Skip to main content
beantwoord

3 uur in 1 trein, geen conducteur gezien

  • 13 June 2024
  • 30 reacties
  • 1077 Bekeken

Twee dagen achter elkaar had ik een lange treinreis, zonder overstappen. De ene dag duurde het drie uur, de dag erna twee uur. Trein reed prima. Wat ik niet begrijp is dat het echt niet mogelijk is geweest in al die drie uur dat er tenminste een keer een conducteur door de trein kwam. De dag erna hetzelfde. Ik weet dat er meer werk is dan alleen kaart controle maar drie uur lang en twee uur lang niks? Zowel heen als terug? Daar kan toch geen geloofwaardige reden voor zijn? In het kader van klantvriendelijkheid had ik het wel fijn gevonden iemand te zien. 

30 reacties

Hallo Marcoo en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het delen van je ervaring. Het kan voorkomen dat je geen conducteur ziet. Een conducteur heeft meerdere taken dan alleen het controleren op vervoerbewijzen. In elke trein zit wel een conducteur.

Reputatie 7

Hallo Marcoo en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het delen van je ervaring. Het kan voorkomen dat je geen conducteur ziet. Een conducteur heeft meerdere taken dan alleen het controleren op vervoerbewijzen. In elke trein zit wel een conducteur.

Niet in elke trein, maar het is wel gebruikelijk 😄. Soms kan het niet anders

Welke reis heb je exact gemaakt, Marcoo?

Gisteren van Sloterdijk naar Vlissingen en vandaag van Amsterdam Zuid naar Leeuwarden 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo Marcoo en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het delen van je ervaring. Het kan voorkomen dat je geen conducteur ziet. Een conducteur heeft meerdere taken dan alleen het controleren op vervoerbewijzen. In elke trein zit wel een conducteur.

De ervaring van @Marcoo  deel ik. Ik krijg ook bijna nooit controle op langere afstanden. Ik zie wel conducteurs, bij stops bij de deuren in sprinters en verder in de 1e klas of machinistencabine, waar ze blijkbaar hun meerdere taken uitvoeren.

Afgelopen maandag in IC vanaf Schiphol om.16.18 uur en sprinter gereisd, geen controle. Controle in IC zou wel fijn geweest gezien de dame die de vouwfiets pas inklapte toen ze hem niet kwijt kon op de fietsenplaats, omdat er al mensen met bagage zaten. Vanwege drukte  klapte ze de fiets in en blokkeerde de tussendeuren op het balkon met de fiets. Toen ze er uit moest vouwde ze alvast haar robuuste vouwfiets uit tussen de mensen die op het balkon stonden.

Een tijdje terug werd op X gemeld dat er minstens elke 3 kwartier een conducteur door de coupé zou lopen. Dat gebeurt dus niet.

.....gezien de dame die de vouwfiets pas inklapte toen ze hem niet kwijt kon op de fietsenplaats, omdat er al mensen met bagage zaten. Vanwege drukte  klapte ze de fiets in en blokkeerde de tussendeuren op het balkon met de fiets. Toen ze er uit moest vouwde ze alvast haar robuuste vouwfiets uit tussen de mensen die op het balkon stonden......

Een IC trein heeft minimaal 6, tot meer dan 20 balkons. Eigenlijk vraag je dus toezicht op elk balkon tijdens de gehele reis. Het lijkt me weinig realistisch.

Anderzijds kan je je ook overal druk over maken als reiziger tijdens je reis: fietsen in de spits, fietsen niet opgevouwen, voeten op de bank, kinderwagens op invalideplekken, praten in stiltecoupe, roken op perrons, personeel in de eerste klasse, poortjesspringers, vermoedelijke grijs en zwartrijders, stiekeme 1ste klas zitters, en nog veel veel veel meer ongein. Of je dan als reiziger een prettige reiservaring hebt (of de juiste bloeddruk), ik weet het niet...…

Persoonlijk let ik er amper op, beetje internetten, de dag overdenken en/of lekker naar buiten kijken want Nederland is best mooi......

