Hoi,
De informatievoorziening van NS is, uhm, suboptimaal zullen we maar zeggen, en wordt steeds slechter. Gisteren reisde ik van Amsterdam Zuid naar het noorden van het land, voorbij Zwolle. De reguliere trein via de Hanzelijn bleek ineens niet te bestaan. Ik heb nog gekeken of ik een aankondiging van werkzaamheden had gemist, er was niks op die route te vinden.
Uiteindelijk de reis via Amersfoort gemaakt, met een half uur extra reistijd.
Nu overweeg ik hiervoor een gtbv claim in te dienen. Claimen is eigenlijk niet zo heel fijn, maar het is de enige spreekwoordelijke stok die ik heb om mee te slaan, het is al tijden duidelijk dat binnen NS er geen behoefte is om informatievoorziening goed, of zelfs maar op een acceptabel niveau zoals in het verleden, te krijgen.
De voorwaarden zeggen uiteraard wel dat aangekondigde wijzigingen niet vallen onder gtbv. Begrijpelijk, maar ik ben wel benieuwd wat aangekondifd betekent. De reisplanner gaf de juiste, bestaande treinen, maar er is een lijst met werkzaamheden en daar stond niks tussen. Ik had dus, in mijn beleving, geen reden om aan te nemen dat er iets anders zou zijn dan normaal. Zo wel, wat is dan het nut van die werkzaamheden-lijst?
Ik ben benieuwd hoe hier door anderen tegenaan gekeken wordt, vandaar dit topic. Dit soort situaties zijn natuurlijk al vaker besproken hier, omdat het schering en inslag is met de benoeming van annuleringen. Valt de reisplanner onder “aankondigen”. Mijns inziens is dat niet helemaal redelijk, tenzij je de lijst met werkzaamheden niet meer publiceert (die impliceert in ieder geval vlak vantevoren (10 dagen) compleet te zijn. Op deze manier kan NS ook wel wijzigingen aankondigen in de Chinese staatskrant en dan juridisch ingedekt zijn…
Nogmaals, claimen is niet sjiek, maarja, wat NS doet wordt ook steeds minder sjiek :(