beantwoord

Uitval NS daardoor met EBS gereisd en later aankomen

  • 28 July 2023
  • 24 reacties
  • 412 Bekeken

Goedendag,

Op 17 juni 2023 heb ik met de trein gereisd naar huis. Ik moest vanaf Veenendaal de Klomp naar Heerhugowaard. Terwijl ik wilde overstappen op Amsterdam centraal, waren de treinen uitgevallen. De NS app stuurde me daarom met de EBS via een andere route naar Hoorn en vervolgens met de trein naar Heerhugowaard. Dit zorgde er ten eerste voor dat ik meer dan een halfuur te laat thuis aankwam. Ook zorgde dit ervoor dat ik een stuk meer kwijt ben voor mijn reis, omdat EBS een stuk duurder is. 

Ik heb gevraagd om geld terug te krijgen, maar krijg het geld van EBS niet terug. Dit vind ik een beetje raar, omdat de NS app dit als enigste optie op dat moment gaf.

Kan iemand mij hiermee helpen?

icon

Beste antwoord door Tamzin 28 July 2023, 07:29

Bekijk origineel

24 reacties

Als u op eigen initiatief ander vervoer neemt (bus taxi, etc) zijn de kosten daarvan voor eigen rekening.

De NS app geeft alle reisopties maar dat betekent niet dat die dan op kosten van NS gebruikt kunnen worden.

U kunt eventueel wel een beroep doen op de "geld terug bij vertraging" regeling.

Reputatie 7
Badge +3

Een paar jaar geleden zou ik het hier helemaal met @Tamzin eens geweest zijn. Maar het is natuurlijk wel NS zelf geweest die standaard reismogelijkheden met andere vervoerders laat zien in de reisplanner zonder daarbij te vermelden dat je vervoerbewijs van NS daar niet geldig is.

NS moet dan niet vreemd opkijken dat mensen de reisadviezen volgen en heel vreemd opkijken dat ze extra moeten betalen. Het is het gevolg van eigen keuzes van NS. NS zal de consequenties moeten aanvaarden. 

Verder is hat natuurlijk zo dat het vergoeden van vervoer met een andere vervoerder veel goedkoper is dat het regelen van een taxi wanneer je niet meer thuis kunt komen.
 

Reputatie 7

Kan je bij NS geld terug bij vertraging aanvragen als je uitcheckt bij NS, met de bus verder reist naar een ander treinstation, en daar weer bij NS incheckt en op je eind station uitcheckt? Je hebt dan toch twee aparte treinreizen die allebei op tijd reden?  

Reputatie 7
Badge +3

Kan je bij NS geld terug bij vertraging aanvragen als je uitcheckt bij NS, met de bus verder reist naar een ander treinstation, en daar weer bij NS incheckt en op je eind station uitcheckt? Je hebt dan toch twee aparte treinreizen die allebei op tijd reden?  

Treinreis is niet doorlopend, maar in 2 delen. Je kunt alleen voor dat deel waarbij je vertraging hebt opgelopen GTbV aanvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Een paar jaar geleden zou ik het hier helemaal met @Tamzin eens geweest zijn. Maar het is natuurlijk wel NS zelf geweest die standaard reismogelijkheden met andere vervoerders laat zien in de reisplanner zonder daarbij te vermelden dat je vervoerbewijs van NS daar niet geldig is.

NS moet dan niet vreemd opkijken dat mensen de reisadviezen volgen en heel vreemd opkijken dat ze extra moeten betalen. Het is het gevolg van eigen keuzes van NS. NS zal de consequenties moeten aanvaarden. 

Verder is hat natuurlijk zo dat het vergoeden van vervoer met een andere vervoerder veel goedkoper is dat het regelen van een taxi wanneer je niet meer thuis kunt komen.
 

In de app kun je alle soorten vervoer aanvinken. Bij treinvertraging/uitval NS worden alleen reizen als alternatief gezien die je te zien krijgt als je alleen trein hebt aangevinkt. Alle andere alternatieven die je krijgt te zien als je alles hebt aangevinkt zijn voor eigen kosten. Dit zou wel duidelijker gecommuniceerd mogen worden.