Badge +3

We weten allemaal hoe karig de controle op vervoerbewijzen (of zelfs een servicerondje) is.

Realistisch is dat je soms (en nee, dat hoeft echt niet stipt elke drie kwartier) een conducteur ziet of kan verwachten/aanspreken, ooit.  Maar alleen om te fluiten/sluiten zichtbaar zijn is laakbaar.

20 balkons! Wow.. werk aan de winkel dus voor een HC om daar elke drie kwartier verwacht/gezien te worden (en vooral jou als reiziger ook even te ‘zien’).

Ik ‘ken’ er in ieder geval twee die hun best doen @Loes @Sander-VH.

Maar ja, ik en niemand ontkomt aan de indruk dat het ‘ze’ vaak helemaal niets interesseert wat er zich buiten ‘hun privé hok’ in hun trein afspeelt.

Dus of iedereen verder wel een geldig vervoerbewijs heeft terwijl jij met je dure 1e klas abonnement weer eens mag staan

Who cares, want daar waren de poortjes toch voor bedacht?
Oh wacht, die zeggen niets over 1e klas of je bek houden in een stiltecoupé. Houston we have a problem… HC needed! 

Gerommel met een vouwfiets (wel op heterdaad betrappen graag, en dan ‘eventjes’ een UvB uitschrijven!) gaat natuurlijk niet snel gebeuren. Dien daarover gerust een klacht in… 

Reputatie 7
Badge

Tja, de conducteurs moeten dan wel veel taken hebben dat ze geen tijd hebben om te controleren. Weet alleen niet wat voor taken dat zijn.

Tja, de conducteurs moeten dan wel veel taken hebben dat ze geen tijd hebben om te controleren. Weet alleen niet wat voor taken dat zijn.

Bedrijfsgeheim vrees ik.

Reputatie 7
Badge

@Sander-VH heeft de taken van een conducteur als hij eerder beschreven in onderstaande post.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/waarom-zijn-er-zo-weinig-controles-in-2024-84757/index3.html?postid=603711#post603711

Ik lees daar niks wat verklaart je drie uur niet zichtbaar bent

Reputatie 7

Het kan voorkomen dat je geen conducteur ziet. Een conducteur heeft meerdere taken dan alleen het controleren op vervoerbewijzen. In elke trein zit wel een conducteur.

Dat zijn dan taken die drie uur opslokken waardoor er geen tijd voor controle meer overblijft? Zoals als zovaak opgemerkt op deze community lijkt zichtbaarheid en controle uitvoeren door ontzettend veel reizigers toch heel belangrijk, zo niet een van de belangrijkste taken gevonden te worden  Het voelt echter in de praktijk vaak alsof controle wel erg laag op de prioriteitenladder staat. Terwijl het wel hard nodig is lijkt me. 

Vorige week ben ik van Roosendaal naar Zwolle gereisd en toen alleen direct na vertrek in Roosendaal controle gehad, de trein was nog geen minuut vertrokken, verder de gehele rit van 2.43 uur naar Zwolle geen personeel meer gezien, alleen horen omroepen. En zo lang was die trein niet eens....

Ik kan niets over collega's zeggen, maar de ene rit is de andere niet. Wat ook van belang is, is hoevaak er personeelswisselingen zijn. Als ik bv op een IC maar 1 stop heb en ik ga er dan weer vanaf, is een VIRM controleren een mission impossible, want ik heb alleen grip op wat ik kan doen en geloof me, ook ik erger me eraan als mijn collega's onzichtbaar zijn, soms met een verdomd goede reden, soms juist niet.

Reputatie 1

Twee dagen achter elkaar had ik een lange treinreis, zonder overstappen. De ene dag duurde het drie uur, de dag erna twee uur. Trein reed prima. Wat ik niet begrijp is dat het echt niet mogelijk is geweest in al die drie uur dat er tenminste een keer een conducteur door de trein kwam. De dag erna hetzelfde. Ik weet dat er meer werk is dan alleen kaart controle maar drie uur lang en twee uur lang niks? Zowel heen als terug? Daar kan toch geen geloofwaardige reden voor zijn? In het kader van klantvriendelijkheid had ik het wel fijn gevonden iemand te zien. 

