaan worden. Dit is het totale falen van het dienstdoende management.

Als ik nog een medewerker was geweest had ik me ook niet vertoont op het station omdat je gewoon de ogen uit je kop schaamt om bij zo'n organisatie te werken. Ik weet zeker dat ik uit frustratie niet op de standplaats was gebleven maar direct naar huis was gegaan na zo’n besluit om niets te doen voor de reizigers.

Misschien moeten de bonden en het personeel maar eens opstaan om het complete management te laten opstappen.

Reputatie 7
Badge +1

Je bent wel heel kritisch, als het hele management wordt ontslagen dan wordt het natuurlijk ook een complete puinhoop. Dat kan ook weer niet. Wel dient wat mij betreft grondig te worden onderzocht waarom de treindienst niet is opgestart. Diegene die dat beslist hebben mogen wat mij betreft inderdaad op staande voet ontslagen worden wegens minachting van de reiziger.

 

Ik denk dat dit voor NS nog wel eens hele nare gevolgen kan hebben

Reputatie 7
Badge

Ik denk eerlijk gezegd dat NS er weer mee weg komt. 

En wat natuurlijk ook krom is, is dat ze al veel eerder hadden kunnen bedenken (en communiceren!) dat het om 20 uur niet meer mogelijk zou zijn om op te starten, ondanks dat de storing was opgelost. Dan hadden veel mensen geen uren op niks hoeven wachten en al veel eerder alternatieven kunnen bedenken.

Het is was zelfs na 20 uur nog prima mogelijk geweest om pendeltreinen te laten rijden, alhoewel het kolder was daarvoor dan tot 20.00 uur te wachten. 

Reputatie 7
Badge +3

Ze hadden gewoon al vanaf 12 uur pendelvervoer kunnen aanbieden, daar heb geen computer gestuurd planningsysteem voor nodig 

Dat heb ik gisteren ook al aangegeven. Beetje ondergesneeuwd in alle topics 😀

Ik denk dat we gezamenlijk wel kunnen concluderen dat NS gisteren op alle gebieden compleet gefaald heeft. Ben heel benieuwd wat voor staartjes dit allemaal gaat krijgen.

Ik denk eerlijk gezegd dat NS er weer mee weg komt. 

Een handjevol mensen zal de moeite nemen met eindeloos zeuren nog wat geld te claimen. De rest zal het er bij laten zitten maar zich wel drie keer bedenken voor ze weer met de trein gaan. Uit de bedrijfskunde is het bekend dat niet klagende klanten een probleem zijn maar ontevreden klanten die zonder iets te zeggen verder gewoon wegblijven.

Maar laten we wel ophouden met de onzin dat de trein een alternatief moet zijn voor auto en vliegtuig. Zolang het spoor zo lamlendig slecht geleid wordt en zo notoir onbetrouwbaar is blijft het uitsluitend een vervoersysteem voor degenen die geen andere keuze hebben. 

Je bent wel heel kritisch, als het hele management wordt ontslagen dan wordt het natuurlijk ook een complete puinhoop. Dat kan ook weer niet. Wel dient wat mij betreft grondig te worden onderzocht waarom de treindienst niet is opgestart. Diegene die dat beslist hebben mogen wat mij betreft inderdaad op staande voet ontslagen worden wegens minachting van de reiziger.

 

Ik denk dat dit voor NS nog wel eens hele nare gevolgen kan hebben

Ik weet zeker dat het treinpersoneel zelf een treindienst voor elkaar had gekregen gisteren wat het management dus niet heeft willen organiseren en laten we eerlijk zijn dit is niet de eerste keer dat het management van de NS totaal faalt bij een grote verstoring. Dit wordt natuurlijk ook mede veroorzaakt door de bezuinigingen binnen de NS op afdelingen zoals bijsturing die nu voor grote verstoringen onderbezet zijn.

En voor de reizigers hoop ik dat dit flinke gevolgen zal hebben voor het management bij de NS, ze hebben de reizigers al vaak genoeg in de kou laten staan net als dat ze steeds vaker doen bij de medewerkers.

Reputatie 7
Badge +3

Uiteraard is dit overmacht, maar wat mij vooral stoort is het gebrek aan communicatie! 

Juist die overmacht betwijfel ik in dit geval. NS had zonder probleem pendelvervoer kunnen inrichten en het was gewoon onwil om dat doen. 