Reputatie 7
Badge +2

Kan je bij NS geld terug bij vertraging aanvragen als je uitcheckt bij NS, met de bus verder reist naar een ander treinstation, en daar weer bij NS incheckt en op je eind station uitcheckt? Je hebt dan toch twee aparte treinreizen die allebei op tijd reden?  

Ja! Zelf recent nog keurig GTBV ontvangen nadat ik in Leeuwarden had ingecheckt, weer uitgecheckt omdat er een brug defect was, de bus naar Heerenveen genomen en daar alsnog op een trein naar Amersfoort gestapt.

Bij het aanvragen van GTBV op het laatste stuk kan je met een dropdown je check in aanpassen en daarbij heb je dan keuze uit de eerdere check ins van dat dagdeel. In de aanvraag dus Heerenveen gewijzigd naar Leeuwarden en dan krijg je keurig de hele reis vergoed.

Reputatie 7
Badge +1

In de app kun je alle soorten vervoer aanvinken. Bij treinvertraging/uitval NS worden alleen reizen als alternatief gezien die je te zien krijgt als je alleen trein hebt aangevinkt. Alle andere alternatieven die je krijgt te zien als je alles hebt aangevinkt zijn voor eigen kosten. Dit zou wel duidelijker gecommuniceerd mogen worden.

Het punt is nu juist dat niemand iets aanvinkt. Het is daarentegen NS die standaard alles aangevinkt heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Welke reiziger weet dat? En is het niet NS zelf die steeds roept om tijdens een verstoring een reis via de app te plannen en niet te melden dat je dan waarschijnlijk reismogelijkheden krijgt waarvoor je vervoerbewijs niet geldig is? 

Ik vermoed dat hier niet goed over is nagedacht toen besloten is om alle vervoermiddelen standaard aan te zetten in de reisplanner. Iets met onbedoelde neveneffecten.

 

Het punt is nu juist dat niemand iets aanvinkt. Het is daarentegen NS die standaard alles aangevinkt heeft.

Ik zet altijd alles uit behalve de trein.

Reputatie 7
Badge +3

 

Het punt is nu juist dat niemand iets aanvinkt. Het is daarentegen NS die standaard alles aangevinkt heeft.

Ik zet altijd alles uit behalve de trein.

Terecht. Voor je het weet krijg je heel onhandige adviezen. Zoals bij het plannen van een rit van Utrecht Leidsche Rijn naar Utrecht Lunetten.

 


 

Reputatie 7
Badge +3

 

Het punt is nu juist dat niemand iets aanvinkt. Het is daarentegen NS die standaard alles aangevinkt heeft.

Ik zet altijd alles uit behalve de trein.

Terecht. Voor je het weet krijg je heel onhandige adviezen. Zoals bij het plannen van een rit van Utrecht Leidsche Rijn naar Utrecht Lunetten.

 


 

Zo onhandig is dat advies niet en voor iemand zonder NS abonnement zelfs goedkoper. Je doet er alleen langer over.

Reputatie 7
Badge +3

Kan je bij NS geld terug bij vertraging aanvragen als je uitcheckt bij NS, met de bus verder reist naar een ander treinstation, en daar weer bij NS incheckt en op je eind station uitcheckt? Je hebt dan toch twee aparte treinreizen die allebei op tijd reden?  

Ja! Zelf recent nog keurig GTBV ontvangen nadat ik in Leeuwarden had ingecheckt, weer uitgecheckt omdat er een brug defect was, de bus naar Heerenveen genomen en daar alsnog op een trein naar Amersfoort gestapt.

Bij het aanvragen van GTBV op het laatste stuk kan je met een dropdown je check in aanpassen en daarbij heb je dan keuze uit de eerdere check ins van dat dagdeel. In de aanvraag dus Heerenveen gewijzigd naar Leeuwarden en dan krijg je keurig de hele reis vergoed.

Met flex?

 

Reputatie 7
Badge +2

Nee op saldo. Maar wel met vergoeding volgens de oude regeling voor flex...

Badge +3

Ik heb het in het verleden met NS Flex Dal Vrij ook wel gedaan en die claims zijn ook toegekend.

