Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. Gehele reis met een (duur betaald) 1e klas vervoerbewijs in de 2e klas moeten staan en niet kunnen werken. Nergens een conducteur te bekennen. Kan het prijsverschil worden gerestitueerd? Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…
Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.
Dat is alleen geldig in de eerste klas als er alleen maar mensen zitten die voor de eerste klas hebben betaald,aldus de consumentenbond
En dat kun je zonder dat het door een bevoegde controleur niet vastgesteld is nooit bewijzen. Kortom, je krijgt geen restitutie als je met je vervoerbewijs geldig voor de 1e klas niet kon zitten in de 1e klas.
Ik vind het dan ook erger dat NS en de Conducteur het ook niet weet!
NS heeft er wel mee bereikt dat ik geen behoefte meer heb aan een eerst klas upgrade van mijn weekendvrij abo en reis ik voortaan wel 2de klas.
Vorige week iemand met een jeugdkaartje, die tegen de HC vertelde dat volgens de loketmedewerker hij daar mocht zitten. De HC geloofde dat uiteraard niet, en heeft hem maar weggestuurd naar de tweede klas. Hoezo geen boete?
Als je met een jeugdkaartje jongerdagkaart bedoelt, is dit wel een hele slappe smoes. Je kunt dat kaartje niet eens aan een loket kopen.
Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.
Dat is alleen geldig in de eerste klas als er alleen maar mensen zitten die voor de eerste klas hebben betaald,aldus de consumentenbond
En dat kun je zonder dat het door een bevoegde controleur niet vastgesteld is nooit bewijzen. Kortom, je krijgt geen restitutie als je met je vervoerbewijs geldig voor de 1e klas niet kon zitten in de 1e klas.
En hoe onderscheid je een student van iemand die net in zijn eerste baan begonnen is?
Uit een eerdere reactie (nerveus om zich heen kijken) blijkt dat meestal al. Maar ja, als iemand anders dan een HC daar op controleert weet je het maar ongeveer 99% zeker.
Vraag het desnoods ‘joh, gefeliciteerd met het 1e klas vervoerbewijs via je (nieuwe) werkgever’
En vervolgens opties dus!
- Betalen voor 1e klas (UvB of Flex Correctie) en je mag blijven zitten
- Coulance (ga maar een Klassewissel regelen op het volgende station
- Je zit fout! Ga maar naar de 2e en we laten het het bij deze preek.
En hoe onderscheid je een student van iemand die net in zijn eerste baan begonnen is?
Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?
Als dit om studenten gaat (met een ‘gratis’ week-SRP) dan zouden die in een trein van 8:24 maar liefst 25 euro betaald moeten hebben voor een 1e klas upgrade. Dus ja, bij een student die 1e klas reist in de spits kan je ervan uitgaan dat die daar niet hoort.
Ik kan mij nog herinneren dat toen ik nog in een zeer ver verleden 1e klas reisde dat ik eigenlijk altijd wel kon zitten. En zo niet dan duwde ik er gewoon iemand vanaf en dan kon ik alsnog zitten (grapje
)
Het probleem is bekend, de oplossing is bekend, maar het interesseert NS (met uitzondering van HC's als Loes) geen ene moer. Als je geluk hebt komt een moderator straks met een reactie dat er toch echt wordt gecontroleerd aan de hand van het aantal coulanceverzoeken. Dat wordt dan misschien als beste antwoord gemarkeerd, want het aantal beantwoorde topics staat vast goed in de managementstatistieken.
Wat wel zo is, is dat onze V&S teams vaker meegaan op trajecten waar veel agressie is en UVB's worden opgemaakt. Dat is voor mij als HC al te merken en hoop voor reizigers straks ook.
Je kan ook overdreven blijven hangen in het verleden. In veel treinen waarin ik als machinist-zijnde als passagier plaatsneem (gemiddeld 1 rit per dienst) komt weer een collega voorbij die ten minste de 1e klas controleert (2e klas heb ik geen zicht op). Inderdaad niet tijdens alle ritten, maar dat is vroeger ook niet anders geweest. Ik hoor weer steeds meer collega's iets omroepen over de eersteklas en bijvoorbeeld het grootschalige misbruik van de jongerendagkaart. In diverse verblijven heb ik op de schermen oproepen gezien over het zogenaamde C'tje, dat is een diensttaak op het kaartje van de conducteur, dat het staat voor Controleren en dus niet voor chillen etc. Dus er is inmiddels ook weer steeds meer aandacht voor 'van bovenaf’.
Ja, er is een groep geweest die er een tijdlang met de pet naar heeft gegooid, en een enkeling zal dat waarschijnlijk nog steeds doen, maar het gaat gelukkig al een stuk beter dan tijdens corona.
Tijdens corona werd al helemaal niet gecontroleerd dus het is niet moeilijk om te zeggen dat het nu een stuk beter gaat. Probleem is echt ontstaan door de invoering van de poortjes in 2014?? Ik zie op twitter nog steeds heel veel klachten over het misbruik van de 1e klasse en heb daar gisteren zelf ook veel last van gehad.
Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…
Hoe meer mensen dat doen hoe sneller de eerste klas wordt afgeschaft. De huidige eerste klas is volledig door de tijd ingehaald.
Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. …
Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.