 

Er was nauwelijks een NS medewerker te zien. Geef mensen meer hulp i.p.v. 1 medewerker in een loket! Laat de mensen het niet zelf laten uitzoeken!

Wat je voorstelt kan op knooppuntstations maar niet op ieder kleiner station. Daar zijn niet overal 10 mensen van NS.

@Tamzin En @Jeroen iets voor jullie om van Rintel op te volgen? Ik begrijp dat jullie het gisteren anders hadden aangepakt en dat daardoor iedereen naar zijn/haar bestemming kon? Achteraf kan veel, maar probeer in een crisissituatie maar eens een goede oplossing te bedenken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat communicatie betreft dat moet echt beter. De slechte communicatie bij verstoringen/vertraging is al langer een probleem bij NS. Wat ik ook een slecht punt vind is dat er blijkbaar geen draaiboek ‘hoe te handelen bij calamiteiten’ bestaat voor NS medewerkers op stations en klantenservice. Ik begrijp dat je als je als medewerker (nog) niet de juiste of beste informatie hebt het lastig is om klanten goed te woord staan, maar geef geen antwoorden die op toezeggingen lijken. Blijf eensgezind in antwoorden.

NS had gisteren ook in met name grote steden kunnen overleggen met locaties waar momenteel Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. In bijvoorbeeld Jaarbeurs Utrecht waren nog heel wat veldbedden onbeslapen. Ik kan mij van vroeger herinneren dat er bij grote OV verstoringen een grote locatie en veldbedden werden geregeld.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerlijk gezegd dat NS er weer mee weg komt. 

Een handjevol mensen zal de moeite nemen met eindeloos zeuren nog wat geld te claimen. De rest zal het er bij laten zitten maar zich wel drie keer bedenken voor ze weer met de trein gaan. Uit de bedrijfskunde is het bekend dat niet klagende klanten een probleem zijn maar ontevreden klanten die zonder iets te zeggen verder gewoon wegblijven.

Zoiets ja. 

Mijn eigen ervaring: na de staking van mei 2019 zoals velen nul op rekest gekregen bij een claim, want ja niet ingecheckt. Ik had toen een Traject Vrij abonnement en kon daar die dag geen gebruik van maken om naar werk te gaan en thuis werken kwam die thuis zeer onhandig uit, maar kon gelukkig met een collega meerijden. Een enkele reis was voor mijn traject iets van €4,50, retour dus €9. Ik zou toen al tevreden zijn geweest met restitutie van 1/31e deel van mijn maandelijkse abonnementsgeld, zijn ongeveer €4. Maar ja, botte weigering van NS om ook maar iets te vergoeden. Mijn dienstverband bij mijn werkgever eindigde per 31 juni datzelfde jaar, mijn Traject Vrij was ooit ingegaan op 25 augustus en zou ik dus regulier op hebben kunnen zeggen per 25 juni. Ik heb in overleg met mijn werkgever de laatste 2 weken de laatste afrondende werkzaamheden thuis verricht, waardoor ik mijn Traject Vrij per 15 juni heb kunnen wijzigen naar NS Flex, waardoor ik nog €41 terug kreeg. Zonder de botte weigering na die staking had ik waarschijnlijk nog een weekje naar kantoor gegaan en gewoon per de 25e mijn abonnement opgezegd. Ipv €4 of €9 heeft NS mij dus uiteindelijk een veelvoudige hiervan moeten terugbetalen. En de laatste werkdag in juni moest ik nog naar kantoor om mijn laptop en pasje in te leveren, een collega bood aan dat ik met haar mee kon rijden, vond ze nog gezellig ook. Terug reed ik niet mee want ik had nog een fiets in de Delftse stationsstalling staat die terug naar huis moest. Dat had ik met de trein kunnen doen want toch in de daluren, maar ik ben gaan fietsen, deels omdat ik NS de inkomsten van mijn treinreis met fiets niet gunde, en deels omdat het lekker weer was dus 25 km fietsen was heel goed te doen.

Veel reizgers die nu in de kou bleven staan (en misschien ook eerder al zoiets bij de hand hebben gehad), zullen dit misschien niet zo snel vergeten en ergens in de toekomst een andere manier vinden waarmee ze NS een poot uit kunnen draaien of hierdoor niet meer (of minder vaak) met de trein te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

NS had gisteren ook in met name grote steden kunnen overleggen met locaties waar momenteel Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. In bijvoorbeeld Jaarbeurs Utrecht waren nog heel wat veldbedden onbeslapen. Ik kan mij van vroeger herinneren dat er bij grote OV verstoringen een grote locatie en veldbedden werden geregeld.

