beantwoord

Vergoeding stakingsdag alleen voor Nederlandse rekeningnummers

  • 1 September 2022
  • 20 reacties
  • 570 Bekeken

NS,

 

U bent nu zo ontzettend vaak aangesproken op het feit dat u geldige IBAN-nummers uit de SEPA-zone weigert die niet Nederlands zijn. Voor abonnementen is daar nu een klantonvriendelijk proces voor gekomen, zodat men toch een abonnement kan aanvragen.

 

De titel verklapt de grap al, Jens accepteert mijn geldige, Duitse IBAN-nummer niet voor de vergoeding conform de stakingsregeling.

 

Past u dit als de wiedeweerga aan?

 

 

xoxo Henk

icon

Beste antwoord door Daniël NS 7 September 2022, 20:37

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hi Henk, 

Goed dat je dit aankaart! Buitenlandse IBAN's moeten natuurlijk niet buitengesloten worden. Ik heb je melding doorgezet en er wordt direct aangewerkt. Daarbij het advies om het morgen opnieuw te proberen, maar ik ga ervan uit dat dit in de loop van de middag ook al moet lukken.

Reputatie 4

Wat lukken?

De melding doorzetten of dat de buitenlandse rekeningnummers geaccepteerd worden.

 

Dat doorzetten is fijn. Echter gebeurd er noets mee.

Reputatie 6
Badge +2

Ik ga ervan uit dat het in de loop van middag al zal lukken om een claim in te dienen met een buitenlandse IBAN. 😀

Thanks, we shall see!

Ik heb hetzelfde probleem. Om 17 uur werkte mijn buitnelandse-IBAN nog niet.

 

Badge +3

Vond dit nog op https://nl.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number#Samenstelling

Omwille van leesbaarheid wordt het nummer conform ISO13616 in groepen van vier tekens geschreven, de laatste groep kan minder dan vier tekens bevatten (voorbeeld: DE05 1002 0500 0003 2873 00). Dit is in strijd met de klassieke indeling van Nederlandse bankrekeningnummers (2,2,2,3), die daardoor minder herkenbaar worden.

Gossie… los maar op dan, niet jouw probleem! Alhoewel… 

Bellen maar met +31 (0) 30 751 5155 (of een of ander 088 i.p.v. 030 nummer) en Surinaams verstaan/spreken? 🤣

Nog leuker, België https://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningnummer

Een Belgisch rekeningnummer (Basic (or Belgian) Bank Account Number of BBAN) bestaat uit 12 cijfers, verdeeld in drie groepen gescheiden door liggende streepjes: een groep van 3 cijfers, een groep van 7 cijfers en een groep van 2 cijfers, bijvoorbeeld 091-0122401-16

Maar goed, dat wordt dus als IBAN gewoon BE72 0910 1224 0116

Via https://www.ibanbic.be​​​​​​

 

Nog steeds niet mogelijk om de vergoeding van de staking aan te vragen. Ik wil dit nu wel graag doen, want de kosten lopen op. Met de komende stakingen ben ik al 5x met de auto moeten reizen, maar ik kan geen geld terug vragen

Badge +3

Nog steeds niet mogelijk om de vergoeding van de staking aan te vragen. Ik wil dit nu wel graag doen, want de kosten lopen op. Met de komende stakingen ben ik al 5x met de auto moeten reizen, maar ik kan geen geld terug vragen

Tja, dan vraag iemand met een NL IBAN of die het geld voor je wil ontvangen en naar je overmaken.

Stuur me daarvoor gerust een privebericht

Reputatie 7
Badge +1

Nog steeds niet mogelijk om de vergoeding van de staking aan te vragen. Ik wil dit nu wel graag doen, want de kosten lopen op. Met de komende stakingen ben ik al 5x met de auto moeten reizen, maar ik kan geen geld terug vragen

Tja, dan vraag iemand met een NL IBAN of die het geld voor je wil ontvangen en naar je overmaken.

Leuke oplossing maar NS moet er nu gewoon eens een keer voor gaan zorg dragen dat ze aan de Europese wetgeving gaan voldoen. 