 

Ik weet dat het topic al 2 maanden stil is, maar ik wil toch even reageren.

 

Ten eerste de reis is het verschil in reistijd op de ene trein ongeveer 3uur en de andere doet het in 2u en 42min. Er zit ongeveer 18minuten verschil tussen de 2200 en de 2300. De 2300 slaat alle kleine stations over in Zeeland, waarbij de 2200 dat niet doet en als een ‘sprintercity’ rijdt tussen Roosendaal en Vlissingen.

Maar ik geef wel toe, dat ook ik voor mijn gevoel veel sneller ben dan die 18min met de 2300 dan de 2200. Maar dat is enkel een gevoel en de feiten vertellen wat anders.

 

Maar goed, ik zit zelf vaak op dit traject vanwege standplaats Vlissingen en veel van onze diensten in het weekend zijn van Vlissingen naar Haarlem, op Haarlem 40min pauze en dan met het zelfde materiaal weer vanaf Haarlem naar Vlissingen waarbij een andere HC het stukje Haarlem - Amsterdam Centraal - Haarlem op zich neemt.

De reden daarvoor is dat het personeel maximaal 3uur op een trein mag zitten en dat is maar tot Haarlem, dat is met een trein die op alle stations stopt in Zeeland.

De intercity rijdt enkel van maandag t/m vrijdag. Daarbij mag een HC wel van Vlissingen naar Amsterdam Centraal omdat dit 2uur en 45min duurt. (Die 18min extra met de andere trein zorgt voor een reistijd van 3uur en 3min, maar 3min wat op 3uur niks is, is al teveel om toch met die trein naar Amsterdam Centraal te mogen.

Er kunnen verder verschillende redenen zijn waarom een HC zijn gezicht niet laat zien. Dit kan door fysieke klachten en dat besproken is met de team manager.

Maar een HC kan ook in zijn privé leven iets zijn overkomen of mentaal zich niet fijn voelt en beslissen om niet het contact op te zoeken. We zijn allemaal mensen en bij het werk als HC kan het zijn dat je enkel problemen gaat opzoeken vanwege je eigen emoties. Dat is ook een afweging die een HC moet maken of die wel of niet gaat controleren.

Daarnaast worden we vrij gelaten om ons werk in te vullen zoals wij dat willen. Er zijn zeker HC's die hun gezicht uren lang niet laten zien, maar het controleren van kaartjes staat best onderaan de prioriteiten lijst van een HC, al is dat wel hetgene waarmee ze geassocieerd worden.

De drukte speelt een grote rol, als het te druk is zoals in spits treinen mogen we niet eens controleren omdat het we niet door de mensenmassa heenkomen.

Het baanvak, dus het spoor waar de trein over rijdt kan een reden zijn en in de opleiding wordt er nadrukkelijk op gewezen dat we bij die baanvakken niet door de trein moeten gaan en dan zeker niet bovenin. Dit kan o.a komen door dat je in druk bevolkt gebied komt en er over wissels liggen. Ook al wissel je niet van spoor, het treintje zal toch een schok geven en dat is slecht voor de knieën van de HC. Helaas ken ik genoeg collega's die hierdoor al nieuwe knieën hebben gekregen. Zieke werknemers zijn ook duur, dus wilt de NS dat voorkomen. .

Dan heb je nog wisselingen van personeel, die geven kort door aan elkaar wat er wel en niet is gebeurd op een trein. Als ik een trein overneem van een andere HC en hij geeft aan dat hij net de trein tussen bijvoorbeeld Roosendaal en Rotterdam heeft ‘geknipt’ Dan ga ik er vanuit dat die info klopt en niet nog eens controleren. Maar of die informatie altijd klopt of toch gelogen om zichzelf beter te doen voorkomen dan werkelijk was, dat weet je niet.

