beantwoord

waarom krijg je pas geld terug bij vertraging vanaf 30 minuten?

  • 1 April 2023
  • 3 reacties
  • 140 Bekeken

Bij de ns kan je geld terugvragen bij vertraging van 30 minuten of langer. Ik reis regelmatig met de trein en vertraging is tegenwoordig standaard. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst op tijd op mijn bestemming aankwam. 

Helaas is de vertraging vaak 10 minuten, 15 minuten, 20 minuten etc. Maar 90% van de tijd kom je niet voor geld terug in aanmerking. 

Waarom worden deze reizigers niet gecompenseerd? Zij hebben toch ook zeker overlast iedere keer? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 1 April 2023, 11:49

Bekijk origineel

3 reacties

Volgens de Europese regels is compensatie pas verplicht bij een vertraging van minimaal een uur, dat is ook wat de meeste spoorwegmaatschappijen in Europa als minimum hanteren. NS is met 30 minuten daarom al veel royaler. 

Reizigers 5, 10 of 15 minuten gaan compenseren is niet verplicht en zou ook tot een enorme administratieve rompslomp gaan leiden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou vervoerders wel dwingen om realistische dienstregelingen te plannen en daardoor de punctualiteit te verbeteren.

Het zou vervoerders wel dwingen om realistische dienstregelingen te plannen en daardoor de punctualiteit te verbeteren.

Ik denk dat er weinig verandert anders dan dat de extra personeelskosten bij de Klantenservice gedekt gaan worden via de prijs van kaartjes of door nog meer treinen te schrappen. Nog los van de vraag waar je de grote aantallen extra mensen voor de afhandeling vandaan denkt te halen.

Reageer