Wat was er aan de hand en wanneer komt de afhandeling?

  • 24 October 2022
  • 9 reacties
  • 424 Bekeken

Op 27-6-2022 zou ik met NS-International van Nijmegen naar Kopenhagen reizen. Vanaf Arnhem zou dat met ICE 105 naar Düsseldorf gaan, vertrek 9:07. Ervoor gezorgd daar ruim op tijd te zijn om de juiste coupé en zitplaats te kunnen vinden. Het display op het perron gaf aan dat het steeds later zou worden voor die trein kwam, intussen meer dan een uur later zonder opgaaf van redenen. Conducteurs op het perron adviseerden met de stoptrein te gaan die bijna vertrok. Uiteraard veel en veel later dan gepland in Düsseldorf aangekomen, daar in het Reisezentrum van DB nieuwe reserveringen gekregen met een extra overstap in Fredericia (DK). Uiteindelijk daar op tijd in de trein naar Kopenhagen terecht gekomen (vertrek 20:23), maar om 21:45 gestrand in Ringsted door een stroomstoring. Er stonden nog een stuk of vier treinen die niet verder konden, niemand kon me vertellen hoe lang dat zou duren. Uiteindelijk heeft mijn broer uit Kopenhagen me met de auto opgehaald en zijn we rond middernacht gearriveerd. Oorspronkelijk zou de aankomsttijd 19:40 geweest zijn, bij de herziene versie 22:03.

Op 28-6-2022 heb ik een aanvraag "Compensatie bij vertraging” ingediend, die dezelfde dag via email bevestigd werd. Streven was dat ik binnen zes weken geïnformeerd zou worden over de afhandeling, dus omstreeks 9-8-2022. Op 26-8 gebeld met de Klantenservice: niks wijzer geworden dan dat er achterstanden zouden bestaan. Op 19-10 nog maar eens gebeld met hetzelfde gebrek aan resultaat.

Intussen is het 24 oktober, nog steeds geen flauw idee waarom het die ICE 105 uit Amsterdam via Utrecht niet gelukt was op tijd in Arnhem te komen, ook geen informatie over de omvang van de problemen destijds tussen Ringsted en Kopenhagen. En nu, zowat vier maanden na die reis, ook nog geen zicht op de afhandeling van mijn aanvraag.

Voorlopig nog maar even geen positieve review over NS-International, niet over de reis, maar zeker niet over de communicatie en berichtgeving...


9 reacties

Reputatie 5

Ik leef met u mee, maar kan u ook vertellen dat u niet de enige met dit probleem bent. Op 16 juni bracht ik op weg naar Brussel door een stroomstoring noodgedwongen urenlang op Rotterdam CS door. Een overduidelijke, eenvoudig te behandelen claim die ik op 21 juni indiende. Ook ik kreeg een standaardmailtje dat het streven van NS Internationaal was mij binnen 6 weken te informeren. Eind augustus nog steeds niets vernomen echter, per chat navraag gedaan en te horen gekregen dat het erg druk was en afhandelingstijd 4 maanden (!) zou zijn. Dat zou dus betekenen dat ik vorige week eindelijk wel afhandeling had mogen verwachten. Helaas is het tot op heden nog steeds van de zijde van NS oorverdovend stil gebleven...

Reputatie 7
Badge +3

Intussen is het 24 oktober, nog steeds geen flauw idee waarom het die ICE 105 uit Amsterdam via Utrecht niet gelukt was op tijd in Arnhem te komen,

Afgelopen zomer waren er regelmatig problemen met de ICE. Treinen waren vaak erg vol en sloegen ook enkele keren Utrecht en/of Arnhem over als deze al vol zat in Amsterdam. Op 27 juni reed de 105 ipv met de geplande 2 stellen met slechts 1 stel waardoor er bij vertrek uit Amsterdam al 31 minuten vertraging was en die vertraging werd nog vergroot met 10 minuten in Utrecht, zal ongetwijfeld aan de drukte hebben gelegen. 

https://treinposities.nl/ritinfo/20220627/105

 

Toevoeging,

de wijziging in planning van 2 stellen naar 1 stel is om 8:30 uur doorgevoerd terwijl de geplande vertrektijd 8:08 was. Mogelijk was er iets met het andere stel aan de hand of het koppelen van de 2 stellen lukte niet. Dat zal al wat tijd in beslag hebben genomen. Dan krijg je nog de situatie dat reizigers die een reservering hadden voor het stel wat niet mee ging naar het wel rijdende stel moesten. Neemt ook nog tijd in beslag en dan ben je zo een half uur verder voor er vertrokken kan worden. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat ze bij NS Internationaal tot over hun oren in de claims zitten en dat de indieners er van vele maanden moeten wachten. 

Reputatie 5

Ik denk dat ze bij NS Internationaal tot over hun oren in de claims zitten en dat de indieners er van vele maanden moeten wachten. 

Dat denk ik ook (zie ook mijn situatie hierboven). Het trieste is echter wel dat ze tegelijkertijd hele andere verwachtingen scheppen door in eerste instantie aan te geven dat afhandeling maximaal 6 weken in beslag zal nemen. Zoals @Louis70 ook al terecht opmerkte, is de communicatie dus weer eens belabberd.

Herkenbaar. Ik wacht ook al twee maanden op een ingediende claim...

Reputatie 7

Reis binnen Europa zoveel mogelijk met de trein ipv vliegtuig..... Er is nog zo ontzettend veel werk aan de winkel. Heb afgelopen maanden 3 langere internationale reizen gemaakt en geen enkele verliep vlekkeloos. Een diversiteit aan problemen en altijd (veel) te laat aangekomen. Wat claims betreft is mijn oudste inmiddels al 17 weken in aanvraag.

Reputatie 5

Kleine topic-kick: zijn er meer reizigers die momenteel (januari 2023) nog steeds wachten op afhandeling van internationale vertragingscompensatie van afgelopen zomer? Ik had medio juni uren vertraging op een simpel reisje naar Brussel. Grote stroomstoring te Rotterdam. Rechttoe rechtaan reden om netjes te compenseren, zou je zeggen. Claim ingediend op 21 juni.

Helaas heeft NS het nu ruim een half jaar later nog altijd niet voor elkaar gekregen mij een inhoudelijke reactie te sturen. In november had ik navraag naar de status gedaan en kreeg te horen dat ze het erg druk hebben maar dat er écht wel gauw (“zeker nog dit jaar”) uitsluitsel zou komen… Tot dusver echter nog helemaal niets gezien 🤔

Reputatie 7
Badge

Ik vrees dat het een grote puinhoop is binnen de afdeling die dit soort zaken afhandelt.

Mijn wachttijd voor de afhandeling heeft de vijf maanden aangetikt.
 

Reageer