beantwoord

vertraging met als gevolg kansloze reis en terug: restitutie?

  • 15 September 2023
  • 13 reacties
  • 302 Bekeken

Reputatie 2

Gisteren moest ik naar een congres van 1/2 dag. Van 9.30 tot 12.00 uur. Ik nam de trein van 5.40 vanaf Vlissingen naar de plaats van bestemming (Almere) waar ik dan om 9.00 zou arriveren.

De trein reed plots niet verder vanwege een ‘tunnelstoring’, we moesten er in Dordrecht uit, stoptrein naar R'dam Zuid nemen en dan een bus naar R'dam centraal.

Voordat we zover waren werd dat alweer tegengesproken en werd ik verwezen naar een alternatieve route; weer terugreizen en daarna via Breda omreizen. Dan zou ik om 10.00 aankomen op de plaats van bestemming. Zo gezegd zo gedaan. Die trein kreeg vervolgens een aanrijding. Na stilstand in de velden bij Lage Zwaluwe moesten we uit de trein want die werd ‘geëvacueerd’ aldus de machinist.  Ik moest terug naar waar ik vandaan kwam. Het was behoorlijke chaos (de app, borden en omroep spraken elkaar tegen) en de conducteur+ machinist wisten ook niet hoe en wat, alleen dat we uit de trein moesten. .  

Inmiddels was de (door de NS onvoorziene)vertraging zo ver opgelopen dat ik, als vanaf nu alles mee zou zitten, niet om 9.00 uur maar om 11.30 zou aankomen op de plaats van bestemming. Dat was zinloos, dus besloot ik terug naar huis te reizen. 

Bij het uitchecken werd 10 euro afgeschreven. Voor dat bedrag had ik weliswaar ruim 5 uren gereisd van Vlissingen naar Vlissingen, maar mijn doel was niet in (behoorlijk smerige) treinen heen en weer rijden en genieten van het uitzicht op de velden bij Lage Zwaluwe, maar meedoen aan een congres.    

Heb ik nu recht op geld terug door vertraging? Ik kan niet eens aantonen dat ik überhaupt in een trein gezeten heb. Er is ook nergens kaartcontrole geweest. Wel heb ik een ticketbewijs voor het niet-bezochte congres (300,-) 

 

icon

Beste antwoord door Momo 15 September 2023, 14:41

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge

U heeft zeker recht op restitutie. U kunt bij een aanvraag voor "Geld Terug bij Vertraging" aangeven dat u uw eindbestemming niet heeft bereikt. Vermoedelijk krijgt u dan een automatische afwijzing van uw claim. Zoals daarin aangegeven kunt u hier echter op reageren. U kunt de situatie dan toelichten en na een paar maanden wachten ontvangt u vervolgens reactie van een mens die uw claim als hij goed leest en u schrijft wat u hierboven heeft gedaan alsnog toe zou moeten kennen.

Reputatie 7
Badge +1

In het GTBV-formulier moet je als "station waar je bent uitgestapt” ook weer Vlissingen aangeven.

Je hoeft verder niks te bewijzen. Het feit dat de verwachte vertraging op je bestemming minimaal 60 minuten was, is voldoende.

Reputatie 7
Badge +4

Wellicht ten overvloede: NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade en u kunt de kosten van het congres niet op NS verhalen.

 

Het is een beetje vreemd dat je wel kosten van een reis die je niet gemaakt hebt kunt terugvragen, maar als u in- en uitcheckt en er is sprake van een verwachte vertraging van meer dan een uur, dan kunt u het geld declareren. Het is nogal een bepaald soepele en daarmee onverwachte regeling, maar hij bestaat wel. Het is aan u of u dat doet of niet.

 

Reputatie 7
Badge +1

Het is een beetje vreemd dat je wel kosten van een reis die je niet gemaakt hebt kunt terugvragen, maar als u in- en uitcheckt en er is sprake van een verwachte vertraging van meer dan een uur, dan kunt u het geld declareren. Het is nogal een bepaald soepele en daarmee onverwachte regeling, maar hij bestaat wel.

Die regeling komt rechtstreeks uit de EU-verordening over de rechten van treinreizigers, en bestaat al sinds december 2009.

Reputatie 2

Nou, ik heb wel degelijk een reis gemaakt.