Ik weet dat het wel eens gebeurt, maar gelukkig zijn er ook genoeg collega’s die daar wel eerlijk over zijn als ze niks hebben gedaan. Dat kan ook meerdere redenen hebben. Bijsturing geeft personeel een tekorte overstaptijd ook al mag dat niet volgens de regels. Daar word een HC, maar ook een machinist niet vrolijk van kan ik je vertellen.

Je kan net een HC op de trein hebben die geslaagd is voor zijn chef trein examen en die worden door mentoren geadviseerd om de eerste dagen vooral te focussen op het vertrekproces dat daar geen fouten in gemaakt worden en nog niet teveel door de trein te gaan om er een beetje “in te komen”.

Als de dienst van een HC er bijna opzit en op het treintje naar huis zit, wordt er ook minder gecontroleerd. De HC heeft die dag een dienst van bijna 9uur en wil naar huis en kunnen we ook weleens sneller aangebrand zijn na een lange dag. Dat kan als gevolg hebben dat we toch problemen krijgen, politie erbij moet komen en is de HC nog later thuis.

Door het niet op te zoeken, komen er ook geen problemen.

 

Wat ik hier allemaal neerzet als reden voor een HC mag nooit een reden zijn waardoor de veiligheid van de reiziger in gevaar komt.

De #1 prioriteit voor een HC is alitjd de veiligheid van de reizigers.

#2 Treinen optijd laten rijden. Je krijgt op veel stations 42 tot 54 seconde om alle reizigers in en uit te laten stappen. Dat is inclusief 20seconde om de deuren te sluiten. Dus eigenlijk krijg je per station 22 tot 34 seconde als je precies volgens schema rijdt.

Rij je dus met lichte vertraging, dan moet dit eigenlijk nog sneller, maar zeker niet langer laten duren.

 

#3 service verlenen aan reizigers door middel van vragen te beantwoorden en een goede en duidelijke omroep te doen bij de grote stations.

De kaartcontrole komt pas op plek 4 of 5 als prioriteit.

Als u zich niet veilig voelt, kun je altijd het whatsapp nummer appen dat overal in de trein vermeld wordt. (06-13181318). Dan zal de meldkamer ons inlichten met de vraag om te gaan kijken.

 

Meer kaartcontrole zal echt geen verschil maken om zwartrijden tegen te gaan. Iemand die geen geld heeft en toch ergens naar toe moet (hij vindt dat hij dat moet). dan zal die toch wel proberen om in de trein te komen.

Daarnaast worden regelmatig teams van 2 HC's als “baanvakkers” ingezet. Die gaan heel de dag kleine stukjes mee met de trein om de hele trein te controleren.

De forenzen die de trein nemen zijn eigenlijk allemaal voorzien van een vervoersbewijs omdat het in bijna alle gevallen betaald wordt door de werkgever.. Het komt wel voor dat er iemand met een traject vrij op dat traject is vergeten in te checken, maar aangezien hij toch vrij reist op dat traject wordt daar geen boete voor gegeven. Iig niet door mij.

Kaart controle blijft altijd een moment opname, als een HC net een bakje heeft gehad en een reiziger stapt net daar in, dan heeft die reiziger geen conducteur gezien. Terwijl de rest van de reizigers wel de conducteur hebben gezien.

We blijven niet heel de dag controleren, de forenzen wat zeker op het Zeeuwse traject bestaat uit dagelijks dezelfde mensen, dan leer je ze kennen en weet je welk ze station in- en uitstappen, Die vinden het niet echt fijn om te gecontroleerd te worden (al zullen ze wel altijd meewerken hoor). Die zitten vooral in hun eigen wereld, koptelefoon op hun hoofd, een serie te kijken of muziek te luisteren.

Dan zijn er nog strenge regels met betrekking tot tunnels, met name als je met meer dan 1 treinstel rijdt, maar dat zal bij jou niet van toepassing zijn omdat het traject dat je noemt altijd met een vIRM wordt gereden en bij een vIRM wordt er altijd meer personeel op een trein gezet bij meerdere treinstellen zodat beide treinstellen bemand is.

