wijzigingen in Geld Terug Bij Vertraging NS Flex Weekend/Altijd/Dal Vrij | NS Community

wijzigingen in Geld Terug Bij Vertraging NS Flex Weekend/Altijd/Dal Vrij

  • 6 June 2023
  • 16 reacties
  • 811 Bekeken

Reputatie 1

Ik kreeg zojuist bericht dat per 6 juni 2023 de manier waarop Geld Terug Bij Vertraging berekend wordt bij mijn Dal Vrij Flex abonnement wodt gewijzigd. Waar voorheen de berekening gebaseerd was op een deel van de ritprijs, gaat NS nu uit van een vast percentage van de Abonnementsprijs.

In mijn geval pakt dat zeer ongunstig uit. Ik heb zo’n abonnement omdat ik bijna dagelijks grote afstanden met de trein reis (Van Leeuwarden naar Amersfoort, Deventer, Arnhem, Nijmegen - en terug). Op die trajecten heb ik regelmatig te maken gehad met vertragingen waarvoor ik GTBV heb aangvraagd, en in de meeste gevallen ook gekregen. Ik heb de nieuwe tarievenlijst erbij gepakt en met de nieuwe rekenmethode zou ik voor 30+ minuten vertraging 119,95/36=3,33euro terugkrijgen, onafhankelijk van de gereden afstand. Met de oude regeling kreeg ik nog 11,60 euro (Leeuwarden-Deventer) of 13,15 euro (Leeuwarden-Amersfoort) terug.

 

Dus tenzij het NS lukt treinen beter op tijd te laten rijden loop ik met de nieuwe regeling een flink bedrag aan GTBV mis per jaar. Ik hoop dan ook dat de opbrengst van deze ordinaire bezuinigngsmaatregel rechtstreeks geinvesteerd wordt in het belang van de treinreiziger en het verbeteren van de NS dienstregeling en dienstverlening.

 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De GTBV vergoedingen voor Flex Dal Vrij en Flex Weekend Vrij worden nu gelijk aan de vergoedingen die voor dezelfde abonnement op saldo van toepassing zijn en altijd al waren. U heeft met uw Flex abonnement dus al die tijd al veel meer terug gekregen dan degenen die nog een saldo abonnement hadden. 

Reputatie 7
Badge +1

Voor Traject Vrij schijnt de vergoeding overigens niet te wijzigen. Lijkt me een beetje willekeurig zo.

Reputatie 7
Badge +3

De vergoeding bij Traject Vrij was altijd al halve of hele ritprijs, daar is met Flex niets aan veranderd. Met Dal Vrij en Weekend Vrij was er een  verschil tussen de saldo en Flex versie waarbij je met een paar lange reizen al snel je hele abonnement kon terug verdienen en dat wordt nu rechtgetrokken. Met Traject Vrij is het een stuk lastiger om je maandelijkse bedrag terug te verdienen weet ik uit eigen ervaring. Je moet dan ongeveer iedere werkdag meer dan een uur vertraging hebben om dat te doen, dat is me gelukkig nog nooit gelukt. Daarnaast betaal je als je met Traject Vrij buiten je traject reist voor het gedeelte buiten je traject, dan zou je met een zoveelste deel van je abonnementsprijs weer te weinig ontvangen. 

Reputatie 1

De GTBV vergoedingen voor Flex Dal Vrij en Flex Weekend Vrij worden nu gelijk aan de vergoedingen die voor dezelfde abonnement op saldo van toepassing zijn en altijd al waren. U heeft met uw Flex abonnement dus al die tijd al veel meer terug gekregen dan degenen die nog een saldo abonnement hadden. 

Jaloers? Je zou op een reizigersforum verwachten dat reizigers pleiten voor een zo gunstig mogelijke GTBV regeling voor alle reizigers, in plaats van met afgunst en afkeuring te wijzen naar reizigers die meer voordeel genieten (genoten) dan zijzelf en daarom pleiten voor een verslechtering van de regeling van een deel van de reizgers, wat vooral gunstig is voor de NS en niet voor de reizigers. Ik verbaas me over de vele jaloers-achtige reacties op dit forum.