Reputatie 7
Badge +3

Nee op saldo. Maar wel met vergoeding volgens de oude regeling voor flex...

Ik kreeg voor corona geen GTbV omdat ik tussendoor met metro had gereisd. Er reden al een uur geen treinen meer vanaf Amsterdam zuid en er zou ook niet meer rijden. Klantenservice deed niets, dus uiteindelijk met paar anderen metro genomen om vanaf ander station laatste trein te nemen.

Goed om te weten dat het wel nu kan.

Reputatie 7
Badge +3

 

Het punt is nu juist dat niemand iets aanvinkt. Het is daarentegen NS die standaard alles aangevinkt heeft.

Ik zet altijd alles uit behalve de trein.

Terecht. Voor je het weet krijg je heel onhandige adviezen. Zoals bij het plannen van een rit van Utrecht Leidsche Rijn naar Utrecht Lunetten.

 


 

Zo onhandig is dat advies niet en voor iemand zonder NS abonnement zelfs goedkoper. Je doet er alleen langer over.

De reisadviezen met de bus zijn heel onhandig als je van station naar station plant. 

Reputatie 7

Kan je bij NS geld terug bij vertraging aanvragen als je uitcheckt bij NS, met de bus verder reist naar een ander treinstation, en daar weer bij NS incheckt en op je eind station uitcheckt? Je hebt dan toch twee aparte treinreizen die allebei op tijd reden?  

Ja! Zelf recent nog keurig GTBV ontvangen nadat ik in Leeuwarden had ingecheckt, weer uitgecheckt omdat er een brug defect was, de bus naar Heerenveen genomen en daar alsnog op een trein naar Amersfoort gestapt.

Bij het aanvragen van GTBV op het laatste stuk kan je met een dropdown je check in aanpassen en daarbij heb je dan keuze uit de eerdere check ins van dat dagdeel. In de aanvraag dus Heerenveen gewijzigd naar Leeuwarden en dan krijg je keurig de hele reis vergoed.

Nou, nooit geweten dat dat zo kon. Je moet het ook maar toevallig weten. Dankjewel voor de informatie @Daniel 

Badge +3

De reisadviezen met de bus zijn heel onhandig als je van station naar station plant. 

Dan zet BTM uit in de planner (bij Reisopties), of gebruik de planner/app van Rijdendetreinen.

Reputatie 7
Badge +3

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat NS het standaard heeft aangezet en daarmee reizigers op het verkeerde been zet.

Als u op eigen initiatief ander vervoer neemt (bus taxi, etc) zijn de kosten daarvan voor eigen rekening.

De NS app geeft alle reisopties maar dat betekent niet dat die dan op kosten van NS gebruikt kunnen worden.

U kunt eventueel wel een beroep doen op de "geld terug bij vertraging" regeling.

Ik snap de reden dat je geen geld terug behoort te krijgen op het moment dat je met iets anders reist dan met NS.

Echter was op dat moment EBS de enige mogelijkheid die werd opgegeven door de NS app. De andere treinen waren namelijk allemaal uitgevallen.

Vooral omdat er geen andere opties werden gegeven en er werd geroepen: 'plan uw reis via de app' vind ik het wel een beetje raar dat er voor dit gedeelte geen geld terug ontvangen kan worden. Als er wel een trein zou rijden, dan had ik die genomen, maar die optie was er niet. 

Ik had daardoor meer dan een half uur vertraging en krijg nu alleen de laatste 5 minuten van de trein terug, terwijl ik er een half uur extra over heb gedaan en het bovendien een stuk duurder was. 

Het is dus duidelijk dat er door de uitval van de NS-trein gekeken moest worden naar een andere optie. Dit kon niet via een andere trein, dus moest ik een andere manier vinden, wat de EBS bus was.

Het lijkt mij dat NS hier verantwoordelijk voor is.

Badge +3

Ook als er helemaal geen treinen uitvallen krijg je met gemak al stad/streekvervoer (BTM) adviezen.

Die zijn dan (marginaal) sneller, maar je NS abonnement is daar natuurlijk niet geldig.