 

Het vertrekproces is #1 prioriteit. Ons treinnetwerk is erg druk bezet en zorgen dat de trein op tijd rijdt en ook veilig vertrekt zorgt ervoor dat er geen domino effect ontstaat waarbij het hele land ontregelt wordt.

 

Er kunnen ongeliukken en zelfs doden vallen als een HC fouten maakt bij het vertrekproces. Bijvoorbeeld je wordt afgeleid, opeens zie je dat het tijd is en geeft zonder dat je kijkt of het sein op groen staat of dat het vertreklicht knippert het vertrekproces start. Hierdoor kan een trein een overweg op rijden die nog niet is gesloten of er kan een botsing komen omdat de treindienstleider even heeft besloten dat de trein naast je op perron 5 wordt voor gelaten omdat die al vertraagd is. Dan rij je samen hetzelfde stukje spoor op en komen we de hele dag in het journaal vanwege een treinramp..

 

Kleine kritiek heb ik wel op jouw ‘aanname’ een sample size van 2 op de honderden treinen die er in Nederland elke dag rijden, is wel erg klein om nu al conclusies te trekken. Zoals ik eerder al aangaf het blijft een moment opname en het kan zijn dat de bak waar jij in ging zitten door een hele fanatieke conducteur al is gecontroleerd tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk. (Ik geef toe dat die kans niet heel groot is, maar op een sample size van 2, zeker niet onmogelijk).

Deze HC rijdt door tot Rotterdam Centraal waarna een andere HC de trein tot Roosendaal brengt en daar wordt afgelost door de laatste HC die de trein naar Vlissingen brengt.

Dan is die kans er zeker wat ik net beschreef dat je niemand meer ziet. Dat komt dan omdat de 1e hc al daar is geweest. Zoals ik al aangaf door slechte baanvakken kan het voorkomen dat de 2e en 3e om die reden niet door de trein gaan, wat gewoon te verklaren is.

 

Mijn tip: als je volgende keer naar Vlissingen gaat met de trein, vraag het gewoon in Vlissingen aan de conducteur waarom hij niet door de trein is geweest. Hij kan je dat dan uitleggen. Aannames doen zorgt enkel voor een verkeerd beeld en vaak is er een logische verklaring voor. Ik ken geen enkele HC die dan boos wordt en je verteld je met je eigen zaken te bemoeien, zolang je dit maar op een normale manier vraagt.

De HC zal in Vlissingen vrijwel altijd van de achterste cabine komen en anders zal de HC met zijn tas ervoor zorgen dat hij bij aankomst in Vlissingen bij de voorste deur is (maar is dan wel door de trein geweest al is het enkel om zsm uit te stappen.

Je kan ook eens vragen wat een conducteur allemaal doet op een dag, of helemaal leuk een dagje met een conducteur meegaan. Dit is allemaal mogelijk, als je maar wilt en ik kan je verzekeren dat jij je geen enkel moment zal vervelen en daarnaast een hele andere blik op het conducteurs vak zal krijgen.

 

Sorry voor het lange verhaal, het vak als HC zit nu eenmaal in mijn systeem en het is vooral liefde voor het vak waar dit verhaal uit komt. Als je een keer een dagje mee wilt. Laat maar weten, dan is dat te regelen.

 

TL|DR, een HC heeft veel belangrijkere taken dan kaartjes controleren. Je sample size van 2 is te klein om conclusies te trekken en vraag het de volgende keer gewoon aan de conducteur waarom hij niet door de trein is gegaan ipv je ongenoegen hierover op een forum te plaatsen. De conducteur zal heus niet bijten en krijg je gelijk het antwoord van die persoon zelf ipv vragen te stellen op een forum waarbij je toch niet het exacte antwoord zal krijgen..

 

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Ik kan niets over collega's zeggen, maar de ene rit is de andere niet. Wat ook van belang is, is hoevaak er personeelswisselingen zijn. Als ik bv op een IC maar 1 stop heb en ik ga er dan weer vanaf, is een VIRM controleren een mission impossible, want ik heb alleen grip op wat ik kan doen en geloof me, ook ik erger me eraan als mijn collega's onzichtbaar zijn, soms met een verdomd goede reden, soms juist niet.

