Vergoeding na vertraging bij flex dalvrij onduidelijk | NS Community
beantwoord

Vergoeding na vertraging bij flex dalvrij onduidelijk

  • 15 February 2023
  • 18 reacties
  • 344 Bekeken

Ik heb een dalvrij abonnement.

Uit de regeling "Vergoeding bij vertraging" maak ik op dat ik een standaard vergoeding van een enkele reis zou moeten krijgen als ik een vertraging heb van meer dan een uur als ik in een daluur ben ingecheckt. Bijvoorbeeld €17,20 als ik in Roosendaal om 15:27 ben ingestapt en pas in Eindhoven arriveer om 18:08 uur ipv 16:38.Klopt dat?

Daarnaast: als de trein in Breda vertraging opgelopen heeft en ik daar 1½ uur heb moeten wachten voordat ik verder kon reizen; waarbij ik door de poortjes heb moeten gaan en uitchecken om wat te kunnen eten/ drinken en warm te blijven (Breda heeft geen verwarmde wachtvoorzieningen binnen de poortjes); en vervolgens 16:45 (spitsuur) weer ingecheckt ben om verder te reizen; ik heb dan te maken met meer dan 60 minuten vertraging én extra NS-reiskosten a €12,60 vanwege inchecken buiten daluren, allemaal buiten mijn schuld.

Welke vergoeding krijg ik dan?

icon

Beste antwoord door Thom 15 February 2023, 13:54

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Zo werkt het niet. Het gaat er niet om of iets uw schuld is, het gaat er om wat blijkt uit uw in- of uitcheck. Als u incheckt buiten de daluren, betaalt u het volle tarief en zeker als u daarvoor meer dan een  half uur uitgecheckt bent geweest. Het is voor de computer niet na te gaan waarom u iets deed.

Als u Flex heeft en u heeft met Flex Dalvrij een vertraging die uit uw in- en uitcheck blijkt en door de NS een vertraging van de trein is vastgelegd - dat ziet men altijd -dan heeft u na zestig minuten recht op een vergoeding die gelijk is aan een los kaartje enkele reis. Het gaat dan wel om de periode van een in- en uitcheck in relatie tot de geconstateerde vertraging. Een uit- en incheck binnen een half uur geldt als onderdeel van de reis, maar maakt het wel ingewikkeld en dat zal de computer niet oppakken. Als het langer duurt dan 35 minuten is het voor NS een nieuwe reis. En dat is het geval, zo te zien. Dan krijgt u niets terug.

Als u Dalvrij op saldo nog heeft dan krijgt u bij deze vertraging een deel van uw abonnementsgeld terug, uit mijn blote hoofd 1/18.

U kunt bij eventuele afwijzingen bezwaar maken door op de email te antwoorden. Als zaken echt onduidelijk zijn kunt u uitleg vragen aan Klantenservice, 030 7515155.

Reputatie 7
Badge +3

Als je buiten de poortjes bent geweest, ofwel uitgecheckt bent geweest, dan heb je geen recht op vergoeding vanaf Roosendaal of compensatie voor spitstarief.

Reputatie 7
Badge

Bovenstaande zal zeker de uitleg zijn van de IT systemen van NS en mogelijk ook van de klantenservice, maar of dat ook terecht is, vind ik nog maar de vraag. Bij een staking beweerde NS ook dat een incheck nodig was voor een vergoeding en dat bleek toen onterecht omdat naar het station gaan als je weet dater geen trein gaat een onredelijke eis bleek. Of je op het station moet blijven wachten als je weet dat je eerste reismogelijkheid pas anderhalf uur later is, ligt naar mijn mening in het verlengde van dat vraagstuk.

Badge +3

Als je buiten de poortjes bent geweest, ofwel uitgecheckt bent geweest, dan heb je geen recht op vergoeding vanaf Roosendaal of compensatie voor spitstarief.

Het staat je vrij om bij vetraging door treinuitval (of overstap gemist) in Breda even buiten de poortjes te gaan, maar dan zul je binnen 35 minuten weer moeten inchecken om je reis (op daltarief) te vervolgen.

Doe je dat niet dan worden het twee losse reizen, met voor beide reizen meestal geen recht op GTbV natuurlijk.