Reputatie 6

Ik kom helaas niet met een leuke update, het is inderdaad nog niet mogelijk om een claim via Jens in te dienen met een Internationale IBAN en het is ook niet zeker of dit op korte termijn nog mogelijk gaat zijn. Er is wel een alternatief in dit geval. Als het niet lukt om de claim via Jens in te dienen om wat voor reden dan ook, is het ook mogelijk om dit direct te doen via de klantenservice. Dan zet een van onze collega's het handmatig voor je door.

Reputatie 7
Badge

Als je NS liever helpt dwingen hier werk van te maken, kun je ook overwegen (daarnaast) een melding te maken van deze 'IBAN-discriminatie' bij De Nederlandsche Bank, via het formulier op https://www.dnb.nl/betalen/elektronisch-betalen/sepa-en-iban-discriminatie/iban-discriminatie/

Reputatie 7
Badge +1

Ik kom helaas niet met een leuke update, het is inderdaad nog niet mogelijk om een claim via Jens in te dienen met een Internationale IBAN en het is ook niet zeker of dit op korte termijn nog mogelijk gaat zijn. Er is wel een alternatief in dit geval. Als het niet lukt om de claim via Jens in te dienen om wat voor reden dan ook, is het ook mogelijk om dit direct te doen via de klantenservice. Dan zet een van onze collega's het handmatig voor je door.

Waarom zegt Lorena dan 6 dagen geleden dat het die middag wel zal moeten kunnen lukken. Ik vind dit weer hele slechte communicatie. 

@Olaf: ik heb vorige week die melding al gedaan bij DNB. Daarvan krijg je helaas geen bevestiging via e mail, dus lijkt een soort bodemloze put te zijn
@Daniël NS Ik ga het via de klantenservice proberen. Wel bedankt voor de terugkoppeling. Hoewel het jammer is dat het niet online kan, ga ik het nu zo maar proberen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kom helaas niet met een leuke update, het is inderdaad nog niet mogelijk om een claim via Jens in te dienen met een Internationale IBAN en het is ook niet zeker of dit op korte termijn nog mogelijk gaat zijn. Er is wel een alternatief in dit geval. Als het niet lukt om de claim via Jens in te dienen om wat voor reden dan ook, is het ook mogelijk om dit direct te doen via de klantenservice. Dan zet een van onze collega's het handmatig voor je door.

 

Ach IBAN is er nu pas een jaar 10 denk ik. Dus misschien heeft NS in 2035 een keer zijn systemen op orde en kan je als Belg of Duitser net als de Nederlander alle zaken digitaal regelen?? 

 

Ik ben misschien wat optimistisch hier maar je moet toch een beetje positief blijven niet waar.

Reputatie 7
Badge +1

En nog steeds gaat het dus niet. Vandaag deze op Twitter. NS zorg er dus gewoon helemaal zelf voor dat de klantenservice overbelast blijft.

 

Willen jullie ook het antwoord van @Lorena NS weghalen. Dat kunnen we natuurlijk niet meer series nemen.

 

 

Goh, wat onverwachts. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie dat het beste antwoord inmiddels is gewijzigd. Graag zou ik een update willen ontvangen wanneer NS aan de Europese wetgeving gaat voldoen. Derhalve geen onnodige extra handelingen voor klanten met buitenlandse bankrekeningen.   

Dan zal ik je moeten teleurstellen want die update gaat hier niet komen. Mijn collega's hebben doorgegeven dat dit niet in orde is en er wordt ook aan gewerkt, maar wanneer dit gerealiseerd zal worden, is ons niet bekend.

Reputatie 7
Badge +1

Het GTBV-formulier accepteert zo te zien wel buitenlandse IBAN's:

https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html

Zou NS zijn vergeten om bij de ontwikkeling van dit Jens-formulier te specificeren dat iedere IBAN uit de EER geaccepteerd moet worden?

Is JeNS niet zelfs een Webhelp-dingetje? Het zal idd ergens verloren zijn gegaan. Waarom niemand dat op heeft gemerkt en de wil om het rap te fixen nu nihil is, is wel zorgwekkend. 

Reageer