Skip to main content

Ik vraag mij af waarom ik nog een1e klas abonnement moet behouden. Ik betaal 70% meer om ipv op een blauwe op een rode stoel te zitten in een sprinter. Doordat er regelmatig sprinters met slechts 1 gedeelte 1e klas op het traject rijden en er bovendien reizigers zitten die een 2e klas kaart hebben moet ik ondanks dat ik 70% meer betaal gewoon staan.

Als je weet dat er mensen met 2e klas kaartje in de 1e klas zitten en jij moet staan dan geef je aan dat je betaald hebt voor 1e klas en graag zou willen zitten.

Of je zet jouw 1e klas abonnement om in een 2e klas abonnement.

 


Gisteravond ook weer. Even hier vermelden.... 23.33 uur, sprinter Den Bosch - Roosendaal (vanwege werkzaamheden was dit vandaag een sprinter). Een groep meiden stapt de 1e klas binnen, helemaal achteraan in de trein. Eentje vraagt mij: dit is toch geen stiltecoupé? Omdat dit rode stoelen zijn? Ik zeg: Nee, maar wel 1e klas. Hebben jullie een vervoerbewijs 1e klas? 

Nee! Gewoon studenten OV weekend. Maar we gaan gewoon hier zitten, wat maakt het uit. Ik zei dat ze een boete kunnen krijgen. Ach nee er komt toch niemand, moet je kijken de hele trein zit vol (dat was ook zo). Ik gaf aan dat ze dan moeten staan. Nee zeg we gaan niet staan als hier nog plek is! Ik heb het erbij gelaten. Ze gingen allemaal zitten en vervolgens gaat de muziek aan via de speaker op de telefoon. Ik heb hier wat van gezegd. Daar werd lacherig op gereageerd, zo van " is toch gezellig!".

Ik hoorde dat ze er in Breda uitmoesten, ze gingen stappen. Dus van Den Bosch tot Breda in de herrie gezeten. Luid lachen en dan die muziek. Geen personeel gezien. Zat misschien in het eerste sprinterdeel? Was een gekoppelde trein.

Er zat nog een oudere man in het hoekje, die zat zich ook flink te ergeren maar zei niks. Toen hij later uitstapte wierp hij me een blik toe en zei cynisch "fijne 1e klasbeleving he".


"Controle" vandaag in de IC Brussel 9243 tussen Schiphol en Amsterdam C. Sinds wanneer heeft het enig nut als de conducteur door de trein loopt en vraagt of men 1e klas kaartje heeft? Als ik die vraag beantwoord met JA en ik heb een 2e klas kaartje, dan gelooft men mij dus maar op mijn lieve bruine oogjes ipv daadwerkelijk de ov chip scannen? Dit schiet natuurlijk niet op. Los van het feit dat niemand beboet wordt bij een daadwerkelijke controle maar gewoon wordt weggestuurd..

 


"Controle" vandaag in de IC Brussel 9243 tussen Schiphol en Amsterdam C. Sinds wanneer heeft het enig nut als de conducteur door de trein loopt en vraagt of men 1e klas kaartje heeft? Als ik die vraag beantwoord met JA en ik heb een 2e klas kaartje, dan gelooft men mij dus maar op mijn lieve bruine oogjes ipv daadwerkelijk de ov chip scannen? Dit schiet natuurlijk niet op. Los van het feit dat niemand beboet wordt bij een daadwerkelijke controle maar gewoon wordt weggestuurd..

Tja, zo werkt dat. NS personeel zelf gelooft ook niet meer in het nut van de eerste klas.


"Controle" vandaag in de IC Brussel 9243 tussen Schiphol en Amsterdam C. Sinds wanneer heeft het enig nut als de conducteur door de trein loopt en vraagt of men 1e klas kaartje heeft? Als ik die vraag beantwoord met JA en ik heb een 2e klas kaartje, dan gelooft men mij dus maar op mijn lieve bruine oogjes ipv daadwerkelijk de ov chip scannen? Dit schiet natuurlijk niet op. Los van het feit dat niemand beboet wordt bij een daadwerkelijke controle maar gewoon wordt weggestuurd..