 

Om mijn dalvrij abonnement via GTBV terug te verdienen moesten er nog steeds een flink aantal reizen vertraging oplopen, en op behoorlijke lange reisafstanden. Is me nog nooit overkomen, maar kwam soms inderdaad aardig in de richting. Maar dan is dat in eerste instantie het gevolg van het feit dat de trein te vaak niet op tijd reed, De riante GTBV regeling is natuurlijk niet een oorzaak maar een gevolg van die vertragingen. In het ideale geval rijden de treinen gewoon op tijd en krijgt  niemand iets terug.

 

En nu is de regeling dus voor iedereen even karig. Hopelijk investeerd NS hun daarmee behaalde voordeel rechtstreeks in het betrouwbaarder maken van de dienstregeling zodat we sowieso minder gebruik hoeven te maken van een GTBV regeling.

 

Badge +3

De riante GTBV regeling is natuurlijk niet een oorzaak maar een gevolg van die vertragingen.

En nu is de regeling dus voor iedereen even karig. Hopelijk investeerd NS hun daarmee behaalde voordeel rechtstreeks in het betrouwbaarder maken van de dienstregeling zodat we sowieso minder gebruik hoeven te maken van een GTBV regeling.

Het is andersom:

De GTbV regeling voor reizen op saldo was altijd al dat je bij vertraging tijdens een vrij reizen periode een deel van de abonnementsprijs vergoed kreeg, en voor actiekaartjes zoals AH dagkaarten of Spoordeelwinkel tickets hetzelfde principe. En voor een Keuzedag € 3,50 bij een uur of meer vertraging.

Je mag dat karig vinden natuurlijk, maar zo was het nu eenmaal.

Dat je bij NS Flex en vrij reizen enkele jaren de ‘volle mep’ vergoed kreeg was eigenlijk nooit de bedoeling, en veel te riant of zelfs oneerlijk t.o.v. reizigers met hetzelfde klassieke abonnement.

En het is natuurlijk niet zo dat men dat bedacht heeft om reizigers te verleiden om maar NS Flex te nemen.

Maar goed, stel je hebt een goedkope dinerkaart waar je in een maand 25 keer mee bij een restaurant een driegangen diner naar keuze mag nuttigen (vergelijk een Dal Vrij abonnement).

Smaakt er iets niet dan krijg je 1/25 terug (of een ander voor/hoofd/nagerecht naar keuze) en natuurlijk niet elke keer de standaard prijs van een volledige maaltijd vergoed.

Als een restaurant dat zou doen snijden ze zich behoorlijk in de vingers, al zou het vanuit jou gezien een lesje moeten zijn om maar betere maaltijden te serveren (of voor de NS om op tijd te rijden, maar dat hebben ze natuurlijk niet in de hand).

Badge +3

Voeg ik nog even toe dat ik helemaal niet jaloers ben, want ik heb op dit moment gewoon Weekend Voordeel voor € 2,20 per maand en krijg de ‘volle mep’ (ritprijs) bij voldoende vertraging 🤣

.

Jaloers? Je zou op een reizigersforum verwachten dat reizigers pleiten voor een zo gunstig mogelijke GTBV regeling voor alle reizigers, in plaats van met afgunst en afkeuring te wijzen naar reizigers die meer voordeel genieten (genoten) dan zijzelf en daarom pleiten voor een verslechtering van de regeling van een deel van de reizgers, wat vooral gunstig is voor de NS en niet voor de reizigers. Ik verbaas me over de vele jaloers-achtige reacties op dit forum.

Het is gewoon een zero-sum verhaal. Iedere korting en ieder ander voordeeltje dat de ene reiziger krijgt moeten andere reizigers via hogere tarieven ophoesten. Het heeft dus niks met jaloezie te maken maar met een eerlijke verdeling van de kosten over de reizigers. 

Reputatie 7
Badge +3

Jaloers? Je zou op een reizigersforum verwachten dat reizigers pleiten voor een zo gunstig mogelijke GTBV regeling voor alle reizigers, in plaats van met afgunst en afkeuring te wijzen naar reizigers die meer voordeel genieten (genoten) dan zijzelf en daarom pleiten voor een verslechtering van de regeling van een deel van de reizgers, wat vooral gunstig is voor de NS en niet voor de reizigers. Ik verbaas me over de vele jaloers-achtige reacties op dit forum.

