beantwoord

Waarom bij internationale tickets pas na 60 minuten vertraging compensatie?

  • 6 January 2024
  • 9 reacties
  • 234 Bekeken

Met de trein vanuit Duitsland naar Nederland. Duitse traject gaat perfect, je komt aan in Nederland en je overstap komt te vervallen. Gevolg: een half uur wachten tot de volgende trein.

Reis je op een Nederlands ticket heb je recht op compensatie. Namelijk bij een vertraging vanaf 30 minuten. Nu reis ik op een internationaal ticket en krijg ik geen compensatie aangezien NS internationaal aangeeft dat je pas vanaf 60 minuten vertraging recht hebt op compensatie.

Dus de mensen naast mij in de opvolgende trein krijgen wel compensatie omdat ze een half uur langer onderweg zijn van A naar B en ik sta met lege handen omdat mijn reis niet op dat Nederlandse station is begonnen maar op een Duits station en ook een half uur langer onderweg ben.

 

Wat is de logica hierachter?

icon

Beste antwoord door Tamzin 6 January 2024, 16:26

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De logica is dat NS niet verder wil gaan dan het verplichte minimum.

Voor binnenlandse reizen is het minimum al enkele decennia in de concessie vastgelegd; sinds december 2009 is de verplichte minimumcompensatie vanaf 1 uur vertraging.

Met de trein vanuit Duitsland naar Nederland. Duitse traject gaat perfect, je komt aan in Nederland en je overstap komt te vervallen. Gevolg: een half uur wachten tot de volgende trein.

Reis je op een Nederlands ticket heb je recht op compensatie. Namelijk bij een vertraging vanaf 30 minuten. Nu reis ik op een internationaal ticket en krijg ik geen compensatie aangezien NS internationaal aangeeft dat je pas vanaf 60 minuten vertraging recht hebt op compensatie.

Dus de mensen naast mij in de opvolgende trein krijgen wel compensatie omdat ze een half uur langer onderweg zijn van A naar B en ik sta met lege handen omdat mijn reis niet op dat Nederlandse station is begonnen maar op een Duits station en ook een half uur langer onderweg ben.

Voor internationale reizen geldt de vergoedingsregeling zoals vastgesteld door de EU en die geeft pas vergoeding bij minimaal een uur vertraging. Om het vooral ingewikkeld te maken heeft Nederland voor binnenlandse reizen weer een eigen, afwijkende regeling verzonnen.

Reputatie 7

Voor internationale vertraging tussen de 60 en 120 minuten is het ook maar 25% van je treinkaartje. Erg weinig. Pas vanaf 120 minuten is het 50%. 

Alle landen hebben zo hun eigen compensatieregeling. Het ene land doet dit, het andere dat. Bij sommige krijg je een deel van je geld teruggestort, bij andere alleen een bedrag in de vorm van een tegoedcode, te besteden voor een andere reis. Allemaal om het treinreizen in Europa lekker eenduidig en overzichtelijk te maken 🙄

Reputatie 7
Badge +1

Voor internationale reizen geldt de vergoedingsregeling zoals vastgesteld door de EU en die geeft pas vergoeding bij minimaal een uur vertraging.

De EU heeft alleen een minimumregeling vastgesteld. Een betere regeling is expliciet toegestaan.

Om het vooral ingewikkeld te maken heeft Nederland voor binnenlandse reizen weer een eigen, afwijkende regeling verzonnen.

Die bestond al voor de EU-verordening en is gelukkig niet naar het EU-minimum gereduceerd.

Reputatie 7
Badge +1

Alle landen hebben zo hun eigen compensatieregeling. Het ene land doet dit, het andere dat. Bij sommige krijg je een deel van je geld teruggestort, bij andere alleen een bedrag in de vorm van een tegoedcode, te besteden voor een andere reis.

Een compensatie in geld is verplicht een van de opties.

Badge +3

 

Die bestond al voor de EU-verordening en is gelukkig niet naar het EU-minimum gereduceerd.

Ik vernoed van wel, dus de NS zegt janmmer dan tegen @Reagerik als het om een internationale reis ging,

Die zegt ‘geen enkele vertraging in DE maar toch wel een NL binnenlandse overstap gemist ergens’.

Aan wie ligt dat dan? Tja, de NS trein die ik wilde was al weg of vervallen of zo… Dus recht op GTbV voor die je zou willen halen natuurlijk! 😥

Maar zou je moeten betalen (kortingsabonnement of zo) voor die NS trein? Of zat die inbegrepen op je internationale ticket?

Tja, dan gelden de EU regels,,, bij meer dan een uur 😥

Reputatie 7
Badge

Maar zou je moeten betalen (kortingsabonnement of zo) voor die NS trein? Of zat die inbegrepen op je internationale ticket?

Tja, dan gelden de EU regels,,, bij meer dan een uur 😥

Kan dat eigenlijk wel? De Europese verordening, die natuurlijk altijd geldt, stelt dat de spoorwegonderneming de schadevergoeding bij vertraging moet betalen, conform haar regeling daarvoor en inderdaad bepaalde minima uit de verordening zelf. Zijn NS en NS International verschillende spoorwegondernemingen? En worden alle binnenlandse treinen dan door die ondernemingen samen geëxploiteerd ofzo? Want anders zou, behalve misschien in daadwerkelijk door NS International uitgevoerde treinen zoals dan waarschijnlijk bijvoorbeeld de Intercity Brussel, de GTbV regeling van NS toch gewoon van toepassing moeten zijn in treinen van NS (ook als je toevallig een ticket hebt waarmee je niet alléén treinen van NS gebruikt).

Reputatie 7
Badge +1

Kan dat eigenlijk wel? De Europese verordening, die natuurlijk altijd geldt, stelt dat de spoorwegonderneming de schadevergoeding bij vertraging moet betalen, conform haar regeling daarvoor en inderdaad bepaalde minima uit de verordening zelf. Zijn NS en NS International verschillende spoorwegondernemingen?

Nee, maar dat doet er niet toe. Spoorwegondernemingen zijn vrij om een regeling op te stellen, zo lang die maar aan het door de EU bepaalde minimum voldoet. En daarin mogen ze onderscheid maken tussen verschillende soorten reizen of treindiensten.

Reputatie 7
Badge

Kan dat eigenlijk wel? De Europese verordening, die natuurlijk altijd geldt, stelt dat de spoorwegonderneming de schadevergoeding bij vertraging moet betalen, conform haar regeling daarvoor en inderdaad bepaalde minima uit de verordening zelf. Zijn NS en NS International verschillende spoorwegondernemingen?

Nee, maar dat doet er niet toe. Spoorwegondernemingen zijn vrij om een regeling op te stellen, zo lang die maar aan het door de EU bepaalde minimum voldoet. En daarin mogen ze onderscheid maken tussen verschillende soorten reizen of treindiensten.

Ah, je hebt gelijk, dat is de truc. De voorwaarden voor GTBV bepalen dat vergoeding conform (de rest van) die regeling niet mogelijk is als je met een internationaal vervoersbewijs reist en verwijzen hiervoor naar NS international.

Reageer