GTbV bij NS Flex is bij kortingsabonnementen op basis van de ritprijs (dal of spits), bij vrij reizen op basis van de ritprijs voltarief.

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk dat GBTV voor velen een graaipot is en NS is inmiddels strak in de toepassing ervan.

De computer controleert en kan de meeste zaken afhandelen. Is het buiten de gebaande paden dan kan een mens  er naar kijken en vaak hoeft dat helemaal niet en is het wel duidelijk.

Badge +3

Een mens zal best kunnen ‘bepalen’ dat je vertraging hebt als je in Breda strandt (en er pas anderhalf uur later een trein gaat) iets kunnen regelen als je dan besluit om maar buiten de poortjes iets te gaan eten of een bioscoopje te pikken.

Het GTbV systeem kan dat natuurlijk niet. Als je daarvoor vergoeding krijgt is dat dus uit coulance.

Bij Dal Vrij (zoals TS @KwispelNforumS aangeeft) zou je voor Roosendaal - Eindhoven met vertrek uit Roosendaal buiten de spits recht hebben op € 17,20 (of € 29,24 bij 1e klas Dal Vrij), maar dan moet je die reis wel in één ruk maken.

Wat ook nog zou kunnen is om je (wegens de latere spits-incheck) € 12,60 te vergoeden voor Breda - Eindhoven, omdat die je ‘normaal gesproken’ niets gekost zou hebben.

Zie maar hoe ver je komt, volgens de voorwaarden (reis opgesplitst) heb je nergens recht op.

Dank voor jullie antwoorden! Het maakt wel duidelijk wat ik kan verwachten en waar ik me aan moet houden bij vertraging. 

Maar ook op welke wijze uitvoering wordt gegeven aan de wet. Standaard alleen de meest eenvoudig controleerbare en met wat extra inspanning ook nog voorvallen die daar dichtbij zitten. Zodra het daar wat verder vanaf zit wordt het lastig. Dan is het maar afwachten wat de uitkomst is en de vraag of het de inspanning  waard is. 

Ik vraag me wel af wie hier bepaalt welk antwoord het beste is. Ik heb deze keuze hier in ieder geval niet gemaakt.

Ik vraag me wel af wie hier bepaalt welk antwoord het beste is. Ik heb deze keuze hier in ieder geval niet gemaakt.

De topic starter kan dat zelf doen, maar anders wordt dit gedaan door Moderators, meestal een dag of twee nadat het topic is geplaatst.

Dat is wel erg snel. Ook na 2 dagen blijken er, in ieder geval voor mij, nog erg waardevolle reacties te komen. 

Bovendien maakt het voor mij de betiteling 'Beste antwoord' behoorlijk waardeloos. Ik zal me er voortaan steeds bij afvragen: "Wie zegt dit".

Erg jammer.

Dat is wel erg snel. Ook na 2 dagen blijken er, in ieder geval voor mij, nog erg waardevolle reacties te komen. 

Bovendien maakt het voor mij de betiteling 'Beste antwoord' behoorlijk waardeloos. Ik zal me er voortaan steeds bij afvragen: "Wie zegt dit".

Erg jammer.

Laat maar. Hiermee kom ik in een discussie die ik niet wil voeren.

Reputatie 1

Bedenk dat GBTV voor velen een graaipot is en NS is inmiddels strak in de toepassing ervan.

De computer controleert en kan de meeste zaken afhandelen. Is het buiten de gebaande paden dan kan een mens  er naar kijken en vaak hoeft dat helemaal niet en is het wel duidelijk.

 

 

Hmm interessant. Je zou denken dat de aanvragen die door de computer worden verwerkt in elk geval geen last zouden hebben van personeelstekort dus niet maanden hoeven te duren. Wat ik om mij heen hoor is dat veel mensen alsnog lang moeten wachten. Of hun aanvragen worden toevallig allemaal wel door een mens beoordeeld. 

 

Ik heb maar 1 aanvraag sinds 25 december openstaan en nul reactie nog. Die zal dan wel sowieso manueel behandeld worden blijkbaar?

Reputatie 7
Badge +3

Bedenk dat GBTV voor velen een graaipot is en NS is inmiddels strak in de toepassing ervan.

