beantwoord

1e klas vervoerbewijs en niet kunnen zitten

  • 12 April 2023
  • 36 reacties
  • 2631 Bekeken

  • Intercity
  • 41 reacties

Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. Gehele reis met een (duur betaald) 1e klas vervoerbewijs in de 2e klas moeten staan en niet kunnen werken. Nergens een conducteur te bekennen. Kan het prijsverschil worden gerestitueerd? Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

icon

Beste antwoord door iMark 12 April 2023, 08:44

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7

Vaak genoeg meegemaakt dat mensen van te voren aankondigden dat ze 1e klas gingen zitten want het was zo druk, terwijl in de 2e klas coupé waar ze door heen liepen genoeg lege zitplaatsen waren.

Maakte dat bijna dagelijks mee. Vaak willen ze niet naast een onbekende zitten of in geval van een groep willen ze persé bij elkaar zitten ipv gespreid door een redelijk volle 2e klas.

Ook nog weleens mensen die gewoon te goeder trouw handelen en niet eens in de gaten hebben dat ze 1e klas zitten. Die stappen gewoon bij de eerste de beste deur in en gaan gelijk zitten waar plaats is zonder er verder bij na te denken.

Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

Ik haak even in vanuit mijn eigen ervaringen. Ik heb vaak meegemaakt dat Loket of helpdesk medewerkers zeggen dat je bij spits (als je echt tegen elkaar aan staat in tweedeklas of bij de deuren) in de eersteklas mag staan, desondanks dat zij hier niet over gaan. Maar wel alleen als het anders onveilig wordt in de trein. Helaas nemen vooral mensen het laatste deel niet mee in hun denkwijze om naar de eersteklas te gaan. Ook al wil ik wel toevoegen dat er niet echt een rood-draad te vinden is in de communicatie tussen verschillende NS medewerkers. Er lijkt niet echt 1 vaste regel te zijn voor wanneer je als reiziger in de eerste klas mag staan en meer dat elke medewerker zijn/haar eigen interpretatie heeft. 

Er is wel een vaste regel, namelijk dat je alleen in de 1e klas mag zijn als je een 1e klas vervoersbewijs hebt. Bij drukte kan een conducteur de 1e klas vrijgeven voor iedereen, maar dat gebeurt zelden. Wat  klantenservicemedewerkers of andere medewerkers ook zeggen, alleen een conducteur kan toestemming geven om met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas te gaan zitten/staan. Helaas menen veel 2e klas reizigers dat ze bij wat zij drukte vinden recht hebben op zitplaats in 1e klas. Vaak genoeg meegemaakt dat mensen van te voren aankondigden dat ze 1e klas gingen zitten want het was zo druk, terwijl in de 2e klas coupé waar ze door heen liepen genoeg lege zitplaatsen waren.

Klopt wat je zegt. Ik bedoel meer te zeggen dat velen vinden dat er een “ongeschreven” regel is dat je bij drukte/spits in de eersteklas mag staan/zitten. En dat sommige klantenservice of andere medewerkers ook anders zeggen. Natuurlijk is het onzin als mensen “aankondigen” in de eersteklas te zitten terwijl ze lopend door een lege tweedeklas lopen, dan mag je mij betreft gewoon boete krijgen. Want dan is er geen drukte maar gewoon luiheid van de persoon zelf. 

Reputatie 7
Badge +3

Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

Ik haak even in vanuit mijn eigen ervaringen. Ik heb vaak meegemaakt dat Loket of helpdesk medewerkers zeggen dat je bij spits (als je echt tegen elkaar aan staat in tweedeklas of bij de deuren) in de eersteklas mag staan, desondanks dat zij hier niet over gaan. Maar wel alleen als het anders onveilig wordt in de trein. Helaas nemen vooral mensen het laatste deel niet mee in hun denkwijze om naar de eersteklas te gaan. Ook al wil ik wel toevoegen dat er niet echt een rood-draad te vinden is in de communicatie tussen verschillende NS medewerkers. Er lijkt niet echt 1 vaste regel te zijn voor wanneer je als reiziger in de eerste klas mag staan en meer dat elke medewerker zijn/haar eigen interpretatie heeft. 

Er is wel een vaste regel, namelijk dat je alleen in de 1e klas mag zijn als je een 1e klas vervoersbewijs hebt. Bij drukte kan een conducteur de 1e klas vrijgeven voor iedereen, maar dat gebeurt zelden. Wat  klantenservicemedewerkers of andere medewerkers ook zeggen, alleen een conducteur kan toestemming geven om met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas te gaan zitten/staan. Helaas menen veel 2e klas reizigers dat ze bij wat zij drukte vinden recht hebben op zitplaats in 1e klas. Vaak genoeg meegemaakt dat mensen van te voren aankondigden dat ze 1e klas gingen zitten want het was zo druk, terwijl in de 2e klas coupé waar ze door heen liepen genoeg lege zitplaatsen waren.

Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

Ik haak even in vanuit mijn eigen ervaringen. Ik heb vaak meegemaakt dat Loket of helpdesk medewerkers zeggen dat je bij spits (als je echt tegen elkaar aan staat in tweedeklas of bij de deuren) in de eersteklas mag staan, desondanks dat zij hier niet over gaan. Maar wel alleen als het anders onveilig wordt in de trein. Helaas nemen vooral mensen het laatste deel niet mee in hun denkwijze om naar de eersteklas te gaan. Ook al wil ik wel toevoegen dat er niet echt een rood-draad te vinden is in de communicatie tussen verschillende NS medewerkers. Er lijkt niet echt 1 vaste regel te zijn voor wanneer je als reiziger in de eerste klas mag staan en meer dat elke medewerker zijn/haar eigen interpretatie heeft. 

Reputatie 7
Badge

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

 

De treinen zijn vaak ook gewoon te kort. Dat is meestal de reden waarom mensen moeten staan in de trein. Dat probleem is al ontiegelijk vaak aangekaart maar het lijkt wel alsof er niks mee gebeurd. De treinen zijn vaak nog steeds te kort. En dat NS een hoop ouder materieel heeft weggegooid helpt dan ook niet echt voor dit probleem. 

Reputatie 7

Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren.

Nee, je hebt geen recht op een zitplaats. Zelfde geldt voor de metro of bus (ook die zijn nooit stoel-of bankloos). Zelfs de Tube in Londen heeft nog zitplaatsen. Daar heb je ook geen zitrecht. Natuurlijk hoort zitten er in de trein zoveel mogelijk bij, maar soms is het op (onverwachte) piekmomenten of te korte treinen onmogelijk om iedereen 2e klas te kunnen laten zitten. Maar zonder bijbetaling in de 1e klas gaan zitten of staan, mag niet (tenzij door conducteur vrijgegeven) maar gebeurt vaak wel omdat "men" gewoon eigen regels, overtuiging en mening laat gelden - een stuk egocentrisme.

Neemt natuurlijk niet weg dat de 1e klas allang totaal niet meer dat waarmaakt wat je op grond van de term "1e klas" verwacht.

 

Reputatie 7
Badge

Inderdaad ingehaald maar wel door verloedering dankzij een gebrek aan handhaving en investeringen. Al wordt het de laatste tijd beter, ik heb wel het gevoel dat de kans op controle (zeker eerste klasse) buiten de randstad een stuk groter dan als ik bv vanaf Rotterdam tussen Adam, Utrecht etc reis maar dat is een gevoel.

Met betrekking tot verloedering daar is al genoeg over gezegd. Ik vermoed dat NS de business case voor tweede klas vervoer door wet en regelgeving niet sluitend krijgt en dus maximaal de eerste klasse uitperst tegen minimale investeringen (prijs elasticiteit) maar goed ik werk niet bij F&C van NS.

Aan de andere kant snap ik tweede klas reizigers ook wel. In het verleden reisde ik veel tweede klas en had ik bv structureel te maken met overvolle treinen doordat NS veel te korte treinen inzet (nog steeds overigens) tussen Rotterdam en Utrecht. Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren. NS promoot willens en wetens een premium product dan moet je er ook achter staan en dit structureel waarmaken (op een uitzondering na wellicht). 
 

 


 

 

Dit. ⬆️

Reputatie 1

Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Hoe meer mensen dat doen hoe sneller de eerste klas wordt afgeschaft. De huidige eerste klas is volledig door de tijd ingehaald.

Inderdaad ingehaald maar wel door verloedering dankzij een gebrek aan handhaving en investeringen. Al wordt het de laatste tijd beter, ik heb wel het gevoel dat de kans op controle (zeker eerste klasse) buiten de randstad een stuk groter dan als ik bv vanaf Rotterdam tussen Adam, Utrecht etc reis maar dat is een gevoel.

Met betrekking tot verloedering daar is al genoeg over gezegd. Ik vermoed dat NS de business case voor tweede klas vervoer door wet en regelgeving niet sluitend krijgt en dus maximaal de eerste klasse uitperst tegen minimale investeringen (prijs elasticiteit) maar goed ik werk niet bij F&C van NS.

