beantwoord

1e klas vervoerbewijs en niet kunnen zitten

  • 12 April 2023
  • 36 reacties
  • 2669 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

@Sander: er is de laatste tijd iets meer controle, maar het valt nog best tegen. Dat jij, Loes en anderen de moeite nemen om wel de eerste klas te controleren en te handhaven siert jullie! Maar er is nog echt een wereld te winnen. 

Reputatie 6

Het probleem is bekend, de oplossing is bekend, maar het interesseert NS (met uitzondering van HC's als Loes) geen ene moer. Als je geluk hebt komt een moderator straks met een reactie dat er toch echt wordt gecontroleerd aan de hand van het aantal coulanceverzoeken. Dat wordt dan misschien als beste antwoord gemarkeerd, want het aantal beantwoorde topics staat vast goed in de managementstatistieken.  

Wat wel zo is, is dat onze V&S teams vaker meegaan op trajecten waar veel agressie is en UVB's worden opgemaakt. Dat is voor mij als HC al te merken en hoop voor reizigers straks ook.

Reputatie 6

Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. …

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?

Het constant schichtig om zich heen kijken. Het vanuit de 2e klas aankomen met een snoertje voor de telefoon en vervolgens toch gaan zitten. Het gewoon zeggen: De 2e klas is vol dus ik ga hier maar zitten enz.enz. Enige oplossing is meer controle maar vooral het FNV is hier fel tegenstander van. 

 

Lees ook even dit topic en vooral de discussie tussen Jeroen en Sander.

 

En dit is dus waarom ik als HC vrijwel altijd in mijn servicerondes de eerste klas controleer. Alles wat er niet hoort krijgt van mij 2 opties:

- UvB 1e klas voor de gehele rit die ze gaan maken

- UvB 1e klas van beginstation tot volgende station en daarna in 2e klas plaatsnemen (scheelt vaak wel iets). 

 

Andere opties heb ik niet en met NS Flex kaarten mogen we geen UVB'S schrijven, dus vraag ik de reiziger altijd of er een klassewissel heeft plaatsgevonden en of ze dat dan aan mij kunnen laten zien. 99/100 keer gaat het dan alsnog goed, die ene keer krijgt reiziger de keuze om te verhuizen of een correctietarief te krijgen. Die mensen verhuizen dan vaak alsnog. 

 

Zo werd ik laatst gek aangekeken dat ik tussen Amsterdam en Rotterdam met de 2200 serie de eerste klas 3x gecontroleerd had. 2e klas niet helemaal, maar mijn benen waren na een uur ook wel moe van 3 rondjes lopen door 6 bakken VIRM😉

Reputatie 7
Badge +1

Je kan ook overdreven blijven hangen in het verleden. In veel treinen waarin ik als machinist-zijnde als passagier plaatsneem (gemiddeld 1 rit per dienst) komt weer een collega voorbij die ten minste de 1e klas controleert (2e klas heb ik geen zicht op). Inderdaad niet tijdens alle ritten, maar dat is vroeger ook niet anders geweest. Ik hoor weer steeds meer collega's iets omroepen over de eersteklas en bijvoorbeeld het grootschalige misbruik van de jongerendagkaart. In diverse verblijven heb ik op de schermen oproepen gezien over het zogenaamde C'tje, dat is een diensttaak op het kaartje van de conducteur, dat het staat voor Controleren en dus niet voor chillen etc. Dus er is inmiddels ook weer steeds meer aandacht voor 'van bovenaf’.

Ja, er is een groep geweest die er een tijdlang met de pet naar heeft gegooid, en een enkeling zal dat waarschijnlijk nog steeds doen, maar het gaat gelukkig al een stuk beter dan tijdens corona.

Tijdens corona werd al helemaal niet gecontroleerd dus het is niet moeilijk om te zeggen dat het nu een stuk beter gaat. Probleem is echt ontstaan door de invoering van de poortjes in 2014?? Ik zie op twitter nog steeds heel veel klachten over het misbruik van de 1e klasse en heb daar gisteren zelf ook veel last van gehad.

Om moe van te worden dit, overweeg m’n zakelijke 1e klas abonnement op te zeggen en de auto in de toekomst weer te pakken…

Hoe meer mensen dat doen hoe sneller de eerste klas wordt afgeschaft. De huidige eerste klas is volledig door de tijd ingehaald.

Reputatie 7

Je kan ook overdreven blijven hangen in het verleden. In veel treinen waarin ik als machinist-zijnde als passagier plaatsneem (gemiddeld 1 rit per dienst) komt weer een collega voorbij die ten minste de 1e klas controleert (2e klas heb ik geen zicht op). Inderdaad niet tijdens alle ritten, maar dat is vroeger ook niet anders geweest. Ik hoor weer steeds meer collega's iets omroepen over de eersteklas en bijvoorbeeld het grootschalige misbruik van de jongerendagkaart. In diverse verblijven heb ik op de schermen oproepen gezien over het zogenaamde C'tje, dat is een diensttaak op het kaartje van de conducteur, dat het staat voor Controleren en dus niet voor chillen etc. Dus er is inmiddels ook weer steeds meer aandacht voor 'van bovenaf’.

Ja, er is een groep geweest die er een tijdlang met de pet naar heeft gegooid, en een enkeling zal dat waarschijnlijk nog steeds doen, maar het gaat gelukkig al een stuk beter dan tijdens corona.

Het probleem is bekend, de oplossing is bekend, maar het interesseert NS (met uitzondering van HC's als Loes) geen ene moer. Als je geluk hebt komt een moderator straks met een reactie dat er toch echt wordt gecontroleerd aan de hand van het aantal coulanceverzoeken. Dat wordt dan misschien als beste antwoord gemarkeerd, want het aantal beantwoorde topics staat vast goed in de managementstatistieken.  

Reputatie 7
Badge +1

Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. …

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?

Het constant schichtig om zich heen kijken. Het vanuit de 2e klas aankomen met een snoertje voor de telefoon en vervolgens toch gaan zitten. Het gewoon zeggen: De 2e klas is vol dus ik ga hier maar zitten enz.enz. Enige oplossing is meer controle maar vooral het FNV is hier fel tegenstander van. 

 

Lees ook even dit topic en vooral de discussie tussen Jeroen en Sander.

 

Reputatie 3

Goedemorgen, 1e klas in de trein (08.24) van Gouda naar Utrecht vol met studenten, scholieren en 2e klassers…zucht. …

 

Wat ik me altijd afvraag hoe mensen toch zien dat iemand niet betaald heeft voor de eerste klasse.
Van een student en dergelijk zou die gok wel eens kunnen kloppen, maar hoe weet jij dat een “2e klasser” inderdaad niet voor de eerste klasse heeft betaald?

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren ook weer eens een lange treinreis gemaakt in de 1e klas en ik kan RVH wel volledig begrijpen. Treinreizen begint steeds minder leuk te worden want er is nog steeds complete anarchie in de trein door het ontbreken van gerichte controle. Stiltecoupés zijn opgeheven omdat allerlei personen menen hun telefoon te moeten opladen en dat dan ook vaak doen met muziek op en niveau doofmakend.

Kwam gisteren op twitter deze tweet nog tegen van meneer Janssen (ja die van de vakbond ) en ik vind dit van een bijzondere treurigheid omdat de man dondersgoed weet dat er momenteel van alles mis is met het product NS.

 

Reputatie 7
Badge +3

Een vervoerbewijs geeft geen recht op een zitplaats. Helaas wordt er niets gerestitueerd.

Reageer