Skip to main content

Een tijdje geleden liep ik op Utrecht Centraal, keurig op tijd, naar mijn trein toe, maar werd ik door de conducteur geweerd omdat deze te vol zou zitten (en ja, hij zat ook extreem vol).

Gevolg, wachten op de volgende trein en dus een half uur vertraging.

Nu is mijn claim 2x afgewezen, eerst door de automatische reactie, daarna, na een maand wachttijd, door een persoon, omdat de trein die ik had willen nemen gewoon met minimale vertraging reed.

Allemaal leuk en aardig, maar ikzelf had wel gewoon vertraging, en een volle trein zie ik niet genoemd worden tussen de uitzonderingsgevallen. Ik vermoed ook dat een trein die zo vol is dat de conducteur mensen weert, bij uitstek iets is waar ergens een melding van terug te vinden is. Wat zeggen de regels hierover?

 

Ik vermoed ook dat een trein die zo vol is dat de conducteur mensen weert, bij uitstek iets is waar ergens een melding van terug te vinden is. Wat zeggen de regels hierover?

Volgens mij niets, dat gebeurt ook maar hoogst zelden. 


Hoe vol een trein zit kan niet gemeten worden je hebt wel de drukteindicatie in de app die aangeeft hoe vol een trein zit, maar vaak werkt ie maar slecht, want dat wordt als het goed is gemeten op basis van hoeveel mensen deze reis hebben opgeslagen.

Maar op basis van deze drukteindicatie (als ie werkte) had je dus kunnen weten dat de trein best wel vol zou zitten.

Zo af en toe krijg je ook een melding zoals deze

In dit geval kon er eigenlijk helemaal niemand meer in de trein, dus de melding "weinig ruimte" was beter op z'n plaats geweest.

 

Ik denk dat je kan zwaaien naar je GTBV...


Hoe vol een trein zit kan niet gemeten worden je hebt wel de drukteindicatie in de app die aangeeft hoe vol een trein zit, maar vaak werkt ie maar slecht, want dat wordt als het goed is gemeten op basis van hoeveel mensen deze reis hebben opgeslagen.

Akkoord, de drukte is subjectief, maar dat de conducteur mensen uit de trein weerde is toch wel objectief vast te stellen? En dat is zeer concreet de reden van mijn vertraging.


Hoe vol een trein zit kan niet gemeten worden je hebt wel de drukteindicatie in de app die aangeeft hoe vol een trein zit, maar vaak werkt ie maar slecht, want dat wordt als het goed is gemeten op basis van hoeveel mensen deze reis hebben opgeslagen.

Akkoord, de drukte is subjectief, maar dat de conducteur mensen uit de trein weerde is toch wel objectief vast te stellen? En dat is zeer concreet de reden van mijn vertraging.

Zoals Tamzin al aangaf wordt daar volgens mij helemaal geen melding van gemaakt, het enige wat de conducteur had kunnen doen was op jouw kaart een notitie maken dat je niet in deze trein hebt kunnen stappen vanwege extreme drukte. Dan zou de conducteur alleen een tijdje bezig zijn met dit voor iedereen doen en dus wordt dat niet gedaan.

 

Wellicht zou de klantenservice op zoek kunnen gaan naar de conducteur, maar dat kost weer tijd en moeite en daar hebben ze geen zin in.


Overigens lees ik nu je toevoeging dat ik de app voor drukte indicaties had kunnen gebruiken, maar de reden van de drukte was, voor zover ik begreep, dat kort daarvoor een ander traject was uitgevallen, dus hierop anticiperen was ook niet te doen.


Overigens lees ik nu je toevoeging dat ik de app voor drukte indicaties had kunnen gebruiken, maar de reden van de drukte was, voor zover ik begreep, dat kort daarvoor een ander traject was uitgevallen, dus hierop anticiperen was ook niet te doen.

Ja dan werkte de drukteindicatie dus niet...

 

 

Ik zou toch gewoon proberen om het nog een paar keer te proberen, misschien komt er iets uit 🤷‍♂️.


Overigens lees ik nu je toevoeging dat ik de app voor drukte indicaties had kunnen gebruiken, maar de reden van de drukte was, voor zover ik begreep, dat kort daarvoor een ander traject was uitgevallen, dus hierop anticiperen was ook niet te doen.

Ik weet dat voorbeterov hier wel eens een item over heeft gemaakt. Ik heb getracht het terug te vinden is helaas niet gelukt. Ik zou inderdaad ook volharden temeer daar de conducteur je geweerd heeft.


 

 

Wellicht zou de klantenservice op zoek kunnen gaan naar de conducteur, maar dat kost weer tijd en moeite en daar hebben ze geen zin in.

Volgens @Aardbei is het al een tijdje geleden dus ik denk ook niet dat de betrokken conducteur dat nog precies weet voor een specifieke trein. 


 

 

Wellicht zou de klantenservice op zoek kunnen gaan naar de conducteur, maar dat kost weer tijd en moeite en daar hebben ze geen zin in.

Volgens @Aardbei is het al een tijdje geleden dus ik denk ook niet dat de betrokken conducteur dat nog precies weet voor een specifieke trein. 

Tja dan houdt het snel op, dan maar hopen dat je de juiste klantenservicemedewerker te pakken krijgt.

