Skip to main content
beantwoord

vertraging, station wel met de trein bereikt

  • 10 July 2024
  • 3 reacties
  • 85 Bekeken

Hoi, 

Ik zie dat er bij het aanvragen van gtbv een vinkje is bijgekomen om aan te geven of je het bestemmingsstation wel of niet met de trein hebt bereikt. Dat zorgt bij mij voor verwarring; ik bereik stations regelmatig met andere vervoerders dan NS. Ik interpreteer de vraag dan ook als "per NS trein". Immers, het beleid bij NS is vrij duidelijk dat de reis eindigt bij een uitchecken bij NS, wat er daarna gebeurt is niet relevant. Wellicht kan dit verduidelijkt worden in het formulier?

Met vriendelijke groet, 

Tonny Schonewille

3 reacties

Badge +3

Dat vinkje was er altijd al op het GTbV formulier zonder Mijn NS, en is bedoeld voor als je wegens (verwachte of reeds opgelopen) vertraging je reis afbreekt, en dus eerder uitcheckt dan je oorspronkelijke bestemming (en vervolgens een bus of taxi neemt of ander vervoer regelt, of terugreist naar je vertrekstation).

Je mag dan GTbV claimen over de gehele (NS) reis die je in gedachten had.

Reputatie 7

hmm ik meende dat er alleen stond "eindstation niet bereikt"... 

Badge +3

hmm ik meende dat er alleen stond "eindstation niet bereikt"... 

Wellicht heeft het met de EU regels te maken, waar je bij grote verstoringen ook ander vervoer (maar geen taxi of huurauto) vergoed kunt krijgen. Stel je moet van Utrecht naar Eindhoven en tussen Boxtel en Eindhoven gebeurt er een aanrijding waardoor er enkele uren geen treinen rijden.

Dan mag je volgens mij (zolang er niet tijdig vervangende bussen rijden) in Den Bosch ook een lijnbus naar Eindhoven nemen, en die (onder voorwaarden) claimen. Je hebt dan je eindbestemming wél bereikt, maar niet met een (NS) trein… 

Reageer