 

Ik kan me er niet meer druk om maken. Ik vind het erger als ze mij vertellen dat ze de trein net geknipt hebben terwijl er niks is gebeurd. Wees dan ook eerlijk en geef je trein gewoon goed over en dan zorg ik wel voor de reizigers verder.

Je hebt toch geen invloed op anderen en wat ze wel en vooral niet doen op een trein. Door me te irriteren aan iets waar ik zelf niks aan kan doen, heb ik vooral mezelf me.

Ook ik heb weleens dat ik niet door de trein ga, al is dat vrij zeldzaam. Maar zal dat altijd aan de volgende doorgeven en dat die persoon het antwoord niet altijd leuk vind, dat is vooral het probleem van die HC.

Reputatie 7

Het is allemaal leuk en prima dat je niet in de trein wilt lopen voor controle om wat voor reden dan ook, maar het lijkt mij dat als de veiligheid van personeel en reizigers op nummer 1 staat je toch wel even je gezicht laat zien of je stem laat horen via de omroep, het zal een hoop mensen in iedergeval een veiliger gevoel geven dan dat er 0x omgeroepen of rondgelopen wordt.

 

Ik heb al meerdere keren zelf in situaties gezeten op dit traject waarbij ik toch een niet zo'n fijn gevoel had, een rondlopende conducteur had dat gevoel wellicht kunnen laten verdwijnen. En ja de conducteur kan heel toevallig een paar stations terug al een ronde hebben gedaan dat is ook prima. Maar ik reis minimaal 6x in de week van Middelburg tot Rotterdam en weer terug, en mis heel vaak een conducteur. Van Rotterdam naar Middelburg kan ik dat nog wel begrijpen, van Middelburg naar Rotterdam eigenlijk niet.

 

Bijvoorbeeld, een jaar terug in de vroege ochtend viel de trein uit op Bergen op Zoom het was winter dus pikke donker. De lichten vielen uit en we hebben zeker een kwartier in het donker gezeten zonder ook maar iets van communicatie. Naar buiten konden we niet want we zouden net vertrekken en de deuren waren dus al gesloten, in die kwartier tijd heb ik toch wel kleine angstmomentjes gehad, Toen er uiteindelijk wel gecommuniceerd werd was ik weer oke.

 

Een paar gezichten van conducteurs herken ik op de Zeeuwse Lijn, omdat die gelukkig wel (bijna) altijd controleren.

 

Laat je zien of laat van je horen, meer hoef ik eigenlijk niet :) (en als je je laat zien kan een controle er ook nog wel bij 🤪)

Reputatie 7

HC_Marco, je zeer uitgebreide en duidelijke reactie wordt erg gewaardeerd.

Je schrijft dat mensen de conducteur nog associëren met kaartjescontrole. Dat is inderdaad zo. Ieder kind in de trein zat in spanning te wachten tot de conducteur kwam knippen. Ik vroeger ook. Veel mensen zullen ook verwachten/denken dat een bedrijf zichzelf ervan zoveel mogelijk wil verzekeren dat iedereen betaalt voor wat hij/zij afneemt. Net als de supermarkt. Het gaat ieder bedrijf in hoofdzaak om de centen. Bij meer diefstal bij de zelfscan, gaat het aantal steekproeven omhoog. En de boete daar is 181 euro. Was dat in de trein maar zo.

Tijden zijn erg veranderd. De prioriteiten lagen vroeger anders denk ik. En er zijn kennelijk heel veel meer (veiligheids- en ARBO-gerelateerde) regels bijgekomen in al die jaren. 

Ondertussen zie ik helaas nog bijna dagelijks zwartrijders in de 1e klas. Het is frustrerend om te zien hoe men daar van profiteert. En het is niet dat ik ze kan ruiken. Je hoort het ze gewoon vaak zelf zeggen; ze gaan dus bewust daar zitten en van scholieren weet je natuurlijk zo wel dat die geen 1e klas vervoerbewijs hebben. Ik zou me er niet druk over moeten maken, maar het is zo oneerlijk ten opzichte van de normaal betalende klant dat er zoveel zwartrijders nog mee wegkomen, wat de redenen van niet (kunnen) controleren ook mogen zijn.

