beantwoord

Vertraging 2 juni Heerhugowaard-Zwolle

  • 21 June 2023
  • 5 reacties
  • 175 Bekeken

Op 2 juni 15.20 ingecheckt in Heerhugowaard met de bedoeling via Utrecht naar Steenwijk te reizen. Vlak voor Zwolle stond de trein stil door een defecte trein voor ons. Uiteindelijk na ongeveer 70 minuten vertraging toch in Zwolle aangekomen waar ik opgehaald ben om met de auto verder naar Steenwijk te gaan. Mijn aanvraag voor restitutie is tot 2x afgewezen wat op z'n minst bijzonder te noemen is.

Wat is jullie advies?

 

icon

Beste antwoord door Movdh 21 June 2023, 18:57

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3

Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat als je met vertrek om 15:31 gekozen had om via Almere te reizen in plaats van Utrecht, dat je dan maar een paar minuten vertraging zou hebben gehad. Er is dan dus niet voldoende vertraging op je traject geconstateerd, want naar de uitchecktijd wordt daarvoor niet gekeken.

In de praktijk zal het er op neer komen dat je nu opnieuw moet reageren op de afwijzing en uitleggen in welke trein je hebt gezeten (vanaf Utrecht) en dat je op dat moment natuurlijk niet meer via Almere kunt gaan reizen.

Andere mogelijkheid is een klacht indienen en daarna eventueel naar de geschillencommissie.

Maar goed. Ik ga er nu even vanuit dat de reden van de afwijzing is dat er onvoldoende vertraging is geconstateerd. Dus ben wel benieuwd wat er in de afwijzingsmail staat.

Dankjewel! Ik blijf het toch vreemd vinden. Maar inmiddels heb ik verdere uitleg gegeven via de mail, kan helaas wel 6 weken duren voordat dit is afgehandeld. 

In de afwijzing stond dat ik te weinig vertraging gehad had om restitutie te krijgen. Dat zal te maken hebben met wat je al zei over een andere rit.

Reputatie 7
Badge +3

In eerste instantie wordt een claim automatisch door het systeem beoordeeld. Daarin is niet bekend welke trein je hebt genomen, er wordt alleen gekeken naar in en uitchecktijden. Als er op basis van de inchecktijd een reis naar het uitscheckstation is waarbij geen of minder dan 30 minuten vertraging was, wordt de claim afgewezen. Je kunt dan reageren op de afwijzing en aangegeven waarom je de claim wel toegewezen zou moeten worden, dus in dit geval aangeven in welke trein je zat en wat er aan de hand was. Vanuit Utrecht was dat deze trein met ritnummer 661, https://treinposities.nl/ritinfo/20230602/661  Er wordt dan door een NS medewerker naar gekeken, en dat kan inderdaad langer duren. 

Dat is heel goed om te weten dankjewel. Mocht het alsnog afgewezen worden dan zal ik deze informatie met de link naar NS doorsturen. 

Goed nieuws! Het heeft even geduurd maar de claim is uiteindelijk toch gehonoreerd.

Ik ben blij…..

Bedankt voor alle goede adviezen!

Reageer