3e klas kaartjes en reizen?! | NS Community
beantwoord

3e klas kaartjes en reizen?!

  • 5 September 2022
  • 9 reacties
  • 553 Bekeken

Ik vroeg me af of het mogelijk is een derde klas kaartje kopen. Met deze drukte heb ik (als de trein reed) standaard op het balkon gestaan. Opgehokt met ongeveer 20 personen terwijl er plek is voor Max vijf a tien personen. 
ns waar blijft een goedkoper treinkaartje???

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 5 September 2022, 17:50

Bekijk origineel

9 reacties

Goedemiddag Reisjerot en welkom bij de NS Community.

Nee, dit is niet mogelijk en deze mogelijkheid zal ook niet komen. Het is uiteraard vervelend dat het druk is, wat ik ook zou adviseren om te melden, maar je koopt een vervoerbewijs, geen zitbewijs. Het hebben van een vervoerbewijs geeft je geen garantie of recht op een zitplaats.

Opgehokt met ongeveer 20 personen terwijl er plek is voor Max vijf a tien personen. 

Weet je dat laatste zeker? De wettelijke norm is maximaal 4 personen per vierkante meter. 

3e klasse is hangend aan de trein of op het dak van de trein, beide zou ik vanwege het risico met portalen en bovenleiding afraden.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een 3e klas wil, kun je nog van 1 coupé alle stoelen weg halen en alleen staanplaatsen hebben, paar van die lussen om je aan vast te houden. Passen er ook meer reizigers in. 😁

Reputatie 7
Badge +1

Nee hoor, de huidige 2e is wat heel lang terug 3e was en wat nu 1e heet was toen 2e- is ergens eind jaren 50 Europawijd zo veranderd toen de allerlaatsten finaal hun luuksjeweuze 1e de deur uit deeje.

In Rusland-en dus ook Oekraine en de landen die dat spul op brede spoor hebben doen ze nog aan 4 klassen, alleen hebben die namen en geen nummertjes.  Dit vanwege de soosjalisties geïnspireerde klassenloze samenleving. 3e is daar wat ´platskart´ heet-open plan sleeper/couchette. Met gereguleerde toegang en plaatsbiljetten toch nog.

Wat rotje beschrijft is standaard in de aldaar ´elektrishka´ genoemd=voorstadsvervoer, mag best ook wel dizel zijn. Of bij DB de vorige maanden zowat elke langere rit vanwege het 9€ ticket. Of -nu ik in POlen ben, wat hier op de zondagmiddag ook normaal blijkt qua overcrowding. Waarbij degenen die zich er net nog in hebben kunnen wurmen toch met hun slootjes (zlotych) naar de conductrice toekomen om een sterk verminderd biljet te kopen. Waarbij tenminste wel 20 soorten korting blijken te bestaan-zelfs verschil tussen 49,50 en 51%-voor studentiki, kinderen en leraren. Gepensioneerden slechts 25%.

En dan heb ik het nog niet eens over Japan, Hongkong of nog zoń hele grote volksrepubliek.

Reputatie 5

Als je een 3e klas wil, kun je nog van 1 coupé alle stoelen weg halen en alleen staanplaatsen hebben, paar van die lussen om je aan vast te houden. Passen er ook meer reizigers in. 😁

Zoiets als NS al eens min of meer geprobeerd heeft in DM'90, bedoel je? 😁

 

Reputatie 7
Badge

Lovers rail verkocht toen kaarten in de zgn sta-klasse.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een 3e klas wil, kun je nog van 1 coupé alle stoelen weg halen en alleen staanplaatsen hebben, paar van die lussen om je aan vast te houden. Passen er ook meer reizigers in. 😁

Zoiets als NS al eens min of meer geprobeerd heeft in DM'90, bedoel je? 😁

Of in de SLT, alleen zijn de meeste van deze coupé's gebruikt om een toilet te plaatsen en waren ze ook bedoeld voor rolstoelen, fietsen, kinderwagen, grote bagage. Alleen in de SLT-6 waren er oorspronkelijk 2 van deze coupé’s waar maar 1 is gebruikt voor een toilet.

 

Reputatie 5

Goedemiddag Reisjerot en welkom bij de NS Community.

Nee, dit is niet mogelijk en deze mogelijkheid zal ook niet komen. Het is uiteraard vervelend dat het druk is, wat ik ook zou adviseren om te melden, maar je koopt een vervoerbewijs, geen zitbewijs. Het hebben van een vervoerbewijs geeft je geen garantie of recht op een zitplaats.

Jawel,maar het is ook geen veevervoersbewijs!

Ik vraag me zelfs af of dit,gezien,de veiligheid,wel mag

En als NS meer reizigers wil trekken is wat meer comfort (zoveel mogelijk mensen zitten!) een goed begin

 

Reageer