Tja, zo werkt dat. NS personeel zelf gelooft ook niet meer in het nut van de eerste klas.

Ik heb enige tijd een opleving in het aantal controles gezien, maar de laatste tijd zie ik weer bijzonder weinig personeel.


Tja, zo werkt dat. NS personeel zelf gelooft ook niet meer in het nut van de eerste klas.

Dan nog hebben ze de regels van hun werkgever op te volgen. Het zou wat zijn als je je eigen spelregels en aanpak zou kunnen uitvoeren....

Ik geloof ook niet meer in sommig beleid op mijn werk, maar ik behoor het wel uit te voeren en dat doe ik dus ook.


Tja, zo werkt dat. NS personeel zelf gelooft ook niet meer in het nut van de eerste klas.

Dan nog hebben ze de regels van hun werkgever op te volgen. Het zou wat zijn als je je eigen spelregels en aanpak zou kunnen uitvoeren....

Aldus de theorie, helaas werkt dat bij NS anders..Maar dat is een oude discussie.


Tja, zo werkt dat. NS personeel zelf gelooft ook niet meer in het nut van de eerste klas.

Dan nog hebben ze de regels van hun werkgever op te volgen. Het zou wat zijn als je je eigen spelregels en aanpak zou kunnen uitvoeren....

Aldus de theorie, helaas werkt dat bij NS anders..Maar dat is een oude discussie.

Bijzonder bedrijf dan.


Gisteravond ook weer. Even hier vermelden.... 23.33 uur, sprinter Den Bosch - Roosendaal (vanwege werkzaamheden was dit vandaag een sprinter). Een groep meiden stapt de 1e klas binnen, helemaal achteraan in de trein. Eentje vraagt mij: dit is toch geen stiltecoupé? Omdat dit rode stoelen zijn? Ik zeg: Nee, maar wel 1e klas. Hebben jullie een vervoerbewijs 1e klas? 

Nee! Gewoon studenten OV weekend. Maar we gaan gewoon hier zitten, wat maakt het uit. Ik zei dat ze een boete kunnen krijgen. Ach nee er komt toch niemand, moet je kijken de hele trein zit vol (dat was ook zo). Ik gaf aan dat ze dan moeten staan. Nee zeg we gaan niet staan als hier nog plek is! Ik heb het erbij gelaten. Ze gingen allemaal zitten en vervolgens gaat de muziek aan via de speaker op de telefoon. Ik heb hier wat van gezegd. Daar werd lacherig op gereageerd, zo van " is toch gezellig!".

Ik hoorde dat ze er in Breda uitmoesten, ze gingen stappen. Dus van Den Bosch tot Breda in de herrie gezeten. Luid lachen en dan die muziek. Geen personeel gezien. Zat misschien in het eerste sprinterdeel? Was een gekoppelde trein.

Er zat nog een oudere man in het hoekje, die zat zich ook flink te ergeren maar zei niks. Toen hij later uitstapte wierp hij me een blik toe en zei cynisch "fijne 1e klasbeleving he".

Herkenbaar. De conducteur had het waarschijnlijk zoals gewoonlijk erg druk met het wegwerken van zijn grote berg administratief werk, wat in sprinters natuurlijk ook alleen kan in de lege machinistenkabines veilig buiten het bereik of zicht van de reizigers.

Het verschil met nog geen 10 jaar geleden qua gedrag omtrend smartphone gebruik in het OV is ook wel echt stuitend. Vroeger was het ècht not done om muziek.te luisteren in de trein zonder koptelefoon op, maar tegenwoordig, is mijn indruk, wordt steeds vaker de smartphone gewoon lekker op luidsprekermodus gezet voor ‘muziek’ of TikTok waar de rest van de coupé dan van mag meegenieten, en er is niets om deze ontwikkeling schijnbaar een halt toe te roepen, want personeel is vaak gewoon nergens te bekennen.

En nee, het simpelweg aan de reizigers overlaten om elkaar aan te spreken op asociaal gedrag is geen oplossing. Reizigers hebben namelijk geen handhavingsbevoegdheden, terwijl juist keiharde consequenties de enige taal is die hufters verstaan. Handhaving is het enige dat werkt en moet dringend terugkomen.