Het liefst natuurlijk met harde bewijzen, maar goed het is jouw woord tegen die van hen...


 

 

Wellicht zou de klantenservice op zoek kunnen gaan naar de conducteur, maar dat kost weer tijd en moeite en daar hebben ze geen zin in.

Volgens @Aardbei is het al een tijdje geleden dus ik denk ook niet dat de betrokken conducteur dat nog precies weet voor een specifieke trein. 

dat zou wel zuur zijn, de enige reden dat het inmiddels een tijdje geleden is is dat het een maand duurde voordat ik uberhaupt een reactie van een persoon kreeg, mijn eerste claim was gewoon kort na het incident


 

 

 

Volgens @Aardbei is het al een tijdje geleden dus ik denk ook niet dat de betrokken conducteur dat nog precies weet voor een specifieke trein. 

dat zou wel zuur zijn, de enige reden dat het inmiddels een tijdje geleden is is dat het een maand duurde voordat ik uberhaupt een reactie van een persoon kreeg, mijn eerste claim was gewoon kort na het incident

Nou ja, die conducteur kan er natuurlijk ook niet veel aan doen. Hij zal wekelijks tientallen treinritten rijden en dan zul je het niet allemaal onthouden…

Dat dit niet de eerste actie is die de klantenservice deed is spijtig en dat het allemaal zo onnodig lang duurt ook.

 

Toch nog veel succes met het proberen.


heb zowaar een reactie gehad

in die voorwaarden waar ze naar verwijst staan enkele uitzonderingen ja, maar daar staat “door de conducteur geweerd worden” niet tussen

Van het argument “u hebt recht op een reis, niet op een specifieke trein” snap ik niks. Als een trein uitvalt en je daardoor een half uur later een andere trein moet pakken heb je toch ook gewoon recht op vergoeding, ook al kan je de reis wel maken?

 

Hoewel ik begrijp dat dit een vervelende ervaring voor u was, vallen dergelijke situaties helaas niet binnen onze voorwaarden. Een ticket (of abonnement) geeft recht op het afleggen van een reis, maar is niet gekoppeld aan een specifieke trein.
 

Meer informatie over onze voorwaarden leest u hier.


Als een conducteur mensen vanwege drukte weert uit de trein, dan zal dat ook met veiligheid te maken hebben. Daar kan ik best inkomen. Dat je vervolgens als reiziger dan de dupe wordt en je later op je bestemming aankomt zou dat toch een goede reden zijn om wel geld terug te krijgen?

Is het dan geen optie dat deze conducteur dat dan ergens in een online systeem registreert? Zo van in station X een aantal mensen niet mee kunnen nemen in mijn trein in verband met te volle trein/veiligheid.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt op station Amsterdam Sloterdijk. Korte trein, teveel mensen op het perron. Conducteur moest via het machinistendeurtje aan de buitenzijde die cabine in, anders kon hij zelf niet eens mee. Een andere conducteur die toevallig op dat perron liep heb ik daar naar gevraagd. Hij heeft toen iets in een systeem gezet dat er reizigers achter waren gebleven, die eigenlijk met die trein mee hadden gewild. En ik was niet de enige die niet mee kon.

Ik besef ook wel, dat het weer een administratieve last is voor de conducteur. Aan de andere kant, hoeft zo'n registratie ook niet heel veel tijd te kosten.


Er wordt niet (meer) ontkend, dat Aardbei uit de trein is geweerd.

Er wordt ook niet ontkend, dat hij daardoor een vertraging van 30 minuten heeft opgelopen.

Er wordt gewoon iets nieuws bedacht: “U heeft recht op een reis, niet op een bepaalde trein.”

 

Wel ja ! Iemand bij de klantenservice vond zichzelf erg slim. Maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op.

 

Dit lijkt me een mooie voor de Geschillencommissie. 

 

Dat is nogal een risico, tegenwoordig, een kaartje van de NS kopen.

“U heeft recht op een plaats, maar niet noodzakelijk op een zitplaats.”

“U heeft recht op een reis, maar niet noodzakelijk in deze trein.”

 

Maar dat kan nog verder…

“U heeft recht op een reis, maar niet noodzakelijk met de NS.”

“U heeft wel een kaartje gekocht, maar...euh… waarom denkt u dan, dat u eigenlijk ergens recht op heeft ?”


Zie ook de discussie in onderstaande topics en de argumentatie waar NS mee komt. 

 

 

Door het uitblijven van onderbouwde reacties vanuit NS ontsporen dit soort discussies vaak. Mijns inziens is dat volkomen logisch.


Er wordt gewoon iets nieuws bedacht: “U heeft recht op een reis, niet op een bepaalde trein.”

Dat is natuurlijk gewoon flauwekul. EU-verordening 2021/782 definieert in artikel 3 onder 17 "vertraging" als "het tijdverschil tussen het tijdstip waarop de reiziger volgens de bekendgemaakte dienstregeling had moeten aankomen en het tijdstip van zijn werkelijke of verwachte aankomst op het station van de eindbestemming". Als je later aankomt dan volgens de dienstregeling had moeten kunnen, heb je dus vertraging gehad en heb je recht op een vergoeding. Of je vervoerbewijs specifiek voor een bepaalde reis is of niet, heeft daar niets mee te maken.


Reageer