beantwoord

1e klas/2e klas


Waarom zijn er zoveel lege plaatsen in de 1e klas coupées terwijl de 2e klas vaak zo vol is dat je als haringen in een ton op de balkons moet staan?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 1 April 2023, 14:30

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Omdat de 1e klas een stuk duurder is.

De verhoudingen lijken soms wel een beetje scheef. Maar als de 1e klas altijd net zo vol zou zijn als de 2e klas, houdt NS geen 1e klas-klanten meer over.

Wat ook meespeelt is dat sinds corona vooral de zakelijke reizigers en de forensen wegblijven en juist dat waren vaak eerste klas reizigers.

Reputatie 3

1e klas reizigers betalen extra voor een stukje rust en ruimte. Dat dit soms ten koste kan gaan van de 2e klas, is volstrekt logisch en redelijk. NS heeft niet de financiële ruimte om te investeren in langere treinstellen met een systematisch overschot aan 2e klas plekken. 

Reputatie 7
Badge +3

Met flex kun je binnen kwartier na incheck switchen naar 1e klas. Helaas blijken veel mensen wel 1e klas te willen zitten, maar er niet voor willen betalen. Aan jou de keuze of je in de drukke 2e klas wilt verblijven of tegen een meerprijs rustig wilt zitten.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou er ook voor kunnen kiezen om de 1e klas goedkoper te maken. Daar is ongetwijfeld een markt voor. Het mes snijdt dan aan twee kanten: meer reizigers in de 1e en minder in de 2e.

Reputatie 7

Had juist begrepen dat de 1e klas te goedkoop was gebleven en daarom nu procentueel meer in prijs is gestegen dan de 2e klas.

Reputatie 3

Maar zodra het in de eerste klas ook druk wordt gaan mensen daar niet extra voor betalen.

Reputatie 7

Waarom zijn er zoveel lege plaatsen in de 1e klas coupées terwijl de 2e klas vaak zo vol is dat je als haringen in een ton op de balkons moet staan?

Omdat veel mensen niet méér willen betalen ("want de trein is al zo duur") en dan gaan mopperen als ze moeten staan in de 2e klas. Een aantal gaat dan uit "protest" vaak gewoon toch onbetaald 1e klas zitten. En dat lukt hen meestal want controle is er niet heel vaak.

Als de 1e klas helemaal vol zit, is juist dát weg wat velen in de 1e klas juist zoeken en extra voor betalen: rustig reizen.

Staan hoort er soms bij in de 2e klas, dat is altijd al geweest op drukke momenten voor zover ik me kan herinneren, zowel in trein, bus als tram.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar zodra het in de eerste klas ook druk wordt gaan mensen daar niet extra voor betalen.

Dat doen veel mensen ook niet.

Maar gelukkig lijkt er meer controle te zijn gezien de berichten van mensen die correctietarieven krijgen omdat, ze niet wisten dat ze 1e klas zaten, ze alleen maar even gingen bellen etc….

NS zou er ook voor kunnen kiezen om de 1e klas goedkoper te maken. Daar is ongetwijfeld een markt voor. Het mes snijdt dan aan twee kanten: meer reizigers in de 1e en minder in de 2e.

NS had dat de laatste jaren geprobeerd maar is tot de conclusie gekomen dat er niet meer eerste klas reizigers kwamen en daarom is de eerste klas dit jaar juist weer extra duurder gemaakt. Waarschijnlijk reizen voornamelijk zakenmensen en forensen die het vergoed krijgen eerste klas en daar heeft de prijs geen invloed op.

Reputatie 3

Of mensen die af en toe een dagje weg gaan, en dan bereid zijn extra te betalen voor een beetje extra rust.

Reputatie 7

NS zou er ook voor kunnen kiezen om de 1e klas goedkoper te maken. Daar is ongetwijfeld een markt voor. Het mes snijdt dan aan twee kanten: meer reizigers in de 1e en minder in de 2e.

NS had dat de laatste jaren geprobeerd maar is tot de conclusie gekomen dat er niet meer eerste klas reizigers kwamen en daarom is de eerste klas dit jaar juist weer extra duurder gemaakt. 

Door het extra duurder te maken lopen natuurlijk nog meer mensen weg, namelijk de niet-forensen die om welke reden dan ook 1e klas verkiezen.

Punt is dat bijna iedereen die ik zo hoor de gewone 2e klastarieven al erg duur /te duur vindt voor slechts een ritje van A naar B in een openbaar vervoermiddel, laat staan die tarieven voor de 1e klas. En dan zit je ook nog altijd in die vieze treinen tegenwoordig. Alleen abonnementen als Dal Vrij etc zijn wel goed betaalbaar maar de meesten willen volgens mij gewoon goed betaalbare standaardtarieven zonder zich vast te leggen met abonnementen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou ook kunnen denken aan variabele tarieven. In de late avonduren willen mensen best wat extra betalen om 1e klas te reizen. Zeker op drukke trajecten wanneer NS achterlijk korte treinen inzet. Zoals gisteravond de laatste IC van Amsterdam Centraal naar Hilversum. Een ICMm3 is dan echt te krap.

Voor zo’n rit heb ik dan graag een paar euro extra over om rustig te kunnen zitten. Nog beter is natuurlijk wanneer NS eens ophoudt met het inzetten van idioot krappe composities op drukke momenten in de daluren.

 

Reputatie 6

Grappig. Ik probeer laatste weken 1e klas te reizen en dan te zitten maar bv traject Zaandam - Alkmaar in de spits mag ik altijd staan in 1e klas...

Reputatie 5

Zeker op drukke trajecten wanneer NS achterlijk korte treinen inzet. Zoals gisteravond de laatste IC van Amsterdam Centraal naar Hilversum. Een ICMm3 is dan echt te krap.

Interessant idee. Helaas is mijn persoonlijke ervaring wel dat in zulke situaties de 1e klas dan ook altijd vol zit. Al dan niet gedeeltelijk met mensen die er niet voor betaald hebben. “We kunnen gewoon hier zitten, want een conducteur zal echt niet door zo’n volle trein lopen.” Mensen die vooraf een paar euro extra betalen en toch moeten staan zullen zich bekocht voelen.

 

Ik vind de huidige opzet (binnen 15 minuten na inchecken kunnen upgraden met Flex) prima. Zo heb je als reiziger nog tijd om te zien hoe vol de trein is, voordat je de overweging maakt om de upgrade te maken.

Verder ben ik het helemaal eens met het laatste deel van je opmerking. Het aantal overvolle ICMm3's dat ik in de loop der jaren heb gezien, is niet te tellen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind Flex helemaal niks. Zelfs niet met het op het eerste gezicht aantrekkelijke idee om de klassewissel in de trein te kunnen regelen.
 

Reageer