Het is een niet-gemaakte reis ZOALS GEPLAND en bedoeld. Wat had ik dan moeten doen? Doorreizen naar bestemming, idd constateren dat het congres dan bijna afgelopen is en weer terugreizen? Dat zou bizar zijn.   

en ik heb idd ‘schade’; de kosten van 300,- en verloren (werk) tijd. Ik snap dat ik dat niet kan verhalen. Helaas maar het zij zo. Dan zou de NS allang failliet zijn 😋

 

Maar het minste is dat ik die 10 euro terugkrijg.

 

Ook snap je redenering wel; als ik bv naast een station woon, zonder poortjes, dan zou ik gewoon kunnen inchecken en thuis gaan relaxen en een paar uur later weer uitchecken en vertraging claimen. 

Maar dat kost wel heel veel moeite; als het al mogelijk is: ik zou dan in de gaten moeten houden waar wanneer (onverwachte) vertraging is, en ook nog een plausibel verhaal hebben. Ook zou ik bijna helderziend moeten zijn, want bij inchecken mag die vertraging nog niet bekend (was in mijn geval idd ook niet zo).

 

Reputatie 2

Wellicht ten overvloede: NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade en u kunt de kosten van het congres niet op NS verhalen.

 

Het is een beetje vreemd dat je wel kosten van een reis die je niet gemaakt hebt kunt terugvragen, maar als u in- en uitcheckt en er is sprake van een verwachte vertraging van meer dan een uur, dan kunt u het geld declareren. Het is nogal een bepaald soepele en daarmee onverwachte regeling, maar hij bestaat wel. Het is aan u of u dat doet of niet.

 

Natuurlijk doe ik dat. Geen medelijden met de aandeelhouders. 

Reputatie 2

Kan het in zo'n geval handig zijn om bv iets te pinnen in een kiosk of om zelf actief een conducteur op te zoeken (voor zover te vinden) en je ticket te laten controleren/scannen zodat er ergens een bewijs opgeslagen wordt dat je idd onderweg bent geweest? 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk doe ik dat. Geen medelijden met de aandeelhouders. 

Daar hoeven we zeker medelijden mee te hebben. De enige aandeelhouder van NS is de Nederlandse Staat. 

Reputatie 7
Badge +4

Thom schreef:

Het is een beetje vreemd dat je wel kosten van een reis die je niet gemaakt hebt kunt terugvragen, maar als u in- en uitcheckt en er is sprake van een verwachte vertraging van meer dan een uur, dan kunt u het geld declareren. Het is nogal een bepaald soepele en daarmee onverwachte regeling, maar hij bestaat wel.

 

Die regeling komt rechtstreeks uit de EU-verordening over de rechten van treinreizigers, en bestaat al sinds december 2009.

 

Dat was mij natuurlijk niet bekend, ;-)

Ik vind het niet juist, maar we hebben ons er aan te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals al eerder door Olav93 aangegeven, kun je in het GtbV forumulier aangeven dat je je bestemming niet bereikt heb. Je vult dan in wat je gewenste NS-eindstation was en het station waar je bent uitgestapt. In dit geval is het station waar je bent uitgestapt ook je vertrekstation. Misschien snapt de NS computer dat niet goed en wijst de claim af, ook omdat er geen reistarief is berekend maar correctietarief (op je incheckstation weer uitchecken na meer dan 60 minuten), maar daar kun je daar weer op antwoorden met een uitleg. 

Reputatie 7
Badge +3

@henny2mbt congreskosten zou je als je die hebt de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering kunnen doorlezen. Soms wordt zoiets vergoed.

Reputatie 2

@henny2mbt congreskosten zou je als je die hebt de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering kunnen doorlezen. Soms wordt zoiets vergoed.

ik neem zo min mogelijk verzekeringen, alleen de echt verplichte en die dan zo uitgekleed mogelijk. Dus ook nooit een reisverzekering (behalve toen ik es naar de VS ging maar dat was 1x en nooit weer. Daar wil je namelijk geen blindedarm OK ofzo krijgen). Dat niet-verzekeren heeft me al zoveel geld bespaard  de laatste 45 jaren dat ik dit wel kan betalen 😊 

Reputatie 2

Bericht terug, ook best snel; ik krijg die10 euro idd terug. Zonder verdere vragen. Het valt ook wel es mee. 

Reageer