Het verschil met nog geen 10 jaar geleden qua gedrag omtrend smartphone gebruik in het OV is ook wel echt stuitend. Vroeger was het ècht not done om muziek.te luisteren in de trein zonder koptelefoon op, maar tegenwoordig, is mijn indruk, wordt steeds vaker de smartphone gewoon lekker op luidsprekermodus gezet voor ‘muziek’ of TikTok waar de rest van de coupé dan van mag meegenieten.

De tijd is veranderd inderdaad. Mensen weten dat er toch geen consequentie volgt dus waarom zou je je aan normen regels en grenzen houden, als jou iets anders beter uitkomt. En als je, als medereiziger, die mensen aanspreekt kun je een forse grote mond krijgen of uitgelachen worden. Zure ouwe, heb ik weleens gehoord van een reiziger die ik aansprak (zo oud ben ik nog niet.... nog net veertiger😉)

Ter illustratie: Gisteravond wat later op de avond op weg naar huis komen er drie jonge meiden van ik denk 14 of 15 jaar in de 1e klas zitten. Giechelen enzo. Ik heb niks gezegd. Conducteur kwam, vervoerbewijs alsjeblieft. Ze hadden geen kaartje. Niks. Moesten van Breda naar Etten-Leur (over de poortjes gesprongen of meegelopen met iemand dus?). Conducteur ging er een beetje in mee, ja eigenlijk moet ik jullie een boete geven, en dit is ook nog 1e klas enz enz.... maar vooruit..... jullie gaan er toch over 5 minuten uit......  oh bedankt meneer, fijne avond !


Het verschil met nog geen 10 jaar geleden qua gedrag omtrend smartphone gebruik in het OV is ook wel echt stuitend. Vroeger was het ècht not done om muziek.te luisteren in de trein zonder koptelefoon op, maar tegenwoordig, is mijn indruk, wordt steeds vaker de smartphone gewoon lekker op luidsprekermodus gezet voor ‘muziek’ of TikTok waar de rest van de coupé dan van mag meegenieten, en er is niets om deze ontwikkeling schijnbaar een halt toe te roepen, want personeel is vaak gewoon nergens te bekennen.

Is ook niet zo gek ook natuurlijk, 10 jaar geleden liep nog niet iedereen rond met een smartphone en kinderen al helemaal niet. Het is nog net niet dat het kind tegenwoordig met de telefoon uit de baarmoeder komt, want zo vroeg zijn sommige ouders wel.

De telefoon past op terwijl mama of papa lekker hun eigen ding kan doen... Alleen kan een telefoon (nog) niet zo goed opvoeden...


Als iemand met een flex abonnement (geen vrij reizen abonnement) niet is ingecheckt dan kan de conducteur bij controle toch zo even het correctietarief erop zetten? Om discussies en agressie te vermijden dan er geen woord over reppen 😛. Heb deze methodiek al een paar keer zien voorbij komen hier op het forum. 

Mijn inziens niet het meest ideale systeem maar wel lekker makkelijk zullen we maar zeggen. 

Een beetje als grap dit bericht maar pas anders dit systeem ook toe bij controle in de 1e klas. Ben je wel ingecheckt, maar reis je met 2e klas abonnement dan kan de conducteur het correctietarief (verschil 1e naar 2e klas) bij controle aanvinken en wordt het mooi achteraf gefactureerd. Overige reizigers zonder abonnement dan wel consequent een boete uitschrijven ipv zeggen dat je naar de 2e klas moet gaan.

Desnoods op de schermen in de trein wat meer dwingend aangeven dat je bij controle gewoon het verschil zal moeten bijbetalen ipv alleen aangeven dat je niet met 2e klas kaartje in 1e klas mag plaatsnemen. Aanpakken die handel, geen genade :p 


Ter illustratie: Gisteravond wat later op de avond op weg naar huis komen er drie jonge meiden van ik denk 14 of 15 jaar in de 1e klas zitten. Giechelen enzo. Ik heb niks gezegd. Conducteur kwam, vervoerbewijs alsjeblieft. Ze hadden geen kaartje. Niks. Moesten van Breda naar Etten-Leur (over de poortjes gesprongen of meegelopen met iemand dus?). Conducteur ging er een beetje in mee, ja eigenlijk moet ik jullie een boete geven, en dit is ook nog 1e klas enz enz.... maar vooruit..... jullie gaan er toch over 5 minuten uit......  oh bedankt meneer, fijne avond !