Badge +3

De drukte speelt een grote rol, als het te druk is zoals in spits treinen mogen we niet eens controleren omdat het we niet door de mensenmassa heenkomen.

Welkom @HC_Marco, ik maak er ook maar even een ‘lang verhaal van’.

Dank voor je uitgebreide reactie(s) en uitleg, maar wat je hier zegt is een vrijgeleide voor potentiële zwartrijders, of (spits)reizigers die vinden dat ze te veel betalen voor drukke treinen, of niet kunnen zitten in de 1e klas terwijl zij (of de werkgever) daar wel voor betalen. Omdat er volk zit dat vrolijk zegt dat zoiets bij (door hen veronderstelde) drukte toch gewoon mag… Je kent ze wel denk ik.

Dus als er toch niet (of maar heel zelden) gecontroleerd wordt… geef me die paar keer jaar maar een UvB of correctietarief als ik dat zou doen (tegenwoordig te deftig voor 😅)

Vroeger was dat een 'sport/spelletje’ waar je soms wel mee weg kwam maar heel vaak ook niet (want een kaartje kopen in de trein was ƒ 2,50 duurder en die controle kreeg je tussen Eindhoven en Amsterdam tóch wel een keer of twee, of soms drie).

Slechte vergelijking, de treinen waren rustiger maar als er meer/langere treinen rijden zorg je toch voor personeel daarvoor?

Een (klein) stadion waar zeg 1000 (voetbal of andere sport) supporters in kunnen heeft misschien genoeg aan twee suppoosten, maar passen er 5000 in dan heb je er simpelweg meer nodig, en bij nog meer publiek ondersteuning van politie misschien. Welnee, daar hebben we in het ov poortjes en paaltjes voor bedacht (en zelfscan plus hele slimme camera’s bij de supermarkt, ander onderwerp).

Daarnaast worden we vrij gelaten om ons werk in te vullen zoals wij dat willen. Er zijn zeker HC's die hun gezicht uren lang niet laten zien, maar het controleren van kaartjes staat best onderaan de prioriteiten lijst van een HC, al is dat wel hetgene waarmee ze geassocieerd worden.

Klopt, want dat is wat de (meeste) reizigers toch wensen ❓

En last van je knieën hoorde je jaren geleden ook niemand over, dus waarom zou dat nu (met veel minder wissels en zo) ineens wel een issue zijn?

Het voorbeeld van tekenaars die de hele dag achter een tekentafel stonden te werken, maar als ze tegenwoordig 3 uur een muis moeten bedienen dat totaal overantwoord vinden, want je zou zomaar RSI klachten (een muisarm) kunnen krijgen. Oh ja, en beeldschermwerk is funest voor je ogen. Hallo luchtverkeersleiders en zo 😂

Maar goed, als iemand helpen met koffers of een kinderwagen ook al een no-go is (want stel je voor dat je daar iets aan overhoudt)? Dan moeten welwillende medereizigers maar helpen of zo. 😥

Op zich prima (eigen veiligheid en gezondheid eerst)… maar de menselijke maat ontbreekt totaal, en dat geldt ook voor reizigers die totaal per ongeluk bij de verkeerde vervoerder inchecken of zo.

En dan heb ik het niet eens over een kind van 14 op een donker station de trein uit zetten, maar bij controle zeggen “het is goed zo, {want} ik heb je ingecheckt” en dan toch een correctietarief op je factuur.

Ik noem maar wat (oud sentiment, off-topic), want als de autoruit van mijn buurvrouw of huisgenoot die op vakantie is wordt ingeslagen en haar auto wordt leeggeroofd kan ik de politie bellen maar die zeggen vaak ook “daar komen we niet voor, trek de accupool maar los om het alarm uit te schakelen” en laat haar maar online aangifte doen vanaf vakantie-adres of bij thuiskomst op het bureau. 🙄

Serieus? Ja… Doe je job gewoon, dus ben aanwezig/zichtbaar en ga ‘kaartjes knippen’ (voor de politie, ga ‘boeven vangen’) want dat is wat men verwacht. 😴

Reputatie 7

In Nederland zitten we in de pamper-modus, we willen zo veel mogelijk voorkomen dat mensen ziek worden of dood gaan en dat gaan ten kosten van alles.

