Gisteren moest ik naar een congres van 1/2 dag. Van 9.30 tot 12.00 uur. Ik nam de trein van 5.40 vanaf Vlissingen naar de plaats van bestemming (Almere) waar ik dan om 9.00 zou arriveren.
De trein reed plots niet verder vanwege een ‘tunnelstoring’, we moesten er in Dordrecht uit, stoptrein naar R'dam Zuid nemen en dan een bus naar R'dam centraal.
Voordat we zover waren werd dat alweer tegengesproken en werd ik verwezen naar een alternatieve route; weer terugreizen en daarna via Breda omreizen. Dan zou ik om 10.00 aankomen op de plaats van bestemming. Zo gezegd zo gedaan. Die trein kreeg vervolgens een aanrijding. Na stilstand in de velden bij Lage Zwaluwe moesten we uit de trein want die werd ‘geëvacueerd’ aldus de machinist. Ik moest terug naar waar ik vandaan kwam. Het was behoorlijke chaos (de app, borden en omroep spraken elkaar tegen) en de conducteur+ machinist wisten ook niet hoe en wat, alleen dat we uit de trein moesten. .
Inmiddels was de (door de NS onvoorziene)vertraging zo ver opgelopen dat ik, als vanaf nu alles mee zou zitten, niet om 9.00 uur maar om 11.30 zou aankomen op de plaats van bestemming. Dat was zinloos, dus besloot ik terug naar huis te reizen.
Bij het uitchecken werd 10 euro afgeschreven. Voor dat bedrag had ik weliswaar ruim 5 uren gereisd van Vlissingen naar Vlissingen, maar mijn doel was niet in (behoorlijk smerige) treinen heen en weer rijden en genieten van het uitzicht op de velden bij Lage Zwaluwe, maar meedoen aan een congres.
Heb ik nu recht op geld terug door vertraging? Ik kan niet eens aantonen dat ik überhaupt in een trein gezeten heb. Er is ook nergens kaartcontrole geweest. Wel heb ik een ticketbewijs voor het niet-bezochte congres (300,-)