De computer controleert en kan de meeste zaken afhandelen. Is het buiten de gebaande paden dan kan een mens  er naar kijken en vaak hoeft dat helemaal niet en is het wel duidelijk.

 

 

Hmm interessant. Je zou denken dat de aanvragen die door de computer worden verwerkt in elk geval geen last zouden hebben van personeelstekort dus niet maanden hoeven te duren. Wat ik om mij heen hoor is dat veel mensen alsnog lang moeten wachten. Of hun aanvragen worden toevallig allemaal wel door een mens beoordeeld. 

 

Ik heb maar 1 aanvraag sinds 25 december openstaan en nul reactie nog. Die zal dan wel sowieso manueel behandeld worden blijkbaar?

Alle geld-terug-bij-vertraging aanvragen worden in 1e instantie door een computer behandeld. Je krijgt bij indienen direct een bevestiging. Daarna volgt of vrij snel een afwijzing, of deze wordt nog verder door de computer beoordeeld. Dit duurde voorheen maximaal 6 weken, maar kan nu minstens 3 maanden duren. Je kunt na de definitieve beoordeling of een toekenning of een afwijzing krijgen. Op een afwijzing kun je reageren, die wordt dan handmatig beoordeeld.

Voor het bedienen van een computer zijn ook mensen nodig…..

Reputatie 1

Ah dank voor de toelichting. Ja, ik dacht dus het volgende scenario: dat de aanvragen door de computer volledig automatisch zijn - en dus veel sneller verwerkt worden. Is het te complex dan valt ie uit en dan komt er een mens aan te pas. Maar goed niet dus iets te simpel gedacht van mij haha. 

Reputatie 7
Badge +3

Jawel, dat is gewoon goed gedacht. Er zit echt geen mens achter een computer al die claims te beoordelen, dat gaat gewoon automatisch. Pas als er gereageerd wordt, komt er bij de beoordeling een mens aan te pas.
Er zijn hooguit mensen nodig om die systemen in de lucht te houden.

Mijn ervaring is dat de meeste claims geautomatiseerd worden afgedaan. Je krijgt dan binnen ongeveer twee weken een goedkeuring of een afwijzing. Ik heb de afgelopen jaren geen claim gehad die langer duurde, maar ik reis meestal vanaf/naar een station buiten de Randstad. Dan is het vaststellen van vertraging tamelijk eenvoudig. Van een reiziger in de Randstad hoorde ik dat het daar veel moeizamer ging met veel afwijzingen in de trant van ‘je had ook die en die trein kunnen nemen’.

Van de ongeveer 60 ingediende claims is er nog nooit één afgewezen, behalve toen ik hetzelfde verzoek per ongeluk binnen een paar minuten dubbel indiende. Toen werden beide afgewezen en moest er een mens aan te pas komen om dat recht te trekken.

Reputatie 1

Sorry als ik blijf doorvragen. Ik probeer te begrijpen hoe het echt zit want ergens mis ik de logica.

 

Doordat die mensen het systeem in de lucht houden - wat dat ook maar mag betekenen - duren de aanvragen die door de computer automatisch worden beoordeeld dus ook meer dan 3 maanden? 

 

 

 

Reputatie 1

Mijn ervaring is dat de meeste claims geautomatiseerd worden afgedaan. Je krijgt dan binnen ongeveer twee weken een goedkeuring of een afwijzing. Ik heb de afgelopen jaren geen claim gehad die langer duurde, maar ik reis meestal vanaf/naar een station buiten de Randstad. Dan is het vaststellen van vertraging tamelijk eenvoudig. Van een reiziger in de Randstad hoorde ik dat het daar veel moeizamer ging met veel afwijzingen in de trant van ‘je had ook die en die trein kunnen nemen’.

Van de ongeveer 60 ingediende claims is er nog nooit één afgewezen, behalve toen ik hetzelfde verzoek per ongeluk binnen een paar minuten dubbel indiende. Toen werden beide afgewezen en moest er een mens aan te pas komen om dat recht te trekken.

 

Ik woon niet in de Randstad maar in al die jaren is het nooit korter dan 2 maanden voor ik een reactie heb. Vandaar dus ook mijn vragen en bedenkingen in dit topic. 

Reageer