Op 27-6-2022 zou ik met NS-International van Nijmegen naar Kopenhagen reizen. Vanaf Arnhem zou dat met ICE 105 naar Düsseldorf gaan, vertrek 9:07. Ervoor gezorgd daar ruim op tijd te zijn om de juiste coupé en zitplaats te kunnen vinden. Het display op het perron gaf aan dat het steeds later zou worden voor die trein kwam, intussen meer dan een uur later zonder opgaaf van redenen. Conducteurs op het perron adviseerden met de stoptrein te gaan die bijna vertrok. Uiteraard veel en veel later dan gepland in Düsseldorf aangekomen, daar in het Reisezentrum van DB nieuwe reserveringen gekregen met een extra overstap in Fredericia (DK). Uiteindelijk daar op tijd in de trein naar Kopenhagen terecht gekomen (vertrek 20:23), maar om 21:45 gestrand in Ringsted door een stroomstoring. Er stonden nog een stuk of vier treinen die niet verder konden, niemand kon me vertellen hoe lang dat zou duren. Uiteindelijk heeft mijn broer uit Kopenhagen me met de auto opgehaald en zijn we rond middernacht gearriveerd. Oorspronkelijk zou de aankomsttijd 19:40 geweest zijn, bij de herziene versie 22:03.
Op 28-6-2022 heb ik een aanvraag "Compensatie bij vertraging” ingediend, die dezelfde dag via email bevestigd werd. Streven was dat ik binnen zes weken geïnformeerd zou worden over de afhandeling, dus omstreeks 9-8-2022. Op 26-8 gebeld met de Klantenservice: niks wijzer geworden dan dat er achterstanden zouden bestaan. Op 19-10 nog maar eens gebeld met hetzelfde gebrek aan resultaat.
Intussen is het 24 oktober, nog steeds geen flauw idee waarom het die ICE 105 uit Amsterdam via Utrecht niet gelukt was op tijd in Arnhem te komen, ook geen informatie over de omvang van de problemen destijds tussen Ringsted en Kopenhagen. En nu, zowat vier maanden na die reis, ook nog geen zicht op de afhandeling van mijn aanvraag.
Voorlopig nog maar even geen positieve review over NS-International, niet over de reis, maar zeker niet over de communicatie en berichtgeving...