Met ‘marginaal’ bedoel ik dat je er eerder kunt zijn dan met een volgende trein (en die wil je!).

Snel mee stoppen, of de reiziger erop attenderen dat het aanzetten van die Reisopties in de planner tot kosten kan leiden… 😥

Of bij treinuitval en met EBS reizen gewoon vergoeden. Maar ja, daar zal EBS het niet mee eens zijn.

Reputatie 7

Als u op eigen initiatief ander vervoer neemt (bus taxi, etc) zijn de kosten daarvan voor eigen rekening.

De NS app geeft alle reisopties maar dat betekent niet dat die dan op kosten van NS gebruikt kunnen worden.

U kunt eventueel wel een beroep doen op de "geld terug bij vertraging" regeling.

Ik snap de reden dat je geen geld terug behoort te krijgen op het moment dat je met iets anders reist dan met NS.

Echter was op dat moment EBS de enige mogelijkheid die werd opgegeven door de NS app. De andere treinen waren namelijk allemaal uitgevallen.

Vooral omdat er geen andere opties werden gegeven en er werd geroepen: 'plan uw reis via de app' vind ik het wel een beetje raar dat er voor dit gedeelte geen geld terug ontvangen kan worden. Als er wel een trein zou rijden, dan had ik die genomen, maar die optie was er niet. 

Ik had daardoor meer dan een half uur vertraging en krijg nu alleen de laatste 5 minuten van de trein terug, terwijl ik er een half uur extra over heb gedaan en het bovendien een stuk duurder was. 

Het is dus duidelijk dat er door de uitval van de NS-trein gekeken moest worden naar een andere optie. Dit kon niet via een andere trein, dus moest ik een andere manier vinden, wat de EBS bus was.

Het lijkt mij dat NS hier verantwoordelijk voor is.

Je moet gewoon meer dan een uur vertraging claimen, dan krijg je 100% van je ticket terug (of een vast deel van je abonnement),. NS heeft je immers niet op je eindbestemming gebracht. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat EBS er geen enkel probleem mee heeft wanneer NS gemaakte reiskosten gaat vergoeden. Sterker nog, EBS zal het alleen maar toejuichen. Bij verstoringen meer betalende reizigers in de bus. 

Het is ook nog eens volledig in lijn met vervoersconcessie van NS. NS moet afspraken maken met andere vervoerders voor het geval de treindienst verstoord is. Een afspraak kan zijn dat reizigers de vervoerskosten met een andere vervoerder kunnen terugvragen.

Als u op eigen initiatief ander vervoer neemt (bus taxi, etc) zijn de kosten daarvan voor eigen rekening.

De NS app geeft alle reisopties maar dat betekent niet dat die dan op kosten van NS gebruikt kunnen worden.

U kunt eventueel wel een beroep doen op de "geld terug bij vertraging" regeling.

Ik snap de reden dat je geen geld terug behoort te krijgen op het moment dat je met iets anders reist dan met NS.

Echter was op dat moment EBS de enige mogelijkheid die werd opgegeven door de NS app. De andere treinen waren namelijk allemaal uitgevallen.

Vooral omdat er geen andere opties werden gegeven en er werd geroepen: 'plan uw reis via de app' vind ik het wel een beetje raar dat er voor dit gedeelte geen geld terug ontvangen kan worden. Als er wel een trein zou rijden, dan had ik die genomen, maar die optie was er niet. 

Ik had daardoor meer dan een half uur vertraging en krijg nu alleen de laatste 5 minuten van de trein terug, terwijl ik er een half uur extra over heb gedaan en het bovendien een stuk duurder was. 

Het is dus duidelijk dat er door de uitval van de NS-trein gekeken moest worden naar een andere optie. Dit kon niet via een andere trein, dus moest ik een andere manier vinden, wat de EBS bus was.

Het lijkt mij dat NS hier verantwoordelijk voor is.

Je moet gewoon meer dan een uur vertraging claimen, dan krijg je 100% van je ticket terug (of een vast deel van je abonnement),. NS heeft je immers niet op je eindbestemming gebracht. 

Dit werkt, bedankt!

Reageer