Aan de andere kant snap ik tweede klas reizigers ook wel. In het verleden reisde ik veel tweede klas en had ik bv structureel te maken met overvolle treinen doordat NS veel te korte treinen inzet (nog steeds overigens) tussen Rotterdam en Utrecht. Of je nu 1e of 2e klas hebt betaald, je hebt betaald en het standaard verhaal ja maar je hebt geen recht op een zetel, my ass. Met die logica kun je alle stoelen er wel uitslopen en een sta concept introduceren. NS promoot willens en wetens een premium product dan moet je er ook achter staan en dit structureel waarmaken (op een uitzondering na wellicht). 
 

 


 

Reputatie 7
Badge +3

Vorige week iemand met een jeugdkaartje, die tegen de HC vertelde dat volgens de loketmedewerker hij daar mocht zitten. De HC geloofde dat uiteraard niet, en heeft hem maar weggestuurd naar de tweede klas. Hoezo geen boete?

Als je met een jeugdkaartje jongerdagkaart bedoelt, is dit wel een hele slappe smoes. Je kunt dat kaartje niet eens aan een loket kopen.

Ook al heb je een kaartje niet bij een loket gekocht, kun je daar (bij een Ticket & Service winkel) nog wel vragen om informatie. Maar het lijkt me sterk dat een medewerker daar aangeeft dat je met een Jongerenticket 1e klas kan zitten, en als die dat wel heeft gedaan mag die persoon even een opfriscursus krijgen. 

Reputatie 7
Badge

 

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
 

 

Niet zien. Maar wel horen met je oren wanneer die mensen erover gaan opscheppen.👂 Scholieren hebben daar nog wel eens een handje van. 

Reputatie 7
Badge

Dat conducteurs weigeren te werken is een veel ouder probleem dat al sinds de eeuwwisseling is begonnen.

 

Cheers. 🥂

Reputatie 5

Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.

Dat is alleen geldig in de eerste klas als er alleen maar mensen zitten die voor de eerste klas hebben betaald,aldus de consumentenbond

En dat kun je zonder dat het door een bevoegde controleur niet vastgesteld is nooit bewijzen. Kortom, je krijgt geen restitutie als je met je vervoerbewijs geldig voor de 1e klas niet kon zitten in de 1e klas.

Ik vind het dan ook erger dat NS en de Conducteur het ook niet weet!

NS heeft er wel mee bereikt dat ik geen behoefte meer heb aan een eerst klas upgrade van mijn weekendvrij abo en reis ik voortaan wel 2de klas.

Het is van alle tijden. Maar het is veel erger geworden sinds er poortjes staan op de station en de leiding van NS denkt dat daarmee het niet betalen voor de reis is opgelost.  

Dat conducteurs weigeren te werken is een veel ouder probleem dat al sinds de eeuwwisseling is begonnen.

Reputatie 7
Badge +3

Vorige week iemand met een jeugdkaartje, die tegen de HC vertelde dat volgens de loketmedewerker hij daar mocht zitten. De HC geloofde dat uiteraard niet, en heeft hem maar weggestuurd naar de tweede klas. Hoezo geen boete?

Als je met een jeugdkaartje jongerdagkaart bedoelt, is dit wel een hele slappe smoes. Je kunt dat kaartje niet eens aan een loket kopen.

Vorige week iemand met een jeugdkaartje, die tegen de HC vertelde dat volgens de loketmedewerker hij daar mocht zitten. De HC geloofde dat uiteraard niet, en heeft hem maar weggestuurd naar de tweede klas. Hoezo geen boete?

Reputatie 7
Badge +3

Het is van alle tijden. Maar het is veel erger geworden sinds er poortjes staan op de station en de leiding van NS denkt dat daarmee het niet betalen voor de reis is opgelost. Controleren op de geldigheid van vervoerbewijzen wordt niet meer als prioriteit gezien.

NS heeft de verloedering vooral zelf veroorzaakt. 

Reputatie 7

Vorige week nog weer een sterk staaltje meegemaakt. Twee jongedames die een volle 2e klas in een VIRM troffen en met een nonchalant “Boeie….. we gaan gewoon wel 1e klas zitten, komt toch niemand” het klapdeurtje doorgingen en lekker plaatsnamen. Studenten of jongeren die net aan hun eerste baan waren begonnen? Geen idee, maar het was al wel duidelijk dat ze maling hadden. Toch lekker een 1e klasritje Breda - Den Bosch gehad - want geen controle langsgeweest. 

Op Goede Vrijdag barstte de intercity Brussel uit zijn voegen, de hele trein kwam al bomvol aan in Breda en daar stond het perron ook vol. Gevolg: mensen moesten staan in de 1e klas. Ik zag het, moest gelukkig een andere trein hebben, maar gigantisch wat een drukte. Zou iedereen 1e klas betaald hebben, denk het niet. Misschien was de 1e klas vrijgegeven? Geen idee.

