Uiteraard is dit in vorige topics waarschijnlijk al besproken, maar het kan nooit kwaad deze discussie weer eens op te rakelen:
Wanneer gaat de NS nu eindelijk eens grondige, fatsoenlijke maatregelen nemen om de vrachten reizigers die niet in het bezit zijn van een 1e klas vervoersbewijs ook niet in de 1e klas te laten reizen?
De afgelopen zes weken heb ik gedetaillleerd bijgehouden hoeveel ik gereisd heb en gecontroleerd ben.U Uiteindelijk komt het neer op ongeveer 6000 km met de trein gereisd te hebben, waarvan ik ongeveer 40 procent van de ritten een conducteur gezien heb. Van die 40 procent heeft de helft ook daadwerkelijk gecontroleerd, maar geen enkele conducteur heeft een boete uitgeschreven.
Meer dan wat bescheiden waarschuwingen zijn er niet geweest. Natuurlijk kan het zijn dat een enkeling niet doorheeft dat hij in de 1e klas zit, maar ik geloof voor geen seconde dat dit voor alle tientallen/honderden reizgiers geldt die in totaal zijn weggestuurd.
Voor mij betekent dit voornamelijk dat je eigenlijk geen risico loopt en feitelijk 1e klas kunt gaan zitten en wacht tot je een keer door een conducteur gevraagd wordt die plek te verlaten.
Conducteurs roepen van alles om via de intercom: Aankomststations, aansluitingen, eindbestemming, tussengelegen stops, vermaningen de trein niet te betreden na het fluitsignaal, af en toe zelfs informatie over de stiltecoupé. Waarom is het dan niet mogelijk om simpelweg ook om te roepen (ook in het Engels, dan ben je nog meer ingedekt) dat men dient te letten op de kleur van de stoel? 2e klas voor blauw, 1e klas is rood. Op deze manier heb je meteen de reizigers gewaarschuwd en kun je onmiddellijk overgaan tot het uitschrijven van boetes. Dit onderscheid heb je (helaas) niet in de oude VIRM-6 bakken, maar ook daarvoor moet een oplossing te vinden zijn, bijvoorbeeld middels het Britse systeem met een enorm cijfer 1 op de deur.
Ik draag de NS een warm hart toe, en ik vind het knap hoe men zich staande houdt in lastige tijden, maar dit is een ergernis die mij al frustreert sinds 2017, en ik vind dat het hoog tijd wordt voor echte actie.