Ik herinner me ook nog beelden van een storm (in 1990 dacht ik) van veldbedden in de Jaarbeurshallen. Zoals ik in één van de andere topics al aangaf, NS hoeft niet iedereen die niet thuis kan komen hotelkosten te vergoeden, maar zou wel kunnen zorgen voor een kosteloze slaapplek ergens.

Reputatie 7
Badge +3

Ik herinner me ook nog beelden van een storm (in 1990 dacht ik) van veldbedden in de Jaarbeurshallen.

 

Minder lang geleden dan je denkt 😉 https://nieuws.ns.nl/ns-staat-reizigers-bij-tijdens-storing-utrecht/

Weliswaar uiteindelijk ongebruikt, maar toch ...

Reputatie 7
Badge +3

Dan is dat vaker gedaan, de beelden die ik me kan herinneren waren nav een zware storm. En daar was toen een deel van de veldbedden dacht ik wel gebruikt. Ik weet ook dat ik toen nog bij mijn ouders thuis woonde en daar ben ik later in 1990 vandaan verhuisd naar een eigen appartementje. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik herinner me ook nog beelden van een storm (in 1990 dacht ik) van veldbedden in de Jaarbeurshallen.

 

Minder lang geleden dan je denkt 😉 https://nieuws.ns.nl/ns-staat-reizigers-bij-tijdens-storing-utrecht/

Weliswaar uiteindelijk ongebruikt, maar toch ...

 

@mrfreeze : Knap gevonden. Blijkbaar is er in de afgelopen 12 jaar zeer veel veranderd bij NS. Helaas alleen niet ten goede maar precies het tegenovergestelde.

@TamzinEn @Jeroen iets voor jullie om van Rintel op te volgen? Ik begrijp dat jullie het gisteren anders hadden aangepakt en dat daardoor iedereen naar zijn/haar bestemming kon? Achteraf kan veel, maar probeer in een crisissituatie maar eens een goede oplossing te bedenken.

@MoDe  Neem van mij aan dat ik echt wat op poten had gezet in deze situatie want zo moeilijk is het echt niet. Er zijn draaiboeken voor dit soort situaties die bij de NS vallen onder “Code Rood”.  Er wordt dan op elke standplaats door de managers in kaart gebracht welke medewerkers er zijn, van welke standplaats ze zijn en op basis van treinen die dan voorzien moeten worden van personeel wordt dat handmatig ingedeeld en is er tussen de standplaatsen onderling overleg.

Dan zal niet alles rijden maar je kunt echt wel het nodige laten rondrijden en dan op volle lengte proberen te krijgen. De problemen qua logistiek voor de volgende dag is dan een puzzel die tijdens de nacht opgelost moet worden en waardoor je de volgende dag nog wel wat ellende zult hebben omdat materieel verkeerd staat maar dat was vandaag niet anders.

Ik heb geen ambitie om Marjan op te volgen aangezien mijn toekomstplannen niet in Nederland liggen, maar er is een hands on manager nodig en geen kantoor yuppie dat is duidelijk.

En wat het calamiteitenboek voor medewerkers en hoe om te gaan met deze situaties, die heb ik nooit gezien. Daarbij is het in deze situaties vaak zo dat het voor de medewerkers bijna onmogelijk is om iemand te bereiken omdat de afdelingen die je wilt bereiken voor informatie niet meer ingericht zijn om zoveel medewerkers te woord te staan.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen idee of dit wat ik nu bedenk ook nog heeft meegespeeld of dat ik nu achter elke boom een beer zie. Maar wanneer er beperkt gependeld wordt en mensen ieder geval nog terug naar huis kunnen reizen, zal een heel groot deel van die reizigers meer dan een uur vertraging hebben en dus recht hebben op GtbV. Wanneer er niets rijdt kunnen mensen niet aan de (terug)reis beginnen en hebben dan ook geen vertraging, hoef je die ook niet te vergoeden. Wel rijden levert dus weinig tot niets op en kost waarschijnlijk alleen maar geld, en bij niet rijden heb je de kosten niet en hou je het geld van de vertragingen in de zak, en de mensen die vragen om vergoeding van zelf geregeld alternatief vervoer of hotel hoef je niet te vergoeden. 