Zo zie je maar weer. De conducteur zal waarschijnlijk weer een “inschatting” gemaakt hebben, maar voor die meiden is het signaal weer luid en duidelijk: manipulatie werkt. Gewoon een beetje poeslief doen naar de conducteur en je mag zonder vervoersbewijs mee in de trein, zelfs 1e klas.

 

Als iemand met een flex abonnement (geen vrij reizen abonnement) niet is ingecheckt dan kan de conducteur bij controle toch zo even het correctietarief erop zetten? Om discussies en agressie te vermijden dan er geen woord over reppen 😛. Heb deze methodiek al een paar keer zien voorbij komen hier op het forum. 

Mijn inziens niet het meest ideale systeem maar wel lekker makkelijk zullen we maar zeggen. 

Een beetje als grap dit bericht maar pas anders dit systeem ook toe bij controle in de 1e klas. Ben je wel ingecheckt, maar reis je met 2e klas abonnement dan kan de conducteur het correctietarief (verschil 1e naar 2e klas) bij controle aanvinken en wordt het mooi achteraf gefactureerd. Overige reizigers zonder abonnement dan wel consequent een boete uitschrijven ipv zeggen dat je naar de 2e klas moet gaan.

Desnoods op de schermen in de trein wat meer dwingend aangeven dat je bij controle gewoon het verschil zal moeten bijbetalen ipv alleen aangeven dat je niet met 2e klas kaartje in 1e klas mag plaatsnemen. Aanpakken die handel, geen genade :p 


Ik ben hier niet helemaal op tegen, maar:

  1. Dan moet die controle er wel in de eerste plaats zijn überhaupt
  2. Acute overlast van een asociale reiziger wordt er niet mee gestopt, die moeten alsnog ter plekke aangepakt worden.

Ja het puntje uberhaupt controle is weer een ander verhaal inderdaad. Daardoor wordt het hem niet.

Laatst in de Intercity Direct in NL en Engels een uitgebreide omroep dat de rode stoelen 1e klas is en blauwe stoelen 2e klas. Heel attent, maar er was geen controle. 


Laatst in de Intercity Direct in NL en Engels een uitgebreide omroep dat de rode stoelen 1e klas is en blauwe stoelen 2e klas. Heel attent, maar er was geen controle. 

Zoals vaak in de Intercity Direct. Naast de correctie van de foutzitters mist NS dan ook veel toeslagen op het traject Rotterdam - Schiphol, want er reizen veel mensen zonder die toeslag.


Ja die toeslag speelt ook inderdaad. Ik snap ook niet dat je een toeslag voor maar 10 euro kunt kopen bij de conducteur. En dus geen boete krijgt. Bij weinig controle kan het bijna uit om er maar op te gokken dat je zo weinig wordt gecontroleerd dat je per saldo minder betaald dan wanneer je steeds een toeslag koopt, al helemaal in de spits. 


Ja die toeslag speelt ook inderdaad. Ik snap ook niet dat je een toeslag voor maar 10 euro kunt kopen bij de conducteur. En dus geen boete krijgt. Bij weinig controle kan het bijna uit om er maar op te gokken dat je zo weinig wordt gecontroleerd dat je per saldo minder betaald dan wanneer je steeds een toeslag koopt, al helemaal in de spits. 

Daar kom je al snel aan met zwart rijden.

Middelburg - Goes: €4,70

Met correctietarief: €34,70

Dat is 4x een retourtje…

Roosendaal - Utrecht: €21,80

Met correctietarief: €51,80

Dat is 1 retourtje en een enkeltje.

 

Dat 'verdienen' die zwartrijders dus zo terug...


Ja die toeslag speelt ook inderdaad. Ik snap ook niet dat je een toeslag voor maar 10 euro kunt kopen bij de conducteur. En dus geen boete krijgt.

In beide gevallen (via boete of Flex correctie op je factuur) betaal je 10 euro extra.

Wat valt daaraan te snappen?

 


Reageer