Wat kost een keuzedag | NS Community
beantwoord

Wat kost een keuzedag

  • 4 October 2022
  • 5 reacties
  • 257 Bekeken

Reactie van NS op verzoek “geld terug bij vertraging”. Late reactie slaat op vraag van juni en antwoord in oktober!

“Allereerst mijn excuses voor de late reactie.

Graag reageer ik op uw verzoek om herziening van de afhandeling van uw claim met reisdatum 6 juni 2022. Ik vind het jammer om te lezen dat u hier niet tevreden over bent.

Ik heb uw claim opnieuw bekeken. De vergoeding die staat voor een keuzedag is 3,50 euro bij een vertraging van meer dan 60 minuten. Voor een vertraging van meer dan 30 minuten staat een vergoeding van € 1,75. Helaas betalen wij onder de € 2,30 niet uit. Dit is ook één van de voorwaarde van 'geld terug bij vertraging'. Helaas kan ik daarom niet aan uw verzoek om herziening van uw claim voldoen.

Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op www.ns.nl of stel uw vraag op de NS Community (www.ns.nl/community). U kunt ook contact opnemen met NS Klantenservice (www.ns.nl/klantenservice). We staan dag en nacht voor u klaar.”

Keuzedagen zijn gekoppeld aan een VDU of ander abonnement. Zonder dat kun je geen keuzedagen kopen. NS zou daar bij geld terug bij vertraging rekening mee moeten houden. De last die je hebt bij een dergelijke vertraging is sowieso veel groter.

 

 

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Lieneke Bouma

Hoofd NS Klantenservice

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 October 2022, 18:50

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Het is gebruikelijk dat bij een vertraging van 60 minuten of meer de hele prijs van een vervoerbewijs wordt terugbetaald en bij een vertraging van 30 tot 59 minuten de helft (zie de vergoedingentabel).

Keuzedagen tweede klas kosten dit jaar 26,50 euro per 7 stuks, dus dat is 26,50 : 7 ≈ 3,79 euro per Keuzedag. Iets meer dan de 3,50 euro die in de vergoedingentabel staat, maar de bedragen in die tabel zijn de afgelopen jaren niet geïndexeerd en de tarieven wel. Maar ook met dit hogere bedrag zou de helft ervan onder de grens van 2,30 euro komen en dus geen vergoeding opleveren bij een vertraging van 30 tot 59 minuten.

Keuzedagen eerste klas zijn ongeveer twee keer zo duur, maar kennelijk heeft iemand bepaald dat voor een Keuzedag altijd een vaste vergoeding geldt bij vertraging, dus ook daarvoor geldt een bedrag van 3,50 euro voor 60 minuten of meer vertraging en geen vergoeding bij 30 tot 59 minuten vertraging.

Uit uw reactie begrijp ik dat u vindt dat ook een deel van de kosten van uw abonnement vergoed zouden moeten worden, maar dat lijkt me niet reëel. Bij alle uitbetalingen wordt gekeken naar de prijs van het gebruikte vervoerbewijs en dat is hier de Keuzedag. Iemand die met 40 procent korting reist, krijgt ook niet een deel van de abonnementskosten van het kortingsabonnement terug.

Reputatie 7
Badge +4

In aanvulling op @Tochjo: De vergoeding is na een uur vertraging in beide klassen € 3,50 en na een half uur beide niet. Dat is sterk afwijkend van de normale gang van zaken. Het is hier lang geleden eens aan de orde geweest en dit antwoord kwam er na wat aanhouden uit. De achterliggende gedachte zou zijn dat dit voor senioren duidelijker en eerlijker is. In beide gevallen krijgen ze bij gelijke omstandigheden dezelfde vergoeding. Ik begrijp die gevoeligheid wel.

Bedenk hierbij wel dat een keuzedag natuurlijk vrij goedkoop is, maar de eerste klas reiziger wel een vergoeding na een half uur vertraging en de tweedeklas reizigers niet, is ook weer zoiets.

Het is geen bron van discussie, het gaat zo. Andere criteria hebben de doorslag gegeven. Ik zit er overigens als eerste klas keuzedagreiziger van tijd tot tijd totaal niet mee. Ik vroeg me indertijd wel af waarom het zo werkte, dat dan weer wel, lol.

Veel senioren hebben het abonnement alleen maar voor de keuzedagen en dan is de vraag wel te begrijpen, maar formeel zijn het twee dingen. Met het Dalvoordeelabonnement is er gewoon 40 procent korting bij inchecken buiten de spits; het is een normaal abonnement, los van de keuzedagen. Als zullen senioren soms een andere calculatie maken, die klopt dus niet. NS hoeft daar echt geen rekening mee te houden, senioren kunnen net zo goed met korting reizen buiten de keuzedagen. Senioren met keuzedagen zouden dan allemaal een goedkoper Dalvoordeelabonnement krijgen bij vertraging. Dat gaat wel erg ver. Voor korting buiten de spits is het abonnement. Een mooie combinatie voor een prachtige prijs.

 

NS zakt al veel te ver af richting plukkantoor, imho.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft vreemd dat je voor de duurdere 1e klas keuzedag hetzelfde krijgt als voor een 2e klas keuzedag. Wanneer je een upgrade doet bij een keuzedag kun je dat bij GTbV aangeven, dus dan krijg je blijkbaar wel (iets van) de upgrade terug. 

Ik vind inderdaad dat bij vertraging ook een deel van de abonnementskosten vergoed zou moeten worden. Want je reist met korting omdat je al betaald hebt voor het abonnement, je betaalt dus in twee delen. Wie geen abonnement betaald heeft en zonder korting reist, krijgt bij vertraging meer terug, omdat het bedrag in één keer wordt betaald.

 

Badge +3

Een Keuzedag is onderdeel van een saldo-abonnement met korting. Alleen bij vrij reizen abonnementen op saldo wordt een deel van de abonnementskosten vergoed.

Bij Dal Vrij gaat het bij 60+ minuten dan om 1/18 deel van de maandelijkse kosten, bij Altijd Vrij is het 1/21 deel.

Trek je dat (vrij reizen) door naar een VDU of Dal Voordeel (€ 5,10 per maand) dan zou het gaan om hooguit 17 cent, bovenop de restitutie van de (ongeveer) halve Keuzedag. 😂

Iemand met NS Flex (vrij reizen of korting) is inderdaad spekkoper, die krijgt de volle ritprijs 2e klas voltarief (en met soms wat moeite ook het 1e klas deel). Dan heb je Weekend Vrij er na een paar keer vertraging al uit voor een maand.

Reageer