Reputatie 7

Een handjevol mensen zal de moeite nemen met eindeloos zeuren nog wat geld te claimen. De rest zal het er bij laten zitten maar zich wel drie keer bedenken voor ze weer met de trein gaan. Uit de bedrijfskunde is het bekend dat niet klagende klanten een probleem zijn maar ontevreden klanten die zonder iets te zeggen verder gewoon wegblijven.

Maar laten we wel ophouden met de onzin dat de trein een alternatief moet zijn voor auto en vliegtuig. Zolang het spoor zo lamlendig slecht geleid wordt en zo notoir onbetrouwbaar is blijft het uitsluitend een vervoersysteem voor degenen die geen andere keuze hebben. 

De spijker op de kop. Hoe straalt dit hele gebeuren weer af op het imago van openbaar vervoer. Om te huilen is het. Na de zoveelste enorme landelijke storing met ingrijpende gevolgen. De trein kán een goed alternatief zijn maar dan moeten er wel drastisch zaken veranderen. Triest dat de trein in een hoogontwikkeld, rijk en dichtbevolkt land als het onze zo onbetrouwbaar blijkt en bij een ict-fout alles plat wordt gelegd. Heb een plan B achter de hand en ga eens improviseren in noodsituaties. En maar schermen met " veiligheid" en allerlei strikte protocollen. Laat personeel zelf nadenken en vertrouw op hun kennis, kunde en creativiteit. Beter een handvol pendeltreinen zonder dienstregeling op en neer, dan helemaal geen treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Toen het bedrijf waarvoor ik werkte in 2014 verhuisde en ik gedwongen werd met de trein te gaan (gedwongen als in geen auto of rijbewijs en te ver om iedere dag te fietsen) was ik helemaal niet blij. Ik kende zoals veel niet-frequente treinreizigers de verhalen en beelden van vele vertragingen, uitgevallen treinen, gestrande reizigers e.d. Maar goed, ik had niet echt een keus dus het moest maar. Uiteindelijk viel het het over het algemeen wel mee, ja natuurlijk had ik ook de nodige keren last van vertragingen, of uitgevallen treinen waardoor ik echt niet blij was. En werkzaamheden waren ook nooit leuk, maar toch kwam ik nog redelijk normaal op werk of thuis en dan wist je wanneer de werkzaamheden weer klaar waren. Ik had bovendien alle begrip wanneer de trein niet kon rijden vanwege een aanrijding met een persoon of vanwege extreme weersomstandigheden. Ik heb thuisgewerkt tijdens de januaristorm een paar jaar geleden, net als een keer in december dat er dikke pakken sneeuw lagen. Volkomen begrijpelijk dat er toen geen treinen konden rijden. Maar na verloop van tijd stapelden al die ergernisjes zich wel op, dat ik soms de NS wel vervloekte en mijn werkgever erbij vanwege het besluit te verhuizen (dat was toch eigenlijk wel de rootcause van mijn ergenissen). Beetje de druppel voor mij was de botte weigering van NS van een vergoeding na de staking van mei 2019. Een maand later eindigde het forenzen voor mij vanwege een reorganisatie op werk waardoor ik net als mijn complete afdeling boventallig werd . Dat ik daarna niet meer met de trein hoefde was een schrale troost. Bij sollicitaties daarna ging ik vooral voor vacatures bij bedrijven waarbij ik gewoon met de fiets kon ipv met de trein zou moeten, ik wilde niet meer afhankelijk zijn van deze manier van reizen. En door situaties als dit en bv ook de nasleep van storm Eunice laatst heb ik dit nu nog meer. 

@Momo  Maar daar tegenover stond wel dat je af en toe door een hele leuke machinist richting je werk of richting Den Haag CS werd gebracht. 😁  En al deze keren was je keurig op tijd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat was hem geraden ook. Tassenvol leuke en handige artikelen heeft dat gekost, die machinist heeft waarschijnlijk nog een levenslange voorraad aan diverse kleuren post-it notes, dat moet straks allemaal mee naar Florida. 🤣🤣

 

Maar alle gekheid op een stokje, na ruim 27 jaar op de fiets naar werk en per dag zo'n 50 tot 60 minuten (heen en terug) kwijt zijn aan reistijd en dan iedere dag opeens bijna 2 uur onderweg zijn en soms 2,5 of 3 uur en enkele keer zelfs 4 uur heeft mij de lust om afhankelijk te zijn van treinen wel wat ontnomen. Misschien alleen af en toe nog een dagje weg, hoewel dat zoals gister bleek ook tot grote ellende kan leiden. 

Reageer