Moet je niet al slechte knieën hebben om daadwerkelijk schade op te lopen? ik weet het natuurlijk niet maar het lijkt me sterk dat je knieën het zo maar opgeven...

Reputatie 3

En we geven weer lekker af op personeel dat tenminste nog een beetje haar best doet om uit te leggen wat er aan de hand is. Sommigen hier weten het ook altijd beter. Niet zo raar dat personeel inclusief moderatie hier maar weinig meer aanwezig is.

Reputatie 7

En we geven weer lekker af op personeel dat tenminste nog een beetje haar best doet om uit te leggen wat er aan de hand is. Sommigen hier weten het ook altijd beter. Niet zo raar dat personeel inclusief moderatie hier maar weinig meer aanwezig is.

Ik stel een vraag uit interesse, als dat al niet meer welkom is...

Reputatie 3

@Gorott je laatste zin suggereert wat anders, alsof je het niet gelooft en serieus neemt. En ja lopen op een bewegende vloer is niet fijn voor je gewrichten.

@Gorott je laatste zin suggereert wat anders, alsof je het niet gelooft en serieus neemt. En ja lopen op een bewegende vloer is niet fijn voor je gewrichten.

Leuk, maar daarmee geef je tevens aan dat de conducteur dan net zo goed afgeschaft kan worden. Wat heeft een conducteur nog voor zin als hij om wat voor reden toch niet controleert?

De deuren sluiten kan ook met eenmansbediening, zie de Duitse S-Bahn die treinen tot 12 bakken met eenmansbediening in tunnels rijdt.

En kaartjes controleren kan ook met poortjes. Niet 100% waterdicht maar ze werken wel (vrijwel) altijd.

Reputatie 7

@Gorott je laatste zin suggereert wat anders, alsof je het niet gelooft en serieus neemt. En ja lopen op een bewegende vloer is niet fijn voor je gewrichten.

Maar de vloer van een trein beweegt altijd, op sommige stukken meer dan andere, maar je zult er niet aan ontkomen. Dan maar geen conducteurs? Sommige risico's moet je maar nemen bij je vak, ik loop ook enorme risico's met m'n rug voor m'n baan…

 

Ik vind de pampering van NS een beetje overdreven, voor je het weet loop je straks in een pak van veiligheidskussens omdat de kans bestaat dat je valt wanneer de trein bijvoorbeeld een plotselinge stop maakt.

@Gorott je laatste zin suggereert wat anders, alsof je het niet gelooft en serieus neemt. En ja lopen op een bewegende vloer is niet fijn voor je gewrichten.

Maar de vloer van een trein beweegt altijd, op sommige stukken meer dan andere, maar je zult er niet aan ontkomen. Dan maar geen conducteurs? Sommige risico's moet je maar nemen bij je vak, ik loop ook enorme risico's met m'n rug voor m'n baan…

Er rijden sinds 1839 treinen in ons land en tot voor enkele jaren was het bewegen van de vloer nooit een probleem voor conducteurs om door te trein te lopen en kaartjes te controleren. 

VIRM heeft daar door het ongelukkige ontwerp wat meer last van dan andere treinen maar dat gold destijds ook voor de hondekoppen.

Reputatie 7
Badge +2

Is het bewegen van de vloer nu het probleem voor de knieën, of juist het vele traplopen.

Die trappen kom je niet zo makkelijk vanaf denk ik. Zwitserland kent dubbeldekkers waar je boven van voor tot achter zonder trappen kunt lopen, maar dat werkt ook alleen maar doordat de perrons daar lager zijn waardoor er beneden ook nog een redelijk gelijkvloerse instap is. Dat gaat met Nederlandse perrons niet lukken tenzij met een heel laag balkon.

Reageer