vraagje over toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Stel ik reis met mijn zoon met autisme met een trein zonder stiltecoupé. Zouden wij bij grote drukte in de trein op vertoon van bv een autipas in de 1e klas mogen zitten?
Ik las het niet helemaal goed (ging om het zoontje dus, die beperking) en zei:
Ligt aan de conducteur inderdaad. Heeft je zoon een begeleiderskaart of een Kids Vrij abonnement? Dan mag hij (als jijzelf een 1e klas vervoersbewijs hebt) met je mee in de 1e klas.
Dat was al snel duidelijk, maar na nog wat berichten heen en weer zei ze:
Ja dat zeker, maar ik vind het nogal confronterend dat er wel van alles is voor mensen met een aandoening die niet heel erg opvalt. En [...] het gaat me ook niet om de eerste klas omdat het de eerste klas is, maar omdat het meestal wel een rustige plek is in de trein.
Inmiddels had ik de info over die autipas gevonden en reageerde met:
Ik zie op (die link hierboven dus) dat die pas wél bekend is bij sommige attractieparken en musea. Misschien dat @NS_online er ook iets van weet, en anders vraag ik het in de Community.
Bij deze dus, met als slotnoot van de vragenstelster:
Ik zou het mooi vinden als NS daar ook iets mee zou doen. Ik zit zelf niet bij een organisatie die "belangen" behartigt, maar misschien kan @AutismeNVA hier iets mee? Reizen zonder overprikkeld te raken zou fijn zijn.
Dat laatste is natuurlijk een onzinnige vraag aan NS (ik viel ook bijna van mijn stoel van het lachen toen ik dat las), maar kort gezegd dus mijn vraag (namens Rosita) hoe gaan conducteurs hier meer om (met name die autipas)?