Met die instelling zouden we hier allemaal moeten pleiten voor gratis treinvervoer en op elk traject elke vijf minuten een trein. Gelukkig zijn we hier nog wel een beetje realistisch, dat heeft niks met jaloezie te maken.

En natuurlijk zou ik ook balen als de vergoeding (flink) achteruit gaat. Maar die regeling was voor deze abonnementen, zoals je zelf ook al aangeeft, “riant”. Ik vind alleen wel dat dit wel iets verder van tevoren aangekondigd had mogen worden, i.p.v. dit van de een op andere dag door te voeren.

Reputatie 6
Badge +2

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1686044323582/content/assets/ns-nl/handleidingen/tabel-geld-terug-bij-vertraging-nieuw.pdf is tegenstrijdig, de eerste tabelrij is niet veranderd.

Badge +3

Daar zou Flex kortingsabonnementen moeten staan, want de vergoeding bij vrij reizen wordt later benoemd. Apart dat je voor dezelfde abonnementen op een Business Card nog wél de ritprijs krijgt.

Reputatie 6
Badge +2

Daar zou Flex kortingsabonnementen moeten staan, want de vergoeding bij vrij reizen wordt later benoemd. Apart dat je voor dezelfde abonnementen op een Business Card nog wél de ritprijs krijgt.

De eerste voetnoot bevestigt ten overvloede dat het daar ook over Dal Vrij enz. gaat: "vrije reisperiodes (100% korting)”. Volgens mij heeft de consument bij een onduidelijke regeling (waaronder een tegenstrijdige) recht op de gunstigste.

Dat je voor dezelfde abonnementen op een Business Card nog wél de ritprijs krijgt is inderdaad ook raar.

 

 

 

 

Reputatie 3

De nieuwe vergoedingentabel bevat inderdaad tegenstrijdige informatie. Dit zou je er toch uit moeten pikken als je er verstand van hebt en dit even doorleest, dus wel slordig dat dit nog steeds op de website van NS staat.

Hoe dan ook. Ik heb zelf voor sinds jaren een claim ingediend in een vrije reisperiode (Weekend Vrij 1e klas) en ik heb inderdaad 1/12e deel (3,95 euro) toegekend gekregen. NS heeft in 2018 bij de introductie van Flex aangekondigd dat dit in de loop van 2019 zou gaan gebeuren en dit heeft ook lange tijd op de website van NS gestaan, maar het heeft dus wat langer geduurd. 

Reputatie 7
Badge +2

Het doorvoeren hier van lijkt toch niet helemaal goed gegaan: ik heb WeekendVrij op saldo en krijg net een claim goedgekeurd van na deze wijziging... NS keert mij daarvoor 100% van de ritprijs op vol tarief uit volgens de mail.

Nou ben ik toch benieuwd wat ze uiteindelijk uitbetalen 😉

Badge +3

Het doorvoeren hier van lijkt toch niet helemaal goed gegaan: ik heb WeekendVrij op saldo en krijg net een claim goedgekeurd van na deze wijziging... NS keert mij daarvoor 100% van de ritprijs op vol tarief uit volgens de mail.

Nou ben ik toch benieuwd wat ze uiteindelijk uitbetalen 😉

Knap, want bij Reizen op Saldo kreeg je voor een reis in het weekend sowieso altijd maar een deel van je abonnementskosten. Omgekeerde wereld… 

Reputatie 7
Badge +2

Knap, want bij Reizen op Saldo kreeg je voor een reis in het weekend sowieso altijd maar een deel van je abonnementskosten. 

Ja, voor 6 juni was dat precies wat ik uitgekeerd kreeg inderdaad. Daarom verbaasde dat bedrag in de mail met goedkeuring me ook al.

Badge +3

Het mag inderdaad nog wat duidelijker, zie https://twitter.com/1D4everBest/status/1693261590424903971 voor iemand met Weekend Vrij.

Maar dan snap ik dit niet helemaal? Zie de omcirkelde delen 

 

Reageer