Skip to main content

Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. Gehele reis met een (duur betaald) 1e klas vervoerbewijs in de 2e klas moeten staan en niet kunnen werken. Nergens een conducteur te bekennen. Kan het prijsverschil worden gerestitueerd? Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Vorige week iemand met een jeugdkaartje, die tegen de HC vertelde dat volgens de loketmedewerker hij daar mocht zitten. De HC geloofde dat uiteraard niet, en heeft hem maar weggestuurd naar de tweede klas. Hoezo geen boete?

Als je met een jeugdkaartje jongerdagkaart bedoelt, is dit wel een hele slappe smoes. Je kunt dat kaartje niet eens aan een loket kopen.

Ook al heb je een kaartje niet bij een loket gekocht, kun je daar (bij een Ticket & Service winkel) nog wel vragen om informatie. Maar het lijkt me sterk dat een medewerker daar aangeeft dat je met een Jongerenticket 1e klas kan zitten, en als die dat wel heeft gedaan mag die persoon even een opfriscursus krijgen. 


Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.


Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. …

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?


Inderdaad ingehaald maar wel door verloedering dankzij een gebrek aan handhaving en investeringen. Al wordt het de laatste tijd beter, ik heb wel het gevoel dat de kans op controle (zeker eerste klasse) buiten de randstad een stuk groter dan als ik bv vanaf Rotterdam tussen Adam, Utrecht etc reis maar dat is een gevoel.

Met betrekking tot verloedering daar is al genoeg over gezegd. Ik vermoed dat NS de business case voor tweede klas vervoer door wet en regelgeving niet sluitend krijgt en dus maximaal de eerste klasse uitperst tegen minimale investeringen (prijs elasticiteit) maar goed ik werk niet bij F&C van NS.

Aan de andere kant snap ik tweede klas reizigers ook wel. In het verleden reisde ik veel tweede klas en had ik bv structureel te maken met overvolle treinen doordat NS veel te korte treinen inzet (nog steeds overigens) tussen Rotterdam en Utrecht. Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren. NS promoot willens en wetens een premium product dan moet je er ook achter staan en dit structureel waarmaken (op een uitzondering na wellicht). 
 

 


 

 

Dit. ⬆️


Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Hoe meer mensen dat doen hoe sneller de eerste klas wordt afgeschaft. De huidige eerste klas is volledig door de tijd ingehaald.


Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

Ik haak even in vanuit mijn eigen ervaringen. Ik heb vaak meegemaakt dat Loket of helpdesk medewerkers zeggen dat je bij spits (als je echt tegen elkaar aan staat in tweedeklas of bij de deuren) in de eersteklas mag staan, desondanks dat zij hier niet over gaan. Maar wel alleen als het anders onveilig wordt in de trein. Helaas nemen vooral mensen het laatste deel niet mee in hun denkwijze om naar de eersteklas te gaan. Ook al wil ik wel toevoegen dat er niet echt een rood-draad te vinden is in de communicatie tussen verschillende NS medewerkers. Er lijkt niet echt 1 vaste regel te zijn voor wanneer je als reiziger in de eerste klas mag staan en meer dat elke medewerker zijn/haar eigen interpretatie heeft. 

Er is wel een vaste regel, namelijk dat je alleen in de 1e klas mag zijn als je een 1e klas vervoersbewijs hebt. Bij drukte kan een conducteur de 1e klas vrijgeven voor iedereen, maar dat gebeurt zelden. Wat  klantenservicemedewerkers of andere medewerkers ook zeggen, alleen een conducteur kan toestemming geven om met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas te gaan zitten/staan. Helaas menen veel 2e klas reizigers dat ze bij wat zij drukte vinden recht hebben op zitplaats in 1e klas. Vaak genoeg meegemaakt dat mensen van te voren aankondigden dat ze 1e klas gingen zitten want het was zo druk, terwijl in de 2e klas coupé waar ze door heen liepen genoeg lege zitplaatsen waren.

Klopt wat je zegt. Ik bedoel meer te zeggen dat velen vinden dat er een “ongeschreven” regel is dat je bij drukte/spits in de eersteklas mag staan/zitten. En dat sommige klantenservice of andere medewerkers ook anders zeggen. Natuurlijk is het onzin als mensen “aankondigen” in de eersteklas te zitten terwijl ze lopend door een lege tweedeklas lopen, dan mag je mij betreft gewoon boete krijgen. Want dan is er geen drukte maar gewoon luiheid van de persoon zelf. 


Je kan ook overdreven blijven hangen in het verleden. In veel treinen waarin ik als machinist-zijnde als passagier plaatsneem (gemiddeld 1 rit per dienst) komt weer een collega voorbij die ten minste de 1e klas controleert (2e klas heb ik geen zicht op). Inderdaad niet tijdens alle ritten, maar dat is vroeger ook niet anders geweest. Ik hoor weer steeds meer collega's iets omroepen over de eersteklas en bijvoorbeeld het grootschalige misbruik van de jongerendagkaart. In diverse verblijven heb ik op de schermen oproepen gezien over het zogenaamde C'tje, dat is een diensttaak op het kaartje van de conducteur, dat het staat voor Controleren en dus niet voor chillen etc. Dus er is inmiddels ook weer steeds meer aandacht voor 'van bovenaf’.

Ja, er is een groep geweest die er een tijdlang met de pet naar heeft gegooid, en een enkeling zal dat waarschijnlijk nog steeds doen, maar het gaat gelukkig al een stuk beter dan tijdens corona.

Tijdens corona werd al helemaal niet gecontroleerd dus het is niet moeilijk om te zeggen dat het nu een stuk beter gaat. Probleem is echt ontstaan door de invoering van de poortjes in 2014?? Ik zie op twitter nog steeds heel veel klachten over het misbruik van de 1e klasse en heb daar gisteren zelf ook veel last van gehad.


Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 


Het probleem is bekend, de oplossing is bekend, maar het interesseert NS (met uitzondering van HC's als Loes) geen ene moer. Als je geluk hebt komt een moderator straks met een reactie dat er toch echt wordt gecontroleerd aan de hand van het aantal coulanceverzoeken. Dat wordt dan misschien als beste antwoord gemarkeerd, want het aantal beantwoorde topics staat vast goed in de managementstatistieken.  

Wat wel zo is, is dat onze V&S teams vaker meegaan op trajecten waar veel agressie is en UVB's worden opgemaakt. Dat is voor mij als HC al te merken en hoop voor reizigers straks ook.


Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

 

De treinen zijn vaak ook gewoon te kort. Dat is meestal de reden waarom mensen moeten staan in de trein. Dat probleem is al ontiegelijk vaak aangekaart maar het lijkt wel alsof er niks mee gebeurd. De treinen zijn vaak nog steeds te kort. En dat NS een hoop ouder materieel heeft weggegooid helpt dan ook niet echt voor dit probleem. 


Vaak genoeg meegemaakt dat mensen van te voren aankondigden dat ze 1e klas gingen zitten want het was zo druk, terwijl in de 2e klas coupé waar ze door heen liepen genoeg lege zitplaatsen waren.

Maakte dat bijna dagelijks mee. Vaak willen ze niet naast een onbekende zitten of in geval van een groep willen ze persé bij elkaar zitten ipv gespreid door een redelijk volle 2e klas.

Ook nog weleens mensen die gewoon te goeder trouw handelen en niet eens in de gaten hebben dat ze 1e klas zitten. Die stappen gewoon bij de eerste de beste deur in en gaan gelijk zitten waar plaats is zonder er verder bij na te denken.


Reageer