Zelf al meerdere keren in de intercity Brussel omroepen gehoord in Nederlands, Frans en Engels dat de 2e klas blauwe stoelen heeft en de 1e klas rode. En dat er een boete volgt wanneer je fout zit. Kennelijk gebeurt het fout zitten aan de lopende band. 

Niet alleen jongeren zitten fout, er wordt vaak wel naar hen verwezen maar ook volwassenen kunnen er wat van. “Wat een onzin die 1e klas, kom we gaan gewoon hier zitten, geen zin om verder te lopen”. Zo gaat dat dus. Ja, je ziet het niet aan uiterlijk, maar hoort het aan uitspraken en gedrag. 

Nu reis ik al zo goed als mijn hele leven met de trein, maar dat gedoe met de 1e klas is echt voornamelijk iets van de afgelopen 10 - 15 jaar volgens mij. Dat er een loopje mee wordt genomen. Voor die tijd was dat echt minder. De meerprijs is het eigenlijk niet meer waard, daarom ben ik er ook mee gestopt. 1e klas in Nederland stelt niets meer voor. Een heel verschil met de Zweedse, Zwitserse en Oostenrijkse intercity’s, om maar voorbeelden te noemen uit eigen ervaring. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.

Dat is alleen geldig in de eerste klas als er alleen maar mensen zitten die voor de eerste klas hebben betaald,aldus de consumentenbond

En dat kun je zonder dat het door een bevoegde controleur niet vastgesteld is nooit bewijzen. Kortom, je krijgt geen restitutie als je met je vervoerbewijs geldig voor de 1e klas niet kon zitten in de 1e klas.

Badge +3

En hoe onderscheid je een student van iemand die net in zijn eerste baan begonnen is?

Uit een eerdere reactie (nerveus om zich heen kijken) blijkt dat meestal al. Maar ja, als iemand anders dan een HC daar op controleert weet je het maar ongeveer 99% zeker.

Vraag het desnoods ‘joh, gefeliciteerd met het 1e klas vervoerbewijs via je (nieuwe) werkgever’ 😅

En vervolgens opties dus!

  • Betalen voor 1e klas (UvB of Flex Correctie) en je mag blijven zitten
  • Coulance (ga maar een Klassewissel regelen op het volgende station
  • Je zit fout! Ga maar naar de 2e en we laten het het bij deze preek.
Reputatie 6

@Sander: er is de laatste tijd iets meer controle, maar het valt nog best tegen. Dat jij, Loes en anderen de moeite nemen om wel de eerste klas te controleren en te handhaven siert jullie! Maar er is nog echt een wereld te winnen. 

Srry voor mijn late reactie, ik had de vermelding niet in de mail gekregen! Ik ben blij dat je het waardeert. Ben het helemaal met je eens dat het beter moet, maar ik kan daar zelf helaas niets aan veranderen. Ik kan alleen mijn eigen werkwijze herzien. Ik ben bezig met een onderzoek naar trajecten waar problemen ervaren worden. Binnenkort kom ik daar hopelijk met meer informatie over. 

Reputatie 3

En hoe onderscheid je een student van iemand die net in zijn eerste baan begonnen is?

Badge +3

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?

Als dit om studenten gaat (met een ‘gratis’ week-SRP) dan zouden die in een trein van 8:24 maar liefst 25 euro betaald moeten hebben voor een 1e klas upgrade. Dus ja, bij een student die 1e klas reist in de spits kan je ervan uitgaan dat die daar niet hoort.

Reputatie 7
Badge

Ik kan mij nog herinneren dat toen ik nog in een zeer ver verleden 1e klas reisde dat ik eigenlijk altijd wel kon zitten. En zo niet dan duwde ik er gewoon iemand vanaf en dan kon ik alsnog zitten 😉😇 (grapje😌) 

Reputatie 5

Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.

Dat is alleen geldig in de eerste klas als er alleen maar mensen zitten die voor de eerste klas hebben betaald,aldus de consumentenbond

Reputatie 7
Badge +3

Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Hoe meer mensen dat doen hoe sneller de eerste klas wordt afgeschaft. De huidige eerste klas is volledig door de tijd ingehaald.

De 1e klas is door de tijd ingehaald door gebrek aan controle. Rustiger willen reizen, niet omringd door achtergelaten vuilnis, grotere zitplaatskans was voor mij ooit een reden om 1e klas te reizen. Maar door teveel slechte ervaringen op overigens steeds hetzelfde traject waar al ruim van voor de pandemie nooit werd gecontroleerd en ik bij overlast maar zelf een conducteur moest zoeken, reis ik niet meer 1e klas.

Reageer